Нарисна геометрія

Спеціальність: Транспортні технології (на автомобільному транспорті)
Код дисципліни: 6.275.03.O.013
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Технічна механіка та інженерна графіка
Лектор: Афтаназів Іван Семенович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: «Нарисна геометрія » являє собою навчальну дисципліну, що включає до свого складу елементи нарисної геометрії та технічного креслення, які формують основу інженерної підготовки студентів. Оволодіння студентами основ цих курсів сприяє розвитку в них навиків самостійної технічної творчості, що є неодмінною передумовою інженерної діяльності майбутніх фахівців. Мета вивчення даної дисципліни полягає в оволодінні студентами теоретичних знань та практичних навичок, що необхідні для відтворення технічних думок мовою графічного відображення у кресленнях та супроводжуючій їх технічній документації, а також знань та вмінь, що необхідні для розуміння та усвідомлення конструкцій і принципів дії відображених на кресленнях технічних виробів та об’єктів. Засвоєння студентами даної дисципліни забезпечує розвиток у них просторової уяви, формування у студентів конструктивно-геометричного мислення на основі графічних моделей просторових форм, набуття знань і навиків, необхідних для виконання і читання креслень деталей та збірних одиниць, розробок ескізів та створення необхідної для виробництва конструкторської документації тощо.
Завдання: Завданням дисципліни є засвоєння студентами засобів та методик побудови зображень просторових предметів на площині (на креслярському форматі чи екрані комп’ютера), набуття ними необхідних знань та навичок виконання та читання зображень предметів, розробки робочої документації на технічні вироби тощо. Набуті під час вивчення дисципліни знання та навички необхідні студентам як для успішного вивчення загальнотехнічних та спеціальних дисциплін їх навчальної програми, так і в процесі подальшої інженерної діяльності випускників. загальних: ЗК1. Здатність до абстрактного мислення. ЗК2. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. ЗК4. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. ЗК5 Здатність генерувати нові ідеї. ЗК8. Здатність діяти соціально, відповідально та свідомо. ЗК10. Здатність розв’язувати типові задачі професійної діяльності із застосуванням сучасних інформаційно-комунікаційних технологій. ЗК13. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння закономірностей розвитку суспільства, техніки та технологій. фахових: ФК1. Здатність застосовувати типові аналітичні методи та комп'ютерні програмні засоби для розв'язування інженерних завдань галузевого машинобудування, ефективні кількісні методи математики, фізики, інженерних наук, а також відповідне комп'ютерне програмне забезпечення для розв’язування інженерних задач галузевого машинобудування.
Результати навчання: Результати навчання даної дисципліни деталізують такі програмні результати навчання: 1.Знання теоретичного курсу дисципліни. 2 Вміння застосовувати набуті знання при виконанні конкретних практичних завдань. РН14 – Розробляти деталі та вузли машин із застосуванням систем автоматизованого проектування.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Геометрія, креслення Інформатика, Основи автоматизованого проектування
Короткий зміст навчальної програми: Мета вивчення дисципліни «нарисна геометрія, інженерна та комп’ютерна графіка» — навчити майбутніх фахівців читати і виконувати креслення деталей машин, механізмів, аналізувати геометричні форми предметів, абстрактно, логічно та просторово мислити. Дисципліна складається з трьох розділів: «Нарисна геометрія», «Інженерна графіка» та «Комп’ютерна графіка». «Нарисна геометрія» являє собою навчальну дисципліну, що включає до свого складу елементи нарисної геометрії та технічного креслення, які формують основу інженерної підготовки студентів. У розділі «Інженерна графіка» вивчається теорія систем проекцій, властивості зображених елементарних фігур, способи та алгоритми розв’язання комплексних та метричних задач позиційного та метричного характеру. Методи нарисної геометрії дають змогу досягти наочності зображень. Теми розділу: Предмет нарисної геометрії; завдання точки, прямої, площини і многогранників на комплексному кресленні Монжа; поверхні обертання, многогранники; Конструкторська документація; оформлення креслень; елементи геометрії деталей; зображення, написи, позначення; аксонометричні проекції деталей; зображення і позначення елементів деталей; зображення і позначення різьби; робочі креслення деталей; виконання ескізів деталей машин; зображення складальних одиниць; деталювання складального креслення виробів. У розділі «Комп’ютерна графіка» розглядаються питання зображення проекційним способом технічних виробів, вузлів та деталей засобами графічного редактора AutoCAD. Повне оволодіння кресленням як засобом виразу технічної думки досягається в результаті опанування нарисною геометрією та технічним кресленням і вдосконалюється застосуванням комп’ютерної техніки.
Опис: Тема 1. Предмет і метод нарисної геометрії. Тема 2. Пряма. Відображення на епюрі. Положення відносно площин проекцій. Тема 3. Площина. Способи завдання на епюрі. Тема 4. Відношення між елементами простору. Тема 5. Позиційні задачі. Перетин прямої з площиною. Перетин площин. Тема 6. Метричні задачі. Визначення відстаней та кутів між елементами простору. Тема 7. Способи перетворення проекцій. Заміна площин проекцій. Тема 8. Поверхні. Означення та класифікація поверхонь. Поверхні обертання. Поверхні гранні. Точки на поверхнях. Тема 9. Проекційні задачі. ДЕСТ 2.305-68 ”Зображення - вигляди, розрізи, перерізи”. Алгоритм побудови третього вигляду.
Методи та критерії оцінювання: Досягнення результатів навчання оцінюються згідно наступних методів: поточний контроль – виконання та захист практичних графічних робіт; усне (ідивідуальне) та фронтальне (загальне) опитування. Екзаменаційний контроль.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточні графічні роботи оцінюються за такими критеріями: правильність розв’язку, оформлення роботи згідно державних стандартів, усна компонента (захист роботи). Правильність розв’язку – 60% від максимальної кількості балів за дану роботу. Оформлення – 30%, захист роботи – 10%. Екзаменаційний контроль: письмова компонента, яка складається з чотирьох завдань. Всього за екзаменаційний контроль 60 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Нарисна геометрія, інженерна та комп’ютерна графіка: Навчальний посібник / П.П.Волошкевич, О.О.Бойко, Б.В.Панкевич, Є.В.Мартин, А.Л.Беспалов. – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2007. -240 с. 2. Курс нарисної геометрії, інженерної та комп’ютерної графіки: Навчальний посібник / П.П.Волошкевич, О.О.Бойко, А.Л.Беспалов, Б.В.Панкевич, Є.В.Мартин,. – Серія «Дистанційне навчання»Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2007. 3. Графічна система AutoCAD. Основи геометричних побудов, креслення та моделювання.: Навчально-методичний посібник / І.С.Афтаназів, В.І.Топчій, І.Й.Врублевський, А.Л.Беспалов. – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2013. 4. Практикум з інженерної графіки до курсу «Нарисна геометрія та комп’ютерна графіка». Частина ІІ: Навчально-методичний посібник/І.С.Афтаназів, П.П.Волошкевич, О.О.Бойко. – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2015. -236 с Базова 1. П.П. Волошкевич, О.О.Бойко, Б.В.Панкевич, Є.В.Мартин, А.Л.Беспалов Нарисна геометрія, інженерна та комп’ютерна графіка. Львів, Видавництво Національного університету „Львівська політехніка”, 2007. 2. Топчій В.І., Афтаназів І.С., Волошкевич П.П. Графічна система AutoCAD. Основи машинобудівного креслення, моделювання та анімації: Навчальний посібник - Львів: Вид-во НУ "Львівська політехніка", 2019.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).