Актуальні питання теорії та практики у галузі судової експертизи
Спеціальність: Право
Код дисципліни: 8.081.00.M.028
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Міжнародне та кримінальне право
Лектор: Доцент Бараняк Володимир Михайлович
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Інтегральна компетентність (ІНТ)
Здатність продукувати інноваційні наукові ідеї, оволодіння методологією наукової та педагогічної діяльності, вирішувати комплексні проблеми в процесі інноваційно-дослідницької та професійної діяльності, проводити оригінальні наукові дослідження на міжнародному та національному рівнях.
Загальні компетентності (ЗК)
ЗК1. Здатність методологічного осмислення і творчого пошуку шляхів вирішення актуальних світоглядних та прикладних проблем – юридичної науки і практики.
Спеціальні (фахові) компетентності (ФК)
ФК1. Професійне розуміння правових механізмів забезпечення і захисту прав і свобод людини, світоглядних і методологічних проблем праворозуміння в контексті глобалізації та євроінтеграції. ФК 2. Розуміння проблем формування національної правової системи України та її адаптації до європейського права;співвідношення й взаємодії національного та міжнародного права.
ФК 4. Здатність аналізувати та прогнозувати розвиток окремих елементів системи права у межах юридичних процедур обраної спеціалізації з урахуванням норм національного законодавства та міжнародно-правових документів, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, судових рішень.
ФК 8.Здатність виробляти правові позиції для розв’язання правових проблем і практичних ситуацій.
ФК 9.Здатність приймати участь у різноманітних практичних правових заходах, у тому числі міжнародного рівня, у фахових дискусіях із проблем окремих галузей права, законотворчості,правозастосування.
Результати навчання: Уміння (УН)
УН 1. Збирати, обробляти та аналізувати значний обсяг інформації про структурні елементи системи права у межах обраної спеціалізації
УН 2. Оцінювати та аналізувати практичні юридичні питання та практичні правові ситуації, пропонувати варіанти побудови аргументації.
Комунікація (КОМ)
КОМ 1. Взаємодіяти з фахівцями інших галузей при розробці та реалізації необхідних актів застосування права, правових, процесуальних документів.
КОМ 2. Організовувати та вести професійні дискусії у сфері окремих галузей права, їх складових елементів.
КОМ 3. Брати участь у фахових дискусіях із проблем окремих галузей права, законотворчості, правозастосування, поважати
опонентів і їхню точку зору.
КОМ 4. Доносити до фахівців та широкого загалу інформацію, ідеї, проблеми, рішення та власний досвід з актуальних питань права.
Автономія і відповідальність (АіВ)
АіВ 4. Оцінювати результати власної професійної роботи й відповідати за особистий професійний розвиток.
АіВ 5. Приймати самостійно рішення на основі набутих фундаментальних знань у різних правових ситуаціях, формувати юридичні висновки, правову позицію, бути лідером, відповідати за командну роботу.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • криміналістика;
• кримінальний процес;
• судова експертологія;
• криміналістичні експертизи;
• провадження судових експертиз.
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна “Актуальні питання теорії та практики у галузі судової експертизи” у Навчально-науковому інституті права та психології НУ «Львівська політехніка» викладається аспірантам третього освітньо-наукового рівня вищої освіти спеціальності 081 Право.
У системі судово-експертних досліджень в Україні судові експертизи набувають все більшого значення. Реалізація норм чинного законодавства, постановка обґрунтованих судових рішень неможлива без забезпечення правосуддя незалежною, кваліфікованою, такою, що базується на передових досягненнях науки і техніки, судовою експертизою.
Навчальна дисципліна розроблена з врахуванням актуальних проблем судової експертизи і відповідно до напрямків криміналістики та судової експертології, спрямована на більш повне і всебічне вивчення експертної науки та практики.
Завдання, що стоять перед майбутніми молодими науковцями, вимагають формування системи знань у сфері судово-експертної діяльності, діючого законодавства про судову експертизу, можливостей судових експертиз, тактичних прийомів їх призначення, підготовки та організації проведення.
