Матеріалознавство та прикладна механіка

Спеціальність: Хімічні технології та інженерія
Код дисципліни: 6.161.00.O.009
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Хімічна технологія силікатів
Лектор: Професор, д.т.н. Луцюк І.В, доцент, к.т.н. Гелетій В.М.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: оволодіння теоретичними основами і практичними навиками визначення характеристик матеріалів, їхніх властивостей та особливостей застосування в області хімічних технологій; застосування сучасних розрахункових моделей технічних об’єктів, аналіз їхнього силового навантаження, кінематичних та енергетичних параметрів; ознайомлення з конструкцією, основами розрахунків та проєктування типових елементів технічних об’єктів загального призначення і хімічної промисловості.
Завдання: Інтегральна компетентність: здатність вирішувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми хімічних технологій та інженерії, що передбачає застосування теорій та методів хімічних технологій та інженерії і характеризуються комплексністю та невизначеністю умов. Спеціальні (фахові, предметні) компетентності: здатність використовувати сучасні матеріали, технології і конструкції апаратів в хімічній інженерії.
Результати навчання: 1. Коректно використовувати у професійній діяльності термінологію на основі поняття хімії, хімічних технологій, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі. 2. Розуміти основні властивості конструкційних матеріалів, принципи та обмеження їх застосування в хімічній інженерії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Фізика Математика Інженерна графіка Неорганічна хімія Органічна хімія Процеси та апарати хімічних технологій
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна дає теоретичні знання щодо хімічного, мінералогічного та фазового складів матеріалів, їхніх основних властивостей та методик визначення. Розглядаються розрахункові моделі технічних об’єктів, аналіз їхнього силового навантаження, кінематичних та енергетичних параметрів; основи розрахунків на міцність, жорсткість, стійкість основних схематизованих елементів технічних об’єктів: стержнів і тонкостінних оболонок; основні поняття щодо механізмів і машин; основні засади конструювання (етапи створення нових виробів, види і комплектність конструкторських документів; конструкцію і розрахунок типових елементів технічних об’єктів загального призначення (з’єднань, механічних передач, валів, підшипників тощо).
Опис: Конструкційні матеріали та їх вплив на технічні об’єкти та персонал. Класифікація властивостей, методологія оцінки та визначення кількісних показників, зміна властивостей під час перебігу фізико-хімічних процесів. Основні напрямки використовуваних сучасних матеріалів для забезпечення надійності виробів. Загальна класифікація матеріалів. Будова речовини. Аморфний та кристалічний стани. Металеві матеріали та вироби. Матеріали та вироби з кераміки та мінеральних розплавів. Бетони. Полімерні матеріали та вироби Композиційні матеріали. Механічні величини та їхні одиниці. Основи статики, кінематики та динаміки. Енергетичні залежності механіки. Основи розрахунків технічних об’єктів на міцність та жорсткість. Геометричні характеристики плоских перерізів. Міцність та жорсткість стержнів на при розтягу, крученні та згині . Стійкість стиснутих стержнів Розрахунок тонкостінних оболонок. Втомна міцність. Проектування і конструювання. Технічна документація. Допуски, шорсткість і твердість. Конструкція та розрахунок з’єднань деталей машин. Нарізеві та зварні з‘єднання. Механічні передачі обертового руху. Вали, підшипники, муфти.
