Професійна та цивільна безпека

Спеціальність: Фармація, промислова фармація (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.226.00.O.004
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Цивільна безпека
Лектор: к.х.н., доц. Марія ТОКАРЄВА
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: формування знань і вмінь з правових та організаційних питань безпеки та гігієни праці і виробничої санітарії, біологічної безпеки, техніки безпеки, пожежної безпеки та цивільного захисту у спеціалістів і магістрів у галузі хімічної, біоінженерії та фармації; формування у студентів здатності творчо мислити, вирішувати складні проблеми інноваційного характеру й приймати продуктивні рішення у сфері цивільного захисту об’єктів господарювання та територій з урахуванням особливостей майбутньої професійної діяльності.
Завдання: Інтегральна компетентність (ІНТ): Здатність розв’язувати складні задачі і проблеми біотехнологій та біоінженерії, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення іновацій та характеризується невизначеністю умов і вимог. Загальні компетентності: ЗК5. Здатність виявляти ініціативу та підприємливість. Фахові компетентності: ФК4. Здатність розробляти та реалізовувати комерційні та науково-технічні плани і проєкти в галузі біотехнології з урахуванням всіх аспектів вирішуваної проблеми, включаючи технічні, виробничі, експлуатаційні, комерційні, правові, питання охорони праці, цивільного захисту і навколишнього середовища.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: знати: - нормативно-правове забезпечення та організацію роботи з безпеки та гігієни праці і цивільного захисту в об’єктах господарювання (ОГ); - заходи безпечності роботи технологічного обладнання та устаткування для попередження травматизму під час трудової діяльності; - проведення ідентифікації, дослідження умов виникнення і розвитку НС та забезпечення скоординованих дій щодо їх попередження в ОГ відповідно до своїх професійних обов’язків; - методи прогнозування негативних наслідків НС; вміти: - визначити коло своїх обов’язків за напрямом професійної діяльності з урахуванням вимог ОП та завдань з ЦЗ; - оцінити та контролювати відповідність умов праці встановленим нормативам, проводити інструктажі з ОП на робочому місці з питань захисту від шкідливих виробничих чинників; - вживати заходи безпеки і розробляти технічні рішення для попередження виникнення небезпек на робочих місцях; - обирати і застосовувати методики з прогнозування та оцінки обстановки у зоні НС, розрахунку параметрів вражаючих чинників джерел НС; - визначити склад сил, засобів і ресурсів для подолання наслідків НС; - здатність приймати рішення з питань ОП та ЦЗ у межах своїх повноважень. РН1: ПРН9. Вміти розробляти, обґрунтовувати та застосовувати методи і засоби захисту людини та навколишнього середовища від чинників техногенного та біологічного походження. РН2: КОМ 1. Уміння спілкуватись, включаючи усну та письмову комунікацію українською та іноземною мовами (англійською, німецькою, італійською, французькою, іспанською та іншими). РН3: АіВ4. Здатність демонструвати розуміння основних екологічних засад, охорони праці і цивільного захисту та їх застосування.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Безпека життєдіяльності, Основи охорони праці, Хімія, Мікробіологія
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Професійна та цивільна безпека» об’єднує систему знань і навиків з безпеки та гігієни праці (БГП) і заходів цивільного захисту (ЦЗ) під час виконання професійних обов’язків працівників об’єктів господарювання, а також населення за загрози та виникнення надзвичайних ситуацій (НС). Дисципліна покликана сформувати у майбутніх фахівців знання, навики і вміння щодо функціонування системи безпеки та гігієни праці і цивільного захисту у підприємствах, аналізу стану і вирішення проблем безпеки праці у галузі, захисту персоналу об’єктів господарювання і населення, самих об’єктів господарювання і територій за надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру згідно з чинними законодавчими та іншими нормативно-правовими актами. Навчальна дисципліни ««Професійна та цивільна безпека» передбачає вивчення питань з безпеки та гігієни праці і цивільного захисту у галузі фармацевтичної та біоінженерії відповідно до особливостей професійної діяльності майбутніх фахівців. Виклад дисципліни включає питання виробничої санітарії і техніки безпеки під час виконання трудових обов’язків у підприємствах галузі та біолабораторіях. Тематика матеріалу з цивільної безпеки пов’язана з прогнозуванням негативних наслідків надзвичайних ситуацій і забезпеченням заходів захисту об’єктів господарювання у зонах природних і техногенних надзвичайних ситуацій.
