Спорудження і ремонт резервуарних парків і газосховищ

Спеціальність: Нафтогазова інженерія та технології
Код дисципліни: 6.185.02.E.063
Кількість кредитів: 9.50
Кафедра: Нафтогазова інженерія та зварювання
Лектор: д-р техн. наук, с.н.с. Похмурська Ганна Василівна
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою курсу «Спорудження і ремонт резервуарних парків і газосховищ» є вивчення конструктивного виконання та ремонту резервуарів, газгольдерів і підземних сховищах, які використовуються в даний час та отримають розвиток в ближньому майбутньому. Вивчення технологій будівництва і монтажу металевих і залізобетонних резервуарів різної конструкції, будівництва підземних нафтогазосховищ.
Завдання: - Здатність використовувати інформаційні та комунікаційні технології (ЗК4); - Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями (ЗК5); - Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних дже-рел (ЗК6); - Здатність працювати в команді (ЗК7); - Здатність використовувати фізико-математичний апарат для вирішен-ня завдань, що виникають в ході спорудження, ремонту та професійної дія-льності на резервуарних парках, терміналах та газосховищах (ФКП2.3); - Спроможність здійснювати проектування трубопровідних систем, оформляти необхідну технологічну і технічну документацію, використовува-ти фізико-математичний апарат для вирішення розрахунково-аналітичних завдань (ФКП2.4); - Здатність та готовність брати участь у реалізації ремонтно-відновлювальних робіт, відпрацюванні нових технологічних режимів при будівництві, ремонті, реконструкції та відновленні нафтових і газових трубо-провідних систем та комплексів (ФКП2.8).
Результати навчання: Знати теорії, принципів, методів і понять нафтогазової інженерії, розуміти сучасний стан та роль нафтогазової галузі в забезпеченні енергетичної безпеки України (РН2); Аналізувати та розробляти елементи технологічних схем та технічних пристроїв систем технології діагностування ресурс об’єктів нафтогазового комплексу, транспортування та зберігання нафти і газу (РН3); Знаходити необхідну інформацію в науковій та довідковій літературі, базах даних, Інтернет та інших джерелах, оцінювати, інтерпретувати та застосовувати цю інформацію (РН5); Розраховувати параметри гідрогазодинамічних процесів, які супроводжують рух нафти і газу та технологічних рідин в пласті/свердловинах/промислових і магістральних трубопроводах із застосуванням законів термодинаміки, гідравліки і газової динаміки та сучасних методик відповідних розрахунків (РН11); Здійснювати розрахунки технологічних параметрів нафтогазових свердловин, систем підготовки нафти і газу, промислових та магістральних газонафтопроводів, газонафтосховищ із застосуванням відповідних математичних та інженерних методів (РН12); Уміння розробляти та складати відповідно до встановлених вимог типові проектні, технологічні та робочі документи магістральних трубопроводів (ФРН2.3); Знання експлуатації і обслуговування технологічного обладнання, яке використовується при будівництві, ремонті, реконструкції та відновлення нафтових і газових трубопроводі (ФРН2.4); Знання методів ремонту та експлуатації трубопроводів різного призначення та профілю (ФРН2.6); Здатність використання різноманітних методів, зокрема, нафтогазових технологій та інженерії для спілкування на професійному та соціальному рівні (КОМ2); Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань (АіВ2).
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: - Основи транспортування і зберігання вуглеводнів - Корозія і захист від корозії газонафтопроводів - Монтажно-зварювальні роботи при спорудженні трубопроводів і конструкцій - Нанесення захисних та відновних покрить
Короткий зміст навчальної програми: Під час вивчення цієї навчальної дисципліни студент засвоює теоретичні знання щодо застосовуваних конструкцій резервуарів, газгольдерів і підзем-них сховищах, які використовуються в даний час та отримають розвиток в ближньому майбутньому. Набуття практичних навичок розрахунку окремих елементів конструкцій резервуарів і сховищ, що дає змогу встановити екс-плуатаційні характеристики цих елементів у процесі монтажу, експлуатації та ремонті всієї конструкції з використанням нових технологій, машин і механі-змів.
