Наукові дослідження та семінари за їх тематикою
Спеціальність: Фармація, промислова фармація (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.226.00.O.012
Кількість кредитів: 9.00
Кафедра: Технологія біологічно-активних сполук, фармації та біотехнологія
Лектор: доцент, к.б.н. Яремкевич Олена Святославівн, , доцент, к.фарм.н. Конечна Роксолана Тарасівна, доцент, к.х.н. Комаровська-Порохнявець Олена Зорянівна
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Завданням навчальної дисципліни є ознайомлення з основними напрямками науково-технічного прогресу, оволодіння методами планування й організації досліджень, придбання навичок самостійного рішення наукових проблем, отримання базових знань з теорії ймовірностей та математичної статистики з метою застосування їх для обробки результатів експерименту, ознайомлення з правилами коректного представлення результатів досліджень, формування здатності до критичного аналізу.
Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
загальні компетентності:
ЗК01. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні.
ЗК02. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.
фахові компетентності:
ФК03. Здатність відбирати та аналізувати релевантні дані, у тому числі за допомогою сучасних методів аналізу даних і спеціалізованого програмного забезпечення.
ФК19. Здатність використовувати методологію наукової творчості та організацію і проведення наукових досліджень.
ФК20. Здатність використовувати професійно профільні знання в галузі математичної статистики та статистичної обробки експериментальних даних моделювання біотехнологічних процесів з використанням математичного апарату.
Результати навчання: • здатність розв’язувати складні технологічні задачі і проблеми біотехнологій та біоінженерії, що передбачає проведення досліджень та здійснення інновацій з урахуванням економічного стану, загальнолюдських цінностей та особистісних, суспільних і виробничих інтересів;
• здатність виявляти ініціативу та підприємливість;
• здатність відбирати та аналізувати релевантні дані, у тому числі за допомогою сучасних методів аналізу даних і спеціалізованого програмного забезпечення;
• розуміння методів, підходів, цілей і задач науково-педагогічної діяльності та освітнього процесу;
• здатність використовувати методологію наукової творчості та організацію і проведення наукових досліджень;
• здатність використовувати професійно профільні знання в галузі математичної статистики та статистичної обробки експериментальних даних моделювання біотехнологічних процесів з використанням математичного апарату.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити:
• Біоінформатика;
• Методологія та організація наукових досліджень, інтелектуальна власність та інноватика контролю в біотехнології.
кореквізити:
• Практикум з підготовки наукових публікацій, матеріалів конференцій та презентацій наукових доповідей;
• Спецкурс – Біологічна активність фізіологічно активних субстанцій.
Короткий зміст навчальної програми: Поняття, функції та значення науки. Методологія, метод, прийом у науковому дослідженні. Вимоги до наукового дослідження. Види наукових досліджень. Типологія методів дослідження. Структура дослідження. Визначення мети і конкретних завдань дослідження. Вибір методів проведення досліджень. Опис результатів дослідження та їх обговорення. Формулювання висновків і оцінка отриманих результатів. Форми відображення результатів наукового дослідження. Правила оформлення звітів, доповідей, статей, дипломних проектів.
Опис: 1 Вступ до курсу
«Наукові дослідження та семінари за їх тематикою»
Загальні відомості про науку та наукові дослідження. Основні визначення та поняття. Наука – складова загальнолюдської культури. Історичний розвиток науки.
2 ТЕМА: Поняття, функції та значення науки. Методологія, метод, прийом у науковому дослідженні
Організація науки і наукових досліджень в Україні. Наукові установи та наукові кадри країни. Наукові ступені та вчені звання для наукових працівників вищої кваліфікації в Україні. Державна атестаційна комісія (ДАК) України. Поняття наукового дослідження. Вимоги до наукового дослідження. Види наукових досліджень. Поняття системного, комплексного та цілісного підходу в науковому дослідженні. Типологія методів дослідження. Загальнонаукові, часткові та спеціальні методи дослідження. Емпіричні та теоретичні методи наукового дослідження. Організація творчої діяльності дослідника. Науково-дослідницька діяльність студентів.
3 ТЕМА: Структура дослідження. Обробка даних дослідження та оформлення результатів
Загальна схема наукового дослідження. Обґрунтування актуальності обраної теми. Визначення мети і конкретних завдань дослідження. Визначення об’єкта і предмета дослідження. Вибір методів (методики) проведення досліджень. Опис процесу дослідження. Обговорення результатів дослідження. Формулювання висновків і оцінка отриманих результатів. Робота над статтями та доповідями. Форми відображення результатів наукового дослідження: повідомлення, доповіді, тези, статті, дипломні роботи, розділи до монографій, науково-методичні рекомендації, навчальні посібники, дисертації, монографії. Вимоги до змісту магістерської роботи.
4 ТЕМА: Семінарське заняття, методика його підготовки та проведення
Структура семінарського заняття. Різні форми підготовки студентів до семінарського заняття. Структурно-логічні схеми дій викладача при проведенні семінарського заняття. Форми представлення наукової роботи.
5 ТЕМА: Генеральна сукупність. Основні поняття теорії ймовірностей
Подання експериментальних даних. Закон розподілу. Генеральна сукупність. Частота. Основні статистичні показники для характеристики сукупності даних.
6 ТЕМА: Помилка репрезентативності. Оцінка достовірності.
Визначення помилки репрезентативності. Оцінка достовірності різниць між групами за критерієм Стьюдента та Фішера. Кореляція. Коефіцієнт кореляції.
7 ТЕМА: Інформаційне забезпечення наукових досліджень. Організація та проведення конференцій.
Поняття про наукову інформацію та її роль у проведенні наукових досліджень. Джерела інформації та їх використання в науково-дослідній роботі. Техніка роботи зі спеціальною літературою. Загальні положення, мета, завдання конференції. Планування конференцій. Підготовка до проведення конференції. Формування програми конференції. Вимоги щодо оформлення матеріалів та оприлюднення матеріалів конференції.
Методи та критерії оцінювання: • письмові звіти до практичних робіт, усне опитування, індивідуальне науково-дослідне завдання (40%)
• підсумковий контроль (60 %, контрольний захід, диф. залік): письмова форма (60 %).
Критерії оцінювання результатів навчання: Знання студента із засвоєння дисципліни загалом визначається за 100 бальною шкалою, де враховуються бали за поточний контроль – 40 балів: практичні заняття – 20 балів; контрольна робота (реферат, презентація) – 20 балів, рейтинг із залікової контрольної роботи – 60 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Мокін Б. І., Мокін О.Б. Методологія та організація наукових досліджень : навчальний посібник / Б. І. Мокін, О. Б. Мокін. – Вінниця : ВНТУ, 2014. – 180 с.
2. Дейниченко Г.В., Постнов Г.М. Методологія і організація наукових досліджень / Г.В. Дейниченко, Г.М. Постнов / навч. посіб. Харк. Держ. ун-ту харчування та торгівлі. – Харків: ХДУХТ, 2014. – 115 с.
3. О.П. Мельниченко, І.Л. Якименко, Р.Л. Шевченко. Статистична обробка експериментальних даних: Навчальний посібник / О.П. Мельниченко, І.Л. Якименко, Р.Л. Шевченко, Біла Церква, 2006., 36с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).