Просторовий розвиток складних систем

Спеціальність: Менеджмент просторового розвитку
Код дисципліни: 7.073.17.E.016
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Регіональний та місцевий розвиток
Лектор: Матвіїшин Євген Григорович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Формування знань і навичок аналізу, прогнозування і планування просторового розвитку складних систем
Завдання: Загальні компетентності: ЗЗК1. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні; ЗК7. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу Спеціальні компетентності: СК1. Здатність обирати та використовувати концепції, методи та інструментарій менеджменту, в тому числі у відповідності до визначених цілей та міжнародних стандартів. СК2. Здатність встановлювати цінності, бачення, місію, цілі та критерії, за якими організація визначає подальші напрями розвитку, розробляти і реалізовувати відповідні стратегії та плани. СК4. Здатність до ефективного використання та розвитку ресурсів організації. СК12. Здатність здійснювати управління просторовим розвитком складних систем із використанням сучасних інформаційних ресурсів і проводити прикладні дослідження в сфері менеджменту.
Результати навчання: РН-02. Ідентифікувати проблеми в організації та обґрунтовувати методи їх вирішення; РН-03. Проектувати ефективні системи управління організаціями; РН-05. Планувати діяльність організації в стратегічному та тактичному розрізах; РН-06. Мати навички прийняття, обґрунтування та забезпечення реалізації управлінських рішень в непередбачуваних умовах, враховуючи вимоги чинного законодавства, етичні міркування та соціальну відповідальність; РН-13. Вміти планувати і здійснювати інформаційне, методичне, матеріальне, фінансове та кадрове забезпечення організації (підрозділу); РН-14. Вміти здійснювати управління просторовим розвитком складних систем з використанням сучасних інформаційних ресурсів, стандартних методик аналізу і розраховувати показники їх розвитку.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: - Просторовий менеджмент. Супутні та наступні навчальні дисципліни: - Управління маркетинговою діяльністю; - Data-аналітика в менеджменті.
Короткий зміст навчальної програми: У дисципліні розглядаються основи дослідження та управління просторовим розвитком складних систем.
Опис: Тема 1. Основи теорії систем 1. Становлення і розвиток теорії систем 2. Класифікація систем 3. Властивості складних систем Тема 2. Методологія досліджень просторового розвитку складних систем 1. Системний підхід, системний і структурний аналіз. 2. Кластерний аналіз. 3. Врахування соціально-демографічних аспектів. Тема 3. Інформаційні аспекти вивчення та управління складними системами 1. Методи представлення даних про складні системи 2. Врахування невизначеності даних та аналіз ризиків просторового розвитку складних систем. 3. Інформаційна підтримка прийняття рішень. 4. Використання оптимізаційних моделей в управлінні просторовим розвитком складних систем. Тема 4. Розробка стратегій управління просторовим розвитком складних систем 1. Визначення показників, які характеризують просторовий розвиток складних систем; оцінювання рівня ефективності територіально-виробничих систем 2. Врахування вимог законодавства, соціальної відповідальності та етичних міркувань в управлінні просторовим розвитком складних систем 3. Ресурсне забезпечення просторового розвитку складних систем. Тема 5. Просторовий розвиток економічних складних систем 1. Вплив глобалізації на просторовий розвиток складних систем 2. Вплив локалізації на просторовий розвиток складних систем 3. Концентрація економічної діяльності з врахуванням регіонального розвитку 4. Фактори впливу на просторовий розвиток підприємств 5. Оцінювання рівня ефективності територіально-виробничих систем Тема 6. Просторовий розвиток населених пунктів як складних систем 1. Соціально-демографічні, економічні, екологічні, технологічні й управлінські фактори 2. Динаміка просторового розвитку населених пунктів (урбанізація, дезурбанізація, ревіталізація-регенерація) 3. Виклики і можливості просторового розвитку населених пунктів
Методи та критерії оцінювання: Основними організаційними формами навчання є лекції, практичні заняття, самостійна робота, виконання індивідуальних завдань та контрольні заходи. Студенти заохочуються до самостійної роботи над літературою та виконання індивідуальних завдань із використанням технологій інформаційно-аналітичної діяльності. Поточний контроль охоплює виконання та захист практичних робіт, усне та фронтальне опитування. Методи оцінювання знань: вибіркове усне опитування; тести, оцінка активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень тощо.
