Обладнання заводів з виробництва і перероблення пластмас

Спеціальність: Хімічні технології та інженерія
Код дисципліни: 6.161.13.E.105
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Хімічна технологія переробки пластмас
Лектор: доц. Красінський В.В.
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета викладання дисципліни: підготувати студентів іознайомлення з класифікацією і конструкцією спеціального і типового обладнання, що застосовується у виробництві пластмас (змішувачів, фільтрів, реакційних апаратів, обладнання для сушки і грануляції полімерів та ін.), принципом дії та тенденціями розвитку обладнання періодичної і неперервної дії; отримання навиків технологічних розрахунків апаратів, вибір ефективних реагентів для промислового використання і оптимальних режимів синтезу пластмас; інженерно оцінювати обладнання для апаратурного оформлення технологічних процесів; Підготовка студентів до виконання курсових та дипломних проектів зі спеціальності.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності(ЗК): 1. Здатність використовувати знання у практичних ситуаціях. 3. Здатність навчатися, сприймати набуті знання в предмет¬ній області та інтегрувати їх із уже наявними. 4. Здатність планувати та керувати часом. 5. Здатність до системного мислення, продукування нових ідей, креативності. 9. Уміння працювати самостійно і в команді, здатність ефективно спілкуватися на професійному та соціальному рівнях. 10. Здатність до аналізу та синтезу, вміння виявляти, формулювати, ставити та вирішувати наукові (науково-прикладні) завдання. 13. Визначеність та наполегливість при виконанні отриманих завдань та відповідальність за якість виконуваної роботи. фахові компетентності(ФК): 1. Можливість продемонструвати знання та розуміння основних фактів, концепцій, принципів і теорій, що відносяться до хімії. 2. Базові уявлення про різноманітність об'єктів хімічної технології, промисловості, хімічної продукції. 8. Здатність обирати і використовувати відповідне обладнання, інструменти та методи для реалізації та контролю хімічних виробництв. 11. Здатність використовувати теоретичні знання, практичні навички та уміння для оволодіння основами теорії й методів хіміко-технологічних досліджень. 12. Здатність використовувати теоретичні знання, практичні навички та уміння для аналізу, оцінювання та проектування технологічних процесів і устаткування з використанням традиційної та альтернативної сировини.
Результати навчання: – знати основні терміни, які вживаються в даній дисципліні; – принципові схеми та роботу устаткування, яке використовується в процесах приготування композицій; – загальну характеристику, принципову схему та роботу гідравлічного пресу; – конструкцію, основні елементи та роботу пресформи; – вибір гідравлічного пресу для виготовлення виробу; – схему шнекової литтєвої машини, режими роботи, основні вузли та їх призначення; – загальну схему, основні елементи та роботу литтєвої форми; – вибір литтєвої машини для виготовлення виробу: – основні відмінності термопластавтоматів від реактопластавтоматів; – принципову схему та роботу шнекового і двошнекового екструдера та установки на їх базі; – устаткування та оснащення для формування виробів із листових і плівкових термопластичних матеріалів методом пневмовакуумформування; – екструзійно-роздувне формування; – вихідні дані для проектування та розрахунок виробничих потужностей; – розроблення технологічної схеми виробництва та основні компоновочні і будівельні рішення.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: – Іженерна графіка – Механіка хімічних виробництв – Технологія переробки пластмас – Матеріалознавство
Короткий зміст навчальної програми: Устаткування для процесів приготування композицій. Подрібнення. Машини для подрібнення. Змішування. Апарати з мішалкою. Барабанні та лопатєві змішувачі. Змішувачі з механічним псевдозрідженням. Шнекові змішувачі. Машини для таблетування. Принципові схеми, робота та продуктивність машин. Апаратура і пристрої для сушки і попереднього нагріву полімерів. Гідравлічні преси. Принципові схеми, основні вузли, циклограма роботи, вибір гідравлічних пресів для виготовлення пластмасового виробу. Загальна конструкція та робота пресформи. Литгєві машини. Принципові схеми, основні вузли литтєвих машин. Вибір литтєвих машин для виготовлення пластмасового виробу. Загальна конструкція та робота форми для лиття під тиском термопластів. Екструзійні машини та установки. Принципова схема, основні вузли та робота горизонтального шнекового екструдера. Схема прямотечійної екструзійної головки. Агрегати та екструзійні лінії на базі шнекових екструдерів. Устаткування та оснащення для формування виробів із листових і плівкових термопластичних матеріалів методом пневмовакуумного формування. Склад, порядок розроблення, погодження та затвердження проектно-кошторисної документації. Основи проектування виробництв переробки полімерних та композиційних матеріалів. Загальні відомості.
