Методи емпіричного дослідження та оцінювання товарів

Спеціальність: Підприємництво, торгівля та біржова діяльність
Код дисципліни: 7.076.01.O.003
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Підприємництво та екологічна експертиза товарів
Лектор: професор кафедри ПЕЕТ, д.т.н.,проф. Ірина ЄМЧЕНКО
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: полягає у вивченні основних понять і категорій в галузі дослідження та оцінювання товарів під час здійснення комерційної операції емпіричними методами, формування знань і вмінь, необхідних для визначення закономірностей і тенденцій попиту, пропозицій, вартості та конкуренції на ринку товарів (послуг).
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів вищої освіти компетентностей: інтегральні компетентності (ІНК): здатність розв’язувати складні задачі і проблеми у галузі підприємництва, торговліта та/або біржової діяльності або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій за невизначених умов і вимог. загальні компетентності (ЗК): ЗК 1. Здатність до адаптації та дії в новій ситуації. ЗК 2. Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми. ЗК 5. Визначеність і наполегливість щодо поставлених завдань і взятих обов’язків. Спеціальні (фахові) компетентності (СК): СК2. Здатність проводити оцінювання продукції, товарів і послуг в підприємницькій, торговельній та/або біржовій діяльності. СК3. Здатність до ефективного управління діяльністю суб’єктів господарювання в сфері підприємництва, торгівлі та/або біржової діяльності. СК4. Здатність до вирішення проблемних питань і прийняття управлінських рішень у професійній діяльності.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання (РН): РН1. Вміти адаптуватися та проявляти ініціативу і самостійність в ситуаціях, які виникають в професійній діяльності. РН2. Визначати, аналізувати проблеми підприємництва, торгівлі і біржової діяльності та розробляти заходи щодо їх вирішення. РН5. Вміти професійно, в повному обсязі й з творчою самореалізацією виконувати поставлені завдання у сфері підприємництва, торгівлі та/або біржової діяльності. РН6. Вміти розробляти та впроваджувати заходи для забезпечення якості виконуваних робіт і визначати їх ефективність. РН8. Оцінювати продукцію, товари, послуги, а також процеси, що відбуваються в підприємницьких, торговельних та/або біржових структурах, і робити відповідні висновки для прийняття управлінських рішень. РН9. Розробляти і приймати рішення, спрямовані на забезпечення ефективності діяльності суб’єктів господарювання у сфері підприємницької, торговельної та/або біржової діяльності. РН10. Вміти вирішувати проблемні питання, що виникають в діяльності підприємницьких, торговельних та/або біржових структур за умов невизначеності та ризиків. У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: Знання: Зн 1. Спеціалізовані концептуальні знання, набуті у процесі навчання та/або професійної діяльності на рівні новітніх досягнень, які є основою для оригінального мислення та інноваційної діяльності, зокрема в контексті дослідницької роботи. Зн 2. Критичне осмислення проблем у навчанні та/або професійній діяльності та на межі предметних галузей. Уміння: УМ1. Розв’язання складних задач проблем, що потребує оновлення та інтеграції знань, часто в умовах неповної/недостатньої інформації та суперечливих вимог. УМ2. Провадження дослідницької та/або інноваційної діяльності Комунікація: К1. Зрозуміле і недвозначне донесення власних висновків, а також знань та пояснень, що їх обґрунтовують, до фахівців і нефахівців, зокрема до осіб, які навчаються. Автономія та відповідальність: АВ1. Прийняття рішень у складних і непередбачуваних умовах, що потребує застосування нових підходів та прогнозування. АВ2. Відповідальність за розвиток професійного знання і практик, оцінку стратегічного розвитку команди.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Економічне прогнозування ефективності діяльності в сфері підприємництва і торгівлі Методи і моделі прийняття управлінських рішень Професійна та цивільна безпека
Короткий зміст навчальної програми: Товар як об’єкт ринку. Методи дослідження та оцінювання товарів та їх загальна характеристика. Інформаційна база емпіричного дослідження товарів у торгівельній діяльності. Методи класифікації та ранжування багатовимірних об’єктів і процесів товарного ринку. Кластерний аналіз об’єктів товарного ринку з метою визначення конкурентних переваг. Типологічне групування споживачів за визначеними ознаками як основа сегментації ринку. Застосування методів дискримінантного аналізу для дослідження та об’єктивного оцінювання ступеня новизни товарів. Дослідження та оцінювання товарів з використанням експертних методів. Прогнозування обсягів реалізації товарів (продукції).
