Методи емпіричного дослідження та оцінювання товарів
Спеціальність: Підприємництво, торгівля та біржова діяльність
Код дисципліни: 7.076.01.O.003
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Підприємництво та екологічна експертиза товарів
Лектор: професор кафедри ПЕЕТ, д.т.н.,проф. Ірина ЄМЧЕНКО
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів вищої освіти компетентностей:
інтегральні компетентності (ІНК): здатність розв’язувати складні задачі і проблеми у галузі підприємництва, торговліта та/або біржової діяльності або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій за невизначених умов і вимог.
загальні компетентності (ЗК):
ЗК 1. Здатність до адаптації та дії в новій ситуації.
ЗК 2. Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми.
ЗК 5. Визначеність і наполегливість щодо поставлених завдань і взятих обов’язків.
Спеціальні (фахові) компетентності (СК):
СК2. Здатність проводити оцінювання продукції, товарів і послуг в підприємницькій, торговельній та/або біржовій діяльності.
СК3. Здатність до ефективного управління діяльністю суб’єктів господарювання в сфері підприємництва, торгівлі та/або біржової діяльності.
СК4. Здатність до вирішення проблемних питань і прийняття управлінських рішень у професійній діяльності.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання (РН):
РН1. Вміти адаптуватися та проявляти ініціативу і самостійність в ситуаціях, які виникають в професійній діяльності.
РН2. Визначати, аналізувати проблеми підприємництва, торгівлі і біржової діяльності та розробляти заходи щодо їх вирішення.
РН5. Вміти професійно, в повному обсязі й з творчою самореалізацією виконувати поставлені завдання у сфері підприємництва, торгівлі та/або біржової діяльності.
РН6. Вміти розробляти та впроваджувати заходи для забезпечення якості виконуваних робіт і визначати їх ефективність.
РН8. Оцінювати продукцію, товари, послуги, а також процеси, що відбуваються в підприємницьких, торговельних та/або біржових структурах, і робити відповідні висновки для прийняття управлінських рішень.
РН9. Розробляти і приймати рішення, спрямовані на забезпечення ефективності діяльності суб’єктів господарювання у сфері підприємницької, торговельної та/або біржової діяльності.
РН10. Вміти вирішувати проблемні питання, що виникають в діяльності підприємницьких, торговельних та/або біржових структур за умов невизначеності та ризиків.
У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання:
Знання:
Зн 1. Спеціалізовані концептуальні знання, набуті у процесі навчання та/або професійної діяльності на рівні новітніх досягнень, які є основою для оригінального мислення та інноваційної діяльності, зокрема в контексті дослідницької роботи.
Зн 2. Критичне осмислення проблем у навчанні та/або професійній діяльності та на межі предметних галузей.
Уміння:
УМ1. Розв’язання складних задач проблем, що потребує оновлення та інтеграції знань, часто в умовах неповної/недостатньої інформації та суперечливих вимог.
УМ2. Провадження дослідницької та/або інноваційної діяльності
Комунікація:
К1. Зрозуміле і недвозначне донесення власних висновків, а також знань та пояснень, що їх обґрунтовують, до фахівців і нефахівців, зокрема до осіб, які навчаються.
Автономія та відповідальність:
АВ1. Прийняття рішень у складних і непередбачуваних умовах, що потребує застосування нових підходів та прогнозування.
АВ2. Відповідальність за розвиток професійного знання і практик, оцінку стратегічного розвитку команди.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Економічне прогнозування ефективності діяльності в сфері підприємництва і торгівлі
Методи і моделі прийняття управлінських рішень
Професійна та цивільна безпека
Короткий зміст навчальної програми: Товар як об’єкт ринку. Методи дослідження та оцінювання товарів та їх загальна характеристика. Інформаційна база емпіричного дослідження товарів у торгівельній діяльності. Методи класифікації та ранжування багатовимірних об’єктів і процесів товарного ринку. Кластерний аналіз об’єктів товарного ринку з метою визначення конкурентних переваг. Типологічне групування споживачів за визначеними ознаками як основа сегментації ринку. Застосування методів дискримінантного аналізу для дослідження та об’єктивного оцінювання ступеня новизни товарів. Дослідження та оцінювання товарів з використанням експертних методів. Прогнозування обсягів реалізації товарів (продукції).