Опис: 1. Призначення і класифікація нафтобаз, поділ на групи, операції, що проводяться і згідно з характером операційної діяльності. Основні споруди нафтобаз. Вибір площадки і складання генерального плану нафтобази 2. Транспортування нафтопродукту та зливо-наливні пристрої нафтобази. Залізничний транспорт. залізничні вагони цистерни. Пристрої для зливання і наливання залізничних цистерн. Водяний транспорт нафти і нафтопродуктів. Пристрої для зливання і наливання продуктів у танкери 3. Сталеві резервуари. Типові конструкції та класифікація сталевих резервуарів. Основи і фундаменти під вертикальні сталеві резервуари. Приймання основи і фундаменту. 4. Властивості нафти і нафтопродуктів та методи їх зменшення. Властивості нафти і нафтопродуктів. Втрати нафти, нафтопродуктів при зберіганні і методи їх зменшення. Спеціальні конструкції резервуарів. 5. Виготовлення елементів резервуарних конструкцій на спеціалізованих заводах. Транспортні роботи. Розвантаження резервуарних конструкцій. Монтаж вертикальних резервуарів із рулонних заготовок. Монтаж днища резервуара. Монтаж стінки і покриття резервуара. Монтаж щитового покриття. Монтаж сферичного покриття. 6. Спорудження резервуарів полистовим методом. Підготовчі роботи на будівельно-монтажній площадці. Монтажні роботи при спорудженні днищ резервуарів. Позначальні роботи на днищі. Монтаж днищ з окремих листів. Монтаж стінки резервуара. Збирання корпусу резервуара „з низу у верх”. Збирання корпусу резервуара „зверху-вниз”. Комбінований метод спорудження. 7. Вимоги до сталей, що застосовуються в резервуаробудуванні, методика зварювання та випробовування резервуарів. Вимоги до сталей. Технологія зварювання резервуарів. Післяопераційний контроль якості. Спорудження резервуарів. Гідравлічне дослідження резервуарів. Захист резервуарів від корозії. 8. Резервуари підвищеного тиску. Конструкції краплеподібних, горизонтальних та траншейних резервуарів. Історія будівництва резервуарів підвищеного тиску. Краплеподібні резервуари. Особливості виготовлення і монтажу краплеподібних резервурів. Горизонтальні циліндричні резервуари. Траншейні резервуари. Монтаж траншейних резервуарів. 9. Устаткування резервуарів. Устаткування резервуарів для темних нафтопродуктів. Устаткування резервуарів для світлих нафтопродуктів. Монтаж устаткування резервуарів. 10. Задачі та стан підземного зберігання газу в світі та в Україні. Загальна характеристика систем газопостачання населених пунктів. Основні елементи сучасної системи газопостачання. Нормативні вимоги до структури систем газопостачання населених пунктів. Норми тиску газу в системах газопостачання населених пунктів. Структура систем газопостачання населених пунктів. Схеми газових мереж. 11. Технологічні параметри пластового підземного сховища газу. Класифікація пластових підземних сховищ газу. Принципова технологічна схема пластового ПСГ. Поняття про активний і буферний газ. Місце розташування ПСГ у системі газопостачання. Колекторські властивості пласта. Пластовий тиск. Глибина залягання пласта-колектора ПСГ. 12. Підготовка газу до транспортування. очищення газу. Пиловловлювачі, осушення газу. Конструкції та види свердловин на підземних сховищах. Технологічні особливості експлуатації та обслуговування ПСГ та їх вплив на герметичність свердловин. Витікання та втрати газу з підземного сховища газу.
Методи та критерії оцінювання: Діагностика знань у студентів відбувається за такими методами: 1. Захист звітів до лабораторних робіт в усній формі шляхом опитування теоретичного матеріалу за темою роботи та методикою проведення досліджень. 2. Поточний експрес-контроль засобами віртуального навчального середовища або усним опитуванням, тестами, практичними роботами, оцінкою активності та внесених пропозицій. 3. Проведення письмового екзамену за результатами вивчення дисципліни, який складається із завдань різних рівнів складності. 4. Проведення усної компоненти за результатами написання екзамену.
