Командний менеджмент та HR
Спеціальність: Менеджмент просторового розвитку
Код дисципліни: 7.073.17.E.021
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Регіональний та місцевий розвиток
Лектор: Пилипенко Віта Юріївна, к. держ. упр., асистент
Карапінка Марта Олегівна, асистент
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: При вивченні дисципліни здобувач вищої освіти набуває сукупність загальних та спеціальних компетентностей: ЗК1. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні. ЗК6. Здатність генерувати нові ідеї (креативність). ЗК7. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. СК1. Здатність обирати та використовувати компетенції, методи та інструментарій менеджменту, в тому числі у відповідності до визначених цілей та міжнародних стандартів. СК2. Здатність встановлювати цінності, бачення, місію, цілі та критерії, за якими організація визначає подальші напрямки розвитку, розробляти і реалізовувати відповідні стратегії та плани. СК4. Здатність до ефективного використання та розвитку ресурсів організації. СК7. Здатність розробляти проєкти, управляти ними, виявляти ініціативу та підприємливість. СК12. Здатність здійснювати управління просторовим розвитком складних систем із використанням сучасних інформаційних ресурсів і проводити прикладні дослідження в сфері менеджменту. СК13. Здатність проєктувати ефективні організаційні структури, генерувати інноваційні ідеї, організовувати та здійснювати результативні комунікації зі стейкхолдерами.
Результати навчання: РН-01. Критично осмислювати, вибирати та використовувати необхідний науковий, методичний і аналітичний інструментарій для управління в непередбачуваних умовах. РН-02. Ідентифікувати проблеми в організації та обґрунтовувати методи їх вирішення. РН-04. Обґрунтовувати та управляти проєктами, генерувати підприємницькі ідеї. РН-06. Мати навички прийняття, обґрунтування та забезпечення реалізації управлінських рішень в непередбачуваних умовах, враховуючи вимоги чинного законодавства, етичні міркування та соціальну відповідальність. РН-07. Організовувати та здійснювати ефективні комунікації всередині колективу, з представниками різних професійних груп та в міжнародному контексті.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Просторовий менеджмент, Управління розвитком організацій, Корпоративне управління, Інвестиційний менеджмент, Управління бізнес-процесами та якістю.
Короткий зміст навчальної програми: У дисципліні розглядаються концепції формування груп і команд у виробничих організаціях, процес їх взаємодії та управління, а також інструменти прогнозування, планування і моделювання для реалізації перспективних дій в організації відповідно до загальної стратегії організації. Набуті знання та вміння допоможуть сформувати ефективну конкурентну команду в сучасному бізнес-середовищі, розподілити ролі серед членів команди, визначити командні цілі та шляхи їх досягнення, прийняти рішення на основі результатів роботи команди.
Опис: Назви тем: 1. Сутність та відмінності понять: «колектив», «група», «команда». 2. Сучасні підходи до командоутворення. 3. Методичні підходи до формування команд. 4. Планування діяльності команди. 5. Розподіл ролей в команді. 6. Лідерство в команді. 7. Комунікації та середовище функціонування команди. 8. Командне прийняття рішень. 9. Оцінка ефективності командної роботи. 10. Згуртованість членів команди. 11. Мотивування команди. 12. Соціально-психологічний клімат в команді.
Методи та критерії оцінювання: Тести, практичні завдання, доповідь за результатами виконання індивідуального завдання.
Поточний контроль на практичних, семінарських заняттях проводиться з метою виявлення готовності до занять у таких формах:
- вибіркове усне опитування перед початком занять;
- фронтальне стандартизоване опитування за картками, тестами протягом 5-10 хв.;
- фронтальна перевірка виконання домашніх завдань;
- оцінка активності студента у процесі занять, внесених пропозицій,
оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей і т. ін.
