Методи органічного синтезу у фармацевтичному виробництві

Спеціальність: Промислова фармація
Код дисципліни: 7.226.02.O.019
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Технологія біологічно-активних сполук, фармації та біотехнологія
Лектор: доц. Журахівська Леся Романівна
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладання курсу «Методи органічного синтезу» є поглиблене засвоєння знань з органічної хімії, ознайомлення студентів з методами та реагентами органічного синтезу, зокрема, методами побудови вуглецевого скелету, взаємоперетворенням функціональних груп, застосування захисних груп.
Завдання: - загальні компетентності: • Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. • Потенціал до подальшого навчання; • Відповідальність за якість виконуваної роботи. - фахові компетентності: • Здатність застосовувати сформовані цілісні уявлення про тонкий органічний синтез у пошуку нових лікарських субстанцій; • Здатність до розробки технологічних процесів і методів виробництва нових лікарських субстанцій та препаратів; • Здатність виявляти відповідність між структурою речовини, її фізико-хімічними властивостями, реакційною здатністю та методами її синтезу.
Результати навчання: Знання про сучасні методи експериментальної роботи у лабораторних і виробничих умовах. Знання хімії і технології різних класів лікарських препаратів, вимоги до якості вихідної сировини і кінцевої продукції. Проводити синтез органічних сполук з метою одержання вихідних речовин для лікарських субстанцій. Вміти узагальнювати та систематизувати інформацію про хімічну структуру, фізичні та хімічні властивості, методи одержання та аналізу сучасних лікарських речовин. Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити: Хімія (органічна хімія) кореквізити: Фармацевтична хімія, Хімія і технологія лікарських субстанцій
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна «Методи органічного синтезу» знайомить студентів з різноманітними джерелами сировини для виробництва проміжних продуктів для лікарських речовин, хімічних засобів захисту рослин та інших продуктів тонкого органічного синтезу; механізмами хімічних реакцій, які лежать в основі методів органічного синтезу та технологічних процесів: сульфування, нітрування та нітрозування, галогенуваня, алкілування та ацилювання аміно- та гідроксисполук, окиснення та відновлення, методів взаємоперетворення функціональних груп, що мають препаративне значення, методів, що призводять до збільшення вуглець-вуглецевого скелету та його зміни (реакції конденсації – нециклічна та циклічна конденсація), шляхами одержання проміжних та кінцевих продуктів тонкого органічного синтезу.
Опис: Різноманітні джерела сировини для виробництва проміжних продуктів для лікарських речовин, хімічних засобів захисту рослин та інших продуктів тонкого органічного синтезу. Механізми хімічних реакцій, які лежать в основі методів органічного синтезу та технологічних процесів. Реагенти та умови проведення основних методів органічного синтезу: сульфування, нітрування, нітрозування та діазотування, азосполучення, галогенування, гідроксилювання, амінування, алкілування та ацилювання аміно- та гідроксисполук, окиснення та відновлення, реакції конденсації та перегрупування. Шляхи одержання проміжних та кінцевих продуктів тонкого органічного синтезу, схеми синтезу лікарських субстанцій.
Методи та критерії оцінювання: Основними методами діагностики знань є: поточний (ПК) і семестровий контроль (СК), який здійснюється з навчального матеріалу, обсяг якого визначений робочою програмою дисципліни за семестр. Поточний контроль здійснюється під час лекцій з метою перевірки рівня засвоєння теоретичних і практичних знань та умінь студента. Поточний контроль становить 30 балів, з них, виконання лабораторних робіт оцінюється у 20 балів (при виконанні лабораторних робіт враховується рівень підготовки та засвоєнаня теоретичного матерілу, повнота та акуратність в оформленні лабораторної роботи та захист) та письмовий експрес-контроль №1 та №2 оцінюються сумарно 10 балів: тест №1 – оцінюється у 5 балів (10 питань по 0,5 бала) та тест №2 – оцінюється у 5 балів (10 питань по 0,5 бала). Семестровий контроль проводиться у формі іспиту. Іспит – це форма СК результатів навчання студента виключно за всіма видами робіт, передбачених програмою навчальної дисципліни, оцінюється в 70 балів (письмова компонента – 60 балів та усна компонента – 10 балів): 10 питань I рівня – по 2 бали (сумарно – 20 балів); 5 питань II рівня – по 4 бали (сумарно – 20 балів); 2 питання III рівня – по 10 балів (сумарно – 20 балів). Питання третього рівня доповнюються теоретичним обґрунтуванням та/або наведенням схем перетворень.
Критерії оцінювання результатів навчання: • поточний контроль: письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування, два тестових поточних заходи – 30 балів; • підсумковий контроль - 70 балів ( контрольний захід, іспит): письмово-усна форма (60 балів - письмова компонента, 10 балів - усна компонента).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Муляк О.І. Методи органічного синтезу. Львів: Видавн. Центр ЛНУ ім. І. Франка, 2008. 2. Ол. Швайка Основи синтезу лікарських речовин та їх проміжних продуктів: Посібник. – Донецьк. 2004. – 552 с. 3. В.Я. Чірва, С.М. Ярмолюк, Н.В. Толкачова, О.Є. Земляков Органічна хімія: Підручник. – Львів: БаК, 2009. – 996 с. 4. Янченко В.О., Смолський О.С., Демченко А.М. Основи хімії гетероциклічних сполук: Навч. посіб. – Чернігів: Чернігівський національний педагогічний університет імені Т.Г.Шевченка, 2010. – 224 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).