Методи та критерії оцінювання: Поточний та семестровий контроль. Методи оцінювання знань: виконання та захист лабораторних робіт, виконання та захист розрахунково графічної роботи, усне та письмове опитування, тестовий контроль
Критерії оцінювання результатів навчання: Лабораторні роботи - 30 балів Тестування у ВНС НУ “Львівська політехніка” - 3 балів Розрахунково-графічна робота - 7 балів Залік в письмово-усній формі: письмова компонента - 45 балів, усна компонента - 15 балів)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Будівельне матеріалознавство : підруч. / [П. В. Кривенко, К. К. Пушкарьова, В. Б. Барановський та ін.]; за ред. П. В. Кривенка. – К. : “Видавництво Ліра-К”, 2012. – 624 с. 2. Будівельне матеріалознавство : підруч. / [П. В. Кривенко, К. К. Пушкарьова, В. Б. Барановський та ін.]; за ред. П. В. Кривенка. – К. : ТОВ УВПК «ЕксОб», 2004. – 704 с. 3. Будівельне матеріалознавство : курс лекцій і практикум / [Л. Й. Дворкін, Ю. В. Гарніцький, В. Л. Шестаков та ін.]; під ред. Л. Й. Дворкіна. – Рівне : УДУВГП, 2002. – 367 с. 4. Большаков В. І. Будівельне матеріалознавство : навч. посібн. / В. І. Большаков, Л. Й. Дворкін. – Дніпропетровськ : РВА “Дніпро-VAL”, 2004. – 677 с. 5. Дворкін Л. Й. Будівельне матеріалознавство : підруч. / Л. Й. Дворкін, С. Д. Лаповська. – Рівне : НУВГП , 2016. – 448 с. 6. Гоц В. І. Бетони і будівельні розчини : підруч. / В. І. Гоц. – К. : ТОВ УВПК «ЕксОб», К. : КНУБА, 2003. – 472 с. 7. Куровець М. І. Кристалографія і мінералогія : у 2-х част. – Ч. 1 : Кристалографія мінералів : навч. посіб. / М. І. Куровець. – Львів : Світ, 1996. – 236 с. 8. Прикладна механіка : навч. посібн. / В. Т. Павлище, Є. В. Харченко, А. Ф. Барвінський, Ю. Г. Гаршнєв. – Львів : «Інтелект-Захід», 2004. – 368 с. 9. Ansel C. Ugural Mechanical Design of Machine Components. International Standard Book Number-13: 978-1-4398-8781-3 (eBook - PDF), 2015. – 1010 p. 10. D. Gross et al., Engineering Mechanics 2, DOI 10.1007/978-3-642-12886-8, Springer-Verlag Berlin Heidelberg, 2011.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Матеріалознавство та прикладна механіка

Спеціальність: Хімічні технології та інженерія
Код дисципліни: 6.161.00.O.008
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Технічна механіка та інженерна графіка
Лектор: Гелетій В.М., Семеген Р.І.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення навчальної дисципліни здобувачами освіти є оволодіння ними теоретичними основами і практичними навиками визначення характеристик матеріалів, їх властивостей та особливостей застосування в області хімічних технологій; застосування сучасних розрахункових моделей технічних об’єктів, аналіз їх силового навантаження, кінематичних та енергетичних параметрів; ознайомлення з конструкцією, основами розрахунків та проектування типових елементів технічних об’єктів загального призначення і хімічної промисловості.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у здобувачів освіти наступних компетентностей: загальні компетентності: здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу (К01) ; здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях (К02) ; знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності (К03) ; здатність здійснювати пошук та аналізувати інформацію з різних джерел та використовувати інформаційні і комунікаційні технології; фахові компетентності: здатність використовувати положення і методи фундаментальних наук для вирішення професійних задач (К09) здатність використовувати комп‘ютерні інформаційні технології для вирішення прикладних завдань (К14) ; здатність представлення технічної документації з дотримання загальноприйнятих норм і стандартів(К16).
