Професійна та цивільна безпека
Спеціальність: Підприємництво, торгівля та біржова діяльність
Код дисципліни: 7.076.01.O.005
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Цивільна безпека
Лектор: Нагурський Олег Антонович, д.т.н., професор,
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
інтегральна компетентність (ІНТ) - здатність розв’язувати складні задачі і проблеми у галузі підприємництва, торгівлі та/або біржової діяльності або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та /або здійснення інновацій за невизначених умов і вимог.
загальні компетентності:
ЗК1.Здатність до адаптації та дії в новій ситуації.
ЗК4.Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності).
фахові компетентності:
СК4.Здатність до вирішення проблемних питань і прийняття управлінських рішень у професійній діяльності.
Результати навчання: РН1.Вміти адаптуватися та проявляти ініціативу і самостійність в ситуаціях, які виникають в професійній діяльності.
РН4.Застосовувати бізнес-комунікації для підтримки взаємодії з представниками різних професійних груп.
РН9.Розробляти і приймати рішення, спрямовані на забезпечення ефективності діяльності суб’єктів господарювання у сфері підприємницької, торговельної та/або біржової діяльності.
РН10.Вміти вирішувати проблемні питання, що виникають в діяльності підприємницьких, торговельних та/або біржових структур за умов невизначеності та ризиків.
Знання:
ЗН2. Критичне осмислення проблем у навчанні та/або професійній діяльності та на межі предметних галузей
Уміння:
УМ1. Розв’язання складних задач проблем, що потребує оновлення та інтеграції знань, часто в умовах неповної/недостатньої інформації та суперечливих вимог
УМ2. Провадження дослідницької та/або інноваційної діяльності
Комунікація:
К1. Зрозуміле і недвозначне донесення власних висновків, а також знань та пояснень, що їх обґрунтовують, до фахівців і нефахівців, зокрема до осіб, які навчаються
Автономія і відповідальність:
АіВ1. Прийняття рішень у складних і непередбачуваних умовах, що потребує застосування нових підходів та прогнозування
АіВ2. Відповідальність за розвиток професійного знання і практик, оцінку стратегічного розвитку команди
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Корпоративна культура в сфері підприємництва
Методи і моделі прийняття управлінських рішень
Ініціювання інноваційних проектів в підприємницькій та торговельній діяльності
Економічне прогнозування ефективності діяльності в сфері підприємництва і торгівлі
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Професійна та цивільна безпека» об’єднує систему знань і навиків з охорони праці (ОП) та заходів цивільного захисту (ЦЗ) під час виконання професійних обов’язків працівників об’єктів господарювання, а також населення у випадку загрози та виникненні надзвичайних ситуацій (НС). Дисципліна покликана сформувати у майбутніх фахівців знання, навики і вміння щодо функціонування системи охорони праці та цивільного захисту на підприємствах, аналізу стану і вирішення проблем безпеки праці в галузі, захисту персоналу об’єктів господарювання і населення, самих об’єктів господарювання і територій в умовах надзвичайних ситуаціях природного і техногенного характеру згідно з чинними законодавчими та іншими нормативно-правовими актами.
Навчальна дисципліни «Професійна та цивільна безпека» передбачає вивчення питань охорони праці та цивільного захисту для галузі підприємництва, торгівлі та біржової діяльності відповідно до особливостей професійної діяльності майбутніх фахівців. Виклад дисципліни включає питання гігієни праці та виробничої санітарії на підприємствах галузі і техніки безпеки під час експлуатації технологічного обладнання. Тематика матеріалу з цивільної безпеки пов’язана з прогнозуванням негативних наслідків надзвичайних ситуацій і забезпеченням заходів захисту об’єктів господарювання в зонах природних і техногенних надзвичайних ситуацій.
Опис: Міжнародні норми і законодавство України в галузі охорони праці. Система управління охороною праці, її складові та функціонування.
1. Стан охорони праці у світі. Соціальний діалог в Європейському союзі та Україні.
2. Основні законодавчі та нормативно-правові акти з охорони праці в галузі.
3. Державне соціальне страхування.
4. Система управління охороною праці в організації.
5. Чинники ризику в галузі підприємництва, торгівлі та біржової діяльності.
Розслідування нещасних випадків. Аналіз умов праці в галузі підприємництва, торгівлі та біржової діяльності.
1. Розслідування та облік нещасних випадків, хронічних професійних захворювань, отруєнь та аварій на виробництві.
