Термодинаміка і теплопередача
Спеціальність: Нафтогазова інженерія та технології
Код дисципліни: 6.185.00.O.024
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Теплоенергетика, теплові та атомні електричні станції
Лектор: ст. викладач ЗВО к.т.н. Юрасова Оксана Георгіївна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: загальні компетентності:
ЗК8. Здатність здійснювати безпечну діяльність.
фахові компетентності:
ФК10. Здатність аналізувати режими експлуатації нафтогазового об’єкта, здійснювати оптимальний вибір технологічного обладнання, виконувати оптимізацію режиму експлуатації за певними критеріями, у тому числі за умов невизначеності.
ФК11. Здатність здійснювати технологічне і техніко-економічне оцінювання ефективності нових нафтогазових технологій і технічних пристроїв;
Результати навчання: РН3. Аналізувати та розробляти елементи технологічних схем та технічних пристроїв систем технології діагностування ресурс об’єктів нафтогазового комплексу, транспортування та зберігання нафти і газу.
РН9. Застосовувати базові поняття та методи фундаментальних і прикладних наук для розв’язання спеціалізованих задач в нафтогазовій інженерії.
РН13. Аналізувати умови експлуатації складових елементів нафтогазових технічних комплексів, здійснювати оптимальний вибір технологічного обладнання та оптимізацію режиму експлуатації за певними критеріями, у тому числі за умов невизначеності.
РН17. Доносити до фахівців і нефахівців інформацію, ідеї, проблеми, рішення, власний досвід та аргументацію з питань нафтогазової інженерії і дотичних проблем.
Зн 1. Концептуальні наукові та практичні знання, критичне осмислення теорій, принципів, методів і понять у сфері професійної діяльності та/або навчання.
Ум1. Поглиблені когнітивні та практичні уміння/навички, майстерність та інноваційність на рівні, необхідному для розв'язання складних спеціалізованих задач і практичних проблем у сфері професійної діяльності або навчання.
К1. Донесення до фахівців і нефахівців інформації, ідей, проблем, рішень, власного досвіду та аргументації
АВ1. Управління складною технічною або професійною діяльністю чи проектам.
АВ2. Спроможність нести відповідальність за вироблення та ухвалення рішень у непередбачуваних робочих та/або навчальних контекстах.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Фізика Ч.2
• Основи транспортування та зберігання вуглеводнів
• Основи нафтогазової справи
• Корозія та захист від корозії газонафтопроводів
• Гідравліка і нафтогазова гідромеханіка
• Нафтогазове обладнання
Короткий зміст навчальної програми: Розглянуті основи однієї із загально-технічних дисциплін, необхідної для розвитку виробничо-технічних, проектних, конструкторських та дослідницьких задач. Основна увага зосереджена на основних законах термодинаміки та властивості фізичних тіл, які пов’язані з взаємним перетворенням різних видів енергії, аналіз термодинамічних процесів та термодинамічних циклів двигунів внутрішнього згоряння, холодильних установок. Необоротність процесів та циклів.
Опис: Робоче тіло. Термодинамічні параметри. Термодинамічний процес. Ідеальний газ. Суміш ідеальних газів. Поняття про теплоту та роботу. Внутрішня енергія газу. Робота газу. Робоча діаграма. Перший закон термодинаміки. Теплоємність газів. Залежність теплоємності від характеру процесу . Ентальпія газу. Поняття про ентропію. Теплова діаграма. Аналіз термодинамічних процесів ідеального газу. Політропний процес. Робочий процес поршневого компресора. Оборотні та необоротні процеси. Кругові процеси. Другий закон термодинаміки. Прямий і зворотній цикли Карно. Цикли двигунів внутрішнього згоряння Термодинаміка газових та парових потоків. Види теплообміну. Теплопровідність. Закон Фур’є. Конвективний теплообмін. Променистий теплообмін. Складний теплообмін. Теплопередача. Основні види теплообмінних апаратів та основи їх розрахунку
Методи та критерії оцінювання: Діагностика знань у студентів відбувається за такими методами:
1. Контроль знань на лекційних заняттях.
2. Захист контрольної роботи шляхом опитування теоретичного матеріалу за даними задач контрольної роботи.
3. Контроль підготовленості до лабораторних занять.
4. Захист звітів лабораторних робіт.
5. Проведення письмового залікового контролю за результатами вивчення дисципліни.
Критерії оцінювання результатів навчання: - поточний контроль (40 балів): усне опитування; письмові звіти з лабораторних робіт, (20 балів), контрольні роботи (20 балів) ;
- підсумковий контроль (60 балів): заліковий тест оцінюється в 50 балів, усна компонента – 10 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Драганов Б.Х. Теплотехніка / Б.Х. Драганов, А.А. Волинський, А.Б. Міщенко, Є.М. Письменний // «ІНКОС». – Київ, 2005. – 504 с.
2. Чепурний М.М. Технічна термодинаміка. Ч.І: Навч. посібник / М.М. Чепурний, С.Й. Ткаченко // ВДТУ. – Вінниця, 1997. – 109 с.
3. Гнатишин Я.М., Криштапович В.І. Теплотехніка : Навч. посібник. – К.: Знання, 2008. – 364 с.
4. Чепурний М.М., Ткаченко С.Й. Основи технічної термодинаміки. Вінниця, – „Поділля-2000”. – 2004. – 352 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).