Результати навчання: У результаті вивчення даної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: вміння застосовувати базові знання з хімії та хімічних технологій для розуміння суті процесів, що відбуваються у технологічних установках під час їх експлуатації. володіння навиками роботи з необхідним обладнанням та вимірювальною технікою, знання безпечних умов експлуатації технологічних установок знання хімічного, мінералогічного складу і основних властивостей видів матеріалів. Володіння основними методиками визначення його властивостей. вміння встановлювати механічні критерії роботоздатності типових елементів технічних об’єктів, складати розрахункові схеми і виконувати необхідні розрахунки; знання конструкцій деталей загального призначення, вміння оцінювати конструктивні рішення за критеріями економічності і металоємкості при одночасному забезпеченні необхідної надійності технічного об’єкту; вміння правильно користуватись нормативною термінологією, діючими нормативними і довідковими матеріалами; Вміння проектувати елементи технічних систем і споруд з урахуванням технології їх виготовлення, налагодження, умов експлуатації і технічного обслуговування;
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні дисципліни:математика, інженерна графіка, фізика Супутні дисципліни: Процеси та апарати хімічних виробництв
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна «Матеріалознавство та прикладна механіка» - навчальна дисципліна , в якій здобувачі освіти вивчають хімічний і мінералогічний склад і основні властивості матеріалів та методики визначення їх властивостей. Розглядаються розрахункові моделі технічних об’єктів , аналіз їх силового навантаження, кінематичних та енергетичних параметрів; основи розрахунків на міцність, жорсткість, стійкість основних схематизованих елементів технічних об’єктів: стержнів і тонкостінних оболонок; основні поняття щодо механізмів і машин; основні засади конструювання (етапи створення нових виробів, види і комплектність конструкторських документів; конструкцію і розрахунок типових елементів технічних об’єктів загального призначення (з’єднань, механічних передач, валів, підшипників та ін.)
Опис: Розділ Матеріалознавство 1. Матеріалознавство - наука про властивості матеріалів для технологічного забезпечення виробничих процесів 2. Загальна класифікація матеріалів. Будова речовини. Аморфний та кристалічний стани 3. Металеві матеріали та вироби 4. Матеріали та вироби з кераміки та мінеральних розплавів. Бетони 5. Полімерні матеріали та вироби Композитні матеріали Розділ. Прикладна механіка 1. Механічні величини та їх одиниці. Основи статики, кінематики та динаміки. Енергетичні залежності механіки . Механізми 2. Основи розрахунків технічних об’єктів на міцність та жорсткість. Геометричні характеристики плоских перерізів 3. Міцність та жорсткість стержнів на при розтягу, крученні та згині . Стійкість стиснутих стержнів Розрахунок тонкостінних оболонок. Втомна міцність 4. Проектування і конструювання. Технічна документація. Допуски, шорсткість і твердість. Конструкція та розрахунок з’єднань деталей машин. Нарізеві та зварні з‘єднання 5. Механічні передачі обертового руху. Вали, підшипники, муфти Section Materials science 1. Materials science - the science of the properties of materials for the technological support of production processes 2. General classification of materials; The structure of matter. Amorphous and crystalline states 3. Metal materials and products 4. Materials and products from ceramics and mineral melts. Concretes 5. Polymer materials and products Composite materials
Методи та критерії оцінювання: Контроль підготовленості до лабораторних занять. Захист звітів лабораторних робіт. Контроль знань на практичних заняттях. Контроль виконання завдань самостійної роботи. Тестовий контроль знань засобами ВНС (вхідний, поточний) Диференційований залік
Критерії оцінювання результатів навчання: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань навчального матеріалу , вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу та за вміння розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу , неточні або мало аргументовані відповіді, за слабкі навики розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу та невміння розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу , незнання основних фундаментальних положень.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: Максимальна оцінка в балах Лабораторні, практичні разом ПК (ПК - поточний контроль) Диференційований залік, його письмова компонента , його усна компонента, разом за дисципліну 30 10 40 45 15 100
Рекомендована література: 1. Павлище В.Т., Харченко Є.В. Барвінський А.Ф., Гаршнєв Ю.Г. Прикладна механіка. Навч. посібник. – Львів: «Інтелект-Захід». 2004. – 368 с. 2. Ansel C. Ugural Mechanical Design of Machine Components. 2015. International Standard Book Number-13: 978-1-4398-8781-3 (eBook - PDF). 1010p. 3. D. Gross et al., Engineering Mechanics 2, DOI 10.1007/978-3-642-12886-8, © Springer-Verlag Berlin Heidelberg 2011
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти.
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).