Технології психологічного тренінгу

Спеціальність: Психологія
Код дисципліни: 7.053.01.E.017
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Теоретична та практична психологія
Лектор: К. пс. н., доц. Марциняк-Дорош О.М., к. пс. н., доц. Партико Н.В.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета навчальної дисципліни «Технологія психологічного тренінгу» – висвітлення основних закономірностей та особливостей роботи тренінгових груп, а також принципів їх ефективного ведення, ознайомити студентів з теоретичними особливостями побудови програм.
Завдання: -Здатність розв’язувати складні завдання і проблеми у процесі навчання та професійної діяльності у галузі психології, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується комплексністю та невизначеністю умов і вимог. -Цінування та повага різноманітності та мультикультурності. -Здатність здійснювати практичну діяльність (тренінгову, психотерапевтичну, консультаційну, психодіагностичну та іншу залежно від спеціалізації) з використанням науково верифікованих методів і технік. -Здатність організовувати та реалізовувати просвітницьку та освітню діяльність для різних категорій населення у сфері психології. -Здатність оцінювати межі власної фахової компетентності та підвищувати професійну кваліфікацію. -Вміння здійснювати діагностику психологічного здоров’я. -Здатність структурувати процес консультуванняз елементами психотерапії для різних категорій громадян, готувати представлення випадку на супервізіях, оцінювати динаміку та ефективність психоконсультаційної роботи. -Здатність володіти методологією організації та проведення психологічного тренінгу у відповідності до різної категорії громадян.
Результати навчання: -Використовувати методи психотерапії у власній консультативній практиці (вміння самостійно організовувати процес діагностики, консультування та психокорекції, дбати про психогігієну праці). -Проводити психопрофілактичні, релаксаційні та тренінгові заняття, застосовуючи відповідний психологічний інструментарій. -Пропонувати власні способи вирішення психологічних задач і проблем у процесі професійної діяльності, зокрема надання психоконсультативних та тренінгових послуг, приймати та аргументувати власні рішення щодо їх розв’язання. -Відповідальність за професійний розвиток окремих осіб та/або груп осіб, здатність до подальшого навчання з високим рівнем автономності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити: основи групового тренінгу, основи психотерапії; кореквізити: психологічні технології бізнес-тренінгу
Короткий зміст навчальної програми: Результатом впровадження курсу «Технології психологічного тренінгу» в навчальну програму підготовки психологів є знання теоретичних особливостей психологічного тренінгу у різних групах, а також принципи розробки тренінгових програм. Вагомим результатом є розвиток навички практичного виконання і вправляння спеціальних практичних вправ, а також вміти розпізнавати їх сигнали.
Опис: Тема 1. Загальні основи теорії соціальнопсихологічного тренінгу. 1. Предмет та завдання дисципліни. Історія становлення групових форм психологічної роботи. Поняття соціально-психологічного тренінгу (СПТ). 2. Основні типи і види СПТ 3. Принципи тренінгу. Тема 2. Психологічний зміст взаємодії в тренінгові групі. 1. Поняття групової динаміки. 2. Стадії розвитку групи 3. Формування групової структури Тема 3. Основні фази і методи соціально-психологічного тренінгу. 1. Характеристика фаз соціально-психологічного тренінгу. 2. Основні методи соціально-психологічного тренінгу. 3. Особистісне зростання як результат СПТ та його критерії Тема 4. Роль психолога-тренера в соціальнопсихологічному тренінгу. 1. Вимоги до особистості і підготовка ведучого тренінгової групи. 2. Особливості ко-партнерства. 3. Оцінка ефективності соціально-психологічного тренінгу. Тема 5. Теоретичні аспекти організації та проведення тренінгової роботи. 1. Організаційні питання соціально-психологічного тренінгу. 2. Планування та розробка тренінгових програм 3. Компоненти тренінгу. 4. Особливості практичного проведення тренінгу. Тема 6. Класифікація тренінгових груп за їх метою 1. Групи особистісного зростання та групи заохочення 2. Психокорекційні та групи самопідтримки. 3. Тренування навичок та вмінь та групи формування команди. Тема 7. Характеристика окремих видів групової психологічної роботи. 1. Т-групи, інкаутер-, та гештальт-групи. 2. Психодрама та групи тілесної терапії. 3. Арттерапевтичні та групи трансактного аналізу. Тема 8. Типові помилки у тренінговій роботі. 1. Типові помилки тренерів та можливі шляхи їх уникнення.
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання результатів навчання студентів здійснюється на підставі «Положення про організацію та проведення поточного і семестрового контролю результатів навчання студентів», затвердженого ректором НУ "Львівська політехніка" 23.01.2019 р.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання знань і вмінь студентів під час лекційних, практичних (семінарських), лабораторних та індивідуально-консультативних занять здійснюється за шестибальною еквівалентною шкалою: 0, 1, 2, 3, 4 і 5 (тут «еквівалентність» означає, що ці бали еквівалентні, пропорційні балам, визначеним за поточний контроль, контрольну роботу та ін.).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Szmidt, Krzysztof J. Trening kreatywnosci: podrecznik dla pedagogow, psychologow i trenerow grupowych. Wydawnictwo Helion, 2008. 13. Senczyszyn, Adrianna, and Renata Wallner. "Trening poznawczy i rehabilitacja poznawcza jako niefarmakologiczne strategie terapeutyczne w chorobie Parkinsona–przeglad badan." Aktualnosci Neurologiczne 18.2 (2018): 85-93. 14. Dujanowicz, Katarzyna. "Szkolenie face to face: treningi indywidualne alternatywa dla szkolen grupowych w firmie." Personel i Zarzadzanie 3 (2017): 72-75. 15. Swiatek, Beata. "Trening krytycznego myslenia jako metoda pracy wychowawczoprofilaktycznej z uczniem w szkole." Prace Naukowe Wyzszej Szkoly Zarzadzania i Przedsiebiorczosci z siedziba w Walbrzychu 47 (2019): 37-52.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).