Фізичні методи аналізу лікарських засобів
Спеціальність: Промислова фармація
Код дисципліни: 7.226.02.O.044
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Технологія біологічно-активних сполук, фармації та біотехнологія
Лектор: к.х.н., с.н.с., доцент Хом`як Семен Володимирович
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: загальні компетентності:
ЗК2 Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях;
ЗК5 Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій;
ЗК6 Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями;
ЗК7 Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел;
ЗК8 Навички здійснення безпечної діяльності;
З10 Уміння працювати як індивідуально, так і в команді;
ЗК11 Потенціал до подальшого навчання;
ЗК12 Відповідальність за якість виконуваної роботи;
ЗК 14 Здатність організовувати власну роботу та роботу підлеглих.
фахових компетентності:
ФК6 Здатність виявляти відповідність між структурою речовини, її фізико-хімічними властивостями, реакційною здатністю та методами її синтезу;
ФК7 Здатність застосувати знання специфічних прийомів фізико-хімічних досліджень для ідентифікації органічних сполук, речовин різних класів, в тому числі, потенційних лікарських субстанцій;
ФК8 Здатність до проведення за наданою методикою якісного та кількісного аналізу сировини, напівпродуктів та готової фармацевтичної (в т.ч. ветеринарної та лікувально-косметичної) продукції;
ФК11 Знання про сучасні методи контролю якості фармацевтичної продукції;
ФК22 Оцінювати та інтерпретувати інформацію та дані результатів аналізів для забезпечення нормального технологічного процесу.
ФК28 Здатність проводити аналіз сировини, матеріалів, напівпродуктів, готової фармацевтичної продукції;
Результати навчання: результати навчання:
• знання про основні методи визначення будови та складу речовин, зокрема лікарських засобів, сировини, реагентів.
• продемонструвати взаємозв’язок між будовою та фармакологічними властивостями та методами підтвердження цієї пов’язаності.
• знати методи ідентифікації та кількісного і якісного визначення препаратів та умов їх зберігання.
• знати основні категорії нормативних документів по стандартизації, основні методики визначення препаратів.
ЗН12 Знання хімії та технології напівпродуктів для лікарських та інших речовин;
ЗН20 Знання хімічної будови лікарських речовин, джерел та методів їх одержання, закономірностей взаємозв’язку між хімічною будовою та фармакологічними властивостями, методів ідентифікації та кількісного визнання, умов зберігання;
ЗН26 Знати законодавчу та нормативну базу виробництва фармацевтичної продукції, основні категорії нормативних документів зі стандартизації, вимоги до їх змісту та оформлення; загальні принципи управління якістю фармацевтичної продукції, нормативну базу належної виробничої практики лікарських засобів; схеми проведення робіт з сертифікації продукції, атестації виробництва;
УМ3 Володіти методами контролю якості сировини та готової фармацевтичної продукції та проводити якісний та кількісний аналіз речовин неорганічного, органічного та біологічного походження;
УМ27 Вміти узагальнювати та систематизувати інформацію про хімічну структуру, фізичні властивості, методи одержання та аналізу сучасних лікарських речовин;
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити:
Фізико-хімічні методи аналізу складу речовин.
Методи органічного синтезу.
Фармацевтична хімія
кореквізити:
Аптечна технологія ліків
Основи невідкладної медичної допомоги
Короткий зміст навчальної програми: Фізичні методи аналізу лікарських засобів це сукупність методів дослідження структури, складу та властивостей речовин, а також фізико-хімічних процесів, що в них відбуваються, з метою їх ідентифікації та створення нових речовин із заданими властивостями. Фізичні методи аналізу лікарських засобів - одна з найважливіших сучасних наукових дисциплін. Знання її основ необхідно фахівцю, що працює як в лабораторіях і цехах підприємств, що випускають лікарські засоби, так і в наукових та контрольних установах. Це пов'язано як із використанням фізичних методів аналізу у практиці діагностики, профілактики та лікування різних захворювань, так і з тим, що знання сучасних методів аналізу повинні бути адекватні стрімкому розвитку науково-технічного прогресу в сучасному світі. Фізичні методи аналізу лікарських засобів це сукупність методів дослідження структури, складу та властивостей речовин, а також фізико-хімічних процесів, що в них відбуваються, з метою їх ідентифікації та створення нових речовин із заданими властивостями. Задачею вивчення фізичних методів аналізу лікарських засобів є ознайомлення студентів з загальними принципами і методами практичного використання фізичних методів для аналізу різних лікарських і біологічно активних речовин і методами їх удосконалення, перш за все на основі використання останніх досягнень хімії і інших фундаментальних наук.
