Методологічні основи протидії злочинам у сфері економіки

Спеціальність: Право
Код дисципліни: 8.081.00.M.034
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Міжнародне та кримінальне право
Лектор: Проф. Гумін Олексій Михайлович
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Набуття навиків і умінь, пов’язаних з використанням криміналістичних та оперативно-розшукових засобів, прийомів і методів у попереджені, виявлення та припинення кримінальних правопорушень у бюджетній сфері, паливно-енергетичному комплексі, у сфері інтелектуальної власності, банківській сфері, в сфері приватизації та відмиванні (легалізації) доходів, одержаних злочинним шляхом.
Завдання: ЗК3.Здатність представляти та обговорювати науковірезультати власного дослідження українською та іноземною мовою у відповідності до специфіки напряму дослідження, використовувати іншомовні джерела у професійній сфері. ЗК4.Здатність знаходити, відбирати, інтегрувати й систематизувати інформацію за певним напрямом і розробляти на її основі нові ідеї. ЗК6. Здатність діяти відповідно до загального культурного світогляду, сформованого на основі морально-етичних норм та позитивних соціально-орієнтованих ціннісних переконань. ЗК 7. Здатність розробляти та управляти науковими проектами, реєстрації прав інтелектуальної власності. ФК1. Професійне розуміння правових механізмів забезпечення і захисту прав і свобод людини, світоглядних і методологічних проблем праворозуміння в контексті глобалізації та євроінтеграції. ФК 2. Розуміння проблем формування національної правової системи України та її адаптації до європейського права; співвідношення й взаємодії національного та міжнародного права. ФК 8.Здатність виробляти правові позиції для розв’язання правових проблем і практичних ситуацій. ФК 9.Здатність приймати участь у різноманітних практичних правових заходах, у тому числі міжнародного рівня, у фахових дискусіях із проблем окремих галузей права, законотворчості, правозастосування.
Результати навчання: Аспіранти повинні знати: - сутність методології виявлення, попередження і припиненні злочинів у сфері економіки; - їх наукового тексту та природи виникнення злочинів у сфері економіки; - основні напрями методології криміналістики і оперативно-розшукової діяльності протидії злочинності; - специфіку і сутність методології щодо запобігання злочинності у сфері економіки; - технології та підходи до дослідження наукового тексту; - міждисциплінарний характер предмету вивчення; - практичні технології у криміналістиці і оперативно-розшуковій діяльності та їхня узгодженість із засадами кримінального процесу зх. Протидії злочинам у сфері економіки; - дискурсивний характер використання сучасних методів криміналістики і оперативно-розшукової діяльності щодо протидії злочинам у сфері економіки; - проблемні аспекти використання засобів і методів криміналістики і оперативно-розшукової діяльності у виявленні і розкритті злочинів у сфері економіки; - ефективність удосконалення правового забезпечення використання форм криміналістики і оперативно-розшукової діяльності у виявленні і розкритті злочинів у сфері економіки. Вміти: - практично застосовувати засобів криміналістики і оперативно-розшукової діяльності у протидії економічній злочинності; - критично оцінювати використання засобів криміналістики і оперативно-розшукової діяльності протидії економічній злочинності; - узагальнювати отриманні данні про підготовку та вчинення економічних злочинів за допомогою засобів криміналістики і оперативно-розшукової діяльності; - здійснювати виправлення порушених норм комунікативної культури як на рівні дискурсу, так і на рівні юридичного тексту; - здійснювати вибір необхідних засобів криміналістики і оперативно-розшукової діяльності щодо виявлення економічних злочинів і оцінювати їх результати; - складати відповідні документи за результатами застосування засобів криміналістики і оперативно-розшукової діяльності з виявлення і документування економічних злочинів; - скеровувати матеріали за результатами застосування засобів криміналістики і оперативно-розшукової діяльності до органів досудового розслідування економічних злочинів. Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток компетентностей, загальних: - Здатність продукувати інноваційні наукові ідеї, оволодіти методологією наукової та педагогічної діяльності, вирішувати комплексні проблеми в процесі інноваційно-дослідницької та професійної діяльності, проводити оригінальні наукові дослідження на міжнародному та національному рівнях. - Глибинні знання теоретичних основ та прикладних засад права, розуміння сучасних тенденцій розвитку правової науки. - Здатність ініціювати та проводити оригінальні наукові дослідження, ідентифікувати актуальні наукові проблеми, здійснювати пошук та критичний аналіз інформації, продукувати інноваційні конструктивні ідеї та застосовувати нестандартні підходи до вирішення складних і нетипових завдань. фахових: - Глибинне розуміння правових механізмів