Критерії оцінювання результатів навчання: •захист звітів до лабораторних робіт усним опитуванням теоретичного матеріалу за темою роботи та методикою проведення досліджень, поточний експрес-контроль засобами віртуального навчального середовища (30 балів) •підсумковий контроль (70 балів, контрольний захід, екзамен): письмово-усна форма
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Дудля М. А., Л. М. Ширін, Е. А. Федоренко Процеси підземного зберігання газу: підручник/. – Д.: Національний гірничий університет, 2012.–412 с. 2. Чернова О. Т. Спорудження газосховищ і нафтобаз: навчальний по-сібник. Частина 1. – Івано-Франківськ: ІФНТУНГ, 2014 – 476 с. 3. Чернова О. Т., Мартинюк Т. А. Спорудження газосховищ і нафтобаз: конспект лекцій. Частина 1. – Івано-Франківськ: ІФНТУНГ, 2010 – 287 с. 4. Савків В. П. Підземне зберігання газу в Україні / – К., 2008. ? 239 с. 5. Сховища газу підземні в пористих пластах. Експлуатація. Основні положення. ? Київ, НАК "Нафтогаз України", 2008. ? 62 с. 6. Венгерцев Ю.О., Глоба В.М., Клюкач І.І. Підвищення надійності зберігання нафтопродуктів. –К.1996.-257 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Спорудження і ремонт резервуарних парків і газосховищ (курсовий проєкт)

Спеціальність: Нафтогазова інженерія та технології
Код дисципліни: 6.185.02.E.064
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Нафтогазова інженерія та зварювання
Лектор: д-р техн. наук, с.н.с. Похмурська Ганна Василівна
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Набуття навичок самостійно вирішувати практичні задачі, пов’язані з вимогами до резервуарних парків і газосховищ, їхніх експлуатаційних властивостей, конструкцією та обслуговуванням, використанням допоміжного обладнання. Вміння організувати виконання ремонтних робіт окремих елементів резервуарних парків і газосховищ. Набуття досвіду роботи з літературними джерелами та нормативними документами, періодичними виданнями, довідковою інформацією тощо.
Завдання: - Здатність використовувати інформаційні та комунікаційні технології (ЗК4); - Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями (ЗК5); - Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних дже-рел (ЗК6); - Здатність працювати в команді (ЗК7); - Здатність використовувати фізико-математичний апарат для вирішен-ня завдань, що виникають в ході спорудження, ремонту та професійної дія-льності на резервуарних парках, терміналах та газосховищах (ФКП2.3); - Спроможність здійснювати проектування трубопровідних систем, оформляти необхідну технологічну і технічну документацію, використовува-ти фізико-математичний апарат для вирішення розрахунково-аналітичних завдань (ФКП2.4); - Здатність та готовність брати участь у реалізації ремонтно-відновлювальних робіт, відпрацюванні нових технологічних режимів при будівництві, ремонті, реконструкції та відновленні нафтових і газових трубо-провідних систем та комплексів (ФКП2.8).
Результати навчання: Знати теорії, принципів, методів і понять нафтогазової інженерії, розуміти сучасний стан та роль нафтогазової галузі в забезпеченні енергетичної безпеки України (РН2); Аналізувати та розробляти елементи технологічних схем та технічних пристроїв систем технології діагностування ресурс об’єктів нафтогазового комплексу, транспортування та зберігання нафти і газу (РН3); Знаходити необхідну інформацію в науковій та довідковій літературі, базах даних, Інтернет та інших джерелах, оцінювати, інтерпретувати та застосовувати цю інформацію (РН5); Розраховувати параметри гідрогазодинамічних процесів, які супроводжують рух нафти і газу та технологічних рідин в пласті/свердловинах/промислових і магістральних трубопроводах із застосуванням законів термодинаміки, гідравліки і газової динаміки та сучасних методик відповідних розрахунків (РН11); Здійснювати розрахунки технологічних параметрів нафтогазових свердловин, систем підготовки нафти і газу, промислових та магістральних газонафтопроводів, газонафтосховищ із застосуванням відповідних математичних та інженерних методів (РН12); Уміння розробляти та складати відповідно до встановлених вимог типові проектні, технологічні та робочі документи магістральних трубопроводів (ФРН2.3); Знання експлуатації і обслуговування технологічного обладнання, яке використовується при будівництві, ремонті, реконструкції та відновлення нафтових і газових трубопроводі (ФРН2.4); Знання методів ремонту та експлуатації трубопроводів різного призначення та профілю (ФРН2.6); Здатність використання різноманітних методів, зокрема, нафтогазових технологій та інженерії для спілкування на професійному та соціальному рівні (КОМ2); Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань (АіВ2).
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: - Основи транспортування і зберігання вуглеводнів - Корозія і захист від корозії газонафтопроводів - Монтажно-зварювальні роботи при спорудженні трубопроводів і конструкцій - Нанесення захисних та відновних покрить
Короткий зміст навчальної програми: Під час вивчення цієї навчальної дисципліни студент набуває практичних знань спорудження і ремонт резервуарних парків і газосховищ, які використовуються у виробництві на цей час та отримають розвиток в ближньому майбутньому. В результаті студент систематизує, закріплює та узагальнює свої знання, що отримані під час вивчення дисципліни «Спорудження і ремонт резервуарних парків і газосховищ» та з інших дисциплін, якими забезпечується дана дисципліна. Реалізації та розробки параметрів технологічного процесу ремонтну резервуарних парків і газосховищ на сучасному науково-технічному рівні. Набуваються навички користуватись нормативно-технічною документацією та виконання відповідних розрахунків магістральних трубопроводів. При виконанні курсового проекту перевага надається проектуванню або ремонту реальних об’єктів нафтогазової галузі на замовлення базового підприємства, потенційного замовника роботи, працедавця тощо. Для цього виконується корегування обсягу та наповнення роботи за погодженням із студентом та керівником роботи.
