Проблеми філософсько-правових наукових досліджень
Спеціальність: Право
Код дисципліни: 8.081.00.M.040
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Теорії права та конституціоналізму
Лектор: Романова Альона Сергіївна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Інтегральна компетентність (ІНТ): Здатність продукувати інноваційні наукові ідеї, оволодіти методологією наукової та педагогічної діяльності, вирішувати комплексні проблеми в процесі інноваційно-дослідницької та професійної діяльності, проводити оригінальні наукові дослідження на міжнародному та національному рівнях.
Загальні компетентності (ЗК):
ЗК1 (Здатність методологічного осмислення і творчого пошуку шляхів вирішення актуальних світоглядних та прикладних проблем - юридичної науки і практики);
ЗК4 (Здатність знаходити, відбирати, інтегрувати й систематизувати інформацію за певним напрямом і розробляти на її основі нові ідеї);
ЗК5 (Здатність застосовувати закони формальної логіки в процесі інтелектуальної діяльності);
ЗК6 (Здатність діяти відповідно до загального культурного світогляду, сформованого на основі морально-етичних норм та позитивних соціально-орієнтованих ціннісних переконань).
Фахові компетентності спеціальності (ФК):
ФК2 (Розуміння проблем формування національної правової системи України та її адаптації до європейського права; співвідношення й взаємодії національного та міжнародного права;
ФК5 (Розуміння сутності теоретичних основ та практичних підходів, специфіки правових інститутів та їх впливу на сучасне громадянське суспільство;
ФК8 (Здатність виробляти правові позиції для розв’язання правових проблем і практичних ситуацій;
ФК9 (Здатність приймати участь у різноманітних практичних правових заходах, у тому числі міжнародного рівня, у фахових дискусіях із проблем окремих галузей права, законотворчості, правозастосування;
ФК11 (Здатність здійснювати розробку правових актів та тлумачення права, надавати рекомендації щодо їх удосконалення).
Результати навчання: Знання (ЗН):
ЗН 1. Показати фундаментальні знання, набуті у процесі навчання в межах обраної спеціалізації щодо теоретичних основ складових елементів права, їх правової природи, основ методології, функцій, принципів, структури, форм реалізації
ЗН 2. Відтворити глибокі знання в межах спеціалізації щодо еволюції думки про окремі елементи системи права з позначенням новацій і осучаснення.
ЗН 3. Визначити правову проблематику практичної ситуації, критично осмислити наявні умови, окреслити наявні кола правовідносин.
ЗН 4. Демонструвати знання професійних підходів, основ практичних прийомів правової роботи у межах обраної спеціалізації в праві.
Уміння (УН):
УН 1. Збирати, обробляти та аналізувати значний обсяг інформації про структурні елементи системи права у межах обраної спеціалізації
УН 2. Оцінювати та аналізувати практичні юридичні питання та практичні правові ситуації, пропонувати варіанти побудови аргументації.
Комунікація (КОМ):
КОМ 2. Організовувати та вести професійні дискусії у сфері окремих галузей права, їх складових елементів.
КОМ 3. Брати участь у фахових дискусіях із проблем окремих галузей права, законотворчості, правозастосування, поважати
опонентів і їхню точку зору.
КОМ 4. Доносити до фахівців та широкого загалу інформацію, ідеї, проблеми, рішення та власний досвід з актуальних питань права.
Автономія і відповідальність (АіВ):
АіВ 2. Демонструвати здатність до подальших наукових досліджень з високим рівнем автономності (формулювати власні авторські висновки, пропозиції та рекомендації.
АіВ 3. Здатність усвідомлювати та нести особисту відповідальність за одержані наукові результати дослідження
АіВ 4. Оцінювати результати власної професійної роботи й відповідати за особистий професійний розвиток.
АіВ 5. Приймати самостійно рішення на основі набутих фундаментальних знань у різних правових ситуаціях, формувати юридичні висновки, правову позицію, бути лідером, відповідати за командну роботу.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Філософія права, Загальнотеоретичні особливості досліджень у праві.
Супутні і наступні навчальні дисципліни: Правова глобалістика.
Короткий зміст навчальної програми: Проблеми філософсько-правових наукових досліджень у праві – це наука про переосмислення предметного поля, явищ і процесів у природно-правовому просторі, а також, у позитивно-правовому полі держави.
Сферою дослідження є методоло¬гічний алгоритм філософії права і держави, гносеології філософії права, онтології та деонтології природного права, аксіології та акмеології українського національного духу позитивного права.