Опис: Актуальні питання розвитку сучасної експертології як науки. Актуальні питання сучасної методології та методів криміналістики та судової експертизи. Класифікація судово-криміналістичних експертиз: за місцем проведення; за послідовністю проведення; за обсягом дослідження; за чисельністю складу виконавців експертних досліджень; за змістом спеціальних знань; за обов’язковістю. Криміналістична характеристика злочинів, які вчиняються з використанням вибухових речовин. Одорологія як галузь наукового знання і її місце та роль в криміналістиці. Зв’язок криміналістичної експертизи матеріалів, речовин, виробів з іншими видами судових експертиз Особливості призначення криміналістичної експертизи наркотичних засобів та психотропних речовин. Загальна характеристика мікрооб’єктів та їх значення у розкритті та розслідуванні злочинів.
Методи та критерії оцінювання: Методами оцінювання знань (успішності навчання) виступають: проведення попереднього, поточного і підсумкового контролю знань аспірантів.
Попередній контроль являє собою діагностику вхідного рівня знань, який дає змогу визначити наявний рівень знань аспірантів на початку вивчення дисципліни чи на початку вивчення конкретної теми. Формою попереднього контролю є вхідний контроль знань. Він проводиться на першому семінарському занятті з метою оцінки залишкових знань аспірантів, отриманих під час вивчення циклу дисциплін на попередніх рівнях освіти. Попередній контроль у виді перевірки і оцінки залишкових знань проводиться також через деякий час на початку наступного семінарського заняття. Вхідний контроль знань проводиться у формі письмової роботи з визначення певних понять, категорій чи процесуально - правових явищ протягом 10 – 15 хвилин на початку заняття.
Оцінка вхідного контролю знань аспірантів зараховується до оцінки за семінарське чи практичне заняття.
Поточний контроль знань є органічною частиною всього навчального процесу і слугує засобом виявлення ступеня сприйняття (засвоєння) навчального матеріалу з дисципліни.
Оцінювання знань аспірантів на основі даних поточного контролю знань відбувається за допомогою контролю активності роботи під час вивчення програмного матеріалу дисципліни, включаючи відповіді на семінарських заняттях, підготовка доповідей, повідомлень та аналітичних матеріалів тощо.
Поточний контроль на семінарських заняттях проводиться з метою вияснення готовності аспірантів до занять у таких формах:
- фронтального стандартизованого усного опитування аспірантів за основними питаннями семінару;
- фронтальної перевірки виконання домашніх завдань; виклику окремих аспірантів для самостійного розв'язування практичних завдань чи ситуацій;
- бліц - опитування, що являє собою або суцільне опитування всіх присутніх аспірантів або вибіркове опитування частини присутніх. Запитання з теми (кількох тем), яка готувалася на семінарське заняття, передбачають чітку коротку відповідь. При бліц-опитуванні кожен аспірант має право відповісти лише один раз;
- інше.
Самостійна та індивідуальні робота аспірантів передбачає цілеспрямований пошук ефективних способів вивчення дисципліни, свідоме ставлення та послідовність в роботі, вміння використовувати наявну літературу і нормативну базу, планувати власну роботу.
Підсумковим контролем рівня знань аспірантів є проведення екзамену. До структури завдань екзаменаційної роботи, відповідно до специфіки, включаються:
- тестові завдання різних рівнів складності,
- теоретичне питання нормативного або проблемного характеру.
Критерії оцінювання результатів навчання: Критерії оцінювання результатів навчання: практичні
(семінарські) заняття – 20, науково-дослідницькі завдання,
реферати, доповіді, участь у ділових чи імітаційних іграх, конференції, проекти рішень - 20, підсумкова
екзаменаційна
робота – 60 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Експертизи у судочинстві України: наук.-практ. посіб. /за заг. ред. В. Г. Гончаренка, І. В. Гори. – К.: Юрінком Інтер, 2015. – 504 с.
2. Організаційні основи проведення окремих видів судових експертиз: навч. посібник / Л. Ф. Гула, О. М. Гумін. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2018. – 428 с.
3. Щербаковський М. Г. Призначення та провадження судових експертиз. — X.: Фактор, 2011. – 400 с.
4. Дуфенюк О. М. Експертиза у кримінальному провадженні за законодавством України та Польщі: порівняльне дослідження: монографія. Львів: ЛьвДУВС, 2018. 272 с.
5. Давидова О. О. Криміналістичні дослідження матеріалів, речовин та виробів: курс лекцій. –К.: КНТ, 2008.–340 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).