Міжнародне інформаційне право

Спеціальність: Міжнародна інформація
Код дисципліни: 6.291.02.O.025
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Міжнародна інформація
Лектор: Гриньох Наталія Василівна, к. і. н, доцент
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Надати теоретичні знання та практичні уміння і навички, достатні для успішного виконання професійних обов’язків за спеціальністю «Міжнародні відносини, суспільні комунікації та регіональні студії» (спеціалізація «Міжнародна інформація»), за допомогою здобуття розуміння особливостей міжнародно-правового регулювання інформаційних відносин та отримання вмінь використовувати норми міжнародного інформаційного права для практичних завдань.
Завдання: Загальні: Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності Здатність бути критичним і самокритичним. Фахові: Здатність аналізувати міжнародні процеси у різних контекстах, зокрема політичному, безпековому, правовому, економічному, суспільному, культурному та інформаційному. Здатність оцінювати стан та напрями досліджень міжнародних відносин та світової політики у політичній, економічній, юридичній науках, у міждисциплінарних дослідженнях. Здатність аналізувати вплив світової економіки, міжнародного права та внутрішньої політики на структуру й динаміку міжнародних відносин та зовнішньої політики держав. Здатність аналізувати структуру та динаміку міжнародних суспільних комунікацій, виявляти їх вплив на міжнародну систему, державні та суспільні інститути. Здатність аналізувати діяльність міжнародних недержавних акторів та транснаціональні відносини.
Результати навчання: - Зміст основних понять міжнародного та національного інформаційного права; - сутність принципів та джерел міжнародного інформаційного права; - особливості правового регулювання у сфері забезпечення свободи інформації, інформаційної приватності, діяльності ЗМІ; -зміст важливих рішень та засад вирішення справ, які стосуються інформаційних відносин; - аналізувати особливості і тенденції розвитку міжнародного інформаційного права; - орієнтуватись в міжнародних документах, що регламентують діяльність в галузі міжнародного інформаційного права; - визначати критерії міжнародної інформаційної політики, правового регулювання міжнародного інформаційного поля; - проводити аналіз предметної галузі наукових досліджень з використанням інформаційних технологій і систем; - уявляти стан, тенденції та перспективи розвитку міжнародних інформаційних відносин.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Інформатика та сучасні Інформаційні технології Історія політичних (правових, економічних) вчень Міжнародна інформація Міжнародне право Політологія Кореквізити: Інформаційно-аналітична діяльність у міжнародних відносинах та суспільних комунікаціях Зовнішньополітичні комунікативні технології Світові телерадіокомпанії та інформаційні агенції Міжнародні інформаційні системи та технології Інформаційна безпека в Інтернеті Суспільні комунікаційні системи
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна, яку вивчають студенти спеціальності «Міжнародні відносини, суспільні комунікації та регіональні студії» спеціалізації «Міжнародна інформація» з метою отримання знань змісту основних понять міжнародного та національного інформаційного права, принципів та джерел міжнародного інформаційного права, розуміння особливостей правового регулювання у сфері забезпечення свободи інформації, інформаційної приватності, діяльності ЗМІ, розуміння засад вирішення справ, які стосуються інформаційних відносин, Європейським судом з прав людини. В межах дисципліни основну увагу зосереджено на вивченні таких питань і тем: поняття та принципи міжнародного інформаційного права, діяльність міжнародних організацій у сфері інформації і комунікації, міжнародно-правові засади забезпечення свободи вираження поглядів, правовий захист осіб від зловживання свободою інформації, право на доступ до офіційної інформації, міжнародно-правові засади захисту персональних даних.
