Проблеми адміністративного права та процесу
Спеціальність: Право
Код дисципліни: 8.081.00.M.036
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Адміністративне та інформаційне право
Лектор:
Скочиляс-Павлів Ольга Василівна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Загальні компетентності (ЗК):
ЗК1. Здатність методологічного осмислення і творчого пошуку шляхів вирішення актуальних світоглядних та прикладних проблем-юридичної науки та практики.
Спеціальні (фахові, предметні) компетентності (СК):
ФК1. Професійне розуміння правових механізмів забезпечення і захисту прав і свобод людини, світоглядних і методологічних проблем праворозуміння в контексті глобалізації та євроінтеграції
ФК2. Розуміння проблеми формування національної правової системи України та її адаптації до європейського права; співвідношення й взаємодії національного та міжнародного права.
ФК4. Здатність аналізувати та прогнозувати розвиток окремих елементів системи права у межах юридичних процедур обраної спеціалізації з урахуванням норм національного законодавства та міжнародно-правових документів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, судових рішень.
ФК5. Розуміння сутності теоретичних основ та практичних підходів, специфіки правових інститутів та їх впливу на сучасне громадянське суспільство.
ФК6. Поглиблені знання про практичні аспекти правової роботи, окремих складових елементів системи права у національній та зарубіжній юридичній практиці.
ФК7. Поглибленні знання в межах спеціалізації про онтологічну сутність та еволюцію думки про окремі елементи системи права.
ФК8. Здатність виробляти правові позиції для розв'язання правових проблем і практичних ситуацій.
ФК9. Здатність приймати участь у різноманітних практичних правових заходах, у тому числі міжнародного рівня, у фахових дискусіях із проблем окремих галузей права, законотворчості, правозастосування.
Результати навчання: ЗН3. Визначити правову проблематику практичної ситуації, критично осмислити наявні умови, окреслити наявні кола правовідносин.
ЗН5. Описати знання про структурні елементи окремих складових права на міжнародному, державному, місцевому, локальному рівнях.
УН1. Збирати, обробляти та аналізувати значний обсяг інформації про структурні елементи системи права у межах обраої спеціалізації.
УН2. Оцінювати та аналізувати практичні юридичні питання та практичні правові ситуації, пропонувати варіанти побудови аргументації.
КОМ1. Взаємодіяти з фахівцями інших галузей права при розробці та реалізації необхідних актів застосування права, правових, процесуальних документів.
КОМ2. Організовувати та вести професійні дискусії у сфері окремих галузей права, їх складових елементів.
КОМ3. Брати участь у фахових дискусіях із проблем окремих галузей права, законотворчості, правозастосування, поважати опонентів і їхню точку зору.
АіВ4. Оцінювати результати власної професійної роботи й відповідати за особистий професійний розвиток.
АіВ5. Приймати самостійно рішення на основі набутих фундаментальних знань у різних правових ситуаціях, формувати юридичні висновки, правову позицію, бути лідером, відповідати за командну роботу.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Супутні і наступні навчальні дисципліни:практикум з науково-дослідної роботи у галузі адміністративного права; світові тенденції розвитку адміністративно-правової науки.
Короткий зміст навчальної програми: Актуальні проблеми адміністративного права та процесу – навчальна дисципліна, завданням якої є поглиблене вивчення сутності і змісту трансформаційних процесів, що відбуваються у сфері публічного адміністрування і охоплюють реформування структур виконавчої влади, місцевого самоврядування, публічної служби, територіального устрою України на засадах втілення нової управлінської ідеології і взаємовідносин держави з громадянським суспільством. Розглядаються нові погляди на роль, зміст і систему адміністративного права в демократичній, правовій державі, основні напрямки розвитку і реформування адміністративного законодавства.
Опис: Актуальні проблеми тлумачення норм адміністративного права та процесу (підходи вчених до тлумачення норм адміністративного права. Співвідношення змісту та сутності при здійсненні тлумачення норм адміністративного права. Професійно-правове тлумачення норм адміністративного права. Теорія протиправного закону).
