Наукові аспекти технології ветеринарних та біомедпрепаратів

Спеціальність: Фармація, промислова фармація (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.226.00.O.002
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Технологія біологічно-активних сполук, фармації та біотехнологія
Лектор: професор Лубенець Віра Ільківна, доцент Губрій Зоряна Василівна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Дисципліна “Наукові аспекти технології ветеринарних та біомедпрепаратів” є спеціальним курсом для студентів спеціальності 226 “Фармація, промислова фармація” і має за мету ознайомлення студентів з існуючими синтетичними ветеринарними препаратами, які використовуються в сучасній ветеринарній практиці, хімічними методами їх одержання та технологією промислового виробництва. Розглядаються можливі хімічні методи одержання діючих субстанцій синтетичних ветеринарних препаратів, технологія проведення основних типів хімічних реакцій, що використовуються для синтезу лікарських речовин. При цьому велика увага приділяється вивченню застосовуваних в промисловості методів і вивченні нових досягнень в хімізмі одержання ветеринарних препаратів. Навчальна дисципліна також знайомить майбутніх спеціалістів з особливостями проведення біотехнологічних процесів для одержання антибіотиків (пеніциліну, тетрацикліну, стрептоміцину та інш.), амінокислот і вітамінів, які використовуються як лікарські засоби чи ветпрепарати.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності: ЗК4.Здатність гнучкого способу мислення, який дає можливість зрозуміти й розв’язати проблеми та задачі, зберігаючи при цьому критичне відношення до усталених наукових концепцій; здатність продукувати нові ідеї, проявляти креативність, здатність до системного мислення; ЗК6. Здатність здійснювати пошук та аналізувати інформацію з різ¬них джерел; уміння проводити дослідження на відповідному рівні, мати дослідницькі навички, що виявляються у здатності формувати (роблячи презентації, або представляючи звіти) нові продукти в обраній галузі, вибирати належні напрями і відповідні методи для їх реалізації, беручи до уваги наявні ресурси; фахові компетентності: ФК1. Здатність застосовувати сформовані цілісні уявлення щодо методів тонкого органічного синтезу у пошуку та розробці технологічних процесів виробництва нових лікарських субстанцій та препаратів; ФК2. Здатність виявляти відповідність між структурою речовини, її фізико-хімічними властивостями та застосувати знання специфічних прийомів фізико-хімічних досліджень для ідентифікації органічних речовин різних класів, в тому числі потенційних лікарських субстанцій; ФК11. Здатність застосовувати знання методів та прийомів сучасної біотехнології, основ технології мікробіологічних виробництв з метою створення біомедпрепаратів.
Результати навчання: ЗН3. Знання основних методів одержання та особливостей технології ветеринарних препаратів УМ4. Проводити постадійний синтез ветеринарного препарату, здійснювати вибір оптимальних параметрів процесів, організовувати виробництво ветеринарних препаратів УМ5. Вибирати альтернативні шляхи одержання біологічних / біотехнологіч-них препаратів УМ12. Уміння синтезувати речовини певної будови на основі розуміння основних біохімічних процесів в організмі та понять про кореляційний зв’язок «структура – активність» КОМ 1. Уміння спілкуватись, включаючи усну та письмову комунікацію українською та іноземною мовами КОМ 2. Здатність до використання різноманітних методів, зокрема сучасних інформаційних технологій, для ефективного спілкування на професійному та соціальному рівнях АіВ 2. Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань АіВ 3. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики АіВ 4. Здатність демонструвати розуміння основних фахових засад, охорони праці та безпеки життєдіяльності та їх застосування
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Супутні і наступні навчальні дисципліни: Моделювання і проектування хіміко-фармацевтичних підприємств в системі GMP Промислова технологія фармацевтичних виробництв Контроль якості лікарських засобів Промислове обладнання хіміко-фармацевтичних підприємств Технологія біологічно-активних речовин, біомедполімерів і наноструктур
Короткий зміст навчальної програми: Сучасні вимоги до лікарських речовин. Створення нових синтетичних лікарських речовин, зв`язок структура - біологічна активність. Класифікація лікарських речовин. Засоби, які корегують імунний статус, стреси та продуктивність тварин. Речовини, які впливають переважно на обмін речовин, на окремі системи та органи. Використання промислового біосинтезу для виробництва медичних препаратів. Складові біотехнологічного процесу. Біотехнологне одежання антибіотиків. Проблема пошуку, створення і застосування антибіотиків в медичній практиці та ветеринарії. Одержання вітамінів мікробіологічним способом. Лікарські препарати на основі вільних і імобілізованих ферментів, їх комбінацій з іншими лікарськими препаратами. Рекомбінантні білки і поліпептиди (інсулін, гормон росту, інтерферони, тощо).
Опис: Вступ. Зміст і задачі курсу. Основи стратегії створення нових синтетичних лікарських речовин. Класи лікарських речовин ветеринарного призначення Протимікробні, противірусні та протипаразитарні засоби. Засоби, які корегують імунний статус, стреси та продуктивність тварин. Речовини, які впливають переважно на обмін речовин тварин. Засоби, які діють на окремі системи та органи тварин. Використання промислового біосинтезу для виробництва медичних препаратів. Біотехнологія антибіотиків. Одержання вітамінів мікробіологічним способом. Метод генної інженерії як спосіб одержання нових медичних препаратів.
Методи та критерії оцінювання: Основними методами діагностики знань є: поточний (ПК) і семестровий контроль (СК), який здійснюється з навчального матеріалу, обсяг якого визначений робочою програмою дисципліни за семестр. Поточний контроль здійснюється під час лекцій і лабораторних занять з метою перевірки рівня засвоєння теоретичних і практичних знань та умінь студента. ПК проводиться у формі: виконання контрольної роботи, письмово-усного контролю та захисту лабораторних робіт. Семестровий контроль проводиться у формі диференційованого заліку (заліку). Диференційований залік – це форма СК результатів навчання студента виключно за всіма видами робіт, передбачених програмою навчальної дисципліни.
Критерії оцінювання результатів навчання: Письмово-усний контроль – 70 балів Захист лабораторних робіт – 20 балів Виконання контрольної роботи – 10 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Ол. Швайка. Основи синтезу лікарських речовин та їх проміжних продуктів. Вид. друге, виправлене й доповнене. - Донецьк, 2004. 2. От субстанции к лекарству: учебное пособие / П.А. Безуглый, В.В. Болотов, И.С. Гриценко и др.; Под ред. В.П. Черных. – Х.: Изд-во НФаУ: Золотые страницы, 2005. – 1244 с. 3. Безуглий М., Головко В., Бісюк І. Ветеринарна біотехнологія. – Х.: Гімназія, 2012. - 464 с 4. Косенко Ю., Коцюмбас І., Левицький Т. Ветеринарні лікарські засоби. – Л.: Афіша, 2017. – 1632 с. 5. Кузовкін Є.М., Канюка О.І., Васильєв С.І. Довідник сучасних лікарських препаратів у ветеринарній медицині. – Х.: Еспада, 2002. – 448 с 6. Л.М.Буценко. Технології мікробного синтезу лікарських засобів / Л.М.Буценко, Ю.М. Пенчук, Т.П.Пирог. - К.:НУХТ, 2010. – 323с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).