Опис: Міжнародні норми і законодавство України у галузі безпеки та гігієни праці. Особливості безпеки та гігієни праці у галузі фармації і біотехнологій. Чинники небезпеки у галузі фармації та біотехнологій. Загальні вимоги безпеки у галузі. Виробнича санітарія та гігієна праці у галузі фармації та біотехнологій. Пожежна безпека у галузі фармації та біоінженерії. Державна політика у сфері цивільного захисту населення і територій від НС техногенного та природного характеру. Забезпечення заходів і дій у межах єдиної системи цивільного захисту. Стійкість роботи об’єкта господарювання. Прогнозування обстановки у зонах хімічного зараження. Планування заходів захисту у зонах техногенних і природних надзвичайних ситуацій.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль: 1. Виконання індивідуальних практичних завдань та їх захист. 2. Розрахунково-графічна робота. Підсумковий контроль - диференційований залік (залік з оцінкою): 1. Засвоєння теоретичного матеріалу – тестовий контроль (за дистанційного навчання) або письмова робота (за очного навчання).
Критерії оцінювання результатів навчання: Проводиться у формі: експрес-контролю на практичних заняттях (кожна практична робота оцінюються у 15 балів, з яких 5 балів – оцінка виконання, 5 балів – усний захист практичної роботи і 5 балів – тестовий контроль у ВНС. Для практичної роботи у 10 балів – відповідно 3, 3 і 4 бали). Підсумковий контроль проводиться у формі тематичної контрольної роботи: тестового контролю на час дистанційного навчання або двох письмових робіт на час очного навчання з оцінкою у 40 балів (20 балів з циклу професійної безпеки і 20 балів з циклу цивільного захисту). Письмове завдання містить: тести - 10 балів, теоретичне завдання – 10 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Ю.Г. Сукач, А.О. Рогуля, О.Ф. Бабаджанова, М.О. Токарєва. Цивільний захист: навчальний посібник – Львів: КП «Палітурник», 2022. – 306 с. 2. О. Г. Левченко, О. В. Землянська, Н. А. Праховнік, В. В. Зацарний. Безпека життєдіяльності та цивільний захист: підручник – Київ: Каравела, 2021. – 268 с. 3. Запорожець О.І. Основи охорони праці : підручник, 2-ге видання. Київ : ЦУЛ, 2018. 264 с. ISBN 978-617-673-423-9. 4. Охорона праці у фармацевтичній галузі для викладачів та студентів V курсу фармацевтичного факультету спеціальностей «Фармація» та «ТПКЗ». Навчальний посібник. - Запоріжжя, 2014. 5. Крюковська О.А., Левчук К.О. Охорона праці в галузі (для хімічних спеці-альностей) під редакцією к.т.н., доцента Толока А.О.: Навч. посібник. – 2011. – 230 с. 6. Євдін О.М., Могильниченко В.В. та ін. Захист населення і територій від надзвичайних ситуацій. Т.1. "Техногенна та природна небезпека". Т.3."Інженерно-технічні заходи цивільного захисту (цивільної оборони) та містобудування". Посібник.- К.: КІМ, 2007, 2008.- 636 с.,- 152 с. 7. Вивчення порядку атестації робочих місць за умовами праці. Методичні настанови для виконання практичної роботи з дисципліни "Охорона праці в галузі" для студентів денної форми навчання інженерно-технічних спеціальностей/ І.Я. Почапська, Р.А. Солтисік, О. Мацьків/ Львів, вид-во Національного університету «Львівська політехніка», 2018 p., 19 стор. 8. Визначення категорії вибухової і пожежної небезпечності приміщень, будівель, споруд: Методичні вказівки до практичної роботи з дисципліни "Професійна та цивільна безпека" для студентів першого (бакалаврського) рівня всіх спеціальностей і форм навчання. /О. Мацьків, М. Токарєва. – Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політехніка“, 2021. – 24 с. 9. Розрахунок укриття виробничого персоналу у захисних спорудах: методичні вказівки до виконання практичної роботи з дисципліни «Основи охорони праці та безпека життєдіяльності» для студентів денної та заочної форм навчання усіх спеціальностей / Укл.: С. Качан, О. Мацьків. – Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2022. - 25 с. 10. Дослідження стійкості роботи об’єктів господарювання (ОГ) до впливу ударної хвилі під час вибухів газо- та пароповітряних сумішей / Укл.: Васійчук В.О., Вахула О.М., Качан С.І., Гончарук В.Є., – Львів: Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2016. – 24 с. 11. Прогнозування обстановки і можливих збитків при аваріях на хімічно-небезпечних об’єктах та проведення захисних заходів: Методичні вказівки до виконання розрахунково-графічних робіт з курсу “ Цивільний захист “ для студентів усіх профілів навчання. Укл: С.І.Качан, В.Є.Гончарук, В.О. Васійчук, С.М. Мохняк. Львів: Видавництво Національного університету “Львівська Політехніка”, 2012 - 29 с. 12. Навчально-методичний посібник до занять з дисципліни «Охорона праці в фармацевтичній галузі» для студентів ІІІ медичного факультету за спеціальністю «Фармація» (ІV курс) "Клінічна фармація”(V курс) (очна форма навчання). – Дніпропетровськ, 2014.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).