Опис: Тема 1. Методи емпіричного дослідження товарів та їх загальна характеристика.
Тема 2. Формування інформаційної бази емпіричного дослідження товарів.
Тема 3. Методи класифікації та ранжування багатовимірних об’єктів і процесів в підприємництві і торгівлі.
Тема 4. Кластерний аналіз об’єктів і процесів в підприємництві і торгівлі.
Тема 5. Застосування методів дискримінантного аналізу для дослідження та оцінювання товарів.
Тема 6. Експертні методи дослідження товарів в підприємництві і торгівлі
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання знань студент здійснюється у таких напрямках: наявність конкретних умінь, їхня глибина, стійкість і гнучкість; ступінь опанування основних положень дисципліни та їх творче застосування під час розв'язання ситуаційних задач та кейсів.
Семестровий контроль проводиться у формі екзамену. Методи оцінювання: вибіркове усне опитування; підготовка презентацій, доповідей; відповіді при допуску та захисті лабораторної роботи, оцінка активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень i визначень тощо).
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання знань студентів з навчальної дисципліни здійснюється на основі результатів поточного та екзаменаційного контролів.
Поточний контроль (40%) здійснюється під час проведення занять: лабораторних занять, усне опитування; письмовий експрес-контроль; розв’язування тематичних практичних завдань;.
Підсумковий контроль (60%) здійснюється під час проведення екзамену: письмова компонента (50%); усна компонента (10%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Теоретичні основи товарознавства: Підручник / За заг. ред. д.т.н., с.н.с., проф. Ю.Т. Жука. – Львів: Компакт-ЛВ, 2009. – 480 с.
Торговельне підприємництво: механізм розвитку і фінансової підтримки : монографія [за наук. ред. д-ра екон. наук, проф. С.В. Князя] (розділ 1.7 Матеріалознавство і товарознавство у системі розвитку торговельного підприємництва С. 318-389). – Львів: вид.-во Львівської політехніки, 2015 р. – 724 с.
Довідник товарознавця. Продовольчі товари. – Навч. посібник /заг. ред Князя С.В./ Видавництво Львівська Політехніка, 2019 р. – 654 с.
Довідник товарознавця і споживача продовольчих товарів : навч. посібник /.; за ред. д-ра екон. наук, проф. С. В. Князя. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2021. – 796 с.
Байдакова Л.І. Теоретичні основи товарознавства: підручник / Л.І. Байдакова, І.М. Байдакова, Б.М. Губа , В.Я. Плахотін, О.В. Шегинський. – Луцьк : РВВ ЛНТУ, 2016. – 284 с.
Теоретичні основи товарознавства / Т. М. Чорна. – Ірпінь : Університет ДФС України, 2021. – 598 с. – (Серія «На допомогу студенту УДФСУ» ; т. 82).
Полікарпов І.С., Шумський О.В. Товарна інформація: Підручник. – К.: ЦНЛ, 2006. –616 с.
Островський П.І., Гострик О.М., Добрунік Т.П., Радова О.В. Моделювання економічних процесів: Навчальний посібник. – Одеса. ОНЕУ,2012. -132 с.
Благун І.С. Математичні методи в економіці: навч. Посібник / І.С. Благун, В.П. Кічор, Р.В. Фещур, С.Й. Воробець; за ред.. В.П. Кічора. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2011. – 264 с.
Геєць В.М. Моделі і методи соціально-економічного прогнозування: підручник / В.М. Геєць, Т.С. Клебанова, О.І. Герняк, В.В. Іванов, Н.А. Дубровіна, А.В. Ставицький. – Харків: ІНЖЕК, 2005. – 396 с.
Ілляшенко С.М. Маркетингові дослідження: навч. посібник /С.М. Ілляшенко, М.Ю. Баскакова. – К.: ЦУЛ, 2006. -192 с.
Єріна А.М. Статистичне моделювання та прогнозування: підручник / А.М. Єріна, Д.Л. Єрін. – К. КНЕУ, 2014. – 348 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).