Опис: Поняття та визначення фізичних методів аналізу лікарських засобів. Методи визначення температури плавлення. Перегонка. Визначення відносної густини. Потенціометричний і колориметричний метод визначення рН. Потенціометричне титрування. Полярографія. Рефрактометрія. Показник заломлення. Поляриметрія. Вимірювання кута обертання площини поляризації. Фотометричні методи. Закон Бугера-Ламберта-Бера. Спектрофотометрія. Спектр поглинання. Спектрофотометрія у УФ та видимій ділянці спектру. Оптична густина. Методи визначення концентрації розчинів з допомогою спектрофотометрії. Спектрометрія у ІЧ-ділянці спектра. Основні схеми фотоколориметрів. Ядерний магнітний резонанс. Прилади для реєстрації ЯМР. Резонансна частота. Хімічний зсув. Спін-спінова взаємодія. Інтерпретація спектрів ЯМР. Програми обробки спектрів. Рентреноструктурний аналіз. Мас-спектрометрія. Хроматографія. Види хроматографії. Адсорбенти і носії для хроматографії. Рідинна та газова хроматографія. Тонкошарова хроматографія та хроматографія на папері. Іонообмінна, афінна, адсорбційна хроматографія.
Методи та критерії оцінювання: Основними методами діагностики знань є: поточний (ПК) і семестровий контроль (СК), який здійснюється з навчального матеріалу, обсяг якого визначений робочою програмою дисципліни за семестр.
Поточний контроль здійснюється під час лекцій і лабораторних занять з метою перевірки рівня засвоєння теоретичних і практичних знань та умінь студента. ПК проводиться у формі: виконання індивідуального наукового завдання в формі контрольної роботи КР, письмово-усного контролю та захисту лабораторних робіт.
Семестровий контроль проводиться у формі іспиту. Іспит це форма СК результатів навчання здобувача виключно за всіма видами робіт, передбачених програмою навчальної дисципліни.
Критерії оцінювання результатів навчання: письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування (20 балів),
контрольна робота (20 балів)
• підсумковий контроль (контрольний захід, екзамен): письмово-усна форма (60 балів)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Ю.М. Воловенко. Ядерний магнітний резонанс / Ю.М. Воловенко, О.В. Туров // К.: Перун, 2007.- 476с.
2. Д.О. Мельничук, С.Д. Мельничук, В.М. Войціцький, В.А. Грищенко, Л.Г. Калачнюк, С.В. Хижняк, В.І. Цвіліховський Аналітичні методи досліджень, спектроскопічні методи аналізу: теоретичні основи і методики К. – 2016. – 289с.
3. Зінчук В.К., Левицька Г.Д., Дубенська Л.О. Фізико-хімічні методи аналізу: Навчальний посібник. Львів: Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка, 2008. 362 с.
4. Elementary organic spectroscopy, principles and chemical applications.- Y.R. Sharma. - New Delhi: S. CHAND & COMPANY PVT. LTD, 2013. – 385р.
5. Фармацевтична хімія / П.О. Безуглий, В.А. Георгіянц, І.С. Гриценко та ін.: за ред. П.О. Безуглого. – Вінниця: Нова книга, 2017. – 456 с
6. Skoog D., Holler F., Nieman T. Principles of Instrumental Analysis. – USA: Thomson Learning, 1998.
7. Introduction to Pharmaceutical Analytical Chemistry, Second Edition. Stig Pedersen-Bjergaard, Bente Gammelgaard and Trine Gronhaug Halvorsen.© 2019 John Wiley & Sons Ltd. Published 2019 by John Wiley & Sons Ltd.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).