Клінічна фармація
Спеціальність: Фармація, промислова фармація (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.226.02.E.023
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Технологія біологічно-активних сполук, фармації та біотехнологія
Лектор: доц., к.фарм.н. Конечна Роксолана Тарасівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: - Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.
- Здатність використовувати комплекс знань щодо принципів впровадження фармацевтичної розробки, вимог до виробництва, дистрибуції та роздрібної реалізації та раціонального застосування ліків;
- Здатність розробляти методи ефективного та безпечного застосування лікарських препаратів із врахуванням побічних реакцій, особливостей дії ЛП в різних умовах (літній вік, вагітність та ін.) взаємодії препаратів при їх спільному застосуванні, впливу їжі на дію ЛП тощо.
Результати навчання: 1. Розуміння загальних принципів інтерпретації результатів обстеження хворого, що мають значення для раціонального вибору лікарських засобів;
2. Уміння обирати окремі фармакотерапевтичні групи лікарських засобів;
3. Уміння використовувати принципи доказової медицини для забезпечення оптимального вибору лікарських засобів для раціональної фармакотерапії хворих у конкретних клінічних ситуаціях;
4. Уміння обгрунтовувати принцип дії лікарських препаратів на організм людини, аналізувати та складати схеми фармакотерапії захворювань, обґрунтовувати заміну лікарських засобів;
5. Уміння застосовувати знання з фармакокінетики та фармакодинаміку ліків з метою прогнозування їх дії на організм людини, попередження побічної дії та взаємодії ліків;
6. Уміння прогнозувати ефективність та безпеку застосування лікарських засобів;
7. Уміння надавати фармацевтичну опіку хворим різних вікових категорій та різних станів;
8. Уміння проводити фармакоекономічний аналіз та інтерпретувати його результати для забезпечення раціональної фармакотерапії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Промислова технологія фармацевтичних виробництв
Наукові аспекти біофармації
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна знайомить студентів із сучасними уявленнями про принципи раціонального застосування лікарських засобів. У результаті вивчення цієї дисципліни студент набуває відповідних знань, умінь, навичок та компетентностей, необхідних для організації діяльності у галузі фармації.
Опис: Предмет і завдання клінічної фармації. Правові, соціальні, етико-деонтологічні аспекти роботи клінічного провізора. Концепція фармацевтичної опіки. Принципи створення та розробки лікарських засобів. Клінічні дослідження лікарських засобів. OTC-препарати, їх місце в системі самолікування хворих. Інформаційне забезпечення системи охорони здоров’я. Етапи лікувальної терапії. Фактори, що впливають на ефективність фармакотерапії. Порушення кислотно-лужного балансу в організмі; роль у розвитку патологічних процесів; загальні принципи корекції. Особливості використання вітамінів в клінічній практиці. Побічна дія лікарських засобів, її передбачення та наслідки. Взаємодія ліків. Особливості фармацевтичної опіки пацієнтів різного віку і при різних станах (педіатрія, геріатрія, вагітність і період лактації). Основи фармакоекономічного аналізу. Методи оцінки ефективності та безпеки використання лікарських засобів. Роль провізора у забезпеченні оптимальної та ефективної фармакотерапії.
Методи та критерії оцінювання: Поточний (усний, письмовий, дидактичні тести), контроль змістового
розділу (тестові завдання, ситуаційні задачі, контроль практичних навичок) і підсумковий
контроль з дисципліни(письмовий, дидактичні тести, аудиторна контрольна робота).
Критерії оцінювання результатів навчання: Письмово-усний контроль – 40 балів
Захист лабораторних робіт – 30 балів
Виконання контрольної роботи – 30 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Клінічна фармакологія. Посібник для практичних занять: навч. посібник для студ. вищих мед. (фармацевт.) навчальних закладів IV рівня акредитації / Самура Б.Б., Крайдашенко О.В., Самура Б.А., Самура І.Б., Ковальчук Н.М., Яковлева О.О. – 2-е видання. – Вінниця: Нова Книга, 2010. – 191 с. (англ.мовою).
2. Клінічна фармакологія: Підр. для студ. вищих мед. (фармацевт.) навчальних закладів IV рівня акредитації /За ред. О.Я. Бабака,О.М. Біловола, І.С.Чекмана.- К.: Медицина, 2010. - 760 с.
3. Клінічна фармація: Навч.-метод. практикум : навч. посібник для студ. в.н.з. / Зупанець І.А., Чекман І.С., Попов С.Б., Нальотов С.В., Пропіснова В.В. та ін.; переклад Л.В. Брунь та ін. (англ.мовою) – НФаУ.- Х.: Золоті сторінки, 2010. – 183 с.
4. Протоколи провізора (фармацевта) при відпуску безрецептурних лікарських засобів: довідник лікаря / укладачі: Бездітко Н.В., Бліхер В.Є., Зіменковський А.Б., Зупанець І.А., Ліщишина О.М. та ін.- К.: ТОВ «Доктор-Медіа», 2011. – 250 с.
5. Хухліна О.С., Ткач Є.П., Чурсіна Т.Я. та ін. Фармацевтична опіка: вибрані питання: Навчальний посібник. – Вінниця: Нова Книга, 2011. – 424 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).