Ідентифікація та методи визначення фальсифікації товарів
Спеціальність: Підприємництво, торгівля та біржова діяльність
Код дисципліни: 7.076.01.E.019
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Підприємництво та екологічна експертиза товарів
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Ідентифікація та методи визначення фальсифікації товарів (курсовий проєкт)
Спеціальність: Підприємництво, торгівля та біржова діяльність
Код дисципліни: 7.076.01.E.021
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Підприємництво та екологічна експертиза товарів
Лектор: викладачі кафедри підприємництва та екологічної експертизи товарів
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів вищої освіти компетентностей:
інтегральні компетентності (ІНК) - Здатність розв’язувати складні задачі і проблеми у галузі підприємництва, торгівлі та/або біржової діяльності або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та /або здійснення інновацій за невизначених умов і вимог.
Загальні компетенції
ЗК2. Вміти виявляти, ставити та вирішувати проблеми
ЗК5. Визначеність і наполегливість щодо поставлених завдань і взятих обов’язків
Спеціальні (фахові) компетентності (СК)
СК2. Здатність проводити оцінювання продукції, товарів і послуг в підприємницькій, торговельній та/або біржовій дыяльності
СК4 Здатність до вирішення проблемних питань і прийняття управлінських рішень у професійній діяльності.
Фахові компетентності професійного спрямування (ФСК):
ФСК 1.3. Здатність володіти засобами і методами виявлення фальсифікації, проводити комплексну товарознавчу оцінку якості товарів.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання:
РН6 Вміти розробляти та впроваджувати заходи для забезпечення якості виконування робіт і визначати їх ефективність
РН8 Оцінювати продукцію, товари, послуги, а також процеси, що відбуваються в підприємницьких, торговельних, біржових структурах, і робити відповідні висновки для прийняття управлінських рішень.
РНС1.3. Оцінювати характеристики товарів за допомогою сучасних методів, володіти засобами і методами проведення ідентифікації та виявлення фальсифікації товарів.
ЗН1. Спеціалізовані концептуальні знання, набуті у процесі навчання та/або професійної діяльності на рівні новітніх досягнень, які є основою для оригінального мислення та інноваційної діяльності, зокрема в контексті дослідницької роботи
УМ1. Розв’язання складних задач проблем, що потребує оновлення та інтеграції знань, часто в умовах неповної/недостатньої інформації та суперечливих вимог
К1 Зрозуміле і недвозначне донесення власних висновків, а також знань та пояснень, що їх обґрунтовують, до фахівців і нефахівців, зокрема до осіб, які навчаються
АВ1 Прийняття рішень у складних і непередбачуваних умовах, що потребує застосування нових підходів та прогнозування
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Корпоративна культура у сфері підприємництва
Методи емпіричного дослідження товарів
Професійна та цивільна безпека
Експертиза і сертифікація походження товарів
Митне регулювання підприємницької діяльності
Короткий зміст навчальної програми: Умови ринкової економіки стимулюють розвиток виробництва багатьох видів продукції, і, відповідно, розширення асортименту і зростання вимог до їх конкурентоспроможності. Тому однією з основних видів професійної діяльності сучасного фахівця є вміння орієнтуватися у величезній кількості товарів, знати їх основні властивості та вміти правильно їх ідентифікувати. Потреба у сучасних методах виявлення фальсифікації є нагальною проблемою з огляду підроблення і продажу товарів відомих вітчизняних та закордонних фірм. Для запобігання і припинення незаконної діяльності фальсифікаторів необхідний постійний контроль за якістю товарів. Одна з найважливіших складових – правильна ідентифікація. Дисципліна “Ідентифікація та методи виявлення фальсифікації товарів” забезпечить майбутніх фахівців, застосовуючи сучасні методи контролю, вмінням виявляти дефектні, фальсифіковані та небезпечні продукти харчування і непродовольчі товари.
Зміст навчальної дисципліни становлять поняття, мета, роль і методологічні аспекти ідентифікації та фальсифікації товарів; правила проведення ідентифікації; інформаційні засоби ідентифікації; використання для ідентифікації інформаційного забезпечення; ідентифікації товарів і виявлення їх асортиментної, якісної, інформаційної та інших видів фальсифікації; метода виявлення фальсифікації харчових продуктів; організація проведення ідентифікацій з метою виявлення фальсифікації; застосування методів виявлення фальсифікованих продуктів; ідентифікація товарів за назвами, сортом, походженням, споживними властивостями та іншими параметрами, характеристиками, властивостями; визначення відповідності показників якості товарів нормативним вимогам.