Опис: Вступ. Матеріали і захисні покриття для виготовлення хімічних апаратів. 1 Конструкційні матеріали для хімічної апаратури. Економно-леговані і безнікелеві сталі. 1 Кольорові метали та сплави.Нові конструкційні матеріали. 1 Захисні покриття. Нові конструкційні матеріали. 1 Основні зєднання і деталі хімічних апаратів та їх вибір. 1 Корпус. Днища. Кришки. Фланцеві з' єднання і прокладки. Циліндричні ємності. Колонні апарати 1 Перемішувальні пристрої хімічних апаратів. 1 Ущільнення обертаючих валів перемішуючих пристроїв. 1 Реакційні апарати періодичної дії. Огляд і класифікація реакторів періодичної дії. 1 Конструктивне оформлення зовнішніх поверхонь. Класифікація реакційних апаратів періодичної дії 1 Реакційні апарати з мішалками. Реакційний апарат ємкістю 3; 5 м3 1 Реакційний апарат з двома мішалками. Реактори-автоклави. Реактори барабанного типу. 1 Реакційні апарати неперервної дії. Основи теорії реакторів. 1 Апарати ідеального витіснення. Агрегат безперервної блокової полімеризації стиролу. 1 Колонні апарати витісняючої 1 Обладнання для екстракційної очистки розчинів полімерів. Екстракційна апаратура. 1 Змішувально-відстійні екстрактори. Відцентрові екстрактори. 1 Роторно-дискові екстрактори. Тарілчасті екстрактори 1 Обладнання для фільтрування і очищення розчинів полімерів. Автоматизований фільтр-прес періодичної дії. 1 Розділення важко-фільтруючих суспензій. Фільтруючі центрифуги. 1 Обладнання для сушки полімерів. Сушки для дисперсних і гранульованих полімерів. Сушки для дрібнозернистих і гранульованих полімерів. 1 Сушки для розчинів, суспензій і пастоподібних полімерів. 1 Дозування і транспортування полімерних матеріалів. Обладнання для змішування екструзії та грануляції. 1 Види устаткування для змішування. Стрічкові змішувачі. Роторні змішувачі. Черв'ячні і лопатеві змішувачі. 1 Устаткування для екструзії та грануляції. Устаткування для грануляції з охолодженням гранул у водяному кільці(водокільцевій грануляції). 1 Устаткування для підводної грануляції Апаратурно-технологічні схеми змішування. Апаратурно-технологічні схеми грануляції. 1 Безперервне отримання гранульованого забарвленого поліпропілену і поліетилену низького тиску. 1 Отримання термопластів з мінеральними наповнювачами. 1 Насоси для хімічного обладнання. Поршневі насоси. Роторні насоси. 1 Лопатеві і відцентрові консольні насоси. Центробіжні хімічні занурювальні насоси. 1 Розрахунок технологічного обладнання. 1 Механічний розрахунок. 1
Методи та критерії оцінювання: Об’єктом оцінювання знань студентів є програмний матеріал дисципліни різного характеру і рівня складності, засвоєння якого відповідно перевіряється під час поточного контролю і іспиту. Завданням поточного контролю є перевірка розуміння та засвоєння певного матеріалу, вироблених навичок виконання лабораторних, практичних семінарських завдвнь, умінь самостійно опрацьовувати тексти, здатності осмислити зміст теми чи розділу, умінь публічно чи письмово представити певний матеріал. Завданням іспиту є перевірка розуміння студентом програмного матеріалу в цілому, логіки та взаємозв’язків між окремими розділами, здатності творчого використання накопичених знань, уміння сформувати своє ставлення до певної проблеми навчальної дисципліни тощо. Підсумкове (завершальне) оцінювання знань студентів з дисципліни «Технологія виробництва та перероблення полімерів» здійснюється, згідно з встановленим у НУ “Львівська політехніка” порядком, за 100-бальною шкалою з врахуванням результатів поточного і підсумкового контролю.
Критерії оцінювання результатів навчання: загальна 100-бальна шкала оцінювання знань розподіляється так: - оцінювання поточної успішності (практичні заняття): 10 балів; - оцінювання результатів підсумкового екзамену: 90 балів. (70-письм., 20-усна компонента)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Ревяко М.М., Касперович О.М. Оборудование и основы проектирования предприятий по переработке пластмасс. /Учеб. пособие. - Мн.: БГТУ, 2005. - 344 с. 2. Переработка пластмасс. / Шварц О., Эбелинг Ф.В., Фурт Б.; под. общ. ред. А.Д. Паниматченко.- СПб.: Профессия, 2005. — 320 стр. 3. В.А. Пахаренко, Р.А. Яковлева, А.В.Пахаренко. Переработка полимерных композиционных материалов – Изд. комп. “Воля”, 2006 – 552 с. 4. Оленев Б.А., Мордкович Е.М., Калошин В.Ф. Проектирование производств по переработке пластических масс. М.: Химия, 1982. - 256 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).