Гідравліка і нафтогазова гідромеханіка

Спеціальність: Нафтогазова інженерія та технології
Код дисципліни: 6.185.00.O.031
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Робототехніка та інтегровані технології машинобудування
Лектор: Володимир ГУРЕЙ Петро ДМИТЕРКО
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни є формування необхідної початкової бази знань про зако-ни рівноваги і руху рідин, придбання студентами навичок розрахунку сил, що діють на стін-ки резервуарів, гідравлічного розрахунку трубопроводів різного призначення для стаціонар-них і нестаціонарних режимів течії рідин, вирішення технологічних задач нафтогазового виробництва, завдань боротьби з ускладненнями і аваріями, які можуть виникнути в гідро-динамічних системах.
Завдання: загальні компетентності: - Здатність використовувати інформаційні та комунікаційні технології (ЗК 04); - Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями (ЗК 05) фахові компетентності: - Здатність до використання теорій, принципів, методів і понять фундаментальних і загальноінженерних наук для професійної діяльності. (ФК 3); - Здатність застосовувати математичні методи, моделі та сучасні цифрові технології для розв’язання складних задач нафтогазової інженерії (ФК 5); - Здатність здійснювати експлуатаційні розрахунки технологічних параметрів в наф-тогазовій інженерії. (ФК 6);
Результати навчання: - знати алгоритм організації виконання робіт в процесі проектування об'єктів нафтогазової галузі; - здійснювати збір, обробку, аналіз і систематизацію інформації в області виконання робіт; визначати принципові відмінності в підходах до проектування технічних об'єктів, систем і технологічних процесів; - використовувати основні закони природничо-наукових дисциплін; - РН 10. Прогнозувати та аналізувати фізико-хімічні властивості нафти і газу в процесах їх видобування, транспортування та зберігання.. - РН 11. Розраховувати параметри гідрогазодинамічних процесів, які супроводжують рух нафти і газу та технологічних рідин в пласті/свердловинах/промислових і магістральних трубопроводах із застосуванням законів термодинаміки, гідравліки і газової динаміки та сучасних методик відповідних розрахунків - РН 12 Здійснювати розрахунки технологічних параметрів нафтогазових свердловин, систем підготовки нафти і газу, промислових та магістральних газонафтопроводів, газонафтосховищ із застосуванням відповідних математичних та інженерних методів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити - Фізика - Технічна механіка кореквізити - Математичне моделювання напруженого деформованого стану нафто-газосховищ та труб - Хмічні властивості нафти і газу та основи технології їх переробки
Короткий зміст навчальної програми: Розглянуті фізичні властивості рідин, основні закони гідростатики, кінематики та дина-міки рідин і режими руху рідин; втрати напору на тертя і в місцевих опорах, особливості витікання рідин через отвори та насадки, розрахунку трубопроводів і неусталеного руху; рівняння безнапірного руху рідин в лотках, обтікання тіл потоком рідини і двохфазної течії рідин в трубах. Окремо розглянуті реологічні властивості неньютонівcьких рідин і методи їх дослідження.