Опис: Здобувачам освіти пропонуються такі теми курсового проекту:
1. Способи і методи проведення ідентифікації та виявлення фальсифікації кондитерських товарів.
2. Способи і методи проведення ідентифікації та виявлення фальсифікації зерноборошняних товарів.
3. Способи і методи проведення ідентифікації та виявлення фальсифікації фруктово-овочевої продукції.
4. Способи і методи проведення ідентифікації та виявлення фальсифікації смакових товарів.
5. Особливості ідентифікації та методів визначення фальсифікації будівельних товарів.
6. Способи і методи проведення ідентифікації та виявлення фальсифікації м’яса і м’ясної продукції.
7. Способи і методи проведення ідентифікації та виявлення фальсифікації молока та молочних продуктів.
9. Способи і методи проведення ідентифікації та виявлення фальсифікації харчових жирів.
10. Способи і методи проведення ідентифікації та виявлення фальсифікації риби і рибних товарів.
11. Способи і методи проведення ідентифікації та виявлення фальсифікації дитячих іграшок.
12. Способи і методи проведення ідентифікації та виявлення фальсифікації парфумерної та косметичної продукції.
13. Способи і методи проведення ідентифікації та виявлення фальсифікації силікатних товарів.
14. Способи і методи проведення ідентифікації та виявлення фальсифікації текстильних товарів
15. Способи і методи проведення ідентифікації та виявлення фальсифікації взуттєвих товарів
16. Способи і методи проведення ідентифікації та виявлення фальсифікації меблевих товарів
17. Способи і методи проведення ідентифікації та виявлення фальсифікації електропобутових товарів
18. Способи і методи проведення ідентифікації та виявлення фальсифікації хімічних товарів побутового призначення.
19. Способи і методи проведення ідентифікації та виявлення фальсифікації ювелірних виробів
20. Особливості ідентифікації непродовольчих товарів вітчизняного і зарубіжного виробництва.
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання знань здобувачів освіти з навчальної дисципліни здійснюється за 100-баловою шкалою за результатами підсумкового контролю.
Оцінювання знань здобувачів з навчальної дисципліни здійснюється на основі результатів поточного контролю.
Поточний контроль (100%): виконання курсового проекту; захист курсового проекту.
Критерії оцінювання результатів навчання: Керівник оцінює курсовий проект за такими основними критеріями:
– ступінь відповідності змісту курсового проекту завданню;
– ступінь відповідності оформлення курсового проекту встановленим університетом вимогам (обсяг; зміст; оформлення титульного листа, рисунків, таблиць, діаграм, посилань, списку літератури тощо);
– логічність побудови роботи в цілому та в межах окремих розділів;
– масштаби представлення в роботі сучасних досліджень даної проблематики, критичність аналізу публікацій та підходів, представлених в літературі та інших інформаційних джерелах;
– ступінь повноти та деталізації при розкритті основних аспектів курсового проекту;
– наявність фактичного матеріалу, в тому числі первинного, зібраного студентом, масштаби та доцільність його використання.
– ступінь новизни статистичного та іншого фактичного матеріалу, що використано в курсовому проекті;
– ступінь використання сучасних інструментів аналізу;
– наявність розрахунків, проведених студентом, ступінь їх обґрунтованості;
– наявність та ступінь обґрунтованості рекомендацій та пропозицій, викладених у курсовій роботі, що відображає власний погляд студента.
Уніфікація системи оцінювання курсової роботи добувачів за 100-бальною шкалою, при якій на максимальну оцінку 70 балів може оцінити керівник за виконання роботи; на 30 балів – комісія на захисті курсового проекту. Критерії оцінки:
-«Зміст» (30 балів). Оцінка складається з оцінок відповідності наступним критеріям: 1) відповідність змісту обраній темі; 2) наявність чітко сформульованої проблеми; 3) адекватність формулювання об’єкта, предмета, мети та задач дослідження; 4) визначення ступеню розробленості проблеми дослідження; 5) наявність посилань на використану літературу та відповідність оформлення роботи стандарту; 6) адекватність обраних методів предмету дослідження, грамотне використання методів (процедура, обробка, інтерпретація результатів); 7) використання методів математичної статистики; 8) відповідність висновків меті та завданням дослідження.
- «Своєчасність» (10 балів) Передбачає оцінку систематичності виконання роботи та вчасності подання роботи на перевірку науковому керівнику відповідно до плану виконання курсової роботи.
