Методи і моделі прийняття управлінських рішень

Спеціальність: Підприємництво, торгівля та біржова діяльність
Код дисципліни: 7.076.01.O.004
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Екологічна безпека та природоохоронна діяльність
Лектор: к.т.н., доц. Руда М.В.
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Основна мета вивчення дисципліни «Методи і моделі прийняття управлінських рішень» – вивчення методів, моделей та технологій прийняття управлінських рішень, формування практичних навичок володіння методами пошуку найкращого або прийнятного способу дій для досягнення однієї чи декількох цілей, методами підтримки прийняття управлінських рішень в умовах слабоструктурованих або неструктурованих ситуацій, набуття досвіду застосування сучасних інформаційних технологій та засобів підтримки прийняття рішень, зокрема систем підтримки прийняття управлінських рішень у підприємництві та торгівлі.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності: ЗК2. Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми. ЗК3. Здатність мотивувати людей та рухатися до спільної мети. ЗК4. Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності). фахові компетнтності: СК3. Здатність до ефективного управління діяльністю суб’єктів господарювання в сфері підприємництва, торгівлі та/або біржової діяльності. СК4. Здатність до вирішення проблемних питань і прийняття управлінських рішень у професійній діяльності. СК5. Здатність до ініціювання та реалізації інноваційних проектів в підприємницькій, торговельній та/або біржовій діяльності. 2.3. Результати навчальної дисципліни відповідно до освітньої програми (окрім дисциплін вільного вибору) У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: РН1. Вміти адаптуватися та проявляти ініціативу і самостійність в ситуаціях, які виникають в професійній діяльності. РН2. Визначати, аналізувати проблеми підприємництва, торгівлі і біржової діяльності та розробляти заходи щодо їх вирішення. РН3. Вміти розробляти заходи матеріального і морального заохочення та застосовувати інші інструменти мотивування персоналу й партнерів для досягнення поставленої мети. РН4. Застосовувати бізнес-комунікації для підтримки взаємодії з представниками різних професійних груп. РН6. Вміти розробляти та впроваджувати заходи для забезпечення якості виконуваних робіт і визначати їх ефективність. РН9. Розробляти і приймати рішення, спрямовані на забезпечення ефективності діяльності суб’єктів господарювання у сфері підприємницької, торговельної та/або біржової діяльності. РН10. Вміти вирішувати проблемні питання, що виникають в діяльності підприємницьких, торговельних та/або біржових структур за умов невизначеності та ризиків. РН11. Впроваджувати інноваційні проекти з метою створення умов для ефективного функціонування та розвитку підприємницьких, торговельних та/або біржових структур.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: ЗН1. Спеціалізовані концептуальні знання, набуті у процесі навчання та/або професійної діяльності на рівні новітніх досягнень, які є основою для оригінального мислення та інноваційної діяльності, зокрема в контексті дослідницької роботи. ЗН2. Критичне осмислення проблем у навчанні та/або професійній діяльності та на межі предметних галузей. УМ1. Розв’язання складних задач проблем, що потребує оновлення та інтеграції знань, часто в умовах неповної/недостатньої інформації та суперечливих вимог. УМ2. Провадження дослідницької та/або інноваційної діяльності. АВ1. Прийняття рішень у складних і непередбачуваних умовах, що потребує застосування нових підходів та прогнозування. АВ2. Відповідальність за розвиток професійного знання і практик, оцінку стратегічного розвитку команди.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: ОК2.7 Стратегія і тактика поведінки на товарних ринках ВБ1.3 Ідентифікація та методи визначення фальсифікації товарів
Короткий зміст навчальної програми: На лекціях та практичних заняттях з дисципліни «Методи і моделі прийняття управлінських рішень» розглядаються теми, актуальні для фахівців у галузі управління та адміністрування. Вивчаються не лише питання теорії прийняття управлінських рішень, моделі і методи прийняття рішень, але й практичні аспекти їх застосування у підприємництві і торгівлі. Аналізуються програмні засоби підтримки прийняття рішень та формуються навички їх використання у професійній діяльності.
