Загальнотеоретичні особливості досліджень у праві
Спеціальність: Право
Код дисципліни: 8.081.00.O.006
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Теорії права та конституціоналізму
Лектор: Кельман Михайло Степанович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей:
Інтегральна компетентність (ІНТ):
Здатність продукувати інноваційні наукові ідеї, оволодіння методологією наукової та педагогічної діяльності, вирішувати комплексні проблеми в процесі інноваційно-дослідницької та професійної діяльності, проводити оригінальні наукові дослідження на міжнародному та національному рівнях.
Загальні компетентності (ЗК):
ЗК1.Здатність методологічного осмислення і творчого пошуку шляхів вирішення актуальних світоглядних та прикладних проблем – юридичної науки і практики.
ЗК2.Здатність кваліфікувати явища і події правової дійсності, а також розуміти характер процесів, що відбуваються у правовій системі держави.
ЗК4.Здатність знаходити, відбирати, інтегрувати й систематизувати інформацію за певним напрямом і розробляти на її основі нові ідеї.
ЗК5.Здатність застосовувати закони формальної логіки в процесі інтелектуальної діяльності.
ЗК6.Здатність діяти відповідно до загального культурного світогляду, сформованого на основі морально-етичних норм та позитивних соціально-орієнтованих ціннісних переконань.
Фахові компетентності (ФК):
ФК1. Професійне розуміння правових механізмів забезпечення і захисту прав і свобод людини, світоглядних і методологічних проблем праворозуміння в контексті глобалізації та євроінтеграції.
ФК2.Розуміння проблем формування національної правової системи України та її адаптації до європейського права; співвідношення й взаємодії національного та міжнародного права.
ФК3.Поглиблені практичні навички у межах обраної спеціалізації щодо теоретичних основ складових елементів права, їх правової природи, методології, функцій, принципів, структури, форм реалізації.
ФК5.Розуміння сутності теоретичних основ та практичних підходів, специфіки правових інститутів та їх впливу на сучасне громадянське суспільство.
ФК8.Здатність виробляти правові позиції для розв’язання правових проблем і практичних ситуацій.
ФК9.Здатність приймати участь у різноманітних практичних правових заходах, у тому числі міжнародного рівня, у фахових дискусіях із проблем окремих галузей права, законотворчості, правозастосування.
ФК11. Здатність здійснювати розробку правових актів та тлумачення права, надавати рекомендації щодо їх удосконалення.
Результати навчання: Програмні результати навчання (ПР):
ЗН 1. Показати фундаментальні знання, набуті у процесі навчання в межах обраної спеціалізації щодо теоретичних основ складових елементів права, їх правової природи, основ методології, функцій, принципів, структури, форм реалізації.
ЗН 2. Відтворити глибокі знання в межах спеціалізації щодо еволюції думки про окремі елементи системи права з позначенням новацій і осучаснення.
ЗН 3. Визначити правову проблематику практичної ситуації, критично осмислити наявні умови, окреслити наявні кола правовідносин.
ЗН 4. Демонструвати знання професійних підходів, основ практичних прийомів правової роботи у межах обраної спеціалізації в праві.
Уміння (УМ):
УН 1. Збирати, обробляти та аналізувати значний обсяг інформації про структурні елементи системи права у межах обраної спеціалізації.
УН 2. Оцінювати та аналізувати практичні юридичні питання та практичні правові ситуації, пропонувати варіанти побудови аргументації.
Комунікація (КОМ):
КОМ 2. Організовувати та вести професійні дискусії у сфері окремих галузей права, їх складових елементів.
КОМ 3. Брати участь у фахових дискусіях із проблем окремих галузей права, законотворчості, правозастосування, поважати опонентів і їхню точку зору.
КОМ 4. Доносити до фахівців та широкого загалу інформацію, ідеї, проблеми, рішення та власний досвід з актуальних питань права.
Автономія і відповідальність (АіВ):
АіВ 2. Демонструвати здатність до подальших наукових досліджень з високим рівнем автономності (формулювати власні авторські висновки, пропозиції та рекомендації.
АіВ 3. Здатність усвідомлювати та нести особисту відповідальність за одержані наукові результати дослідження
АіВ 4. Оцінювати результати власної професійної роботи й відповідати за особистий професійний розвиток.
АіВ 5. Приймати самостійно рішення на основі набутих фундаментальних знань у різних правових ситуаціях, формувати юридичні висновки, правову позицію, бути лідером, відповідати за командну роботу.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Теорія права. Філософія права. Галузеві дисципліни.
Супутні і наступні навчальні дисципліни: Світоглядні та методологічні проблеми праворозуміння. Правова глобалістика. Проблеми філософсько-правових досліджень.