- «Дослідницька активність» (10 балів) Оцінюється за рівнем виявленої самостійності та ініціативності під час роботи над курсовим проектом, а саме передбачає оцінку особистого внеску студента (рівень самостійності у пошуку літератури, підборі методів дослідження, вибірки тощо).
- «Відповідність вимогам до курсового проекту» (20 балів). Оцінюється за наступними критеріями: 1) вступ: актуальність, об’єкт, предмет, мета, завдання дослідження, перелік методів та характеристика вибірки; 2) розділи: теоретичний та емпіричний (опис методів, процедури дослідження, характеристика вибірки, результати дослідження) підрозділи; 3) наявність висновків наприкінці розділів; 4) кількість джерел, наявність іншомовних джерел; 5) кількість досліджуваних об’єктів; 6) висновки.
- «Презентація» (30 балів) оцінюються: чіткість, логічність у викладенні матеріалу, володіння матеріалом, відповіді на питання за змістом роботи.
Оцінювання результатів навчання здобувачів освіти здійснюють відповідно до 100-бальної шкали оцінювання, встановленої в Університеті:
Диференцьована шкала
88-100 балів - «відмінно»
71-87 балів – «добре»
50-70 балів – «задовільно»
00-49 балів – «незадовільно»
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Електронний навчально-методичний комплекс навчальної дисципліни «Ідентифікація та методи визначення фальсифікації товарів» у Віртуальному навчальному середовищі Львівської політехніки розміщена за адресою: https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=17405.
2. Методичні рекомендації для виконання курсового проекту з навчальної дисципліни «Ідентифікація та методи визначення фальсифікації товарів» для здобувачів освіти другого (магістерського) рівня спеціальності 076 «Підприємництво та торгівля». – Львів: 2023.
Рекомендована література
Базова
1. Методи визначення фальсифікації товарів : підручник / А.А. Дубініна, І.Ф. Овчиннікова, С.О. Дубініна, Т.М. Легута, М.О. Науменко/ Київ : ЦУЛ, 2022. – 272 с.
2. Назаренко Л.О. Ідентифікація та фальсифікація продовольчих товарів: слайд-курс: навчальний посібник . Київ: Центр учбової літератури, 2019. – 250 с.
3. Ідентифікація та методи виявлення фальсифікації : навчальний посібник / Воробець М.М., Сачко А.В., Кобаса І.М. – Чернівці : Чернівецький нац. ун-т ім. Юрія Федьковича, 2017. – 96 с.
4. Довідник товарознавця. Продовольчі товари. – Навч. посібник /заг. ред Князя С.В./ Видавництво Львівська Політехніка, 2019 р. – 654 с.
5. Довідник товарознавця і споживача продовольчих товарів : навч. посібник /.; за ред. д-ра екон. наук, проф. С. В. Князя. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2021. – 796 с.
6. Довідник фахівця з підприємництва, торгівлі та біржової діяльності : навчальний посібник / О. І. Мороз, А. Г. Загородній, С. В. Князь, Р. А. Слав'юк, І. В. Ємченко, К. Р. Кохалевич: Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2023. – 296 c.
7. Гончарук Я. А., Котенко Н. А. Методи оцінки якості продукції: підручник. – Київ: КНЕУ, 2022. – 280 с.
8. Теоретичні основи товарознавства / Т. М. Чорна. – Ірпінь : Університет ДФС України, 2021. – 598 с. – (Серія «На допомогу студенту УДФСУ» ; т. 82).
9. Болотинська Л. І., Кравченко Т. В. Оцінка конкурентоспроможності продукції: навчальний посібник. – Дніпро: ДНУ, 2023. – 190 с.
10. Про захист прав споживачів : Закон України від 12.05.1991 р. № 1023-XII [Електронний ресурс] : офіційний веб-портал Верховна Рада України. Нормативно-правова база України. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1023-12#Text
11. Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів : Закон України № 771/97-ВР редакція від 16.01.2020 [Електронний ресурс] : офіційний веб-портал Верховна Рада України. Нормативно-правова база України. – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/771/97-вр.