Опис: Теоретичні основи обґрунтування і прийняття управлінських рішень. Сутність та класифікація управлінських рішень. Моделі та підходи до прийняття управлінських рішень. Етапи та методи прийняття управлінських рішень. Програмно-цільовий підхід до прийняття управлінських рішень. Реалізація управлінських рішень та контроль їх виконання. Відмова від прийняття управлінських рішення. Роль підприємця у системі обґрунтування та прийняття управлінських рішень. Рішення як елемент системи управління. Стратегічні рішення та області їх прийняття. Структурованість управлінських рішень. Залежність управлінських рішень від внутрішнього стану організації. Процес прийняття управлінських рішень та його складові. Збір та аналіз інформації. Види спотворень інформації. Визначення та діагностика проблеми. Визначення альтернатив. Організаційні аспекти формування управлінських рішень. Загальна структура, зміст і оформлення управлінських рішення. Організація та контроль виконання управлінського рішення. Інформація, середовище та їх вплив на формування управлінських рішень. Інформація в управлінні. Середовище та його вплив на прийняття управлінських рішень. Інформаційні технології забезпечення процесу управління. Ризики в прийнятті управлінських рішень. Поняття та джерела невизначеності. Методи оцінювання ризиків. Розподіл планування ризиків і керування ризиками. Моделі та методи прийняття управлінських рішень в умовах невизначеності. Задача прийняття управлінських рішень в умовах невизначеності. Метод дерева рішень. Графічне зображення проблемної ситуації. Критерії прийняття управлінських рішень в умовах невизначеності. Максимінний критерій Вальда. Критерій Байєса – Лапласа. Критерій середнього ризику. Критерій Севіджа. Критерій песимізму-оптимізму Гурвіца. Критерій Ходжа-Лемана. Прийняття рішень у конфліктних ситуаціях. Види конфліктів. Цілі учасників конфліктних ситуацій. Моделі конфліктних ситуацій. Застосування елементів теорії ігор. Система теорії ігор. Чиста та змішана стратегії. Гарантований результат гри. Модель торгів. Концепція корисності та раціональний вибір. Основна модель корисності в економіці. Види корисності. Постулати раціонального вибору в економіці. Психолінгвістичні аспекти прийняття управлінських рішень. Дослідження довготривалої пам’яті. Особливості отримання інформації від експертів. Способи отримання інформації. Метризовані відношення та експертні оцінювання. Шкали вимірювання переваг. Середні величини. Методи експертного оцінювання. Методи якісного оцінювання переваг. Методи отримання кількісних експертних оцінок. Методи оцінювання компетентності експерта Економіко-математичні методи прийняття управлінських рішень. Характеристика аналітичних методів. Статистично-імовірнісні методи прийняття управлінських рішень. Мережне планування. Використання нелінійного та динамічного програмування в розробці управлінських рішень. Нелінійне програмування. Динамічне програмування. Прийняття рішення у сфері управління персоналом. Визначення потреби організації в персоналі та шляхів його залучення. Управлінські рішення щодо професійної діяльності працівників. Управлінські рішення у сфері мотивації. Інформаційна підтримка процесу розробки і прийняття управлінських рішень. Інформаційні системи як основа інформаційної підтримки автоматизації процесів прийняття управлінських рішень. Класифікація інформаційних систем. Інформаційні системи підтримки прийняття управлінських рішень. Система фінансового моделювання та аналізу Project Expert.
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання знань здобувачів освіти з навчальної дисципліни здійснюється на основі результатів поточного та підсумкового контролів. Поточний контроль (40%) здійснюється під час проведення занять: виконання практичних робіт; захист звітів з практичних занять. Підсумковий контроль (60%) здійснюється під час проведення екзамену: письмова компонента (50%); усна компонента (10%).
