Психологічні технології бізнес-тренінгу

Спеціальність: Психологія
Код дисципліни: 7.053.01.E.019
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Теоретична та практична психологія
Лектор: д.психол.н., проф. Сняданко Ірина Ігорівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Формування у майбутніх психологів системи знань і навиків щодо організації, проведення та бізнес-тренінгу, вивчення психологічних технік та їх практичне застосування
Завдання: -Здатність розв’язувати складні завдання і проблеми у процесі навчання та професійної діяльності у галузі психології, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується комплексністю та невизначеністю умов і вимог. -Цінування та повага різноманітності та мультикультурності. -Здатність здійснювати практичну діяльність (тренінгову, психотерапевтичну, консультаційну, психодіагностичну та іншу залежно від спеціалізації) з використанням науково верифікованих методів і технік. -Здатність організовувати та реалізовувати просвітницьку та освітню діяльність для різних категорій населення у сфері психології. -Здатність оцінювати межі власної фахової компетентності та підвищувати професійну кваліфікацію. -Вміння здійснювати психологічну діагностику персоналу відповідно до запиту. -Здатність володіти основними принципами та особливостями функціонування організації та проводити психологічні консультації у її межах, відповідно до запитів. -Здатність володіти методологією організації та проведення бізнес-тренінгу в організації.
Результати навчання: -Використовувати методи організаційної психології у власній консультативній практиці (вміння самостійно організовувати процес діагностики, консультування та психокорекції, дбати про психогігієну праці). -Проводити психопрофілактичні,консультативні та тренінгові заняття із персоналом організації, застосовуючи відповідний психологічний інструментарій. -Здійснювати соціально-психологічний супровід змін в організаціях, шляхом імплементації бізнес-тренінгу та тренінгу фасилітація в організаціях. -Відповідальність за професійний розвиток окремих осіб та/або груп осіб, здатність до подальшого навчання з високим рівнем автономності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Психологічне консультування в організації Психологія організацій та управління персоналом
Короткий зміст навчальної програми: У процесі засвоєння навчального матеріалу з курсу «Психологічні техніки бізнес-тренінгу» майбутні психологи зможуть розкрити сутність і зміст, а також інтегрувати теоретичні знання психологічної науки, що використовуються в створенні і проведенні бізнес-тренінгів на практиці, розглянуть психологічні характеристики потенційних учасників бізнес-тренінгів та їх вплив на ефективність навчання персоналу на сучасному підприємстві. Проаналізують проблеми групової динаміки в процесі здобування нових знань та навичок, розглянуть види психологічної сумісності різних типів учасників тренінгу, психологічні умови формування стійких знань та навичок в процесі тренінгу, зміст і функції різних видів психологічних технік бізнес-тренінгів. Важливо, щоб майбутній психолог розумів ефективність та необхідність постійного навчання і вдосконалення професійних навичок сучасного працівника в умовах ринкових відносин з використанням інтелектуального потенціалу людських ресурсів.
Опис: 1. Зміст і природа тренінгу. Історія становлення і розвитку бізнес-тренінгів. Роль бізнес-тренінгів в ефективному розвитку персоналу на сучасному підприємстві. 2. Тренер в процесі створення бізнес-тренінгу. Психологічні особливості роботи бізнес-тренера. Роль особистості тренера у виборі стилю і методів проведення бізнес-тренінгів. Особистий бренд тренера. 3. Підготовка тренінгу. Вибір методів і технологій бізнес-тренінгу. Інструменти та навчально-комунікаційні засоби бізнес-тренінгу. Технологія конструювання тренінгу під завдання організації. Мотиви і цілі замовника і учасників корпоративного тренінгу. Як уникнути конфлікту мотивів замовника і учасників. 4. Структура тренінгу. Логічні етапи проведення бізнес-тренінгу. Принципи організації і проведення тренінгу. Організація простору і її роль для максимальної ефективності тренінгу. Особливості роботи он- і офлайн. Методики проведення тренінгу. Векторні і метафоричні моделі тренінгу. 5. Робота з групою в процесі проведення бізнес-тренінгу. Принципи групової динаміки. Створення атмосфери психологічної безпеки. Врахування типу команди (групи) при виборі методів і інструментів бізнес-тренінгу. Особливості роботи з різними категоріями і типами учасників тренінгу. 6. Енергія та активність групи і кожного її учасника. Конфлікт в процесі тренінгу: як використати максимально ефективно. Поняття і визначення команди. Особливості навчання команди. Відмінність тренінгу команди від тренінгу групи. 7. Коучинг як один з методів ефективного навчання команди. Коучингові методи в процесі бізнес-тренінгу. 8. Тренер як професія. Бізнес-тренерство як вид діяльності. Організація тренінгової справи
Методи та критерії оцінювання: Методами діагностики результатів навчання студентів з навчальної дисципліни «Психологічні техніки бізнес-тренінгу»» є такі: 1) усне опитування; здійснюється під час лекційних, практичних та індивідуально-консультативних занять з метою виявлення рівня засвоєння студентами знань, навичок, вмінь і здатності 2) письмовий контроль: - реферати; - письмові експрес-опитування; - одна контрольна робота для студентів ДФН; - дві контрольні роботи для студентів ЗФН; 3) побічне спостереження: під час практичних занять, рольових та ділових ігор та ін.; 4) дискусії: під час практичних та індивідуально-консультативних занять, колоквіумів; 5) метод проблемних ситуацій; 6) педагогічне тестування (використання педагогічних тестів): експрес-тестування на лекційних, практичних, семінарських та індивідуально-консультативних заняттях;
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання знань і вмінь студентів під час лекційних, практичних (семінарських), лабораторних та індивідуально-консультативних занять здійснюється за шестибальною еквівалентною шкалою: 0, 1, 2, 3, 4 і 5 (тут «еквівалентність» означає, що ці бали еквівалентні, пропорційні балам, визначеним за поточний контроль, контрольну роботу та ін.).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Дунець Л.М. Психологія спілкування: навч. посіб. Хмельницький: ТУП, 2003.142 с. 2. Карамушка Л.М. Психологія управління: навч. посіб. Київ: Міленіум. 2003. 344 с. 3. Ложкін Г.В., Пов'якель Н.І. Психологія конфлікту: теорія і сучасна практика: навч. посіб. Київ: ВД «Професіонал», 2006. 416 с. 4. C. Nilson How to Start a Training Program: Training is a Strategic Business Tool in Any Organization. ASTD. 2006. 231 p.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).