Професійна та цивільна безпека

Спеціальність: Підприємництво, торгівля та біржова діяльність
Код дисципліни: 7.076.01.O.005
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Цивільна безпека
Лектор: Нагурський Олег Антонович, д.т.н., професор,
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: - формування знань і вмінь з правових та організаційних питань охорони праці, гігієни праці та виробничої санітарії, техніки безпеки та пожежної безпеки у спеціалістів та магістрів в галузі підприємництва, торгівлі та біржової діяльності; - формування у студентів здатності творчо мислити, вирішувати складні проблеми інноваційного характеру й приймати продуктивні рішення у сфері цивільного захисту об’єктів господарювання та територій з урахуванням особливостей майбутньої професійної діяльності.
Завдання: - набуття студентами знань, умінь і здатності до ефективного втілення вимог безпеки праці та гарантування збереження здоров’я і життя працівників в майбутній професійній діяльності; - засвоєння студентами новітніх теорій, методів і технологій з прогнозування надзвичайних ситуацій (НС), побудови моделей їхнього розвитку, визначення рівня ризику та обґрунтування комплексу заходів, спрямованих на відвернення НС, захисту персоналу об’єктів господарювання, населення, матеріальних та культурних цінностей в умовах НС, локалізації та ліквідації їхніх наслідків. Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у студентів необхідних компетентностей: інтегральна компетентність: • Здатність розв’язувати складні задачі і проблеми у галузі підприємництва, торгівлі та/або біржової діяльності або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та /або здійснення інновацій за невизначених умов і вимог.; загальні компетентності: • Здатність до адаптації та дії в новій ситуації. • Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності). Спеціальні (фахові, предметні) компетентності: • Здатність до вирішення проблемних питань і прийняття управлінських рішень у професійній діяльності.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: • Вміти адаптуватися та проявляти ініціативу і самостійність в ситуаціях, які виникають в професійній діяльності. • Застосовувати бізнес-комунікації для підтримки взаємодії з представниками різних професійних груп. • Розробляти і приймати рішення, спрямовані на забезпечення ефективності діяльності суб’єктів господарювання у сфері підприємницької, торговельної та/або біржової діяльності. • Вміти вирішувати проблемні питання, що виникають в діяльності підприємницьких, торговельних та/або біржових структур за умов невизначеності та ризиків.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Основи охорони праці, безпека життєдіяльності, математика, фізика, загальна хімія
Короткий зміст навчальної програми: Міжнародні норми і законодавство України в галузі охорони праці. Система управління охороною праці, її складові та функціонування. Розслідування нещасних випадків. Аналіз умов праці в галузі природоохоронної діяльності. Санітарно-гігієнічні вимоги до умов праці в галузі природоохоронної діяльності. Загальні вимоги безпеки в галузі. Пожежна безпека в галузі природоохоронної діяльності. Державна політика у сфері цивільного захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру. Моніторинг небезпек, що можуть спричинити надзвичайні ситуації. Забезпечення заходів і дій в межах єдиної системи цивільного захисту. Планування заходів захисту в зонах техногенних і природних надзвичайних ситуацій.
