Психологія самопізнання та саморегуляції
Спеціальність: Психологія
Код дисципліни: 7.053.01.O.004
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Теоретична та практична психологія
Лектор: канд. психол. наук, доц. Андрушко Ярина Степанівна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: -Здатність розв’язувати складні завдання і проблеми у процесі навчання та професійної діяльності у галузі психології, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується комплексністю та невизначеністю умов і вимог.
-Здатність генерувати нові ідеї (креативність).
-Здатність мотивувати людей та рухатись до спільної мети.
-Здатність ефективно взаємодіяти з колегами в моно- та мультидисциплінарних командах.
-Здатність дотримуватися у фаховій діяльності норм професійної етики та керуватися загальнолюдськими цінностями.
Результати навчання: -Оцінювати ступінь складності завдань діяльності та приймати рішення про звернення за допомогою або підвищення кваліфікації.
-Здійснювати адаптацію та модифікацію існуючих наукових підходів і методів до конкретних ситуацій професійної діяльності.
-Донесення до фахівців і нефахівців інформації, ідей, проблем, рішень та власного досвіду в галузі професійної діяльності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни:
Психологічна експертиза поведінки і діяльності особистості
Практикум з психокорекції поведінки і діяльності людини
Супутні і наступні навчальні дисципліни:
Психологія кар’єри
Психологія професійного і життєвого вигорання
Короткий зміст навчальної програми: У межах дисципліни розглядаються питання психології саморозвитку та саморегуляції особистості, її теоретико-прикладна сторона. Навчальна дисципліна розглядає основні аспекти саморозвитку та саморегуляції особистості, механізми функціонування цих явищ, окрім цього розкривається суть емоційних, когнітивних, духовних потенцій людини, а також розкривається визначна роль саморегуляції через аутопсихотерапію, а також можливості саморозвитку та саморегуляції за допомогою психологічних вправ, технік та підходів.
Опис: Тема 1. Ресурси для саморозвитку та саморегуляції
1. Генетичні основи психології саморозвитку та саморегуляції.
2. Дослідження ступеня турботи особистості про себе.
Тема 2. Емоційний світ особистості
1. Індивідуальна своєрідність людини.
2. Дослідження афективної сфери особистості.
Тема 3. Когнітивна наповненість особистості
1. Самомоніторинг.
2. Техніки управління когнітивними стилями особистості.
Тема 4. Основи мотиваційного та духовного розвитку особистості
1. Структура та чинники розвитку мотиваційної сфери та духовності людини.
2. Методики дослідження психодуховного потенціалу людини.
Тема 5. Саморегуляція
1. Діагностика навіюваності.
2. Діагностика та розвиток сенсорної чутливості.
Тема 6. Методи психогігієни та психопрофілактики
1. Пропрацювання методів психогігієни і психопрофілактики: ?санітарна просвіта;
? методи, спільні із психотерапією та психокорекцією; ?методи оздоровлення на основі мистецтва й творчості; ?ментальні вправи;
? трансові методи;
? бібліотерапія;
? ведення щоденника;
? методи біологічного зворотного зв'язку.
Методи та критерії оцінювання: Методами діагностики результатів навчання студентів з навчальної дисципліни «Психологія самопізнання та саморегуляції» є такі:
1) усне опитування; здійснюється під час лекційних, практичних, семінарських та індивідуально-консультативних занять з метою виявлення рівня засвоєння студентами знань, навичок, вмінь і здатності, а також на екзамені (максимальна кількість балів за усну складову під час екзаменаційного контролю становить 20 балів) й складанні його перед комісією (за теоретичним матеріалом за 100-бальною шкалою);
2) письмовий контроль:
- реферати;
- письмові експрес-опитування;
3) побічне спостереження: під час практичних занять, рольових та ділових ігор та ін.;
4) дискусії: під час семінарських та індивідуально-консультативних занять, колоквіумів;
5) метод проблемних ситуацій;
6) педагогічне тестування (використання педагогічних тестів): експрес-тестування на лекційних, практичних заняттях; педагогічне тестування на екзаменаційному контролі.
Окрім цього, на завершення вивчення цієї навчальної дисципліни передбачено написання курсової роботи та її захист.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання знань і вмінь студентів під час лекційних, практичних (семінарських), лабораторних та індивідуально-консультативних занять здійснюється за шестибальною еквівалентною шкалою: 0, 1, 2, 3, 4 і 5 (тут «еквівалентність» означає, що ці бали еквівалентні, пропорційні балам, визначеним за поточний контроль, контрольну роботу та ін.).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Боришевський М. Й. Дорога до себе: Від основ суб’єктності до вершин духовності: монографія / Мирослав Боришевський. — К. : Академвидав, 2010. — 416 с. — (Серія «Монограф»).
2. Кузікова С.Б. Психологічні основи становлення суб’єкта саморозвитку в юнацькому віці [Текст] : монографія / С. Б. Кузікова ; Сум. держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка — Суми : МакДен, 2012. — 410 с.
3. Маралів В. Р. Психологія саморозвитку. 2018. Режим доступу: https://stud.com.ua/154295/psihologiya/psihologiya_samorozvitku
4. Психологія саморозвитку особистості: збірник наукових праць [Електронний документ]/ за ред.. Н.В. Чепелєвої, Я.Ф. Андреєвої.–Чернівці –Київ, 2016. –284с.
5. Gerrig, Richard J. Psychology and life / Richard J. Gerrig. — 20th ed. p. cm.
6. Psychology: core concepts / Philip G. Zimbardo, Stanford University, Robert L. Johnson, Umpqua Community College, Vivian McCann, Portland Community College. Description: Eighth Edition. | Hoboken: Pearson, 2016.
7. Peter Fonagy. Affect Regulation, Mentalization, and the Development of the Self Kindle Edition
8. Erik Lenderman. Principles of Practical Psychology: A Brief Review of Philosophy, Psychology, and Neuroscience for Self-Inquiry and Self-Regulation.
9. Allan N. Schore Affect Regulation and the Origin of the Self: The Neurobiology of Emotional Development (Psychology Press & Routledge Classic Editions)
10. Dale H. Schunk. Handbook of Self-Regulation of Learning and Performance (Educational Psychology Handbook) 2nd Edition. New York. 2018.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).