Контрольні запитання поділяються на:
- тестові завдання – вибрати вірні відповіді;
- проблемні – вирішення ситуацій проблемного характеру;
- питання-репліки – виявити причинно-наслідкові зв’язки;
- ситуаційні завдання – визначити відповідь згідно певної ситуації;
Під час контролю знань та умінь студентів дотримуються такі вимоги:
- індивідуальний характер контролю;
- своєчасність та систематичність контролю;
- об’єктивність та справедливість оцінювання;
- врахування вікових особливостей студентів;
- обґрунтоване та аргументоване оцінювання робіт та відповідей;
- урізноманітнення форм та видів контролю.
Критерії оцінювання результатів навчання: - поточні практичні заняття – 25 балів,
- індивідуальне практичне завдання – 25 балів,
- тестування – 50 балів.
Разом за дисципліну 100 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Основна
1. Аблязов Р.А.,Падурець Г.І.,Чудаєва І.Б. Командний менеджмент: Навч.посіб.
К.:ВД «Професіонал», 2008. 352 с.
2. Андрушків, Б. М. Корпоративне управління. Навч. посіб. К. : Кондор, 2011.
528 с.
3. Василенко В.А. Теорія і практика розробки управлінських рішень: навч.
посібник. Київ: ЦУЛ, 2013. 420 с.
4. Виханский О.С., Наумов А.И. Практикум по курсу «Менеджмент»/ під ред.
А.И. Наумова. М.: Гардарики, 2015. 288 с.
5. Горностай П. П. Психологія малих груп: структура, динаміка, ідентичність //Педагогічна і психологічна наука в Україні. – Т. 2. – Психологія, вікова
фізіологія та дефектологія. К.: Педагог. Думка, 2012. С. 115-125. URL:
http://gorn.kiev.ua/publ77.htm
6. Джей Рос. Створіть сильну команду! / Пер. з англ. Дніпропетровськ: Балансклуб, 2002. 168с.
7. Моріс С. В., Г. Уилкокс, Э. Нейзел. Ролі лідера успішної команди: [пер. з
англ.]. Дніпропетровськ : Баланс-Клуб, 2002. 180 с.
8. Романовський О.Г., Шаполова В.В., Квасник О.В., Гура Т.В.; за заг. ред.
Романовського О.Г., Калашникової С.В. Психологія тимбілдингу: навчальний
посібник. Харків: «Друкарня Мадрид», 2017. 92 с.
9. Савельева В.С. Психологія управління. Навч посіб. К.:ВД «Професіонал»,
2016. 320с.
10. Tannenbaum S., Beard R., Salas E. Team Building and its Influence on Team
Effectiveness: an Examination of Conceptual and Empirical Developments. In:
Issues, Theory, and Research in Industrial Organizational Psychology. K.Kelley
(ed.), Elsevier Science Publishers, 1992.
Допоміжна
1. Власова О. І., Ю. В. Никоненко. Соціальна психологія організацій та
управління: підручник. К. : ЦУЛ, 2010. – 398 с.
2. Москаленко В. В. Соціальна психологія: підручник. – 2- е вид., випр. та доп.
К.: ЦУЛ, 2008. 688 с.
3. Психологія управління: навч. посіб. / Д. І. Дзвінчук, Н. Г. Діденко, О. К.
Любчук, В. І. Малімон ; За заг. ред. Д.І. Дзвінчука. К. : ТОВ "СІК ГРУП
УКРАЇНА", 2013. 293 с.
4. Кудояр Л. М. Методичні вказівки до вивчення курсу "Корпоративні конфлікти та методи їх подолання. Суми : СумДУ, 2012. 26 с.
5. Омельченко Л.М. Конфлікти в організаціях: методичні рекомендації для
керівників аграрної галузі / Л.М. Омельченко. – К.: НУБіП, 2009. – 64 с.
6. Омельченко Л.М. Психологія управління: методичні рекомендації для
студентів спеціальності «Управління навчальним закладом». К.: НУБіП
України, 2013. 44 с.
