Фармацевтична хімія
Спеціальність: Промислова фармація
Код дисципліни: 7.226.02.O.028
Кількість кредитів: 7.00
Кафедра: Технологія біологічно-активних сполук, фармації та біотехнологія
Лектор: Доцент Болібрух Лілія Дмитрівна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів:
Загальних компетентностей:
1. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях;
2. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями;
3. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел;
4. Відповідальність за якість виконуваної роботи.
Фахових компетентностей:
1. Здатність використовувати ґрунтовні знання з загальної, неорганічної,
аналітичної та фізико-колоїдної хімії в обсязі, необхідному для засвоєння
загально-інженерних та професійно-орієнтованих дисциплін;
2. Вміння користуватись нормативно-технічною документацією, необхідною
для здійснення інженерної діяльності в галузі фармації та промислової
фармації та здатність оформлювати технічну документацію при розробці
проекту фармацевтичного виробництва;
3. Здатність обирати і використовувати відповідне обладнання, інструменти та
методи для реалізації та контролю фармацевтичних виробництв;
4. Здатність організовувати власну роботу та роботу підлеглих.
Результати навчання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання:
• знати хімічну будову лікарських речовин, джерела та методи їх одержання, закономірності взаємозв’язку між хімічною будовою та фармакологічними властивостями, методи ідентифікації та кількісного визначення, умови зберігання та застосування;
• знати основні положення загальних статей ДФУ, наказів та інших чинних нормативних документів МОЗ України щодо виготовлення, контролю якості та відпуску лікарських засобів;
• вміти користуватися нормативною, довідковою та науковою літературою для вирішення професійних завдань.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити:
• Біологічна хімія
• Аналітична хімія
кореквізити:
• Хімія і технологія лікарських субстанцій
• Технологія препаратів з природної сировини
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна про хімічну будову та властивості лікарських речовин, яка забезпечує оволодіння здобувачами освіти значного обсягу теоретичних знань та практичних навичок, щодо проведення контролю якості субстанцій та лікарських засобів, взаємозв’язок будови та властивостей активних фармацевтичних інгредієнтів (АФІ). Предметом вивчення навчальної дисципліни є знання про джерела та способи добування лікарських речовин, їх фізичні та хімічні властивості, залежність фізичних, хімічних та фармакологічних властивостей від складу та будови молекул лікарських речовин, методи контролю якості лікарських засобів, умови зберігання та застосування їх у медичній практиці.
Опис: Неорганічні лікарські препарати. Препарати галогенів, йоду, галідів. Препарати перекису гідрогену. Препарати сполук нітрогену, арсену та бісмуту. Препарати сполук бору, магнію, кальцію та барію. Препарати сполук купруму, аргентуму та феруму. Методи ідентифікації та кількісного визначення, зберігання та застосування. Органічні лікарські препарати. Аліфатичні сполуки. Галогенпохідні вуглеводнів. Спирти та їх ефіри. Альдегіди та їх похідні. Солі карбонових кислот. Уретани та уреїди. Гідроароматичні сполуки. Властивості, реакції ідентифікації та методи кількісного визначення, зберігання та застосування.
Ароматичні сполуки. Феноли. Похідні ароматичних кислот. Похідні ПАБК. Похідні ПАСК. Похідні амідів сульфанілової кислоти. Гетероциклічні сполуки. Похідні фурану, піразолу, піридину, піримідину. фенотіазину. Алкалоїди тропану, бензилізохіноліну, морфінану, пурину. Ідентифікація. Кількісне визначення. Вуглеводи і глікозиди. Гормони. Стероїдні гормони. Андрогенні гормони. Гестагенні гормони. Антибіотики ароматичного ряду. Антибіотики гетероциклічного ряду. Пеніциліни. Цефалоспорини. Антибіотики-глікозиди. Методи аналізу, зберігання та застосування.
Методи та критерії оцінювання: Основними методами діагностики знань є: поточний (ПК) і семестровий контроль (СК), який здійснюється з навчального матеріалу, обсяг якого визначений робочою програмою дисципліни за семестр.
Поточний контроль здійснюється під час лекцій і практичних занять з метою перевірки рівня засвоєння теоретичних і практичних знань та умінь здобувача. ПК проводиться у формі: письмово-усного контролю та захисту практичних робіт.
Семестровий контроль проводиться у формі іспиту. Іспит – це форма СК результатів навчання аспіранта виключно за всіма видами робіт, передбачених програмою навчальної дисципліни.
Критерії оцінювання результатів навчання: • письмові звіти з лабораторних робіт, тестовий контроль– 30 балів;
• підсумковий контроль - 70 балів ( контрольний захід, іспит): письмово-усна форма.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. М.Туркевич, О.Владзімірська, Р. Лесик. Фармацевтическая химия. Вінниця «Нова книга», 2003. -464 с.
2. За заг.редакцією проф.. Безуглого П.О. Фармацевтична хімія. Вінниця «Нова книга». 2008. -544с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).