Опис: Міжнародне інформаційне право як окрема галузь міжнародного права Поняття міжнародного інформаційного права. Становлення та розвиток міжнародного інформаційного права. Критерії виділення міжнародного інформаційного права як особливої галузі міжнародного права. Структура міжнародного інформаційного права. Концепції міжнародного інформаційного права. Основні категорії та поняття міжнародного інформаційного права. Принципи міжнародного інформаційного права Джерела міжнародного інформаційного права Система і структура джерел міжнародного інформаційного права. Класифікація міжнародних договорів як джерел міжнародного інформаційного права. Особливості договірних норм міжнародного інформаційного права. Декларація про цифрові права та принципи цифрового десятиліття. Міжнародні організації у сфері міжнародного інформаційного права Правове регулювання міжнародного інформаційного поля у діяльності міжнародних організацій. Роль ООН та її спеціалізованих установ у галузі міжнародного інформаційного права. Європейські міжурядові організації. (ЮНЕСКО, Рада Європи та Європейський Союз в міжнародній інформаційній сфері, ОБСЄ...). Неурядові організації. Міжнародні інформаційні стандарти (доступ, поширення, користування) Загальна Декларація прав людини 1948р. Міжнародний пакт про громадянські та політичні права 1966р. Інформаційні права людини і громадянина. Свобода інформації як інститут міжнародного інформаційного права. Свобода думки, совісті та релігії (включаючи свободу переконань). Обмеження свободи інформації: підстави та критерії (незаконна інформація та заходи щодо запобігання її поширенню. Міжнародно-правове регулювання діяльності ЗМІ Правове регулювання діяльності засобів масової інформації і комунікації у міжнародному інформаційному полі. Принципи міжнародного регулювання діяльності ЗМІ. Гарантії діяльності ЗМІ та журналістів. Міжнародно-правове регулювання телекомунікацій та Інтернету - глобальної інформаційно-комунікаційної мережі Основні етапи та історія розвитку Інтернету. Правові аспекти міжнародного співробітництва у сфері телекомунікацій та Інтернету. Міжнародні договори про співробітництво у сфері телекомунікацій та Інтернету. Нормативно-правові акти щодо збереження нематеріальної (цифрової) спадщини людства. Правове регулювання міжнародного співробітництва у сфері інформаційної інтелектуальної власності Поняття інформаційної інтелектуальної власності. Міжнародно- правове співробітництво у сфері обміну інтелектуальними продуктами та послугами. Правове регулювання інтелектуальної власності в інтернет. Правове регулювання транскордонного переміщення інтелектуальних продуктів та послуг. Міжнародно-правова співпраця у сфері інформаційної безпеки Правове регулювання міжнародного співробітництва у сфері міжнародної інформаційної безпеки. Міжнародні угоди з питань міжнародної безпеки. Вплив ІКТ-технологій на проблему інформаційної безпеки. Основні загрози в сфері інформаційної безпеки. Міжнародно-правове регулювання захисту та передачі персональних даних Захист персональних даних та їх безперешкодна передача як інститут міжнародного інформаційного права. Керівні принципи ООН щодо регламентації комп’ютеризованих картотек, які містять дані особистого характеру. Міжнародно-правове регулювання інформаційних відносин у Західноєвропейських країнах та США Злочини у сфері інформаційних відносин в міжнародно-правових актах. Інформаційне законодавство ФРН, Норвегії, Італії, Франції, Іспанії, Швеції та ін. Інформаційне законодавство США. Міжнародно-правове регулювання електронної економічної діяльності Проблеми в сфері електронної міжнародної торгівлі. Е-комерція, Е-економіка, е-торгівля. Порядок укладення, зміни та виконання договорів, що укладаються в електронній формі (мережевих договорів). Охорона здоровя в міжнародному інформаційному праві Міжнародний досвід регулювання телемедицини. Методика надання телемедичних послуг. Міжнародно-правове регулювання доступу до екологічної інформації