Опис: Міжнародні норми і законодавство України в галузі охорони праці. Система управління охороною праці, її складові та функціонування. 1. Стан охорони праці у світі. Соціальний діалог в Європейському союзі та Україні. 2. Основні законодавчі та нормативно-правові акти з охорони праці в галузі. 3. Державне соціальне страхування. 4. Система управління охороною праці в організації. 5. Чинники ризику в галузі підприємництва, торгівлі та біржової діяльності. Розслідування нещасних випадків. Аналіз умов праці в галузі підприємництва, торгівлі та біржової діяльності. 1. Розслідування та облік нещасних випадків, хронічних професійних захворювань, отруєнь та аварій на виробництві. 2. Аналіз, прогнозування, профілактика травматизму та професійної захворюваності. 3. Аналіз умов праці в галузі. 4. Програми поліпшення стану безпеки, гігієни праці та виробничого середовища. Санітарно-гігієнічні вимоги до умов праці в галузі підприємництва, торгівлі та біржової діяльності. Загальні вимоги безпеки в галузі. 1. Санітарно-гігієнічні вимоги до умов праці в галузі підприємництва, торгівлі та біржової діяльності. 2. Вимоги до санітарного контролю за станом повітря робочої зони. 3. Вимоги до систем санітарно-гігієнічного забезпечення. 4. Загальні вимоги безпеки до виробничого обладнання та технологічних процесів. 5. Особливості заходів електробезпеки на підприємствах. Пожежна безпека в галузі підприємництва, торгівлі та біржової діяльності. 1. Причини пожеж в галузі. 2. Організація служби пожежної безпеки на підприємствах галузі, її функції. 3. Категорії приміщень за вибухопожежною та пожежною небезпекою. 4. Системи забезпечення вибухопожежної безпеки об’єкта. 5. Протипожежні вимоги до експлуатації систем санітарно-гігієнічного забезпечення. Державна політика у сфері цивільного захисту населення і територій від НС техногенного та природного характеру 1. Правові засади Цивільного захисту. 2. Структура та режими функціонування ЄДСЦЗ. 3. Заходи в системі ЦЗ. 4. Управління силами і засобами ЦЗ. 5. Структура ЦЗ на об’єкті господарювання. Моніторинг небезпек, що можуть спричинити надзвичайні ситуації 1. Надзвичайні ситуації та причини їх виникнення. 2. Мета і завдання системи моніторингу небезпек. 3. Галузевий моніторинг довкілля та його основні показники. 4. Територіальний моніторинг НС. 5. Паспортизація та реєстрація об’єктів підвищеної небезпеки. 6. Зонування територій за ступенем небезпеки. Забезпечення заходів і дій в межах єдиної системи цивільного захисту. 1. Небезпеки і загрози техногенного характеру та забезпечення техногенної безпеки на ОГ, як складова частина цивільного захисту. 2. Суть стійкості роботи ОГ, організація і проведення дослідження стійкості його роботи. 3. Методика оцінки стійкості роботи ОГ. 4. Шляхи і способи підвищення стійкості роботи ОГ. 5. Резервування матеріальних та фінансових ресурсів. Планування заходів захисту в зонах техногенних і природних надзвичайних ситуацій. 1. Основні заходи і засоби захисту населення і територій в НС. 2. Організація і проведення рятувальних і невідкладних робіт в осередках надзвичайних ситуацій. 3. Евакуаційні заходи і засоби індивідуального захисту. 4. Планування заходів ЦЗ на об’єктах господарювання на випадок НС.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль (50%): письмові звіти з практичної та розрахункової роботи. Підсумковий контроль (50%, залік): письмова робота, усна компонента.
Критерії оцінювання результатів навчання: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Катренко Л.А., Кіт Ю.В., Пістун І.П. Охорона праці. Навчальний посібник. Суми: Університетська книга. 2004. – 495 с. 2. Гогіташвілі Г.Г. Системи управління охороною праці. Навчальний посібник. – Львів: Афіша, 2002. - 320 с. 3. Про охорону праці. Закон України. - К., 2011. 4. Кодекс цивільного захисту України від 02.10.2012 р. № 5403-VI-К: 97с. 5. Бикова О.В. Болієв О.В., Деревинський Д.М., Єлісеєв В.Н., Миронець С.М., Осипенко С.І., Півень Ю.О. та ін. Основи цивільного захисту: Навч. посібник К: 2008.– 223 с. 6. Євдін О.М., Могильниченко В.В. та ін. Захист населення і територій від надзвичайних ситуацій. Т.1. "Техногенна та природна небезпека". Т.3."Інженерно-технічні заходи цивільного захисту (цивільної оборони) та містобудування". Посібник.- К.: КІМ, 2007, 2008.- 636 с.,- 152 с. 7. Михайлюк В.О., Халмурадов Б.Д. Цивільна безпека: Навч. посібник.– К: Центр учбової літератури, 2008.– 158 с. 8. Стеблюк М.І. Цивільна оборона та цивільний захист: Підручник.– К: Знання-Прес, 2007.– 487 с. 91. Сусло С.Т., Заплатинський В.М., Харамда Г.М. Цивільний захист: Навч. посібник/ За ред. проф. М.О. Біляковича.– К.: Арістей, 2007.– 386 с. 10. Васійчук В.О., Гончарук В.Є., Качан С.І., Мохняк С.М. Основи цивільного захисту: Навч. посібник / Львів, 2010.- 384 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).