2. Аналіз, прогнозування, профілактика травматизму та професійної захворюваності.
3. Аналіз умов праці в галузі.
4. Програми поліпшення стану безпеки, гігієни праці та виробничого середовища.
Санітарно-гігієнічні вимоги до умов праці в галузі підприємництва, торгівлі та біржової діяльності. Загальні вимоги безпеки в галузі.
1. Санітарно-гігієнічні вимоги до умов праці в галузі підприємництва, торгівлі та біржової діяльності.
2. Вимоги до санітарного контролю за станом повітря робочої зони.
3. Вимоги до систем санітарно-гігієнічного забезпечення.
4. Загальні вимоги безпеки до виробничого обладнання та технологічних процесів.
5. Особливості заходів електробезпеки на підприємствах. 2
Пожежна безпека в галузі підприємництва, торгівлі та біржової діяльності.
1. Причини пожеж в галузі.
2. Організація служби пожежної безпеки на підприємствах галузі, її функції.
3. Категорії приміщень за вибухопожежною та пожежною небезпекою.
4. Системи забезпечення вибухопожежної безпеки об’єкта.
5. Протипожежні вимоги до експлуатації систем санітарно-гігієнічного забезпечення.
Державна політика у сфері цивільного захисту населення і територій від НС техногенного та природного характеру
1. Правові засади Цивільного захисту.
2. Структура та режими функціонування ЄДСЦЗ.
3. Заходи в системі ЦЗ.
4. Управління силами і засобами ЦЗ.
5. Структура ЦЗ на об’єкті господарювання. 1
Моніторинг небезпек, що можуть спричинити надзвичайні ситуації
1. Надзвичайні ситуації та причини їх виникнення.
2. Мета і завдання системи моніторингу небезпек.
3. Галузевий моніторинг довкілля та його основні показники.
4. Територіальний моніторинг НС.
5. Паспортизація та реєстрація об’єктів підвищеної небезпеки.
6. Зонування територій за ступенем небезпеки. 2
Забезпечення заходів і дій в межах єдиної системи цивільного захисту.
1. Небезпеки і загрози техногенного характеру та забезпечення техногенної безпеки на ОГ, як складова частина цивільного захисту.
2. Суть стійкості роботи ОГ, організація і проведення дослідження стійкості його роботи.
3. Методика оцінки стійкості роботи ОГ.
4. Шляхи і способи підвищення стійкості роботи ОГ.
5. Резервування матеріальних та фінансових ресурсів.
Планування заходів захисту в зонах техногенних і природних надзвичайних ситуацій.
1. Основні заходи і засоби захисту населення і територій в НС.
2. Організація і проведення рятувальних і невідкладних робіт в осередках надзвичайних ситуацій.
3. Евакуаційні заходи і засоби індивідуального захисту.
4. Превентивне і аварійне планування та управління заходами цивільного захисту на об’єктах господарювання на випадок НС.
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання знань здобувачів освіти з навчальної дисципліни здійснюється за 100-бальною шкалою на основі результатів поточного контролю.
Поточний контроль (100%): усне опитування перед початком занять, фронтальне та індивідуальне опитування; захист індивідуальних завдань; виконання розрахунково-графічної роботи; підсумковий тестовий контроль.
Робота в умовах дистанційного навчання
Дистанційне навчання може передбачатися для окремих видів навчальної роботи, у зв’язку із карантинними заходами та впровадженням воєнного стану.
Дистанційна робота на кафедрі цивільної безпеки проводиться на платформах MS Teams і Zoom.
За умов дистанційної форми передбачається співбесіда зі студентами на лекційних та практичних заняттях. Письмові роботи надсилаються до ВНС або на електронну пошту викладача в домені @lpnu.ua.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання навчальних досягнень здобувача освіти з навчальної дисципліни проводиться у відповідності до Положення «Про організацію та проведення поточного і семестрового контролю результатів навчання здобувачів вищої освіти» (Редакція 2), що затверджене Ректором Національного університету «Львівська політехніка» 10 липня 2024 р., за 100-бальною шкалою оцінювання:
100-88 балів – «відмінно»
87-71 балів – «добре»
70-50 балів – «задовільно»
49-00 балів – «незадовільно»
За виконання усіх видів обов’язкових індивідуальних робіт (ОІР) виставляють максимальну кількість балів за такими критеріями:
своєчасність виконання;
самостійність виконання;
правильність методики вирішення завдання та алгоритму її реалізації;
достовірність результатів;
відповідність одиниць вимірювання;
аргументованість висновків;
відповідність звіту встановленим вимогам.