Методи та критерії оцінювання: Усне опитування (індивідуальне та фронтальне у формі питань для обговорення та контрольних питань). Оцінювання письмових робіт (термінологічні диктанти, контрольні тестування). Екзаменаційна контрольна робота.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль- 40 балів Екзаменаційний контроль - 60 балів Денна форма * Максимальна кількість балів за усні та письмові відповіді під час практичного заняття – 5 балів. Критерії оцінювання. Відповідь глибока, чітка, лаконічна та вичерпна, із демонстрацією всебічного знання та розуміння програмного матеріалу, із застосуванням аналітичного підходу та додаткового фактологічного і концептуального матеріалу до запропонованого запитання, подано правильні визначення понять, обгрунтовано та здійснено порівняння різних підходів та інтерпретацій, наведено приклади, висновки чітко сформульовані й добре обгрунтовані 5 балів; Відповідь демонструє належні знання значної частини матеріалу з поставленого питання; студент допустив помилки та незначні неточності, відповідь аргументована, дані і джерела підібрані добре 4 бали; Відповідь засвідчує достатнє розуміння студентом матеріалу, але й нездатність його системно вибудувати, надати та обгрунтувати власну думку, відповідь поверхнева, без переконливих прикладів, відтворює матеріал лекції, непослідовна, має помилки та неточності - 3 бали: Відповідь засвідчує недостатнє знання і розуміння основного матеріалу, містить помилки та суттєві неточності, мало аргументована, з порушенням послідовності викладання матеріалу, студент не може достатньо системно вибудувати факти; допускає значні помилки при визначенні понять; відповідь несамостійна, непослідовна, неповна- 1 бал. Відповідь відсутня або студент демонструє повне нерозуміння суті поставлено питання, незнання базових компонентів предметної і проблемної сторін дисципліни 0 балів. ** Максимальна кількість балів за доповнення, участь у дискусії під час практичного заняття - 3 балів. Критерії оцінювання. Доповнення засвідчує додаткове опрацювання використаних літературних джерел, фактів, надання власних висновків та пропозицій – 3 бали. Доповнення засвідчує достатнє розуміння студентом матеріалу, однак з поверхневим непослідовним, без переконливих прикладів 2 бали. Доповнення стосується теми заняття, однак е нечітким, без переконливих прикладів, помилковим 1 бал.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Бенедек В. Свобода вираження поглядів та Інтернет / Бенедек В., Кеттеман М. – Видавництво Ради Європи, 2013. – 204 с. Кісілевич-Чорнойван, О.М. Міжнародне інформаційне право: навч. посіб. / О.М. Кісілевич-Чорнойван. — К. : ДП «Вид. дім «Персонал», 2011. — 160 с. Пазюк А.В. Міжнародне інформаційне право: теорія і практика – Київ: Вид. Фенікс. —2018. – 447 c. Петрова Н. Медіа-право / Наталія Петрова, В'ячеслав Якубенко ; [Інститут журналістики КНУ імені Тараса Шевченка]. – Київ, 2007. – 276 c. Сухорольський П. Право на анонімність як суттєвий елемент прав людини // Правова інформатика. – 2013. – №1. – С. 39-48. Сухорольський П. Проблеми забезпечення та розвитку прав людини в умовах інформаційного суспільства // Український часопис міжнародного права. – 2013. – №1. – С.18-23 Сухорольський П., Хлібойко Г. Персоналізація в Інтернеті та її вплив на забезпечення прав людини // Правова інформатика. – 2013. – №4. – С. 3-9. Сухорольський П. Міжнародні стандарти забезпечення свободи вираження поглядів в умовах утвердження концепції позитивних обов’язків держави // Український часопис міжнародного права. – 2015. – №1. – С.146-155. Сухорольський П. Вплив транснаціональних ІТ-компаній на права людини та проблеми еволюції міжнародного права // Сучасні проблеми міжнародного права. Liber Amicorum до 60-річчя проф. М.В. Буроменського: моногр. / За ред. В.М. Репецького, В.В. Гутника – Львів, Одеса: Фенікс, 2017. – С. 336-360. Сухорольський П. Право на захист персональних даних як нове фундаментальне право людини в інформаційному суспільстві // Wyzwania spoleczenstwa informacyjnego. Polskie i ukrainskie doswiadczenia / red. Ewelina Kancik-Koltun. – Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Sklodowskiej, 2018. – 187 s. – S. 15-25. Human Rights in the Global Information Society / Ed. Rikke Frank Jorgensen. – The Massachusetts Institute of Technology, 2006. – 325 p. Land M. Toward an International Law of the Internet / Molly K. Land // Harvard International Law Journal. – 2013. – Vol. 54. – P. 393-458. New Dimensions in Privacy Law: International and Comparative Perspectives / Eds. Andrew T. Kenyon, Megan Richardson. – Cambridge University Press, 2006. – 296 p.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).