Основи інженерної геодезії

Спеціальність: Нафтогазова інженерія та технології
Код дисципліни: 6.185.00.O.037
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Геодезія
Лектор: Сідоров І.С.
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Під час вивчення дисципліни студент повинен здобути практичні вміння і навики з основ інженерної геодезії, роботи в польових умовах із геодезичними приладами; проектування будівництва нафтопроводів за допомогою картографічних матеріалів; розв'язанню окремих типових інженерно-геодезичних. Результати навчання даної дисципліни деталізують такі програмні результати навчання: • читати топографічні карти масштабів 1:500 – 1:5000 та визначати на них геодезичні та прямокутні координати точок місцевості, висоти, ухили; вимірювати і орієнтувати лінії на карті; • орієнтуватись на місцевості за допомогою топографічних карт; місцевих орієнтирів; • вимірювати горизонтальні та вертикальні кутів; знати прилади, які використовують для цього та принципи їхньої роботи. • знати способи вимірювання ліній. Способи визначення перевищень; прилади та принципи їхньої роботи.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у студентів необхідних компетентностей: ІНТ. Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі у професійній діяльності, пов’язаною з нафтогазовою галуззю. загальні компетентності: ЗК10. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форму\и рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя. фахові компетентності: ФК8 Здатність до проектування та експлуатації складових систем і технологій нафтогазової галузі.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: РН 12. Здійснювати розрахунки технологічних параметрів нафтогазових свердловин, систем підготовки нафти і газу, промислових та магістральних газонафтофтосховищ із застосуванням відповідних математичних та інженерних методів. КОМ2. Здатність використання різноманітних методів, зокрема, нафтогазових технологій та інженерії для спілкування на професійному та соціальному рівні. АіВ2. Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань. АіВ3. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни Лінійна алгебра, аналітична геометрія. Фізика, частина 1 Супутні і наступні навчальні дисципліни Математичний аналіз та диференціальні рівняння. Фізика, частина 2
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна «Основи інженерної геодезії» вивчає прикладні аспекти використання картографічних матеріалів, геодезичних приладів у нафтогазовій інженерії. Дана дисципліна тісно пов’язана з практичними потребами спеціалістів у нафтогазовій інженерії, а також має на меті формування у студентів практичних вмінь і навичок роботи з картографічними матеріалами; орієнтування на місцевості за допомогою карт. Після закінчення вивчення дисципліни студент повинен знати загальні відомості з інженерної геодезії, вміти читати карти, планувати проектування нафтопроводів та газопроводів на картах з врахуванням особливостей місцевості, вміти орієнтуватись на місцевості за допомогою спеціальних засобів. Згідно робочих навчальних планів, дисципліну студенти вивчають на лекційних заняттях, виконують практичні та лабораторні роботи.
Опис: Тема Загальні відомості з основ інженерної геодезії. Предмет інженерної геодезії та її історичний розвиток. Застосування геодезії в нафтогазовій інженерії Загальні поняття про фігуру і розміри Землі. Еліпсоїд Красовського. Системи координат для визначення положення точок земної поверхні. Проекція Ґаусса-Крюґера. Зональна система координат. Тема Карта. Масштаб. Точність масштабу. Номенклатура топографічних карт. Умовні знаки. Тема. Рельєф місцевості. Зображення рельєфу місцевості на планах і картах. Горизонталі і їх властивості. Основні форми рельєфу. Переріз рельєфу, закладення, крутизна та напрямок схилу. Розв’язування задач на топографічній карті з врахуванням рельєфу місцевості. Тема. Орієнтування ліній на карті. Істинні азимути. Зближення меридіанів. Магнітні азимути. Схилення магнітної стрілки. Дирекційні кути. Румби. Зв’язок між дирекційними кутами та румбами. Визначення дирекційного кута і румба. Обчислення істинного і магнітного азимутів. Бусоль. Тема Лінійні та кутові вимірювання. Одиниці міри довжини. Прилади для вимірювання ліній. Компарування мірних приладів. Еталони. Вимірювання ліній на місцевості. Тичкування ліній. Точність вимірювання ліній. Зведення до горизонту ліній виміряних на місцевості. Лазерні рулетки. Прилади для кутових вимірів. Перевірки теодоліта. Тема Нівелювання. Системи висот. Класифікація державної висотної мережі. Методи нівелювання. Нівелірні знаки. Класифікація нівелірів і рейок. Перевірки нівеліра. Способи геометричного нівелювання. Робота на станції в технічному нівелюванні. Точність геометричного нівелювання. Трасування. Прокладання нівелірного ходу. Побудова профілю траси. Тема. Геодезичні роботи при будівництві інженерних споруд Геодезична підготовка даних для винесення проекту інженерної споруди на місцевість. Винесення на місцевість проектних кутів, ліній, відміток та ухилів. Розв’язування інженерних задач на будівельному майданчику. Використання новітніх методів геодезії для нафтогазової інженерії Лазерне сканування. БПЛА. GPS. Георадари
Методи та критерії оцінювання: В навчальному процесі передбачено наступні методи контролю результатів навчання студентів: • усний індивідуальний, комбінований і фронтальний опити на початку кожного заняття; • поточний контроль за виконанням лабораторних робіт; • перевірка розрахунково-графічних робіт; • тестова перевірка і оцінка знань.
Критерії оцінювання результатів навчання: -
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Базова 1. Умовні знаки для топографічних планів масштабів 1:5000 – 1:500. Київ, 2001. 2. Островський А.Л., Мороз О.І., Тартачинська З.Р., Гарасимчук І Ф. Геодезія (топографія) частина 1. – Львів: НУЛП, 2011. 3. Закатов П.С. и др. Инженерная геодезия. Издание 2-е.- М.: Недра, 1976. 4. Михелев Д.Ш. и др. Инженерная геодезия. - М.: Высшая школа, 2000. 5. Сироткин М.Н., Сытник В.С. Справочник по геодезии для строителей. - М.:Недра, 1987. 6. Літинський В. та ін. Геодезичні прилади в топографії. – Львів, 2012. 7. Ващенко В.І., Літинський В.О., Перій С.С. Геодезичні прилади та приладдя.– Львів, 2003. 8. Федоров В.И., Шилов П.И. Инженерная геодезия. - М.: Недра, 1982. 9. Могильний С.Г., Войтенко С.П. та ін. Геодезія. Частина перша. – Чернігів, 2002. Допоміжна 1. Сироткин П.П. Справочник по геодезии для строителей. М.:Недра, 1975. 2. Ганьшин В.Н. и др. Геодезические работы в строительстве. - М:Недра, Стройиздат, 1975. 3. Большаков В.Д. и др. Методы и приборы высокоточных геодезических измерений в строительстве. - М.: Недра, 1976. 4. Видуев В.Г. и др. Геодезические работы. - М.: Недра, 1973. 5. Инструкция по нивелированию I – IV классов. - М.: Недра, 1974. 6. Інструкція з топографічного знімання у масштабах 1:5000-1:500. – К, 1999. 7. Умовні знаки для топографічних планів масштабів 1:5000 – 1:500. – К, 2001.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).