Порядок виставляння балів за ОІР у % від максимальної кількості балів виділених на певний вид ОІР:
0% – завдання не виконано або виявлено плагіат чи встановлено факт несамостійного виконання ОІР;
40% – завдання виконано частково та містить суттєві помилки методичного або розрахункового характеру; висновки не аргументовані і не конкретні, звіт підготовлено недбало;
60% – завдання виконано повністю і вчасно, проте містить суттєві помилки у розрахунках або методиці; висновки містять окремі недоліки, судження здобувача освіти не достатньо аргументовані; звіт підготовлено з незначним відхиленням від вимог;
80% – завдання виконано повністю і вчасно, проте містить окремі несуттєві недоліки (розмірності, висновки, оформлення тощо);
100% – завдання виконано правильно, вчасно і без зауважень
Здобувач зобов’язаний дотримуватися встановленого графіку виконання ОІР.
Здобувачу, який до початку семестрового контролю (СК) не всі ОІР навчальної дисципліни, передбачені індивідуальним навчальним планом, а 50 % та більше кожного виду з ОІР, дозволяється відпрацювати решту робіт у перший тиждень семестрового контролю, при цьому, результати оцінювання цих робіт враховуються викладачем у підсумковій поточній успішності з цієї дисципліни.
Як виняток, з дозволу завідувача кафедри, такий здобувач може відпрацювати ці ОІР до дати складання іспиту без їхнього урахування в ПК.
У разі відпрацювання всіх ОІР здобувач отримує допуск до екзаменаційного контролю або йому виставляється диференційований залік.
Здобувач, який без поважних документально підтверджених підстав до початку СК не виконав більше 50 % ОІР з навчальної дисципліни (хоча б з одного їх виду), вважається не атестованим з поточного контролю (межа незадовільного навчання) і не допускається до відпрацювання решти ОІР та СК з цієї дисципліни.
У разі виявлення плагіату чи встановлення факту несамостійного виконання ОІР, ці види робіт здобувачу не зараховують.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Нагурський О. А. Українсько-англійський термінологічний словник з цивільного захисту: навчальний посібник / О. А. Нагурський, А. С. Романів, О. С. Дацько, Н. М. Витрикуш, Н. М. Параняк. – Львів: Растр-7, 2021. – 137 c..
2. Нагурський О. А. Цивільний захист: навчальний посібник / В. О. Васійчук, О. А. Нагурський, В. В. Ляхов. – Львів: Західно-Український Консалтинг Центр, 2021. – 163 c..
3. Катренко Л. А. Охорона праці: навчальний посібник / Л. А. Катренко, Ю. В. Кіт, І. П. Пістун. – Суми: Університетська книга, 2022. – 540 c.
4. Сукач Ю. Г. Цивільний захист: навчальний посібник / Ю. Г. Сукач, А. О. Рогуля, О. Ф. Бабаджанова, М. О. Токарєва. – Львів: КП "Палітурник", 2022. – 306 c..
5. Нагурський О. А. Безпека праці. Теорія і практика сучасного розвитку: колективна монографія / О. А. Нагурський, С. І. Качан, В. Б. Шепітчак, В. О. Васійчук, Б. В. Болібрух, Н. та інші. Основи цивільного захисту: Навч. посібник К: 2008.– 223 с.
6. Нагурський О. А. Безпека життєдіяльності людини у концепції реалізації цілей сталого розвитку: колективна монографія / О. А. Нагурський, С. І. Качан, І. Б. Пірко, Б. В. Болібрух, О. О. Мацьків, та інші. – Львів: Фоліант (ПП Віконська О.В.), 2020. – 292 c.. .
7. Васійчук В.О., Гончарук В.Є., Качан С.І., Мохняк С.М. Основи цивільного захисту: Навч. посібник / Львів, 2010.- 384 с.
8. Нагурський А. О. Утилізація відходів – основа відповідального споживання ресурсів: колективна монографія / А. О. Нагурський, Б. О. Корчак, О. Б. Гринишин, Н. М. Витрикуш, І. П. Полюжин, та інші. – Київ: Яроченко Я.В., 2021. – 173 c.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).