В Україні сьогодні, після відомої втрати за радянських часів традицій філософсько-правових досліджень, спостерігається значне підвищення інтересу до філософії права з боку як філософів, так і юристів.
Проте підходи різних дослідників до розуміння предмета і методу проблем філософії права, специфіки філософсько-правової рефлексії, місця проблем філософії права в системі наук, до визначення її основних питань і функцій тощо далеко не одноманітні. Метою цього розділу і є пошук відповідей на дані проблемні питання.
Опис: 1. Філософія права: особливості предмету дослідження та перспективи розвитку. Основні типи праворозуміння: правовий позитивізм і природно-правове мислення. Філософія права у системі наук, її основні питання і функції. Принципи філософії права. Пошуки предмету і завдань філософії права. Способи обґрунтування права: об’єктивізм, суб’єктивізм, інтерсуб’єктивність. Місце та значення філософії права в системі наук.
2. Методологічний алгоритм філософсько-правових досліджень. Методологія філософії права. Методологія антропології права. Методологічна роль природного права у захисті свобідної волі людини. Співвідношення предмету і методу пізнання. Структура методологічного дослідження. Суб’єкт та об’єкт, суб’єктивне та об’єктивне в правовому дослідженні.
3. Проблеми онтології, гносеології, аксіології, акмеології та антропології права.
4. Осмислення буття людини у природно-правовому просторі. Інтелігібельні закони буття людини у природно-правовому просторі. Природно-феноменологічна сутність права. Метафізична природа права як його самодостатність. Природно-правовий простір як ідеальний вимір людського існування. Свобода як фундаментальна характеристика буття людини у природно-правовому просторі. Установки (атитюди людини у природно-правовому просторі.
5. Особливості дослідження позитивно-правового поля держави. Сенсибельна здатність людини усвідомити позитивно-правове поле держави. Свобідна воля як міра можливої самореалізації людини в державі. Держава як варіативність соціальної еволюції людини. Природно-правові властивості людини в державі. Форми гармонійного співіснування людини і держави. Онтологічні основи соціально-правової реальності. Реальність позитивного права. Аномія як можливість соціального хаосу. Цивілізація як форма соціального порядку. Відмінності та спільне між природним і позитивним правом.
6. Філософія правової поведінки людини. Філософія поведінки людини у природно-правовому просторі. Визначальні чинники правомірного існування людини. Природно-правове самоствердження людини в контексті правомірної поведінки. Поняття і форми суспільно-правомірної активності людини. Правовий ідеал як регулятор правомірної поведінки людини.
Методи та критерії оцінювання: Методами оцінювання рівня досягнення результатів навчання здобувачів освіти є: усне опитування на практичних (семінарських) заняттях; контрольна робота; виконання індивідуального науково-дослідного завдання; підсумкова контрольна робота.
Критерії оцінювання результатів навчання: Підсумкова оцінка складається з суми оцінки поточного контролю результатів навчання упродовж семестру та оцінки результату навчання при проведенні контрольного заходу під час семестрового контролю у формі екзамену.
Максимальна кількість балів за підсумковий контроль становить 100 балів, з яких 40 балів – за поточний контроль та 60 балів – екзаменаційний контроль.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Сливка С. С., Романова А. С. Філософія права: навчальний посібник. Львів : Ліга-прес, 2018. 250 с.
2. Сливка С. С., Романова А. С., Коваль І. М. Філософія права: визначники у термінах та сентенціях. Навч. посібник. Львів : Растр-7, 2020. 212 с.
3. Сливка С. С., Романова А. С., Коваль І. М. Філософія права у схемах і таблицях і поняттях. Навч. посібник. Львів : Растр-7, 2020. 176 с.
4. Антропологія права: професійна аргументація. Монографія. С. С. Сливка, А. С. Романова, О. Л. Чорнобай, І. М. Коваль. Львів : Ліга-прес, 2018. 212 с.
5. Балинська О. М.,Токарська А. С., Ященко В. А. Актуальні проблеми філософії права: посібник. Львів: ЛьвДУВС, 2017. 611 с.
6. Kymlicka W. Politics in the Vernacular Nationalism, Multiculturalism, and Citizenship. Oxford: Oxford University Press, 2001. 400 p.
7. Офіційний сайт Верховної Ради України. URL: https://www.rada.gov.ua/.
8. Офіційний інтернет портал Президента України. URL: http://www.president.gov.ua.
9. Офіційний сайт Кабінету Міністрів України. URL: http://www.kmu.gov.ua.
10. Офіційний сайт Міністерства закордонних справ України. URL: http://mfa.gov.ua/ua.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).