Опис: Лекція 1. Загальні відомості про рідину Лекція 2. Гідростатика Лекція 3. Кінематика та динаміка рідин (гідродинаміка) Лекція 4. Режими течії рідини і гідравлічні опори Лекція 5. Місцеві опори Лекція 6. Витікання рідини з отворів та насадок Лекція 7. Гідравлічний розрахунок трубопроводів Лекція 8. Неусталений рух рідини в трубах
Методи та критерії оцінювання: Контрольні заходи, які проводяться в університеті, визначають відповідність рівня набу-тих студентами знань, умінь та навичок вимогам нормативних документів щодо вищої осві-ти й забезпечують своєчасне коригування навчального процесу. Для оцінювання рівня дося-гнення результатів навчання з дисципліни "Гідравліка і нафтогазова гідромеханіка " викори-стовуються такі види контролю: вхідний, поточний і підсумковий. Вхідний контроль проводиться на першому лабораторному/практичному занятті з метою визначення рівня підготовки студентів з дисциплін, які є базовими для цього курсу. За ре-зультатами вхідного контролю розробляються заходи з надання індивідуальної допомоги студентам. Поточний контроль проводиться на всіх видах аудиторних занять (лекції, лабораторні, практичні заняття) з метою перевірки рівня підготовки студентів за визначеною темою (нав-чальним елементом). Основна мета поточного контролю – забезпечення зворотного зв’язку між викладачами та студентами, управління навчальною мотивацією студентів. Інформація, одержана при поточному контролі, використовується як викладачем – для коригування ме-тодів і засобів навчання, так і студентами – для планування самостійної роботи. Поточний контроль проводиться у формі усного опитування, тестування, захисту звітів з лабораторних робіт, виступів студентів при обговоренні теоретичних питань тощо. Результати поточного контролю є важливою інформацією для визначення підсумкової оцінки з дисципліни при семестровому контролі. Вихідний контроль проводиться на останньому практичному занятті з метою визначення рівня засвоєння теоретичного матеріалу, набуття практичних вмінь з дисципліни. Підсумковий контроль забезпечує оцінювання результатів навчання студентів під час се-местрового контролю, який проводиться відповідно до навчального плану у вигляді семест-рового екзамену в терміни, встановлені графіком навчального процесу та в обсязі навчаль-ного матеріалу, визначеного робочою програмою дисципліни. Форма проведення семестро-вого контролю - письмова компонента (тестування) та усна компонента. Зміст і структура екзаменаційних білетів (контрольних завдань), критерії оцінювання визначаються рішенням кафедри автомобільного транспорту та зазначаються у робочій програмі навчальної дисцип-ліни й доводяться до відома студентів на першому занятті.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання знань студентів з дисципліни проводиться відповідно до робочого навча-льного плану у вигляді поточного та екзаменаційного контролів. Порядок визначає проце-дуру проведення оцінювання навчання здобувачів, за результатами виконаних практичних завдань та за результатами виконання завдань самостійної роботи (контрольної роботи (ро-біт). Оцінюванні рівня володіння студентом навчальним матеріалом дисципліни здійснюєть-ся за результатами поточної успішності. Поточна успішність з дисципліни оцінюється від 0 до 100 балів включно. Загальна кількість балів, яку набирає студент за результатами всіх видів поточного контролю, виставляється окремою колонкою в «Журнал оцінок» ВНС дисци-пліни на останньому аудиторному занятті, доводиться до відома студента і вноситься до еле-ктронної бази даних обліку успішності (відомість, залікова книжка). Поточний контроль - 50 балів Заліковий контроль - 30 балів Усна компонента - 10 балів Разом 100 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Гідравліка, гідро- та пневмоприводи : навчальний посібник / Ю. А. Бурєнніков, І. А. Немировський, Л. Г. Козлов. - Вінниця : ВНТУ, 2013,- 273 с. ISBN 978-966-641-518-2 2. Електронний навчально-методичний комплекс "Гідравліка і нафтогазова гід-ромеханіка" для студентів спеціальності 185 ««Нафтогазова інженерія та технології»» https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=12861/Укладачі: Дмитерко П. Р. 3. Омельченко О.В., Цвіркун Л.О. Гідравлічні машини : навч. посіб. Кривий Ріг: Дон-НУЕТ, 2020. 100 с. 4. Modi P.N., Seth S.M. Hydraulics and Fluid Mechanics Including Hydraulics Machines. Standard Book House, 2017. — 1420 p. — ISBN 978-81-89401-26-9. 5. Пелевін Л.Є., Комоцька С.Ю., Балака М.М. Гідравліка, гідроприводи та гідропневмо-автоматика. Навчальний посібник. — Київ: Київський національний університет будівницт-ва і архітектури (КНУБА), 2012. — 120 с. 6. Гідравліка : навчальний посібник / М. П. Андріїшин, Л. В. Возняк, Р. Ф. Гімер та ін. ; за ред. Р. Ф. Гімера. — Івано-Франківськ : Факел, 2000. — 253 с. — ISBN 966-7327-14-0
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).