7. Орбан-Лембрик Л.Е. Психологія управління / Л.Е. Орбан-Лембрик. – К.:
Академвидав, 2003. – 568 с.
8. Ходаківський Є. І., Богоявленська Ю. В., Грабар Т. П. Психологія управління.
Підручник. 3-тє вид. перероб. та доп. – К.: Центр учбової літератури, 2011. –
664 с.
9. Командотворення (тимбілдинг). URL:
https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D0%BE%D0%BC%D0%
Інформаційні ресурси
1. Портал Інституту соціології Національної академії наук України.
URL:http://isoc.com.ua/institute/
2. https://www.bc-school.com.ua/ - Громадська школа бізнесу.
3. http://www.management.com.ua - Інтернет-портал для управлінців.
4. http://efm.vsau.org/ - Економіка. Фінанси. Менеджмент. Актуальні питання
науки і практики
5. http://www.nbuv.gov.ua/ - сайт Національної бібліотеки України ім. В.І.
Вернацького
6. http://dspace.nbuv.gov.ua/ - Наукова електронна бібліотека періодичних видань НАН України
7. http://www.dnpb.gov.ua – сайт Державної науково-педагогічної бібліотеки ім.
В.О. Сухомлинського
8. http://psylib.kiev.ua/ - психологічна бібліотека Київського Фонду сприяння
розвитку психологічної культури
9. https://stud.com.ua/123865/psihologiy/psihologiya_osobistosti_zakonomirnosti_ta
_mehanizmi_rozvitku_osobistosti
10.https://stud.com.ua/174974/psihologiya/psihologiya_osobistosti_teoriyi_zarubizhni
h_psihologiv
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).
Командний менеджмент та HR (курсовий проєкт)
Спеціальність: Менеджмент просторового розвитку
Код дисципліни: 7.073.17.E.024
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Регіональний та місцевий розвиток
Лектор: Пилипенко Віта Юріївна, к.держ.упр., асистент
Карапінка Марта Олегівна, асистент
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: При вивченні дисципліни здобувач вищої освіти, набуває сукупність загальних та спеціальних компетентностей: ЗК1. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні. ЗК6. Здатність генерувати нові ідеї (креативність). ЗК7. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. СК1. Здатність обирати та використовувати компетенції, методи та інструментарій менеджменту, в тому числі у відповідності до визначених цілей та міжнародних стандартів. СК2. Здатність встановлювати цінності, бачення, місію, цілі та критерії, за якими організація визначає подальші напрямки розвитку, розробляти і реалізовувати відповідні стратегії та плани. СК4. Здатність до ефективного використання та розвитку ресурсів організації. СК7. Здатність розробляти проєкти, управляти ними, виявляти ініціативу та підприємливість.СК12. Здатність здійснювати управління просторовим розвитком складних систем із використанням сучасних інформаційних ресурсів і проводити прикладні дослідження в сфері менеджменту.СК13. Здатність проєктувати ефективні організаційні структури, генерувати інноваційні ідеї, організовувати та здійснювати результативні комунікації зі стейкхолдерами.
Результати навчання: В результаті виконання та захисту курсового проєкту студент повинен:
РН-01. Критично осмислювати, вибирати та використовувати необхідний науковий, методичний і аналітичний інструментарій для управління в непередбачуваних умовах. РН-02. Ідентифікувати проблеми в організації та обґрунтовувати методи їх вирішення. РН-04. Обґрунтовувати та управляти проєктами, генерувати підприємницькі ідеї. РН-06. Мати навички прийняття, обґрунтування та забезпечення реалізації управлінських рішень в непередбачуваних умовах, враховуючи вимоги чинного законодавства, етичні міркування та соціальну відповідальність.РН-07. Організовувати та здійснювати ефективні комунікації всередині колективу, з представниками різних професійних груп та в міжнародному контексті.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Просторовий менеджмент, Управління розвитком організацій, Корпоративне управління, Інвестиційний менеджмент, Управління бізнес-процесами та якістю.
