Психологічне консультування з основами психотерапії, частина 2
Спеціальність: Психологія
Код дисципліни: 7.053.01.O.008
Кількість кредитів: 4.50
Кафедра: Теоретична та практична психологія
Лектор: доктор психологічних наук, доцент Лещинська Олена Альбертівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: ІНТ. Здатність розв’язувати складні завдання і проблеми у процесі навчання та професійної діяльності у галузі психології, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується комплексністю та невизначеністю умов і вимог.
ЗК1. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
ЗК5. Цінування та повага різноманітності та мультикультурності.
ЗК9. Здатність мотивувати людей та рухатись до спільної мети.
ФК4. Здатність здійснювати практичну діяльність (тренінгову, психотерапевтичну, консультаційну, психодіагностичну та іншу залежно від спеціалізації) з використанням науково верифікованих методів і технік.
ФК6. Здатність ефективно взаємодіяти з колегами в моно- та мультидисциплінарних командах.
ФК7. Здатність приймати фахові рішення у складних і непередбачуваних умовах, адаптуватися до нових ситуацій професійної діяльності.
ФК9. Здатність дотримуватися у фаховій діяльності норм професійної етики та керуватися загальнолюдськими цінностями.
ФК10. Здатність розробляти та впроваджувати інноваційні методи психологічної допомоги клієнтам у складних життєвих ситуаціях.
Результати навчання: ПРН4. Робити психологічний прогноз щодо розвитку особистості, груп, організацій.
ПРН5. Розробляти програми психологічних інтервенцій (тренінг, психотерапія, консультування тощо), провадити їх в індивідуальній та груповій роботі, оцінювати якість.
ПРН9. Вирішувати етичні дилеми з опорою на норми закону, етичні принципи та загальнолюдські цінності.
АіВ 1. Управління комплексними діями або проектами, відповідальність за прийняття рішень у непередбачуваних умовах.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни:
Основи психотерапії
Супутні і наступні навчальні дисципліни:
Теоретичні і методологічні проблеми психології
Практикум з психологічного консультування
Короткий зміст навчальної програми: Програму навчальної дисципліни «Основи психологічного консультування» складено відповідно до освітньо-наукової програми першого (освітньо-наукового) рівня вищої освіти за спеціальністю 053 Психологія.
Основи психологічного консультування» належить до дисциплін професійної підготовки студентів.
Здобуття студентами освітньо-наукового рівня «бакалавр» за спеціальністю 053 Психологія передбачає наявність у них знань і сформованість умінь методологічно обґрунтовано організовувати та проводити психологічну допомогу різним категоріям людей як в умовах приватного життя, так і в професійній діяльності, що, у свою чергу, і зумовлює необхідність опанування навчальної дисципліни Основи психологічного консультування»
Курс «Основи психологічного консультування» покликаний дати студентам уявлення про специфіку психологічного консультування, про особливості, можливості та обмеження застосування основних методів психологічного консультування. Курс дозволяє опанувати різними практичними підходами в здійсненні індивідуального психологічного консультування.
Курс має виражену інтегративну й прикладну спрямованість. У його основу покладені сучасні уявлення про функціонування людської психіки, особистості та соціокультурного простору, враховані останні досягнення у галузі теорії та практики психологічної допомоги. Курс дає можливість поглибити та інтегрувати знання, отримані при засвоєнні інших дисциплін: психодіагностики, загального психологічного практикуму, основ психотерапії.
Безпосереднє практичне значення навчальний курс «Основи психологічного консультування» має для підготовки студентів до самостійної практичної діяльності. Даний курс сприяє формуванню дослідницького мислення, інтересу до професійної сфери й закріпленню професійних етичних установок майбутнього фахівця.
Опис: Тема 1. Предмет психологічне консультування
Місце індивідуального психологічного консультування в професійній діяльності психолога
Поняття про психологічне консультування
Психічна норма і психопатологія
Походження психологічної проблеми
Тема 2. Теоретичні основи процесу психологічного консультування
Загально психологічні, диференціально-психологічні,
соціально-психологічні,віково-психологічні передумови психологічних проблем особистості.
Внесок різних теоретичних орієнтації
Механізми психологічного впливу 2
Тема 3. Модель «картини світу» і її значення в консультативній практиці
Артефакти процесу соціального пізнання. Феномен соціальної залежності. Соціально-психологічна адаптація. Соціокультурний простір і світогляд. Життєвий шлях особистості.
Тема 4. Корекційний ефект психологічного консультування
1.Обмеження та заборони психолога-консультанта
2. Основні правила та етапи консультування
3. Критерії профпридатності консультування
Тема 5. Етичні стандарти психологічного консультування
Тема 6. Вимого до особистості психолога консультанта
Тема 7. Біхевіористичні підходи психологічному в консультуванні
Тема 8. Когнітивні підходи в психологічному консультуванні
Тема 9. Гуманістичні підходи в психологічному консультуванні
Тема 10. Екзистенціальні підходи в психологічному консультуванні
Тема 11. Психоаналітичні підходи в психологічному консультуванні
Тема12. Трансактний аналіз в психологічному консультуванні
Тема 13. Аналітичний підхід А.Адлера в психологічному консультуванні
Тема 14. Гештальт підхід в психологічному консультуванні
Тема 15. Раціонально-емотивна психотерапія А.Елліса в психологічному консультуванні
Методи та критерії оцінювання: Основними методами діагностики знань є контроль і оцінювання знань, вмінь та навичок студентів, який складається з двох етапів:
- поточного контролю роботи студентів;
- семестрового контролю (екзамен, залік).
Методами діагностики результатів навчання студентів з навчальної дисципліни «Основи психологічного консультування»є такі:
1) усне опитування; здійснюється під час лекційних, практичних, семінарських та індивідуально-консультативних занять з метою виявлення рівня засвоєння студентами знань, навичок і вмінь, а також при складанні перед комісією диференційного заліку (за теоретичним матеріалом);
2)письмовий контроль (реферати; курсові роботи, письмові експрес-опитування; контрольні роботи та ін.);
3)тестування (використання педагогічних тестів): експрес-тестування на лекційних, практичних, семінарських та індивідуально-консультативних заняттях;
4) побічне спостереження: під час практичних занять, тренінгових занять, рольових та ділових ігор та ін.;
5) вправляння: під час тренінгових занять, рольових, ділових та імітаційних ігор, підготовки тренінгів, практики тощо;
6) метод проблемних ситуацій;
7) дискусії: під час семінарських та індивідуально-консультативних занять, колоквіумів.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання знань і вмінь студентів під час лекційних, практичних (семінарських), лабораторних та індивідуально-консультативних занять здійснюється за шестибальною еквівалентною шкалою: 0, 1, 2, 3, 4 і 5 (тут «еквівалентність» означає, що ці бали еквівалентні, пропорційні балам, визначеним за поточний контроль, контрольну роботу та ін.).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Васьківська С. В. Основи психологічного консультування: підручник / Дж.Бюдженталь. – К.: Ніка-Центр, 2011. – 424 с.
Горностай П.П. Проблемний аналіз у консультуванні.Практична психологія: теорія, методи, технології: Матеріали наук. семінару/ П.П. Горностай.- К.: НікаЦентр, 1997.- С. 72-78.
Ліщинська О.А.Методика індивідуальної та групової роботи психолога-початківця: Навчально-методичний посібник. -Кам”янець-Поділ.: Абетка, 2004.-112 с. (практичне керівництво)
Основи практичної психології / В. Панок, Т. Титаренко, Н. Чепелєва та ін.: Підручник. – К.: Либідь, 1999. – 536 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).