Вступ до фаху
Спеціальність: Нафтогазова інженерія та технології
Код дисципліни: 6.185.00.O.001
Кількість кредитів: 7.00
Кафедра: Нафтогазова інженерія та зварювання
Лектор: Войтович Андрій Андрійович
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: загальні компетентності:
ЗК5. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.
ЗК6 Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.
фахові компетентності:
ФК2. Здатність характеризувати геологічні процеси, закономірності та властивості гірських порід, у тому числі нафтогазових покладів.
Результати навчання: РН1. Знати і розуміти поняття, закономірності та особливості розвитку громадянського суспільства, прав і свобод людини і громадянина в України, а також етичні та правові засади професійної діяльності.
РН3. Аналізувати та розробляти елементи технологічних схем та технічних пристроїв систем буріння свердловин, видобування, транспортування та зберігання нафти і газу.
РН5. Знаходити необхідну інформацію в науковій та довідковій літературі, базах даних, Інтернет та інших джерелах, оцінювати, інтерпретувати та застосовувати цю інформацію.
РН8. Приймати ефективні рішення з професійних питань у важкопрогнозованих небезпечних умовах з урахуванням цілей, строків, ресурсних та законодавчих обмежень, екологічних та етичних аспектів.
РН10. Прогнозувати та аналізувати фізико-хімічні властивості нафти і газу в процесах їх видобування, транспортування та зберігання.
Зн1. Концептуальні наукові та практичні знання, критичне осмислення теорій, принципів, методів і понять у сфері професійної діяльності та/або навчання
Ум1. Поглиблені когнітивні та практичні уміння/навички, майстерність та інноваційність на рівні, необхідному для розв'язання складних спеціалізованих задач і практичних проблем у сфері професійної діяльності або навчання
К1. Донесення до фахівців і нефахівців інформації, ідей, проблем, рішень, власного досвіду та аргументації.
К2. бір, інтерпретація та застосування даних.
АВ3. Формування суджень, що враховують соціальні, наукові та етичні аспекти
АВ5. Здатність продовжувати навчання із значним ступенем автономії
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: 1. Основи нафтогазової справи
2. Нафтогазове обладнання
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна спрямована на ознайомлення студентів із базовими аспектами професійної діяльності в галузі нафтогазової інженерії та технологій. Мета курсу — сформувати уявлення про структуру та функціонування нафтогазової галузі, особливості інженерних процесів, сучасні технології та перспективи розвитку професії.
Опис: Історія видобутку та використання нафти і газу
Загальна характеристика паливно-енергетичної сировини та її роль в енергетиці
Джерела енергії.
Будова землі. геологія земної кори
Характеристика нафтових та газових родовищ
Походження, класифікація та фізикохімічні властивості нафти
Природні й нафтові гази, гази альтернативних джерел та їх властивості
Пошуки і розвідка родовищ нафти й газу
Класифікація фізичних властивостей гірських порід.
Фізичні властивості гірських порід
Фізичні властивості пластових флюїдів
Історія розвитку та сфери застосування буріння свердловин їх класифікація
Способи буріння свердловин. Промивання та продування свердловин.
Розмежування пластів і закінчування свердловин.
Буровий інструмент.
Методи та критерії оцінювання: Діагностика знань у студентів відбувається за такими методами:
1. Захист практичних робіт проводиться у усній формі шляхом опитування теоретичного матеріалу за темою роботи та методикою проведення обчис-лень.
2. Проведення поточного експрес – контролю засобами віртуального навча-льного середовища або тестами, усним опитуванням, оцінкою активності та внесених пропозицій.
3. Захист лабораторних робіт в усній формі шляхом опитування теоретично-го матеріалу за темою роботи та методикою її виконання.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (40 балів);
Екзаменаційний експрес – контроль (50 балів);
Усна компонента (10 балів).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Базова
1. Основи нафтогазової справи. Навчальний посібник / Л.Д.Пилипів - Івано-Франківськ: ІФНТУНГ. – 2011. – 312 с.
2. Вольвач, Ф. Г., Пасько, М. І. Основи нафтогазової справи. — Київ: Вища школа, 2010. Детальний вступ до базових понять і процесів нафтогазової інженерії.
3. Каблуков, В. А., Петренко, В. С. Нафтогазова інженерія: основи технологій. — Харків: ХНУ, 2018. Посібник для студентів технічних спеціальностей із прикладами сучасних рішень.
Допоміжна література
1. Трубопровідний транспорт нафти і нафтопродуктів. Підручник / М.Д. Середюк Й.В. Якимів, В.П.Лісафін – Івано-Франківськ.- 2001.- 517 с.
2. Оптимізація параметрів роботи розгалужених нафтопродуктопроводів. – К.: НМК ВО, 1992. 136 с.
3. Акімова, Л. М., Краснокутський, М. А. Екологія у нафтогазовій промисловості. — Київ: ВНТЛ, 2016.
4. Косінов, С. В., Романенко, А. В. Експлуатація нафтогазових свердловин. — Івано-Франківськ: ІФНТУНГ, 2020.
5. Radler, M. Oil & Gas Basics. — Houston: PennWell Books, 2016.
6. Ahmed, T. Reservoir Engineering Handbook. — Elsevier, 2019.
(Англомовний посібник, що детально описує основи інженерії родовищ.)
7. Lyons, W. C., Plisga, G. J. Standard Handbook of Petroleum and Natural Gas Engineering. — Gulf Professional Publishing, 2016.
9. Інформаційні ресурси
1. Віртуальне навчальне середовище Національного університету «Львівська політехніка», дисципліна «Технології зварювання». Укладачі: Дзюбик А. Р., Хомич І. Б. Режим доступу: https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=14285
2. PetroWiki — Онлайн-енциклопедія для нафтогазових спеціалістів (www.petrowiki.org).
3. Society of Petroleum Engineers (SPE) — Ресурси для професійного розвитку (www.spe.org).
4. Нафтогаз України — Офіційний сайт, що містить галузеві новини та аналітику (www.naftogaz.com).
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).