САПР різальних інструментів, оснащення та технологічних процесів

Спеціальність: Прикладна механіка
Код дисципліни: 6.131.03.E.127
Кількість кредитів: 5.50
Кафедра: Робототехніка та інтегровані технології машинобудування
Лектор: Юрчишин Ігор Іванович
Семестр: 8 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: Загальні результати навчання. РН1. Вибирати та застосовувати для розв’язання задач прикладної механіки придатні математичні методи. РН3. Виконувати розрахунки на міцність, витривалість, стійкість, довговічність, жорсткість деталей машин. РН5. Виконувати геометричне моделювання деталей, механізмів і конструкцій у вигляді просторових моделей і проекційних зображень та оформлювати результат у виді технічних і робочих креслень. РН7. Застосовувати нормативні та довідкові дані для контролю відповідності технічної документації, виробів і технологій стандартам, технічним умовам та іншим нормативним документам. РН8. Знати і розуміти основи інформаційних технологій, програмування, практично використовувати прикладне програмне забезпечення для виконання інженерних розрахунків, обробки інформації та результатів експериментальних досліджень. РН12. Навички практичного використання комп’ютеризованих систем проектування (CAD), підготовки виробництва (САМ) та інженерних досліджень (CAE). Результати навчання за професійним спрямуванням (професійна лінія «Технології машинобудування»). ПРН7. Розуміти основи методології побудови САПР різальних інструментів, оснащення та технологічних процесів, вміти проектувати і конструювати засоби технологічного оснащення та оформляти відповідні комплекти конструкторської документації з використанням спеціалізованих САПР, знати та розуміти можливості та особливості автоматизації конструкторської та технологічної підготовки виробництва механообробного підприємства.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: 1) Технічне креслення та комп’ютерна графіка; 2) Основи інформатики та програмування; 3) Основи автоматизованого проектування; 4) Технологія машинобудування. Кореквізити: 1) Проектування та технологія виготовлення металорізальних інструментів; 2) Технологічне оснащення; 3) Технології механоскладального виробництва; 4) Інформаційні технології підготовки виробництва машинобудівного підприємства.
Короткий зміст навчальної програми: 1. Вступ. Задачі та зміст дисципліни. Основні поняття (Системи автоматизованого проектування (САПР) у машинобудуванні. Основні поняття. Історичний екскурс. Особливості й основні тенденції розвитку промислових CAD/CAE/CAPP/CAM-систем. Задачі та зміст дисципліни). 2. Основи методології побудови САПР різальних інструментів, оснащення та технологічних процесів (Задачі автоматизації проектування. Основні вимоги до САПР і засоби їх реалізації. Рівні автоматизації проектних робіт у САПР. Типова структура програмно-інформаційного та лінгвістичного забезпечення САПР. Типові обчислювальні процеси в САПР. Класифікація програмного забезпечення САПР. Програмно-методичні комплекси САПР. Технологічні процеси проектування в САПР. Вимоги до об'єктів проектування в САПР). 3. САПР на сучасному підприємстві (Основні етапи проектування. Місце САПР на сучасному машинобудівному підприємстві. Основні компанії–розробники програмного забезпечення, яке використовується у машинобудуванні України). 4. Автоматизація конструкторської підготовки виробництва (Загальні відомості. Сучасні засоби комплексної автоматизації бізнес-процесів конструкторської підготовки виробництва: призначення, основні можливості. Загальний огляд основних MCAD-систем, які використовуються на машинобудівних підприємствах України). 5. Векторизація та оброблення сканованих зображень. 6. Інженерний аналіз та розрахунки. 7. Автоматизація технологічної підготовки виробництва (Технологічні задачі при комп’ютерному проектуванні. Сучасні засоби комплексної автоматизації бізнес-процесів технологічної підготовки виробництва: призначення, основні можливості. Системи створення керуючих програм для оброблення на верстатах з ЧПК. Технологічні можливості програмування процесів механічного оброблення. Автоматизація процесу формування карт розкрою матеріалу і створення керуючих програм для устаткування механічного, термічного, лазерного і гільйотинного різання. Адаптація верстатів з ЧПК до сучасних умов ІТ. Загальний огляд основних систем класів CAPP і CAM, які використовуються на підприємствах України). 8. Інтегровані системи автоматизації виробничих процесів (Задачі інтегрованих систем автоматизації виробничих процесів (MES). Основні функції MES-систем. MES-системи як ядро інтеграції підприємства. Основні переваги MES-систем. MES чи ERP? Приклади MES-систем, які пра-цюють на машинобудівних підприємствах України).
Методи та критерії оцінювання: Захист результатів лабораторних робіт (проводиться в усній формі). Екзамен за результатами вивчення дисципліни (письмова компонента складається з трирівневих теоретичних завдань; усна компонента проводиться за результатами письмової компоненти для ґрунтовнішого оцінювання знань). Критерії оцінювання результатів навчання студентів: - поточний контроль (захист лабораторних робіт) – 30 балів; - екзаменаційний контроль – 70 балів (письмова компонента – 60 балів, усна компонента – 10 балів); - всього – 100 балів.
Рекомендована література: 1. Юрчишин І.І. Конспект лекцій з дисципліни “Системи автоматизованого проектування різальних інструментів, оснащення та технологічних процесів. – Комп’ютерний набір, 2020. 2. Металорізальні інструменти. Проектування: Навч. посібник / Кукляк М.Л., Афтаназів І.С., Юрчишин І.І. – Львів: Вид-во Нац. ун-ту “Львівська політехніка”, 2003 – 556 с. 3. Сиротинський О.А. Основи автоматизації проектування машин: Навч. посібник. – Рівне: УДУВГП, 2004. – 250 с. 4. Журнал “CAD/CAM/CAE Observer”.