Промислова мікробіологія та санітарія
Спеціальність: Промислова фармація
Код дисципліни: 7.226.02.O.014
Кількість кредитів: 7.00
Кафедра: Технологія біологічно-активних сполук, фармації та біотехнологія
Лектор: доцент Комаровська-Порохнявець Олена Зорянівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
Інтегральна компетентність (ІНТ):
Здатність розв’язувати задачі дослідницького та/або інноваційного характеру у галузі промислового виробництва лікарських засобів
Загальні компетентності:
ЗК02. Знання та розуміння предметної області; розуміння професійної діяльності.
ЗК05. Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт.
Фахові компетентності:
ФК20. Здатність проводити дослідження стабільності лікарських засобів та виконувати заходи щодо належного зберігання лікарських засобів при їх промисловому виробництві.
Результати навчання: ПРН01. Мати та застосовувати спеціалізовані концептуальні знання у сфері фармації та суміжних галузях з урахуванням сучасних наукових здобутків.
ПРН02. Критично осмислювати наукові і прикладні проблеми у сфері фармації.
ПРН03. Мати спеціалізовані знання та уміння/навички для розв’язання професійних проблем і задач, у тому числі, з метою подальшого розвитку знань та процедур у сфері фармації.
ПРН04. Вільно спілкуватися державною та англійською мовами усно і письмово для обговорення професійних проблем і результатів діяльності, презентації наукових досліджень та інноваційних проєктів.
ПРН05. Оцінювати та забезпечувати якість та ефективність діяльності у сфері фармації.
ПРН06. Розробляти і приймати ефективні рішення з розв’язання складних/комплексних задач фармації особисто та за результатами спільного обговорення; формулювати цілі власної діяльності та діяльності колективу з урахуванням суспільних і виробничих інтересів, загальної стратегії та наявних обмежень, визначати оптимальні шляхи досягнення цілей.
ПРН08. Розробляти і реалізовувати інноваційні проєкти у сфері фармації, а також дотичні міждисциплінарні проєкти з урахуванням технічних, соціальних, економічних, етичних, правових та екологічних аспектів.
ПРН10. Забезпечувати якість продукції фармацевтичної промисловості, розробляти інтегровані системи якості на фармацевтичному підприємстві з урахуванням положень міжнародних стандартів, фармацевтичної системи якості та належної виробничої практики.
ПРН15. Досліджувати стабільність активних фармацевтичних інгредієнтів і лікарських засобів, встановлювати терміни придатності та умови зберігання, забезпечувати належні умови зберігання на виробництві.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити:
- Вступ до фаху та історія промислової фармації
- Органічна хімія
Кореквізити:
- Фізіологія з основами анатомії
- Біологічна хімія та молекулярна біологія
- Контроль якості лікарських засобів
- Біоінженерні технології одержання біологічно активних речовин, біополімери та наноструктури
- Промислова біотехнологія
Короткий зміст навчальної програми: Морфологія та різноманіття мікроорганізмів. Культивування і ріст мікроорганізмів. Вплив факторів зовнішнього середовища на життєдіяльність мікроорганізмів. Обмін речовин (метаболізм) у мікроорганізмів. Спиртове, молочнокисле і пропіоновокисле бродіння. Дихання (цикл Кребса і дихальний ланцюг). Генетика мікроорганізмів. Генетичні рекомбінації у прокаріотів. Регуляція метаболізму у мікроорганізмів. Екологія мікроорганізмів. Розповсюдження мікроорганізмів у повітрі, воді, ґрунті. Взаємовідношення мікроорганізмів. Нормальна мікрофлора людини. Клінічна мікробіологія. Захворювання, спричинені різними видами мікроорганізмів.
Опис: Виклад матеріалу починається з короткого історичного нарису про відкриття мікроорганізмів і становлення мікробіології. Розглянуто місце мікроорганізмів у системі живого, їхню будову та хімічний склад, живлення, методи культивування, вплив факторів зовнішнього середовища. Представлено різноманітність прокаріотичних та еукаріотичних мікроорганізмів, їхню сучасну систематику, поширення у природі. Висвітлено особливості енергетичного та конструктивного обмінів мікроорганізмів, механізми регулювання цих процесів, а також можливі шляхи використання мікроорганізмів і продуктів їхнього метаболізму у практичних цілях. Значну увагу приділено генетиці мікроорганізмів. Матеріал останніх розділів присвячений взаємовідносинам між мікро- і макроорганізмами, описано окремі патогенні мікроорганізми та інфекційні захворювання, які вони спричиняють.
Методи та критерії оцінювання: Методи, які застосовуються під час проведення занять:
- лекції проводяться у формі бесіди, дискусії, з використанням схем, різного роздаткового матеріалу та мультимедійних технологій;
- лабораторні заняття проводяться у формі виконання лабораторних робіт згідно запропонованих методик;
- самостійна робота проводиться у формі виконання індивідуальних завдань, їх оформлення та захисту.
Критерії оцінювання результатів навчання: •Письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування (20 балів)
•Латинські назви (диктант – 10 балів)
• Проміжна контрольна робота (10 балів)
•Підсумковий контроль (60 балів, іспит): письмова компонента – 50 балів, усна компонента – 10 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Мікробіологія: підручник: [для студ.вищ.навч.закл.]/ С. П. Гудзь, С. О. Гнатуш, І. С. Білінська. – Львів: Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка, 2009. – 360 с.
2. Prescott L. M., Harley J. P., Klein D. A. Microbiology, Third Edition. – Dubuque: WCB, 1996. – 936 p.
3. Червецова В. Г. Мікробіологія: консп. лекцій для студентів Інституту хімії та хімічних технологій / В.Г. Червецова. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2019. – 180 с.
4. Климюк С.І., Ситник І.О., Творко М.С.. Широкобоков В.П. Практична мікробіологія: Посібник. – Тернопіль: Укрмедкнига. 2004. – 440 с.
5. Практикум з мікробіології: підручник: [для студ.вищ.навч.закл.]/ С.П.Гудзь, С.О.Гнатуш, Г.В.Яворська, І.С.Білінська, Б.М.Борсукевич. – Львів: ЛНУ іиені Івана Франка, 2014. – 436 с.
6. Пирог Т.П. Загальна мікробіологія: Підруч. – 2-е вид., доп. і перероб. – К.: НУХТ, 2010. – 632 с.
https://www.studmed.ru/pirog-tp-zagalna-mkrobologya_426401b4f4b.html
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).