Органічна хімія
Спеціальність: Промислова фармація
Код дисципліни: 7.226.02.O.007
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Органічна хімія
Лектор: Будішевська Ольга Григорівна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Завдання навчальної дисципліни відповідно до освітньої програми
Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
загальні компетентності:
1. ЗК6: Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.
2. ЗК 10: Потенціал до подальшого навчання.
фахові компетентності: 1. Здатність використовувати ґрунтовні знання з загальної, неорганічної, органічної, аналітичної та фізико-колоїдної хімії, хімічних та фізико-хімічних методів аналізу складу речовин в обсязі, необхідному для засвоєння фахових дисциплін.
Результати навчання: Результати навчання відповідно до освітньої програми
У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання:
1. Знати основні принципи сучасної класифікації та номенклатури органічних сполук.
2. Основи теорій хімічної будови, реакційної здатності та перебігу хімічних реакцій органічних сполук
3. Знати основні класи органічних синтетичних і природних сполук, особливості їх хімічної будови та її вплив на хімічні властивості, зокрема тих, що використовуються у фармації.
4. Знати основні методи одержання органічних сполук, зокрема тих, що використовуються у фармації або використовуються для синтезу лікарських речовин.
5. Знати основні методи виділення, очищення та ідентифікації органічних сполук.
6. Знати будову та хімічні властивості тих класів органічних сполук, які вивчаються у подальших спецкурсах «Методи органічного синтезу» «Біологічна хімія та молекулярна біологія», «Фармацевтична хімія», «Хімія і технологія лікарських субстанцій».
У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання:
РН1 Знання з загальної та неорганічної, органічної, фізичної та колоїдної, хімічних та фізико-хімічних методів аналізу складу речовин в обсязі, необхідному для засвоєння фахових дисциплін.
РН2 Базові знання в галузі природничих наук та інженерії, необхідні для освоєння професійно-орієнтованих дисциплін.
РН3 Уміння працювати з літературними джерелами та інформаційними ресурсами.
РН4 Уміння спілкуватись, включаючи усну та комунікацію українською та іноземною мовами
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Супутні і наступні навчальні дисципліни:
1. Біологічна хімія та молекулярна біологія
2. Фармацевтична хімія
3. Хімія і технологія лікарських субстанцій
Короткий зміст навчальної програми: Анотація навчальної дисципліни
Курс «Хімія 2 (органічна хімія)» присвячений вивченню основ сучасної теорії хімічної будови органічних речовин, зв’язку хімічної будови з реакційною здатністю та властивостями речовин, вивченню механізмів перетворення органічних речовин та особливостей перебігу найважливіших реакцій, вивченню основних принципів сучасної класифікації та номенклатури органічних сполук, також методів одержання, хімічних властивостей і використання основних класів органічних речовин, зокрема, тих, що складають основу більшості фармацевтичних препаратів.
Опис: Короткий зміст навчальної програми
Навчальна програма дисципліни «Хімія 2 (органічна хімія) викладається для студентів спеціальності 226 «Фармація, промислова фармація» галузь знань 22 «Охорона здоров’я». У навчальній програмі визначено мету та завдання навчальної дисципліни, вказано перелік необхідних попередніх та супутніх і наступних навчальних дисциплін, наведена анотація навчальної дисципліни, її опис, описані методи діагностики знань та критерії оцінювання результатів навчання студентів, наведений перелік навчально-методичного забезпечення і рекомендована література, наведена електронна адреса електронних інформаційних ресурсів.
Курс «Хімія 2 (органічна хімія)» присвячений вивченню основ сучасної теорії хімічної будови органічних речовин, зв’язку хімічної будови з реакційною здатністю та властивостями речовин, вивченню механізмів перетворення органічних речовин та особливостей перебігу найважливіших реакцій, вивченню основних принципів сучасної класифікації та номенклатури органічних сполук, також методів одержання, хімічних властивостей і використання основних класів органічних речовин, зокрема, тих, що складають основу більшості фармацевтичних препаратів.
Навчальна програма дисципліни «Хімія 2 (органічна хімія)» містить такі розділи:
Тема 1. Теоретичні основи будови та реакційної здатності органічних сполук.
Тема 2. Аліфатичні насичені вуглеводні.
Тема 3. Аліфатичні ненасичені вуглеводні.
Тема 4. Галогенопохідні аліфатичних вуглеводнів.
Тема 5. Аліфатичні спирти, етери, тіоли.
Тема 6. Аліфатичні альдегіди і кетони.
Тема 7. Аліфатичні карбонові кислоти та їхні похідні.
Тема 8. Аліфатичні нітрогеновмісні сполуки.
Тема 9. Елементорганічні сполуки .
Тема 10. Сполуки зі змішаними функціями.
Тема 11. Аліциклічні сполуки.
Тема 12. Ароматичні вуглеводні ряду бензену, їх галогено-, нітро-, сульфопохідні, аміни, азо- та діазосполуки.
Тема 13. Ароматичні оксигеновмісні сполуки.
Тема 14. Багатоядерні ароматичні сполуки.
Тема 14. Багатоядерні ароматичні сполуки.
Тема 14. Поняття про алкалоїди. Поняття про терпени, терпеноїди, стероїди. Поняття про нуклеїнові кислоти.
Методи та критерії оцінювання: Методи діагностики знань:
1. Поточний контроль: колоквіуми.
2. Семестровий контроль: екзамен.