забезпечення і захисту прав і свобод людини, світоглядних і методологічних проблем праворозуміння в контексті глобалізації та євроінтеграції - Глибинне розуміння проблем формування національної правової системи України та її адаптації до європейського права; співвідношення й взаємодії національного та міжнародного права - Глибинне розуміння сучасних проблем правового забезпечення інформаційної сфери України. - Глибинне розуміння фундаментальних та прикладних проблем наукового забезпечення боротьби зі злочинністю та корупцією, реформування органів кримінальної юстиції України в умовах євроінтеграції та глобалізації. - Глибинне розуміння методологічних та прикладних засад правового забезпечення в галузі національної безпеки та міжнародного правопорядку.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Кримінальне право Судова психіатрія Судова медицина Актуальні питання теорії та практики у галузі кримінального процесу Актуальні питання теорії та практики у галузі судової експертизи Актуальні питання теорії та практики у галузі кримінології
Короткий зміст навчальної програми: Курс «Методологічні основи протидії злочинам у сфері економіки», як навчальна дисципліна належить до фундаментальних, нормативних, обов'язкових, професійно-орієнтованих юридичних дисциплін і посідає провідне місце у професійній підготовці юристів. Навчальна дисципліна будується на базі досягнення загального розвитку науки і техніки, практики попередження, виявлення і припинення злочинів у сфері економіки . Траєкторією моніторингу для вивчення є закономірності і тенденції розвитку економічної злочинності, систему її розвитку, актуальні проблеми теорії і практики дослідження доказів які використовуються в судочинстві, вносить пропозиції і рекомендації щодо удосконалення дослідження слідів економічних злочинів. Навчальна дисципліна «Методологічні основи протидії злочинам у сфері економіки», опирається на узагальнення оперативно-розшукової, слідчої, та судової практики. Правова культура є знання закономірностей виникнення механізму вчинення економічних злочинів та удосконалення практики виявлення слідів злочину та їх фіксації з метою використання їх в досудовому розслідуванні.
Опис: Методологічні основи попередження, виявлення і припинення злочинів у сфері економіки. Система методів пізнання злочинів у сфері економіки. Методика виявлення і припинення злочинів у бюджетній сфері. Оперативно-розшукові заходи та слідчі (розшукові) дії з метою їх виявлення та розслідування злочинів у бюджетній сфері. Оперативно-розшукові заходи та слідчі (розшукові) дії з метою їх виявлення та розслідування злочинів у паливно-енергетичному комплексі. Методика виявлення і припинення злочинів у сфері інтелектуальної власності. Методика виявлення і припинення злочинів у банківській та фінансово-кредитній системі. Методика виявлення і припинення злочинів, пов’язаних з відмивання (легалізацією) доходів, одержаних злочинним шляхом. Методика виявлення і припинення злочинів,пов’язаних з незаконною приватизацією та незаконним заволодінням земельними ресурсами.
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання результатів навчання студента здійснюється відповідно до 100-бальної шкали оцінювання, встановленої в Національному університеті «Львівська політехніка», згідно з Положенням про рейтингове оцінювання досягнень аспірантів. Підсумкова оцінка з навчальної дисципліни складається з оцінки ПК результатів навчання упродовж семестру та оцінки результатів навчання при проведенні контрольного заходу під час СК. Практичні заняття проводяться з основних, найбільш важливих тем та розділів юридичної деонтології. На основі активної форми навчання закріплюється теоретичний матеріал, навички та уміння, творчі здібності, формується психологічна готовність до майбутньої юридичної діяльності. Самостійна робота планується як форма навчання, що має на меті надання допомоги у вивченні запропонованої літератури, у пошуках відповідей на проблемні питання курсу, оволодінні практичними завданнями курсу. Ця форма роботи є основною для аспірантів. СК проводиться у формі заліку за накопичувальною системою, в терміни передбачені графіком навчального процесу Університету. Залік – це форма СК результатів навчання аспіранта з навчальної дисципліни за семестр. На залік (ЗК) виносяться теоретичні питання, завдання, що потребують творчого підходу та вміння синтезувати отримані знання і застосувати їх при вирішенні практичних завдань, за матеріалом, передбаченим робочою навчальною програмою дисципліни. Критерії оцінювання результатів навчання: Практичні заняття -40 Науково - дослідницькі завдання, доповіді на конференціях, реферати, наукові публікації, проекти рішень, активність ВНС, та інше -60 Сумарна кількість балів за всіма видами робіт -100
