Сімейна психотерапія
Спеціальність: Психологія
Код дисципліни: 7.053.01.E.016
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Теоретична та практична психологія
Лектор: д.психол.н., проф. Сняданко Ірина Ігорівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: -Здатність розв’язувати складні завдання і проблеми у процесі навчання та професійної діяльності у галузі психології, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується комплексністю та невизначеністю умов і вимог.
-Цінування та повага різноманітності та мультикультурності.
-Здатність здійснювати практичну діяльність (тренінгову, психотерапевтичну, консультаційну, психодіагностичну та іншу залежно від спеціалізації) з використанням науково верифікованих методів і технік.
-Здатність організовувати та реалізовувати просвітницьку та освітню діяльність для різних категорій населення у сфері психології.
-Здатність оцінювати межі власної фахової компетентності та підвищувати професійну кваліфікацію.
-Вміння здійснювати діагностику психологічного здоров’я.
-Здатність структурувати процес консультуванняз елементами психотерапії для різних категорій громадян, готувати представлення випадку на супервізіях, оцінювати динаміку та ефективність психоконсультаційної роботи.
-Здатність володіти методологією організації та проведення психологічного тренінгу у відповідності до різної категорії громадян.
Результати навчання: -Використовувати методи психотерапії у власній консультативній практиці (вміння самостійно організовувати процес діагностики, консультування та психокорекції, дбати про психогігієну праці).
-Проводити психопрофілактичні, релаксаційні та тренінгові заняття, застосовуючи відповідний психологічний інструментарій.
-Пропонувати власні способи вирішення психологічних задач і проблем у процесі професійної діяльності, зокрема надання психоконсультативних та тренінгових послуг, приймати та аргументувати власні рішення щодо їх розв’язання.
-Відповідальність за професійний розвиток окремих осіб та/або груп осіб, здатність до подальшого навчання з високим рівнем автономності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Загальна психологія;
• Вікова психологія;
• Порівняльна психологія і психофізіологія;
• Основи анатомії ЦНС та фізіології вищої нервової діяльності;
• Соціальна психологія.
Короткий зміст навчальної програми: Форми організації шлюбно-сімейних відносин в історичному контексті. Тенденції розвитку альтернативних форм шлюбно-сімейних стосунків на сучасному етапі. Функціонально-рольова структура сімейних відносин. Динаміка шлюбно-сімейних стосунків. Специфіка сімейного і подружнього конфлікту. Діагностика сімейних відносин. Методи психокорекції сімейних відносин. Основи сімейного консультування. Напрями і підходи у вивченні психології сімейних стосунків. Основні етапи процесу соціально-психологічного дослідження шлюбно-сімейних стосунків. Методи соціально-психологічних досліджень шлюбно-сімейних стосунків. Психологічні проблеми повторного шлюбу. Труднощі адаптації дорослих і дітей до умов співжиття у новій сім'ї. Структура сім'ї. Соціально-психологічний аналіз ролей у шлюбно-сімейних стосунках. Соціально-психологічна характеристика дисфункційної сім'ї: основні ознаки та причини виникнення. Виховний потенціал сім'ї. Психологічні аспекти розвитку і становлення особистості дитини в неповній сім'ї. Психолого-педагогічна майстерність батьків. Особливості спілкування у сім'ї.
Опис: Форми організації шлюбно-сімейних відносин в історичному контексті. Тенденції розвитку альтернативних форм шлюбно-сімейних стосунків на сучасному етапі. Функціонально-рольова структура сімейних відносин. Динаміка шлюбно-сімейних стосунків. Специфіка сімейного і подружнього конфлікту. Діагностика сімейних відносин. Методи психокорекції сімейних відносин. Основи сімейного консультування. Напрями і підходи у вивченні психології сімейних стосунків. Основні етапи процесу соціально-психологічного дослідження шлюбно-сімейних стосунків. Методи соціально-психологічних досліджень шлюбно-сімейних стосунків. Психологічні проблеми повторного шлюбу. Труднощі адаптації дорослих і дітей до умов співжиття у новій сім'ї. Структура сім'ї. Соціально-психологічний аналіз ролей у шлюбно-сімейних стосунках. Соціально-психологічна характеристика дисфункційної сім'ї: основні ознаки та причини виникнення. Виховний потенціал сім'ї. Психологічні аспекти розвитку і становлення особистості дитини в неповній сім'ї. Психолого-педагогічна майстерність батьків. Особливості спілкування у сім'ї.
Методи та критерії оцінювання: - Поточний контроль (40 %): письмові звіти з практичних робіт, усне опитування.
- Підсумковий контроль (60 %, екзамен): Максимальна оцінка – 100 балів.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання знань і вмінь студентів під час лекційних, практичних (семінарських), лабораторних та індивідуально-консультативних занять здійснюється за шестибальною еквівалентною шкалою: 0, 1, 2, 3, 4 і 5 (тут «еквівалентність» означає, що ці бали еквівалентні, пропорційні балам, визначеним за поточний контроль, контрольну роботу та ін.).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Тищенко С.П. Психологія виховного впливу сім'ї на дитину. Київ, 1985.
2. Чепмен Г. П’ять мов любові у подружжі. – Львів, 2008.
3. Чепмен Г., Кемпбел Р. П’ять мов любові до дітей. – Львів, 2006.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).