Опис: Самостійні творча робота, яка виконується у позааудиторний (вільний від обов’язкових навчальних занять) час за завданням і під методичним керівництвом викладача, але без його безпосередньої участі. У випадку виконання реальної кваліфікаційної роботи (на замовлення підприємства, бази практики, потенційного замовника роботи, працедавця тощо) допускається корегування обсягу та наповнення курсового проекту за погодженням із студентом. Під час виконання курсового проекту студент, залежно від теми, повинен навчитися самостійно розв’язувати такі за-вдання: аналізувати особливості формування резервуарного парку або газосховища; охарактеризувати особливості будови та методи аналізу циклічної експлуатації; проводити методику визначення параметрів резервуарного парку або газосховища; обґрунтувати особливості експлуатації, обслуговування і ремонту резервуарного парку або газосховища; визначати необхідні параметри для надійної та якісної роботи; охарактеризовувати сучасні методи підвищення ефективно-сті роботи сховища; підбирати обладнання, необхідно для проведення ремонтних робіт або підвищення ефективності роботи сховища; аналізувати показники роботи до та після проведення ремонтних робіт; розробляти алгоритми та програми розрахунку параметрів роботи сховища для застосування їх на практиці; розробляти нові технології, методики, схеми виконання робіт з обслуговування та ремонту сховищ; приводити їх порівняння існуючим; розробляти заходи з охорони праці та довкілля при вико-нанні робіт.
Методи та критерії оцінювання: Діагностика знань у студента відбувається протягом семестру при виконанні курсової роботи у позааудиторний (вільний від обов’язкових навчальних занять) час за завданням і під методичним керівництвом викладача, але без його безпосередньої участі та шляхом захисту перед комісією за такими ме-тодами: 1. Оцінюється якість курсової роботи за критеріями, наведеними в Додатку 2 Положення про рейтингове оцінювання досягнень студентів: – відповідність змісту курсової роботи завданню та вимогам навчально-методичних рекомендацій щодо його виконання; – самостійність розв’язання поставленої задачі, проектного рішення, ви-конання розрахунків, креслень, графіків та таблиць; – наявність елементів науково-дослідного характеру; – використання комп’ютерних технологій; – оформлення пояснювальної записки, графічних матеріалів згідно з ви-могами конструкторської та технологічної документації. 2. Оцінюється якість доповіді студента про зміст курсової роботи; 3. Оцінюється повнота та правильність відповідей на поставлені студентові запитання.
Критерії оцінювання результатів навчання: Представлення та оформлення окремих пунктів та розділів курсової роботи, що виконується у позааудиторний (вільний від обов’язкових навчальних занять) час за завданням і під методичним керівництвом викладача, але без його безпосере-дньої участі відповідно до критеріїв, що наведені в Додатку 2 Положення про рейтингове оцінювання досягнень студентів (75 балів); Захист курсової роботи перед комісією (25 балів)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: .1. Дудля М. А., Л. М. Ширін, Е. А. Федоренко Процеси підземного зберігання газу: підручник/. – Д.: Національний гірничий університет, 2012.–412 с. 2. Чернова О. Т. Спорудження газосховищ і нафтобаз: навчальний по-сібник. Частина 1. – Івано-Франківськ: ІФНТУНГ, 2014 – 476 с. 3. Чернова О. Т., Мартинюк Т. А. Спорудження газосховищ і нафтобаз: конспект лекцій. Частина 1. – Івано-Франківськ: ІФНТУНГ, 2010 – 287 с. 4. Савків В. П. Підземне зберігання газу в Україні / – К., 2008. ? 239 с. 5. Сховища газу підземні в пористих пластах. Експлуатація. Основні положення. ? Київ, НАК "Нафтогаз України", 2008. ? 62 с. 6. Венгерцев Ю.О., Глоба В.М., Клюкач І.І. Підвищення надійності зберігання нафтопродуктів. –К.1996.-257 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).