Технологія і обладнання виробництва в'яжучих речовин, частина 2

Спеціальність: Хімічні технології та інженерія
Код дисципліни: 6.161.11.E.045
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Хімічна технологія силікатів
Лектор: доцент Боровець Зенон Іванович
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: підготовка фахівців до інженерної та наукової роботи з фундаментальними знаннями і практичними навиками в області хімічної технології виробництва в'яжучих матеріалів та виробів на їх основі
Завдання: Завдання навчальної дисципліни Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності: ЗК 1. Здатність генерувати нові ідеї (креативність). ЗК 2. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. ЗК 3. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. ЗК 4. Здатність працювати самостійно і в команді. ЗК 5. Здатність до самоосвіти та підвищення рівня професійної кваліфікації. фахові компетентності: ФК 1. Здатність досліджувати, класифікувати і аналізувати показники якості хімічної продукції, технологічних процесів і обладнання хімічних виробництв. ФК 2. Здатність організовувати і управляти хіміко-технологічними процесами в умовах промислового виробництва та в науково-дослідних лабораторіях з урахуванням соціальних, економічних та екологічних аспектів. ФК 3. Здатність використовувати результати наукових досліджень і дослідно-конструкторських розробок для вдосконалення існуючих та/або розробки нових технологій і обладнання хімічних виробництв. ФК 4. Здатність використовувати сучасне спеціальне наукове обладнання та програмне забезпечення при проведенні експериментальних досліджень і здійсненні дослідно-конструкторських розробок у сфері хімічних технологій та інженерії. ФК 5. Здатність організувати роботу виробничого підрозділу і управляти технологічними процесами хімічних виробництв з урахуванням вимог техніки безпеки та охорони праці. ФК 6. Здатність планувати і виконувати наукові дослідження в галузі хімічної інженерії. ФК 7. Здатність здійснювати науково-педагогічну діяльність у закладах вищої освіти. фахові компетентності професійного спрямування: ФКС 4.1. Здатність використовувати професійно-профільні знання і практичні навички для вирішення конкретних завдань у галузі хімічних технологій скла, кераміки, в?яжучих речовин та виробів на їхній основі. ФКС 4.2. Здатність критично аналізувати існуючі технології та формувати вимоги для розроблення інноваційних процесів і перспективних технологій скла, кераміки, в?яжучих речовин та виробів на їхній основі.
Результати навчання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: 1. Знання основних напрямків науково - технічного прогресу у виробництві в?яжучих речовин та виробів на їхній основі. 2. Знання номенклатури різних видів в?яжучих, бетонів, їх властивостей і економічної ефективності застосування. 3. Знання існуючих технологій виробництва портландцементу цементу, спеціальних цементів, бетонів та передового досвіду у цій галузі. 4. Розуміння тісного зв'язку властивостей сировинних матеріалів, дотримання технологічних параметрів виробництва та контролю якості продукції. Розуміння фізико-хімічних процесів клінкероутворення, випалу гіпсу та вапна, їх гідратації при тепловій обробці і в нормальних умовах, а також зміни експлуатаційних властивостей виробів під час їх довготривалої експлуатації. 5. Ознайомлення з сучасними тенденціями розвитку енергоощадних технологій та підвищеними вимогами до екологічності при виробництві в?яжучих речовин та виробів на їх основі.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Матеріалознавство
Короткий зміст навчальної програми: Сировинні матеріали для отримання гідравлічних вяжучих. Технологія портландцементу. Різновиди портландцементу. Корозія цементного каменю і бетону. Бетони: класифікація, сировинні матеріали, спеціальні види. Проекутування складу бетону. Будівельні розчини: класифікація, властивості. Сухі суміші.
Опис: Характеристики портландцементного клінкеру. Основні принципи розрахунку сировинної суміші. Сировинні матеріали і їх властивості. Технологічні схеми виробництва портландцементу. Процеси, що протікають при випалі клінкеру. Сучасні агрегати для випалу клінкеру. Розмелювання. Гідратація і тверднення портландцементу. Будівельно-технічні властивості і застосування портландцементу. Корозія цементного каменю і бетону. Способи захисту від корозії. Різновиди портландцементу. Багатокомпонентні цементи. Активні мінеральні додатки, види і класифікація. Бетони. Класифікація бетонів. Проектування складу бетону. Способи приготування, транспортування і укладання бетонних сумішей. Тверднення бетонів, методи його прискорення. Спеціальні види бетонів. Збірні залізобетонні вироби. Будівельні розчини. Класифікація і призначення. Властивості будівельних розчинників. Сухі суміші.
Методи та критерії оцінювання: письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування, контрольна робота (30%); підсумковий контроль (70 %, контрольний захід, екзамен): письмово-усна форма (70%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Бали за поточний контроль виставляються після виконання усіх лабораторних робіт, оформлення звітів та захисту лабораторних робіт в усній формі або у формі тестування не пізніше першого робочого дня після закінчення першого тижня семестрового контролю. Екзаменаційний контроль містить дві складові – письмову та усну. Письмова компонента містить завдання трьох рівнів складності і може проводитись у вигляді тестування або написання екзаменаційної роботи. Усна компонента проводиться у вигляді безпосереднього спілкування студента з викладачем стосовно усього матеріалу навчальної дисципліни у день іспиту або в наступний день. Семестровий контроль виставляється за результатами поточного і екзаменаційного контролів за 100-бальною шкалою.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Пащенко О. О. В’яжучі матеріали : підруч. / О. О. Пащенко, В. П. Сербін, О. О. Старчевська. – К. : Вища шк., 1995. – 416 с. 2. В’яжучі матеріали: Підручник / Р. Ф. Рунова, Л. Й. Дворкін, О. Л. Дворкін, Ю. Л. Носовський – К. : Основа, 2012. – 448 с. 3. Гоц В. І. Бетони і будівельні розчини : Підручник / В. І. Гоц. – К. : ТОВ УВПК «ЕксОб», К. : КНУБА, 2003. – 472 с. 4. Будівельне матеріалознавство : Підручник. / [П. В. Кривенко, К. К. Пушкарьова, В. Б. Барановський та ін.]; за ред. П. В. Кривенка. – К. : ТОВ УВПК «ЕксОб», 2004. – 704 с. 5. Kurdowski Wieslaw. Chemia cementu i betonu. Stowarzyszenie Producentow Cementu. – Warszawa – Krakow, 2010. – 728 s. 6. Jamrozy Zygmunt. Beton I jego technologie. Wydawnictwo naukowe PWN. – Warszawa – Krakow, 2000. – 485 s. 7. Дворкін Л. Й. Бетони і будівельні розчини / Л. Й. Дворкін, О. Л. Дворкін. – К. : Основа, 2008. – 448 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).