Технології психологічного тренінгу
Спеціальність: Психологія
Код дисципліни: 7.053.01.E.017
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Теоретична та практична психологія
Лектор: К. пс. н., доц. Марциняк-Дорош О.М., к. пс. н., доц. Партико Н.В.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: -Здатність розв’язувати складні завдання і проблеми у процесі навчання та професійної діяльності у галузі психології, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується комплексністю та невизначеністю умов і вимог.
-Цінування та повага різноманітності та мультикультурності.
-Здатність здійснювати практичну діяльність (тренінгову, психотерапевтичну, консультаційну, психодіагностичну та іншу залежно від спеціалізації) з використанням науково верифікованих методів і технік.
-Здатність організовувати та реалізовувати просвітницьку та освітню діяльність для різних категорій населення у сфері психології.
-Здатність оцінювати межі власної фахової компетентності та підвищувати професійну кваліфікацію.
-Вміння здійснювати діагностику психологічного здоров’я.
-Здатність структурувати процес консультуванняз елементами психотерапії для різних категорій громадян, готувати представлення випадку на супервізіях, оцінювати динаміку та ефективність психоконсультаційної роботи.
-Здатність володіти методологією організації та проведення психологічного тренінгу у відповідності до різної категорії громадян.
Результати навчання: -Використовувати методи психотерапії у власній консультативній практиці (вміння самостійно організовувати процес діагностики, консультування та психокорекції, дбати про психогігієну праці).
-Проводити психопрофілактичні, релаксаційні та тренінгові заняття, застосовуючи відповідний психологічний інструментарій.
-Пропонувати власні способи вирішення психологічних задач і проблем у процесі професійної діяльності, зокрема надання психоконсультативних та тренінгових послуг, приймати та аргументувати власні рішення щодо їх розв’язання.
-Відповідальність за професійний розвиток окремих осіб та/або груп осіб, здатність до подальшого навчання з високим рівнем автономності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити: основи групового тренінгу, основи психотерапії;
кореквізити: психологічні технології бізнес-тренінгу
Короткий зміст навчальної програми: Результатом впровадження курсу «Технології психологічного тренінгу» в навчальну програму підготовки психологів є знання теоретичних особливостей психологічного тренінгу у різних групах, а також принципи розробки тренінгових програм. Вагомим результатом є розвиток навички практичного виконання і вправляння спеціальних практичних вправ, а також вміти розпізнавати їх сигнали.
Опис: Тема 1. Загальні основи теорії соціальнопсихологічного тренінгу.
1. Предмет та завдання дисципліни. Історія
становлення групових форм психологічної роботи.
Поняття соціально-психологічного тренінгу (СПТ).
2. Основні типи і види СПТ
3. Принципи тренінгу.
Тема 2. Психологічний зміст взаємодії в тренінгові
групі.
1. Поняття групової динаміки.
2. Стадії розвитку групи
3. Формування групової структури
Тема 3. Основні фази і методи соціально-психологічного
тренінгу.
1. Характеристика фаз соціально-психологічного
тренінгу.
2. Основні методи соціально-психологічного тренінгу.
3. Особистісне зростання як результат СПТ та його
критерії
Тема 4. Роль психолога-тренера в соціальнопсихологічному тренінгу.
1. Вимоги до особистості і підготовка ведучого
тренінгової групи.
2. Особливості ко-партнерства.
3. Оцінка ефективності соціально-психологічного
тренінгу.
Тема 5. Теоретичні аспекти організації та проведення
тренінгової роботи.
1. Організаційні питання соціально-психологічного
тренінгу.
2. Планування та розробка тренінгових програм
3. Компоненти тренінгу.
4. Особливості практичного проведення тренінгу.
Тема 6. Класифікація тренінгових груп за їх метою
1. Групи особистісного зростання та групи заохочення
2. Психокорекційні та групи самопідтримки.
3. Тренування навичок та вмінь та групи формування
команди.
Тема 7. Характеристика окремих видів групової
психологічної роботи.
1. Т-групи, інкаутер-, та гештальт-групи.
2. Психодрама та групи тілесної терапії.
3. Арттерапевтичні та групи трансактного аналізу.
Тема 8. Типові помилки у тренінговій роботі.
1. Типові помилки тренерів та можливі шляхи їх
уникнення.
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання результатів навчання студентів здійснюється на підставі «Положення про організацію та проведення поточного і семестрового контролю результатів навчання студентів», затвердженого ректором НУ "Львівська політехніка" 23.01.2019 р.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання знань і вмінь студентів під час лекційних, практичних (семінарських), лабораторних та індивідуально-консультативних занять здійснюється за шестибальною еквівалентною шкалою: 0, 1, 2, 3, 4 і 5 (тут «еквівалентність» означає, що ці бали еквівалентні, пропорційні балам, визначеним за поточний контроль, контрольну роботу та ін.).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Szmidt, Krzysztof J. Trening kreatywnosci: podrecznik dla pedagogow, psychologow i
trenerow grupowych. Wydawnictwo Helion, 2008.
13. Senczyszyn, Adrianna, and Renata Wallner. "Trening poznawczy i rehabilitacja poznawcza
jako niefarmakologiczne strategie terapeutyczne w chorobie Parkinsona–przeglad badan."
Aktualnosci Neurologiczne 18.2 (2018): 85-93.
14. Dujanowicz, Katarzyna. "Szkolenie face to face: treningi indywidualne alternatywa dla
szkolen grupowych w firmie." Personel i Zarzadzanie 3 (2017): 72-75.
15. Swiatek, Beata. "Trening krytycznego myslenia jako metoda pracy wychowawczoprofilaktycznej z uczniem w szkole." Prace Naukowe Wyzszej Szkoly Zarzadzania i
Przedsiebiorczosci z siedziba w Walbrzychu 47 (2019): 37-52.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).