Короткий зміст навчальної програми: Загальнотеоретичні особливості досліджень у праві – це наука про переосмислення предметного поля, явищ і процесів у правовому просторі. Полем діяльності є деполітизація і деідеологізацій вітчизняної теорії права та основні підходи до право розуміння.
Програма складена так, що аспіранти мають можливість розширити свої знання з правничих дисциплін на сучасному етапі розвитку суспільства та спрогнозувати тенденції розвитку правових явищ у майбутньому. Навчальна дисципліна підготовлена з урахуванням правових знань, отриманих аспірантами за попередні роки навчання. Вони враховують особливості і вимоги правового навчання на сучасному етапі розвитку незалежної Української держави, передбачають використання освітнього потенціалу права для формування правової свідомості, громадянської позиції, утвердження ідеї пріоритету загальнолюдських цінностей та новітніх правових норм у світлі євроінтеграційних процесів нашої держави.
Опис: 1. Загальнотеоретичне правознавство, стан та перспективи.. 2.Методологія наукових досліджень у праві. 3.Теорія права у працях українських вчених ( XIX – початок XX століття ). 4.Юридична термінологія. 5.Право як природний феномен. 6.Право, закон: співвідношення понять. 7. Особливості права як самостійної соціокультурної цінності. 8. Проблеми суб’єкта права у загальній теорії права. 9. Джерела права: проблеми теорії.. 10.Принцип верховенства права. 11. Нормативно-правові акти України. 12. Глобалізація і право. Право, сутність, зміст. Поняття глобалізації. Право як інструмент глобалізації. Тенденції розвитку українського права в умовах глобалізації. Прояви глобалізації. Позитивні та негативні інститути сучасної глобалізації для права і державного суверенітету. 13. Юридична техніка як сфера наукових знань . Поняття юридичної техніки. Доктринальні основи юридичної техніки. Місце теорії юридичної техніки в загальній теорії права. Юридична техніка нормотворчості. Складові юридичної техніки: юридична термінологія, юридичні конструкції.
Методи та критерії оцінювання: Методами оцінювання рівня досягнення результатів навчання здобувачів освіти є: усне опитування на практичних (семінарських) заняттях; контрольна робота; виконання індивідуального науково-дослідного завдання; підсумкова контрольна робота.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання результатів навчання студента здійснюється за результатами ПК за встановленою в Університеті 100-бальною шкалою оцінювання. Поточний контроль (ПК): практичні (семінарські) заняття – 40 балів; письмова контрольна робота – 10 балів; підсумкова контрольна робота – 50 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Загальна теорія права: підручник / за заг. ред. М. І. Козюбри. К.: Ваіте, 2016. 392 с.
2. Загальна теорія права: підручник / О.В. Петришин, Д.В. Лук’янов, С.І. Максимов, В.С. Смородинський та ін.; за ред. О.В. Петришина. Харків: Право, 2020. 568 с.
3. Загальнотеоретичне правознавство, верховенство права та Україна. Зб. наук ст. К.: ДУХ І ЛІТЕРА, 2013. 608 с.
4. Іванків І. Зміна підходів до викладання у юридичній освіті як основна передумова формування професійного правника. Право України. 2017. № 10. С. 73-81.
5. Калиновський Ю.Ю. Парадигмальні виміри правосвідомості українського суспільства. – Х.: Майдан, 2012. 346 с.
6. Катаєв С.Л. Сучасне українське суспільство. К.: Центр навчальної літератури, 2006. 200 с.
7. Кельман М.С. Юридична наука: проблеми методології. Тернопіль : «Терно–граф», 2011. 389 с.
8. Кельман М.С., Стратонов В.М. Загальна теорія права : підручник. Вид. 6-те, доп. Херсон: ОЛДІ-ПЛЮС, 2020. 742 с.
9. Кельман М.С., Сивуля Т.М. Теоретична складність і практична значущість проявів взаємовпливу релігії та права. Науково-інформаційний вісник Івано-Франківського університету права імені Короля Данила Галицького. Серія «Право». 2022. Вип. 13 (25). С. 61-69.
10. Кельман М.С., Ткачук О.І. Методологія як форма мислення і складова культури дослідника: монографія. Львів: Ліга-Прес, 2022. 154 с.
11. Рабінович П.М. Методологія юридичної науки. Юридична енциклопедія: у 6-ти т. К.: Укр.
12. Стовба О.В. Право і час: монографія. Харків: Вид-во «Тім Пабліш Груп», 2016. 368 с.
13. Стражний О.С. Український менталітет (ілюзії, міфи, реальність). К.: Книга, 2008. 368 с.
14. Сунєгін С.О. Право, мораль і релігія як соціальні регулятори: об’єктивний та суб’єктивний виміри. Правова держава. 2017. Вип. 28. С. 145-163.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).