Психодіагностичний інструментарій психолога закладу освіти

Спеціальність: Психологія
Код дисципліни: 7.053.01.E.022
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Теоретична та практична психологія
Лектор: д.психол.н., проф. Сняданко Ірина Ігорівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета даного курсу – забезпечити студентів ефективним інструментом для самопізнання та вивчення інших людей, забезпечення системи психологічних знань та формування практичних вмінь проведення психодіагностичного обстеження як складової професійної діяльності психолога.
Завдання: -Здатність розв’язувати складні завдання і проблеми у процесі навчання та професійної діяльності у галузі психології, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується комплексністю та невизначеністю умов і вимог. -Цінування та повага різноманітності та мультикультурності. -Здатність здійснювати практичну діяльність (тренінгову, психотерапевтичну, консультаційну, психодіагностичну та іншу залежно від спеціалізації) з використанням науково верифікованих методів і технік. -Здатність організовувати та реалізовувати просвітницьку та освітню діяльність для різних категорій населення у сфері психології. -Здатність оцінювати межі власної фахової компетентності та підвищувати професійну кваліфікацію. -Вміння володіти психодіагностичним інструментарієм практичного психолога у закладах освіти. -Здатність володіти навичками проводити консультування, корекційно-розвивальні заняття із учасниками освітнього процесу -Здатність володіти методологією організації роботи із дітьми «групи ризику».
Результати навчання: -Досконало володіти методами психологічної діагностики практичного психолога у закладах освіти. -Проводити психопрофілактичні, консультативні та корекційно-розвивальні заняття у закладах освіти. -Проводити психопрофілактичні, консультативні та корекційно-розвивальні заняття із дітьми «групи ризику». -Відповідальність за професійний розвиток окремих осіб та/або груп осіб, здатність до подальшого навчання з високим рівнем автономності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни Психологія особистості Основи психокорекції Супутні і наступні навчальні дисципліни Практикум з психологічних тренінгів Психологічна експертиза
Короткий зміст навчальної програми: У межах дисципліни розглядаються питання теоретичних основ психодіагностичного інструментацію у професійній діяльності психолога при проведенні психологічних досліджень, методи отримання, обробки та зберігання інформації, формування практичних навичок використання психодіагонстичної методології у практичній діяльності, організації інформаційного та документаційного забезпечення професійної діяльності, ефективності використання засобів психодіагностики для обробки результатів психологічних та соціально-психологічних досліджень, оформлення результатів досліджень. Вивчення навчальної дисципліни дасть можливість цілеспрямованого і усвідомленого застосування психодіагностичних основ у виконанні функціональних обов’язків психолога.
Опис: Тема 1. Психодіагностика як наука і галузь психологічних знань Тема 2. Історія психодіагностики як науки. Професійно-етичні принципи у психодіагностиці Тема 3. Методи у психодіагностиці основні підходи до класифікації. Тема 4. Практичне застосування психометрики Тема 5. Психодіагностичний процес: структурні особливості Тема 6. Проективна психодіагностика Тема 7. Особистісна психодіагностика Тема 8. Психодіагностика здібностей, задатків. Псидодіагностичний інструментарій у навчальній діяльності Тема 9. Візуальна психодіагностика у практиці психолога. Тема 10. Психодіагностичне дослідження та його різновиди.
Методи та критерії оцінювання: Методами діагностики результатів навчання студентів з навчальної дисципліни « Практикум з психокорекції поведінки і діяльності людини» є такі: 1) усне опитування; здійснюється під час практичних та індивідуально-консультативних занять з метою виявлення рівня засвоєння студентами знань, навичок і вмінь, а також при складанні перед комісією диференційного заліку (за теоретичним матеріалом); 2) письмовий контроль (реферати, письмові експрес-опитування; контрольні роботи); 3) тестування (використання педагогічних тестів): експрес-тестування на практичних та індивідуально-консультативних заняттях; 4) метод проблемних ситуацій; 7) дискусії: під час практичних та індивідуально-консультативних занять, колоквіумів.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання знань і вмінь студентів під час лекційних, практичних (семінарських), лабораторних та індивідуально-консультативних занять здійснюється за шестибальною еквівалентною шкалою: 0, 1, 2, 3, 4 і 5 (тут «еквівалентність» означає, що ці бали еквівалентні, пропорційні балам, визначеним за поточний контроль, контрольну роботу та ін.).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Васьківська С. В. Основи психологічного консультування: Навч. посіб. — К.: Четверта хвиля, 2004. — 256 с. 2. Вашека Т. В. Основи психологічної практики : навч. посіб. / Т. В. Гашека — К.: Вид-во Нац. Авіац. Ун-ту «НАУ-друк», 2009. — 200с. 3. Кузікова С. Б. Теорія і практика вікової психокорекції: Навч. посібник. — Суми: ВТД «Університетська книга», 2006. — 384 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).