Критерії оцінювання результатів навчання: Система контролю знань та умінь студентів охоплює: - поточний контроль (на практичних заняттях) – до 40 балів; - підсумкове оцінювання у формі екзамену (комп’ютерного тестування) – 60 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Грицюк П.М., Джоші О.І., Гладка О.М. Основи теорії систем і управління : навч. пос. – Рівне : НУВГП, 2021. – 272 с. 2. Методи і моделі просторового розвитку територіально-виробничих систем / Інститут регіональних досліджень НАН України ; наук. ред. Є. І. Бойко. – Львів, 2007. – 212 с. 3. Збірник «Регіональний розвиток та просторове планування територій: досвід України та інших держав-членів Ради Європи». В.С. Куйбіда, В.А.Негода, В.В.Толкованов. – Київ, Видавництво «Крамар», 2009, 170 с. 4. Воронков О. О. Основи моделювання складних систем : конспект лекцій / О. О. Воронков ; Харків. нац. ун-т міськ. госп-ва ім. О. М. Бекетова. – Харків : ХНУМГ ім. О. М. Бекетова, 2023. – 76 с. 5. Бізнес-аналітика багатовимірних процесів : навчальний посібник / Т. С. Клебанова, Л. С. Гур'янова, Л. О. Чаговець та ін. – Харків : ХНЕУ ім. С. Кузнеця, 2018. – 272 с. 6. The New Spatial Planning Model Guidelines. Ministry of Environment Science and Technology Town and Country Planning Department (Republic of Ghana). 2011. URL: http://www.luspa.gov.gh/GUIDELINES/
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Просторовий розвиток складних систем (курсова робота)

Спеціальність: Менеджмент просторового розвитку
Код дисципліни: 7.073.17.E.018
Кількість кредитів: 2.00
Кафедра: Регіональний та місцевий розвиток
Лектор: Матвіїшин Євген Григорович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Формування знань і навичок аналізу, прогнозування і планування просторового розвитку складних систем
Завдання: Загальні компетентності: ЗЗК1. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні; ЗК7. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу Спеціальні компетентності: СК1. Здатність обирати та використовувати концепції, методи та інструментарій менеджменту, в тому числі у відповідності до визначених цілей та міжнародних стандартів. СК2. Здатність встановлювати цінності, бачення, місію, цілі та критерії, за якими організація визначає подальші напрями розвитку, розробляти і реалізовувати відповідні стратегії та плани. СК4. Здатність до ефективного використання та розвитку ресурсів організації. СК12. Здатність здійснювати управління просторовим розвитком складних систем із використанням сучасних інформаційних ресурсів і проводити прикладні дослідження в сфері менеджменту.
Результати навчання: РН-02. Ідентифікувати проблеми в організації та обґрунтовувати методи їх вирішення; РН-03. Проектувати ефективні системи управління організаціями; РН-05. Планувати діяльність організації в стратегічному та тактичному розрізах; РН-06. Мати навички прийняття, обґрунтування та забезпечення реалізації управлінських рішень в непередбачуваних умовах, враховуючи вимоги чинного законодавства, етичні міркування та соціальну відповідальність; РН-13. Вміти планувати і здійснювати інформаційне, методичне, матеріальне, фінансове та кадрове забезпечення організації (підрозділу); РН-14. Вміти здійснювати управління просторовим розвитком складних систем з використанням сучасних інформаційних ресурсів, стандартних методик аналізу і розраховувати показники їх розвитку.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: - Просторовий менеджмент. Супутні та наступні навчальні дисципліни: - Управління маркетинговою діяльністю; - Data-аналітика в менеджменті.
Короткий зміст навчальної програми: У дисципліні розглядаються основи дослідження та управління просторовим розвитком складних систем.
Опис: Тема 1. Основи теорії систем 1. Становлення і розвиток теорії систем 2. Класифікація систем 3. Властивості складних систем Тема 2. Методологія досліджень просторового розвитку складних систем 1. Системний підхід, системний і структурний аналіз. 2. Кластерний аналіз. 3. Врахування соціально-демографічних аспектів. Тема 3. Інформаційні аспекти вивчення та управління складними системами 1. Методи представлення даних про складні системи 2. Врахування невизначеності даних та аналіз ризиків просторового розвитку складних систем. 3. Інформаційна підтримка прийняття рішень. 4. Використання оптимізаційних моделей в управлінні просторовим розвитком складних систем. Тема 4. Розробка стратегій управління просторовим розвитком складних систем 1. Визначення показників, які характеризують просторовий розвиток складних систем; оцінювання рівня ефективності територіально-виробничих систем 2. Врахування вимог законодавства, соціальної відповідальності та етичних міркувань в управлінні просторовим розвитком складних систем 3. Ресурсне забезпечення просторового розвитку складних систем. Тема 5. Просторовий розвиток економічних складних систем 1. Вплив глобалізації на просторовий розвиток складних систем 2. Вплив локалізації на просторовий розвиток складних систем 3. Концентрація економічної діяльності з врахуванням регіонального розвитку 4. Фактори впливу на просторовий розвиток підприємств 5. Оцінювання рівня ефективності територіально-виробничих систем Тема 6. Просторовий розвиток населених пунктів як складних систем 1. Соціально-демографічні, економічні, екологічні, технологічні й управлінські фактори 2. Динаміка просторового розвитку населених пунктів (урбанізація, дезурбанізація, ревіталізація-регенерація) 3. Виклики і можливості просторового розвитку населених пунктів
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень, визначень тощо в курсовій роботі.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання курсової роботи (100 балів).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Грицюк П.М., Джоші О.І., Гладка О.М. Основи теорії систем і управління : навч. пос. – Рівне : НУВГП, 2021. – 272 с. 2. Методи і моделі просторового розвитку територіально-виробничих систем / Інститут регіональних досліджень НАН України ; наук. ред. Є. І. Бойко. – Львів, 2007. – 212 с. 3. Збірник «Регіональний розвиток та просторове планування територій: досвід України та інших держав-членів Ради Європи». В.С. Куйбіда, В.А.Негода, В.В.Толкованов. – Київ, Видавництво «Крамар», 2009, 170 с. 4. Воронков О. О. Основи моделювання складних систем : конспект лекцій / О. О. Воронков ; Харків. нац. ун-т міськ. госп-ва ім. О. М. Бекетова. – Харків : ХНУМГ ім. О. М. Бекетова, 2023. – 76 с. 5. Бізнес-аналітика багатовимірних процесів : навчальний посібник / Т. С. Клебанова, Л. С. Гур'янова, Л. О. Чаговець та ін. – Харків : ХНЕУ ім. С. Кузнеця, 2018. – 272 с. 6. The New Spatial Planning Model Guidelines. Ministry of Environment Science and Technology Town and Country Planning Department (Republic of Ghana). 2011. URL: http://www.luspa.gov.gh/GUIDELINES/
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).