Критерії оцінювання результатів навчання: Критерії оцінювання результатів навчання студентів 1 семестр (екзамен)
Поточний контроль (ПК):
Колоквіум 1 10 балів
Колоквіум 2 10 балів
Колоквіум 3 10 балів
Колоквіум 4 10 балів
Колоквіум 5 10 балів
Разом за ПК 50 балів
Семестровий контроль (СК): екзамен:
Письмова компонента 40 балів
Усна компонента 10 балів
Разом за СК 50 балів
Разом за дисципліну 100 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок:
За 100 бальною шкалою Університету та за національною шкалою:
88-100 балів «відмінно»;
87-71 балів - «добре»;
70-50 балів - «задовільно»;
26-49 балів - «не задовільно»;
0-25 балів – «Не атестований».
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Навчально-методичне забезпечення
1. Ю.О.Ластухін, С.А.Воронов. Органічна хімія. Вид. “Центр Європи”. 2004 р.
2. Будішевська О.Г. Електронний навчально-методичний комплекс, що використовується для забезпечення навчальної дисципліни «Хімія 2 (органічна хімія)» для студентів спеціальності 226 «Фармація, промислова фармація» 2021. -(https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=12310 )
3. С.А.Воронов, В.А.Дончак, А.М.Когут Органічна хімія. Вид. Львівської політехніки.-2021.- 486 с.
4. Дончак В.А., Панченко Ю.В., Воронов С.А. Очистка речовин методами перегонки з водяною парою, фракційною та вакуумною перегонкою // Методичні вказівки. Львів: Видавн.НУ “Львівська політехніка”. 2007.
5. Панченко Ю.В., Васильєв В.П., Воронов С.А. Якісний елементний аналіз та визначення найважливіших констант органічних речовин // Методичні вказівки. Львів: Видавн.НУ “Львівська політехніка”. 2007.
6. Панченко Ю.В., Васильєв В.П., Токарєв В.С. Одержання та вивчення властивостей насичених, ненасичених та ароматичних вуглеводнів // Методичні вказівки. Львів: Видавн.НУ “Львівська політехніка”. 2006.
7. Воронов С.А., Будішевська О.Г. Аліфатичні кисневмісні сполуки // Методичні вказівки. Львів: Видавн.НУ “Львівська політехніка”. 2004.
8. Воронов С.А., Будішевська О.Г. Сполуки зі змішаними функціями. Гідроксикислоти, вуглеводи // Методичні вказівки. Львів: Видавн.НУ “Львівська політехніка”. 2005.
9. Воронов С.А., Будішевська О.Г. Амінокислоти. Білки // Методичні вказівки. Львів: Видавн.НУ “Львівська політехніка”. 2005.
10. Воронов С.А., Будішевська О.Г. Ароматичні вуглеводні та їх галогено-, нітро-, сульфопохідні // Методичні вказівки. Львів: Видавн.НУ “Львівська політехніка”. 2005.
11. Воронов С.А., Будішевська О.Г. Ароматичні кисневмісні сполуки // Методичні вказівки. Львів: Видавн.НУ “Львівська політехніка”. 2005.
12. Воронов С.А., Будішевська О.Г. Гетероциклічні сполуки // Методичні вказівки. Львів: Видавн.НУ “Львівська політехніка”. 2005.
13. Глубіш П.А. Органічний синтез. Частина 1 і 2.-К., 1997.
14. Літковець О.К., Носан В.М., Клим М.І. Стереохімія органічних сполук.-Львів, ДУЛП. 1996.
15. Літковець О.К., Похмурська М.В. Полимерні сполуки. ДУЛП. 1996.
16. Л.А.Казицына, Н.Б.Куплетская Применение УФ-, ИК- и ЯМР-спектроскопии в органической химии .-М: Изд. «Высшая школа».-1971.- 264 с.
Рекомендована література
Базова
17. Домбровський В.І., Найдан В.М. Органічна хімія.-К.; вищ.шк.,1992.
18. Нейланд О.Е. Органическая химия.- М.: «Высшая школа».-1990.
19. Терней А. Современная органическая химия (в двох книгах). Пер. с англ.,- М.: Мир. 1981.
20. Моррисон Р., Бойд Р. Органическая химия. -М.: Мир. 1974.
21. Сайкс П. Механизми органических реакций. -М.: Химия. 1991.
22. Пучін В.О., Літковець О.К., Носан В.М. та ін. Індивідуальні синтези з лабораторного практикуму з органічної хімії. ДУЛП. 1980.
23. Пучін В.О., Літковець О.К., Федорова В.О. та ін. Органічний синтез.-Львів, ЛПІ. 1977.
24. Літковець О.К., Носан В.М., Клим М.І. Функціональний хімічний та спектральний аналіз органічних сполук.-Львів, ЛПІ. 1987.
25. Воронов С.А., Ластухін Ю.О. Синтези карболанцюгових полімерів.-Львів. ЛПІ. 1989.
Допоміжна
• Черних В.П., Зименковський Б.С., Гриценко І.С. Органічна хімія (у трьох книгах).-Харків, “Основа”. 1996.
• Літковець О.К., Похмурська М.В. Полимерні сполуки. ДУЛП. 1996.
• Органикум. Практикум по органической химии. В 2-х томах.-М.: 1992.
Інформаційні ресурси
Електронний навчально-методичний комплекс, що використовується для забезпечення навчальної дисципліни «Хімія 2 (органічна хімія)» для студентів спеціальності 226 «Фармація, промислова фармація» - 2021- за посиланням http://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=12310 .
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).