Насоси і компресорні станції

Спеціальність: Нафтогазова інженерія та технології
Код дисципліни: 6.185.00.O.044
Кількість кредитів: 7.50
Кафедра: Нафтогазова інженерія та зварювання
Лектор: д-р техн. наук, с.н.с. Похмурська Ганна Василівна
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою курсу є вивчення правил спорудження, експлуатації та ремонту перекачувальних та компресорних станцій, насосів та газоперекачувальних агрегатів на основі сучасних вимог до паливно-енергетичного комплексу, а також що отримають розвиток в ближньому майбутньому.
Завдання: - Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних дже-рел (ЗК6); - Здатність розв’язувати виробничі та технологічні задачі з технології діагностування та ресурс об’єктів нафтогазового комплексу, видобування, транспортування та зберігання нафти і газу (ФК 9); - Здатність аналізувати режими експлуатації нафтогазового об’єкта, здійснювати оптимальний вибір технологічного обладнання, виконувати оп-тимізацію режиму експлуатації за певними критеріями, у тому числі за умов невизначеності (ФК 10); - Здатність здійснювати технологічне і техніко-економічне оцінювання ефективності нових нафтогазових технологій і технічних пристроїв (ФК 11).
Результати навчання: Аналізувати умови експлуатації складових елементів нафтогазових технічних комплексів, здійснювати оптимальний вибір технологічного обладнання та оптимізацію режиму експлуатації за певними критеріями, у тому числі за умов невизначеності (РН13); Аналізувати та оцінювати технічний стан елементів технологічного обладнання нафтогазових об’єктів засобами технічного діагностування в промислових і лабораторних умовах (РН14); Обирати ефективні засоби контролю та автоматизації технологічних процесів у нафтогазовій галузі з урахуванням цілей та наявних обмежень (РН15); Уміння розробляти та синтезувати структурні та принципові, а також створювати розрахункові схеми обладнання, компонувати та проектувати складові частини вузлів, агрегатів, механізмів, машин з окремих деталей та виробів (ФРН1.8); Здатність використання різноманітних методів, зокрема, нафтогазових технологій та інженерії для спілкування на професійному та соціальному рівні (КОМ2); Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати відповідні рішення (AiB1); Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань (AiB2).
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: - Технічна механіка, частина 3 - Нафтогазове обладнання - Основи охорони праці та безпека життєдіяльності
Короткий зміст навчальної програми: Під час вивчення цієї навчальної дисципліни студент засвоює теоретичні ос-нови спорудження, експлуатації та ремонту перекачувальних та компресор-них станцій, насосів та газоперекачувальних агрегатів. Використання новіт-ніх технологій організації праці та матеріалів, підвищення продуктивності праці, які використовуються в нафтогазовій промисловості. Отримує практичні навички розрахунку основних елементів та вузлів насосів та газоперека-чувальних агрегатів сучасного паливно-енергетичного комплексу. Набуває навичок самостійного вивчення навчального матеріалу та роботи з нормати-вно-довідковою літературою.
Опис: Розділ 1. Спорудження насосних (НС) та компресорних станцій (КС). Архітектурно-будівельні рішення компресорних станцій. Загальні положення. Будівлі та споруди майданчика КС і НС. Генеральний план. Технологічне обладнання та технологічні трубопроводи компресорних станцій. Підготовчий період будівництва компресорних станцій. Схема організації будівництва. Будівельні, монтажні та спеціальні будівельні роботи підготовчого періоду спорудження КС і НС Будівельні монтажні та спеціальні будівельні роботи основного періоду спорудження компресорних станцій. Роботи нульового циклу. Загальнобудівельні роботи надземного циклу. Монтаж технологічного обладнання та трубопроводів. Спеціальні будівельні та монтажні роботи на площадці. Протипожежні заходи при будівництві компресорних станцій. Природоохоронні заходи під час виконання окремих видів робіт Розділ 2 Компресорні станції. Склад обладнання компресорних станцій у системі перекачування газу магістральних газопроводів. Нагнітачі, що застосовуються на КС. Порядок проведення ремонтів ДПА. Привід компресорів ДПА Загальностаціонарне технологічне обладнання КС. Запірна арматура на КС. Очищення газу від механічних домішок. Система повітряного охолодження газу та її експлуатація Будова та розташування вузлів пуску та прийому очисних поршнів. Експлуатація системи паливного, пускового, імпульсного газуКомплекс засобів контролю та автоматики Розділ 2 Нафтоперекачувальні станції. Експлуатація, класифікація та характеристика основних об'єктів нафтоперекачувальних станцій. Насосні агрегати. Основне технологічне та допоміжне обладнання проміжної НС. Маслосистема НС Насоси НС. Система розвантаження кінцевих ущільнень насосів. Улаштування, робота та регулювання обладнання системи змащування. Система збирання та відкачування витоків. Технічне обслуговування системи витоків Технічне обслуговування та ремонт маслосистеми. Функції реалізовані системою автоматики НС. Водопостачання та система каналізації очисних споруд НС. Системи вентиляції та пожежогасіння.
Методи та критерії оцінювання: Діагностика знань у студентів відбувається за такими методами: 1. Захист звітів до лабораторних робіт в усній формі шляхом опитування теоретичного матеріалу за темою роботи та методикою проведення досліджень. 2. Поточний експрес-контроль засобами віртуального навчального середовища або усним опитуванням, тестами, практичними роботами, оцінкою активності та внесених пропозицій. 3. Проведення письмового екзамену за результатами вивчення дисципліни, який складається із завдань різних рівнів складності. 4. Проведення усної компоненти за результатами написання екзамену.
Критерії оцінювання результатів навчання: •захист звітів до лабораторних робіт усним опитуванням теоретичного матеріалу за темою роботи та методикою проведення досліджень, поточний експрес-контроль засобами віртуального навчального середовища (30 балів) •підсумковий контроль (70 балів, контрольний захід, екзамен): письмово-усна форма
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Мартинюк Р. Т., Чернова О. Т., Мартинюк Т. А., Спорудження насо-сних та компресорних станцій: навчальний посібник. – Івано-Франківськ: ІФНТУНГ, 2014 – 238 с. 2. Трубопровідний транспорт газу: монографія / Ковалко М. П., Грудз В. Я., Михалків В. Б. [та ін.]; за ред. М. П. Ковалка. – Київ: Агенство з раці-онального використання енергії та екології, 2002. – 600 с. 3. Корж, В. В. Эксплуатация и ремонт оборудования насосных и комп-рессорных станций [Текст]: учеб. пособие / В.В. Корж, А.В. Сальников. – Ухта : УГТУ, 2010. – 184 с. 4. Современные методы строительства компрессорных станций магист-ральных газопроводов / Васильев Г.Г., Иванов В.А., Крамской В.Ф., Ново-селов В.В., Сенцов С.И., Телегин Л.Г. – М.: ООО «Недра-Бизнесцентр», 1999. – 263 с. 5. Казаченко, А. Н. Эксплуатация компрессорных станций магистраль-ных газопроводов / А. Н. Казаченко. – М.: Нефть и газ, 1999. – 463 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).