Опис: Тема 1. Методи емпіричного дослідження товарів та їх загальна характеристика. Тема 2. Формування інформаційної бази емпіричного дослідження товарів. Тема 3. Методи класифікації та ранжування багатовимірних об’єктів і процесів в підприємництві і торгівлі. Тема 4. Кластерний аналіз об’єктів і процесів в підприємництві і торгівлі. Тема 5. Застосування методів дискримінантного аналізу для дослідження та оцінювання товарів. Тема 6. Експертні методи дослідження товарів в підприємництві і торгівлі
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання знань студент здійснюється у таких напрямках: наявність конкретних умінь, їхня глибина, стійкість і гнучкість; ступінь опанування основних положень дисципліни та їх творче застосування під час розв'язання ситуаційних задач та кейсів. Семестровий контроль проводиться у формі екзамену. Методи оцінювання: вибіркове усне опитування; підготовка презентацій, доповідей; відповіді при допуску та захисті лабораторної роботи, оцінка активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень i визначень тощо).
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання знань студентів з навчальної дисципліни здійснюється на основі результатів поточного та екзаменаційного контролів. Поточний контроль (40%) здійснюється під час проведення занять: лабораторних занять, усне опитування; письмовий експрес-контроль; розв’язування тематичних практичних завдань;. Підсумковий контроль (60%) здійснюється під час проведення екзамену: письмова компонента (50%); усна компонента (10%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Теоретичні основи товарознавства: Підручник / За заг. ред. д.т.н., с.н.с., проф. Ю.Т. Жука. – Львів: Компакт-ЛВ, 2009. – 480 с. Торговельне підприємництво: механізм розвитку і фінансової підтримки : монографія [за наук. ред. д-ра екон. наук, проф. С.В. Князя] (розділ 1.7 Матеріалознавство і товарознавство у системі розвитку торговельного підприємництва С. 318-389). – Львів: вид.-во Львівської політехніки, 2015 р. – 724 с. Довідник товарознавця. Продовольчі товари. – Навч. посібник /заг. ред Князя С.В./ Видавництво Львівська Політехніка, 2019 р. – 654 с. Довідник товарознавця і споживача продовольчих товарів : навч. посібник /.; за ред. д-ра екон. наук, проф. С. В. Князя. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2021. – 796 с. Байдакова Л.І. Теоретичні основи товарознавства: підручник / Л.І. Байдакова, І.М. Байдакова, Б.М. Губа , В.Я. Плахотін, О.В. Шегинський. – Луцьк : РВВ ЛНТУ, 2016. – 284 с. Теоретичні основи товарознавства / Т. М. Чорна. – Ірпінь : Університет ДФС України, 2021. – 598 с. – (Серія «На допомогу студенту УДФСУ» ; т. 82). Полікарпов І.С., Шумський О.В. Товарна інформація: Підручник. – К.: ЦНЛ, 2006. –616 с. Островський П.І., Гострик О.М., Добрунік Т.П., Радова О.В. Моделювання економічних процесів: Навчальний посібник. – Одеса. ОНЕУ,2012. -132 с. Благун І.С. Математичні методи в економіці: навч. Посібник / І.С. Благун, В.П. Кічор, Р.В. Фещур, С.Й. Воробець; за ред.. В.П. Кічора. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2011. – 264 с. Геєць В.М. Моделі і методи соціально-економічного прогнозування: підручник / В.М. Геєць, Т.С. Клебанова, О.І. Герняк, В.В. Іванов, Н.А. Дубровіна, А.В. Ставицький. – Харків: ІНЖЕК, 2005. – 396 с. Ілляшенко С.М. Маркетингові дослідження: навч. посібник /С.М. Ілляшенко, М.Ю. Баскакова. – К.: ЦУЛ, 2006. -192 с. Єріна А.М. Статистичне моделювання та прогнозування: підручник / А.М. Єріна, Д.Л. Єрін. – К. КНЕУ, 2014. – 348 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).