Критерії оцінювання результатів навчання: Практичні заняття Максимальна кількість балів за кожну практичну роботу № 1-5 – 4 бали Максимальна кількість балів за кожен звіт з практичних занять № 1-5 – 4 бали Поточний контроль – 40 Екзаменаційний контроль письмова компонента – 50 усна компонента – 10 Разом за дисципліну – 100
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Навчально – методичне забезпечення 1. Методи і моделі прийняття управлінських рішень: Конспект лекцій для студентів другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 076 «Підприємництво, торгівля та біржова діяльність» / М.В. Руда – Львів: Редакційно-видавничий центр НЛТУ України. 2022. – 228 с. 2. Алгоритм прийняття рішень або «дерево» рішень і аналіз їх чутливості: методичні вказівки до проведення практичного заняття № 1 з дисципліни з дисципліни «Методи і моделі прийняття управлінських рішень» для студентів другого (магістерського) рівня вищої освіти Інституту сталого розвитку ім. В. Чорновола, спеціальності 076 «Підприємництво, торгівля та біржова діяльність» / М.В. Руда – Львів: Редакційно-видавничий центр НЛТУ України, 2022. – с. 20. 3. Прийняття рішень в умовах невизначеності: методичні вказівки до практичного заняття № 2 з дисципліни «Методи і моделі прийняття управлінських рішень» для студентів другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 076 «Підприємництво, торгівля та біржова діяльність» / М.В. Руда – Львів: Редакційно-видавничий центр НЛТУ України, 2022. – 20 с. 4. Прийняття рішень в умовах ризику: методичні вказівки до практичного заняття № 3 з дисципліни «Методи і моделі прийняття управлінських рішень» для студентів другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 076 «Підприємництво, торгівля та біржова діяльність» / М.В. Руда – Львів: Редакційно-видавничий центр НЛТУ України, 2022. – 12 с. 5. Задачі динамічної оптимізації: методичні вказівки до практичного заняття № 4 з дисципліни «Методи і моделі прийняття управлінських рішень» для студентів другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 076 «Підприємництво, торгівля та біржова діяльність» / М.В. Руда – Львів: Редакційно-видавничий центр НЛТУ України, 2022. – 8 с. 6. Ділова гра «Прийняття управлінських рішень»: методичні вказівки до проведення практичного заняття № 5 з дисципліни «Методи і моделі прийняття управлінських рішень» для студентів другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 076 «Підприємництво, торгівля та біржова діяльність» / М.В. Руда – Львів: Редакційно-видавничий центр НЛТУ України, 2022. – 12 с. 7. Методичні вказівки до самостійної роботи з дисципліни «Методи і моделі прийняття управлінських рішень» для студентів другого (магістерського) рівня вищої освіти Інституту сталого розвитку ім. В. Чорновола, спеціальності 076 «Підприємництво, торгівля та біржова діяльність» / М.В. Руда, – Львів: Редакційно-видавничий центр НЛТУ України, 2022. – с. 28. Базова 1. Бригхэм Ю., Эрхардт М. Финансовый менеджмент. Пер. с англ. / Е.А. Дорофеева. – СПб.: Питер, 2010. – 960 с. 2. Бугара М. Прийняття управлінських рішень у виробничій сфері на основі імітаційного моделювання / М.Бугара // Вісник УАДУ при Президентові України. – 2000. – № 4. – С. 359–361. 3. Василенко В.А. Теорія і практика розробки управлінських рішень: навч. посіб. / В.А. Василенко – К.: ЦУЛ, 2002. – 420 с. 4. Вітлінський В.В., Великоіваненко Г.І. Ризикологія в економіці та підприємництві: монографія / В.В. Вітлінський, Г.І. Великоіваненко. – К: КНЕУ, 2004. – 480 с. 5. Гевко І.Б. Методи прийняття управлінських рішень: Підручник. – К. 2009. – 187 с. 6. Економічний ризик: ігрові моделі: навч. посіб. / В.В. Вітлінський, П.І.Верченко та ін. – К.: КНЕУ, 2002. – 446 с. 7. Івченко І.Ю. Економічні ризики: навч. посіб. / І.Ю. Івченко. – К.: ЦУЛ, 2004. – 304 с. 8. Катренко А.В., Пасічник В.В., Пасько В.П. Теорія прийняття рішень. Підручник – К.: Видавнича група BHV, 2009. – 448 с. 9. Кігель В. Методи і моделі підтримки прийняття рішень у ринковій економіці: монографія / В. Кігель. – К.: ЦУЛ, 2003. – 202 с. 10. Кондрашихін А.Б., Пепа Т.В. Теорія та практика підприємницького ризику: навч. посіб. / А.Б. Кондрашихін, Т.В. Пепа. – К.: ЦУЛ, 2009. – 224 с. 11. Кравченко С. Обґрунтування умов фінансування інноваційних рішень / С. Кравченко // Економіка України. 2003. – № 2. – С. 41–46. 12. Минка А.П. Прийняття управлінських рішень в умовах ризику і невизначеності / А.П. Минка // Економіка АПК. – 2001. – № 3. – С. 85–90. 13. Мочерний С.В., Устенко О.А., Чеботар С.І. Основи підприємницької діяльності: посібник / С.В. Мочерний, О.А. Устенко, С.І.Чеботар. – К.: Академія, 2001. – 280 с. 14. Підприємницька діяльність: стратегія економічного розвитку: Наук.-метод. вид / А.В. Чупіс. – Суми: Довкілля, 2001. – 336 с. 15. Ситник В. Ф. та ін. Системи підтримки прийняття рішень. — К.: Техніка, 2005.—162с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).