Метрологія, стандартизація та сертифікація

Спеціальність: Хімічні технології та інженерія
Код дисципліни: 6.161.00.O.035
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Хімічна технологія силікатів
Лектор: доцент Магорівська Галина Ярославівна
Семестр: 8 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Підготовка фахівців з навиками основ метрології, стандартизації та зі знаннями і вміннями в галузі сертифікації матеріалів та виробів, становлення та перевірки відповідності продукції вимогам стандартів, нормативних документів в умовах ринкової економіки. Ознайомлення з системами стандартів, їх розроблення, впровадження, використання на різних стадіях виробничого процесу.
Завдання: загальні компетентності: 1. Здатність використовувати знання у практичних ситуаціях. 2. Здатність навчатися, сприймати набуті знання в предмет¬ній області та інтегрувати їх із уже наявними. 3. Здатність планувати та керувати часом. 4. Здатність до системного мислення, продукування нових ідей, креативності. 5. Уміння працювати самостійно і в команді, здатність ефективно спілкуватися на професійному та соціальному рівнях. 6. Здатність до аналізу та синтезу, вміння виявляти, формулювати, ставити та вирішувати наукові (науково-прикладні) завдання. 7. Мати навички розроблення та управління проектами для забезпечення високого рівня ефективності реалізації різних видів проектів в предметній області. 8. Визначеність та наполегливість при виконанні отриманих завдань та відповідальність за якість виконуваної роботи. фахові компетентності: 1. Володіння методами спостереження, опису, ідентифікації, класифікації, об'єктів хімічної технології та промислової продукції. 2. Здатність застосовувати сучасні експериментальні методи роботи з технологічними об'єктами хімії в промислових і лабораторних умовах, навички роботи із сучасною вимірювальною апаратурою. 3. Здатність обирати і використовувати відповідне обладнання, інструменти та методи для реалізації та контролю хімічних виробництв. 4. Здатність обчислювати та обробляти дані, використовувати інформаційні технології для вирішення експериментальних і практичних завдань у професійній діяльності.
Результати навчання: 1. Методологій проектування та модернізації об’єктів хімічної промисловості, відповідно до нормативних вимог чинних стандартів і технічних умов 2. Оцінювати вплив технологічних чинників на склад кінцевого продукту 3. Брати участь в обговоренні результатів різних видів роботи (дослідної, пошукової, проектної тощо) 4. Виявляти бажання працювати самостійно 5. Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати відповідні рішення 6. Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань 7. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні дисципліни Фізика Хімія Супутні дисципліни Основи технології важко топких неметалевих силікатних матеріалів Загальна хімічна технологія
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна “Метрологія, стандартизація та сертифікація” є дисципліною спеціалізації 161 Хімічні технології та інженерія. Дисципліна дає теоретичні знання з основ метрології, стандартизації та сертифікації матеріалів і виробів, розуміння та принципи перевірки відповідності продукції вимогам стандартів. Дає можливість ознайомитись з системами стандартів, їх структурою, принципами розроблення та впровадження, використання на різних стадіях виробничого процесу.
Опис: Загальні відомості про стандартизацію. Основні поняття, терміни визначення. Структура вітчизняної системи стандартизації Науково-технічні методи стандартизації. Головні принципи стандартизації. Класифікація продукції для стандартизації. Основні принципи стандартизації. Категорії, види стандартів. Порядок розроблення і затвердження стандартів. Класифікація міжгалузевих стандартів. Нагляд за впровадженням і дотриманням стандартів. Маркування продукції знаками відповідності, вимогам ДСТУ. Міжнародна система стандартів. Європейські стандарти. Міжнародні стандарти. Стандартизація в системі ISO. Основні міжнародні стандарти на силікатну продукцію. Стандартизація штрихового кодування продукції. Загальні поняття та положення з метрології. Завдання та функції метрології системи фізичних величин та їх одиниць. Принципи та методи вимірювань фізичних величин. Державний метрологічний контроль та нагляд. Засоби вимірювальної техніки. Структура та параметри засобів вимірювальної техніки. Показники точності. Стандартизація методів і засобів вимірювань. Види і методи вимірювань. Помилки вимірів. Нормативне розподілення випадкових величин. Основи сертифікації. Основні поняття і терміни та визначення. Методи та механізми сертифікації. Підтвердження відповідності продукції. Загальні положення. Процедура підтвердження та національний знак відповідності.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль: – захист звітів з лабораторних робіт; – контрольна робота. Підсумковий контроль: – залік.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль: захист лабораторних робіт, 1 контрольна робота (30 %). Підсумковий контроль: контрольний захід, залік (70%).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Шаповал М.І. Основи стандартизації, управління якістю і сертифікації: Підручник .- 3-є вид., перероб. і доп. – К.: Вид-во. Європ. Ун-ту, 2002. – 174 с. 2. Боженко Л.І. Метрологія , стандартизація, сертифікація та акридетація: Навчальний посібник. – Львів: Афіша, 2004. – 324 с. 3. Саранча Г.А. Метрологія , стандартизація, відповідність , акридетація та управління якістю: Підручник -К.: Центр навчальної літератури, 2006. -672 с. 4. Павлов В.І., Мишко О.В., Опьонова І.В., Павліха Н.В. Основи стандартизації, сертифікації та ідентифікації товарів: Навчальний посібник-К.: Кондор, 2004. -230 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Метрологія, стандартизація та сертифікація

Спеціальність: Хімічні технології та інженерія
Код дисципліни: 6.161.00.O.034
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Фізична, аналітична та загальна хімія
Лектор: доц. Макота Оксана Іванівна
Семестр: 8 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: • державну політику з питань стандартизації метрології, сертифікації; • порядок розроблення і впровадження стандартів та інших нормативних документів; інформаційне забезпечення з питань сертифікації. встановити відповідність різних категорій та видів нормативних документів; підібрати нормативні документи відповідно до поставленої задачі у визначеній сфері діяльності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Аналітична хімія та інструментальні методи аналізу, Вища математика, Основи екології.
Короткий зміст навчальної програми: Зміст і задачі курсу “Метрологія, стандартизація та сертифікація матеріалів і виробів”. Предмет і завдання метрології. Види і методи вимірювань. Хімічна метрологія. Метрологічні аспекти хімічного аналізу. Державна система стандартизації України. Нормативні документи зі стандартизації. Державний нагляд за додержанням стандартів. Хімічні стандарти. Управління якістю продукції. Сертифікація.
Методи та критерії оцінювання: письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування, поточний контроль (30%) підсумковий контроль (70 %, контрольний захід, залік): письмово-усна форма (70
Рекомендована література: 1. Г.А. Саранча. Метрологія, стандартизація та управління якістю. К.: “Либідь”, 1993. – 256 с. 2. Р. Бичківський, В. Зорій, П. Столярчук. Основи метрологічного забезпечення. Львів: ДУ “Львівська політехніка”, 1999. – 180с. 3. Р. Бичківський. Управління якістю. Львів: ДУ “Львівська політехніка”, 2000. – 329с. 4. Р. Бичківський, П. Столярчук, Л. Сопільник, В. Друзюк. Сертифікація. Львів: ДУ “Львівська політехніка”, 2001. – 264с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).