12. Закон України «Про якість та безпеку харчових продуктів і продовольчої сировини» № 2809-IV редакція від 06.09.2005 [Електронний ресурс] : офіційний вебпортал Верховна Рада України. Нормативно-правова база України. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2809-15#Text
13. Про затвердження Положення про Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів : Постанова Кабінету Міністрів України від 2 вересня 2015 р. № 667 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/667-2015-%D0%BF#Text
14. Про охорону прав на знаки для товарів і послуг: Закон України від 15 грудня 1993 р. № 3689-XII [Електронний ресурс] : офіційний веб-портал Верховна Рада України. Нормативно-правова база України. – Режим доступу : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3689-12#Text
Допоміжна
15. ДСТУ 3993-2000 «Товарознавство. Терміни та визначення»
16. Galkin A., Yemchenko I., Lysa S., Tarasiuk M., Chortok Y., Khvesyk Y. Exploring the relationships between demand attitudes and the supply amount in consumer-driven supply chain for FMCG // Acta Logistica. – 2022. – Vol. 9, iss. 1. – P. 1–12. 0,54 ум.д.ар. (За іншою тематикою) (SciVerse SCOPUS).
17. Передрій О. І. Особливості етичного маркування товарів / О.І. Передрій, І. В. Ємченко // Вісник ЛТЕУ /[ред. кол.: Пелик Л. В., Сирохман І. В., Мережко Н. В. та ін.]. – Львів : Видавництво ЛТЕУ, 2020. – Вип. 23. – 216 с. – (Технічні науки). – С. 150–157. DOI: https://doi.org/10.36477/2522-1221-2020-23-20
18. Технічне регулювання експорту іграшок у країни ЄС та світу / Передрій О.І., Ємченко І.В. // Вісник ЛТЕУ – Львів : Видавництво ЛТЕУ, 2021. – Вип. 26. – 125 с. – (Технічні науки). – С. 102-108.
19. Ємченко І.В. Заходи попередження споживачів про небезпечні харчові продукти на ринку ЄС / І.В. Ємченко // Товарознавчий вісник. Збірник наукових праць – 2022. – Випуск 15 Частина 2 Луцьк: ІВВ Луцького НТУ, 2022. – С. 124-135. https://doi.org/10.36910/6775-2310-5283-2022-16-11
20. Ємченко І.В. Ідентифікація електропобутових інструментів побутового призначення // Товарознавчий вісник : збірник наукових праць. – 2022. – Вип. 15, ч. 1. – С. 52–61.
21. Ємченко І.В. Чинники формування безпечності органічної косметичної продукції /І.В. Ємченко, І.М. Кольдюба// Вісник Хмельницького національного університету. Технічні науки 2023. № 6. – С. 400-404 https://www.doi.org/10.31891/2307-5732-2023-329-6-400-404
22. Yemchenko, I. (2024). Security requirements for personal computers. Commodity Bulletin, 17(1), 92-104
23. Ємченко І.В., Малинкина С.О. Декларування товарів та їх ідентифікація. Матеріали доповідей VIII Міжнародній науково-практичній конференції молодих учених та студентів «Якість та безпечність товарів» (05 квітня 2024 р.), Луцьк, Луцький національний технічний університет, 2024. – С. 207-209
24. Ємченко І.В., Андрійчук Т.Ю. Методи контролю та оцінки якості харчової продукції Матеріали доповідей VIII Міжнародній науково-практичній конференції молодих учених та студентів «Якість та безпечність товарів» (05 квітня 2024 р.), Луцьк, Луцький національний технічний університет, 2024. –С. 101-102.
25. Ємченко І.В., Марущак В.О. Інноваційні підходи до забезпечення якості та безпеки товарів. Матеріали доповідей VIII Міжнародній науково-практичній конференції молодих учених та студентів «Якість та безпечність товарів» (05 квітня 2024 р.), Луцьк, Луцький національний технічний університет, 2024. – С. 123-125
26. Ємченко І.В., Мазурик Б.Я. Вплив інновацій на якість та конкурентоспроможність продукції Матеріали доповідей VIII Міжнародній науково-практичній конференції молодих учених та студентів «Якість та безпечність товарів» (05 квітня 2024 р.), Луцьк, Луцький національний технічний університет, 2024. – С. 125-126
Інформаційні ресурси
1. Електронна бібліотека НУ «Львівська Політехніка» https://librarygo.lpnu.ua/
2. Наукова бібліотека імені Василя Стефаника Національної академії наук України: м. Лівів, вул. В. Стефаника, 2 тел. 274-43-72 : // www.lsl.lviv.ua
3. Національна бібліотека України ім. В.І. Вернадського [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/
4. Офіційний сайт Верховної ради України. Режим доступу: www. rada.gov.ua
5. Офіційний сайт Державної служби експортного контролю. [Електронний ресурс] // Режим доступу: http://www.dsecu.gov.ua/control/uk/index
6. Офіційний сайт Конференції ООН з торгівлі і розвитку // [Електронний ресурс] // Режим доступу: http://unctad.org.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).