Короткий зміст навчальної програми: Виконання курсового проєкту сприяє засвоєнню студентом теоретичного матеріалу та вмінню його аналізувати і застосувати на практиці, підтверджувати грамотність та ерудицію, творчий підхід. Курсовий проєкт повинен виробити у студента практичний досвід вирішення основних проблем у сфері управління командою. Під час виконання курсового проєкту студенти навчаться визначати зміст проєкту, формувати структуру відповідальності в проєкті, виконувати декомпозицію проєкту, розробляти календарний план проєкту, здійснювати прогнозування необхідних ресурсів, а також визначати вартість робіт проєкту.
Опис: Виконання курсового проєкту є однією із форм самостійної роботи студентів в ході навчального процесу. Завдання на курсовий проєкт видається студенту викладачем кафедри, який призначається керівником проєкту. Студент має право запропонувати свою тему або обрати із переліку тем, що пропонуються викладачем.
Тема курсового проєкту повинна відповідати таким вимогам:
відповідати напряму і навчальному плану підготовки фахівця, його освітньо-кваліфікаційній програмі; виконуватися на матеріалах (прикладі) конкретної організації;бути реальною й цікавою, тобто мати конкретне прикладне значення і випливати з управлінської проблеми, що знаходиться в організації у стані розроблення або впровадження; враховувати побажання студента, його професійну підготовку, кругозір, інтерес до певної проблеми, творчий нахил тощо. Тему курсового проєкту (теоретико-аналітичну частину) студент вибирає самостійно, керуючись наведеною рекомендованою тематикою. Але він може запропонувати і свою тему, яка повинна відповідати викладеним вище вимогам.
Орієнтовна тематика курсових проєктів:
1. Командний підхід у менеджменті.
2. Призначення ефективної команди менеджера.
3. Створення та стадії розвитку команди.
4. Розроблення статуту команди, визначення цілей.
5. Норми поведінки в команді.
Методи та критерії оцінювання: При оцінюванні рівня досягнення результатів виконання КП використовують такі методи:
Оглядова оцінка - включає в себе оцінку структури, якості написання та оформлення роботи;
Аналітична оцінка - враховує якість дослідження, логіку, висновки та відповідність роботи поставленим цілям та завданням;
Порівняльна оцінка - означає зіставлення роботи з визначеними стандартами з метою визначення відповідності встановленим критеріям;
Застосування шкал оцінювання - використання формалізованих інструментів з метою об'єктивності, прозорості і ефективності оцінювання.
Критерії оцінювання результатів навчання: Під час оцінювання рівня досягнутих результатів враховуються такі вимоги:
1. Оформлення КП відповідно до визначених вимог.
2. Відповідати напряму і навчальному плану підготовки фахівця, його освітньо-кваліфікаційній програмі.
3. Виконуватися на матеріалах (прикладі) конкретної організації.
4. Ґрунтовність розроблених висновків та пропозицій в КП.
5. Аргументація відповідей на поставлені запитання під час захисту КП.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Морозов В.В. Формування, управління та розвиток команди проєкту: навч. посіб., Ун-т економіки та права "КРОК";. К. Таксон. 2009, 464 с.
2. Морушко О. Кадровий менеджмент : навч. посібн. Львів, Вид-во Львівської політехніки, 2014, 420 с.
3. Нікіфорова Н. І. Оцінка ефективності командної роботи. URL:
http://archive.kpi.kharkov.ua/files/8798/.
4. Петюх В. М. Управління командами : навч. посіб. Київ: КНЕУ, 2012, 512 с.
5. Психологія тимбілдингу:навч. посіб. Харків: Друкарня «Мадрид», 2017, 92с.
6. Хитра О. В. Управління командами. URL: http://dn.khnu.km.ua/dn/k_default.aspx?M=k0298&T=r1&st=0&L=1.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).