Актуальні проблеми адміністративно-правового регулювання у сфері оборони України (правила ведення війни. Нормативне регулювання оборони України. Адміністративно-правовий режим воєнного стану. Методи, засоби захисту вітчизни та діяльності публічної адміністрації. Адміністративна відповідальність у сфері оборони України. Напрями вдосконалення адміністративно-правового регулювання у сфері оборони України).
Актуальні проблеми проходження публічної служби (поняття, принципи та класифікація державної служби в Україні. Адміністративно-правовий статус державного службовця. Особливості служби в органах місцевого самоврядування. Правова культура (антикультура) у сфері публічної служби).
Поняття та основні завдання адміністративного судочинства в Україні (поняття, особливості та основні завдання, які ставляться до адміністративного судочинства в Україні. Предмет та метод адміністративного судочинства. Принципи адміністративного судочинства. Історичні аспекти виникнення та становлення адміністративного судочинства).
Основні стадії адміністративного судочинства (поняття та види стадій адміністративного судочинства. Учасники судового процесу. Докази та доказування в адміністративному судочинстві. Провадження в суді першої інстанції. Апеляційне та касаційне провадження в адміністративному судочинстві).
Провадження у справах за зверненнями громадян (загальні положення про звернення громадян. Порядок розгляду звернень громадян та їх характеристика. Електронна петиція та доступ до публічної інформації).
Актуальні проблеми виконавчого провадження (поняття, правова основа та ознаки виконавчого провадження. Суб'єкти виконавчого провадження та їх процесуальний статус. Стадії виконавчого провадження та їх зміст).
Методи та критерії оцінювання: Основні методи оцінювання:
• усне опитування на семінарських заняттях;
• виступ на семінарських заняттях (із доповіддю, у дискусії тощо);
• робота в групі на семінарських заняттях;
• іспит.
Критерії оцінювання результатів навчання: Результати навчальної діяльності студентів оцінюються за 100-бальною шкалою і розподіляються таким чином:
- 40 балів – поточний контроль;
- 60 балів – іспит.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Загальне адміністративне право: підручник / І. С. Гриценко, Р. С. Мельник, А. А. Пухтецька та ін.; за заг. ред. І. С. Гриценка. К.: Юрінком Інтер. 2017. 568 с.
2. Ковалів М. В., Єсімов С. С., Іваха В. О., Гаврильців М. Т., Лук’янова Г. Ю., Гурковський М. П., Кісіль Р. В. Проблеми організації та діяльності місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування в Україні: навч. посібник. Львів: ЛьвДУВС. 2017. 553 с.
3. Остапенко О.І., Ковалів М. В., Єсімов С. С., Гулак Л.С., Отчак Н.Я., Остапенко Л.О. Адміністративне право України. Загальна частина: навч. посібник. Львів: “Сполом”. 2019. 504 с.
4. Остапенко О.І., Ковалів М. В., Єсімов С. С., Гулак Л.С., Лук’янова Г.Ю., Ніканорова О.В., Цьвок М.С. Адміністративне право України. Загальна частина. Видання друге, доповнене: навч. посібник. Львів: “Сполом”. 2021. 616 с.
5. Адміністративне процесуальне право: Навч. посібник / кол. авт. ; за заг. ред. Т.П. Мінки. Дніпро: Дніпроп. держ. ун-т внутр. справ, 2017. 320 с.
Навчально-методичне забезпечення:
1. Робоча програма навчальної дисципліни
2. Методичні вказівки для підготовки до семінарських занять та самостійної роботи.
3. Віртуальне навчальне середовище дисципліни.
Інформаційні ресурси:
1. Офіційний веб-сайт Національного агентства України з питань державної служби. URL : https://nads.gov.ua/
2. Офіційний веб-сайт Верховної Ради України. URL: http://rada.gov.ua/
3. Офіційний веб-сайт Кабінету Міністрів України. URL: http://www.kmu.gov.ua/
4. Офіційний веб-сайт Президента України. URL: http://www.president.gov.ua/
5. Єдиний державний реєстр судових рішень. URL: https://reyestr.court.gov.ua/
6. Єдиний державний вебпортал електронних послуг. URL: https://my.gov.ua/info/services
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration.
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).