Критерії оцінювання результатів навчання: Відповідно до «Положення про рейтингове оцінювання досягнень студентів Національного університету «Львівська політехніка»: URL: https://lpnu.ua/sites/default/files/2020/pages/2029/svo0310polozhennyaproreytyngoveocinyuvannyadosyagnenstudentiv.pdf: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–80 балів – («дуже добре») виставляється за знання навчального матеріалу компонента вище від середнього рівня, включаючи розрахунки, аргументовані відповіді на поставлені запитання (можлива невелика кількість неточностей), вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 79–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 –61 бал – («посередньо») виставляється за посередні знання навчального матеріалу компонента, мало аргументовані відповіді, слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 60–50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («незадовільно» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень. Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: «5» балів – («відмінно») виставляється за знання навчального матеріалу, включаючи: аргументовані відповіді на поставлені запитання, вміння аналізувати феномени, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і розвитку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання задач (казусів), коректне застосування відповідних норм вітчизняного законодавства, міжнародного та/або окремих іноземних держав, слідчої, судової практики, статистичних платформ, тощо; «4» бали – («добре») виставляється за, загалом, правильне розуміння навчального матеріалу, включаючи аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання задач (казусів), коректне застосування відповідних норм вітчизняного законодавства; «3» бали – («посередньо») виставляється за фрагментарні знання навчального матеріалу, мало аргументовані відповіді, не повне застосування теоретичних положень та відповідних норм вітчизняного законодавства, під час розв’язання задач (казусів); «2» бали – («задовільно») виставляється за фрагментарні знання навчального матеріалу, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за недостатнє застосування теоретичних положень під час розв’язання задач (казусів); проблематичність використання відповідних норм вітчизняного законодавства; «1» бал – («незадовільно») виставляється за незнання більшої частини навчального матеріалу, істотні помилки, прогалини у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання задач (казусів), невміння орієнтуватися у пошуку відповідних норм вітчизняного законодавства, посилатися на них; «0» балів – виставляється за неготовність до заняття. Семестрова оцінка складається із суми балів, передбачених Робочою програмою навчальної дисципліни для поточного контролю (ПК) та семестрового контролю (СК). Оцінювання поточної успішності студентів здійснюється під час кожного практичного (семінарського) заняття. Усна відповідь, доповідь, участь у ділових чи імітаційних іграх, тощо, під час практичного заняття, оцінюється за 5-бальною шкалою і вноситься до «Журналу обліку академічної успішності та відвідування студентів». Ця інформація доводиться студентам на першому занятті.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: Відповідно до «Положення про рейтингове оцінювання досягнень студентів Національного університету «Львівська політехніка»: URL: https://lpnu.ua/sites/default/files/2020/pages/2029/svo0310polozhennyaproreytyngoveocinyuvannyadosyagnenstudentiv.pdf: «5» балів – («відмінно») виставляється за знання навчального матеріалу; «4» бали – («добре») виставляється за, загалом, правильне розуміння навчального матеріалу; «3» бали – («посередньо») виставляється за фрагментарні знання навчального матеріалу; «2» бали – («задовільно») виставляється за фрагментарні знання навчального матеріалу, неточні або мало аргументовані відповіді; «1» бал – («незадовільно») виставляється за незнання більшої частини навчального матеріалу; «0» балів – виставляється за неготовність до заняття. Семестрова оцінка складається із суми балів, передбачених Робочою програмою навчальної дисципліни для поточного контролю (ПК) та семестрового контролю (СК). Оцінювання поточної успішності студентів здійснюється під час кожного практичного (семінарського) заняття. Усна відповідь, доповідь, участь у ділових чи імітаційних іграх, тощо, під час практичного заняття, оцінюється за 5-бальною шкалою і вноситься до «Журналу обліку академічної успішності та відвідування студентів». Інформація доводиться до відома студентів на першому занятті.
Рекомендована література: 1. Ортинський В. Особливості планування розслідування злочинів у сфері економіки / Володимир Ортинський // Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія: Юридичні науки : збірник наукових праць. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2017. — № 861. — С. 4–10. 2. Європейський досвід організації системи протидії економічній злочинності [Електронний ресурс] : аналіт. Записка за 2018 рік. – Режим доступу: http://w.w.w. niss.gov.ua. 3. Правоохоронні органи на захисті економічної безпеки України: адміністративно-правовий аспект: монографія / Ю.В. Гаруст, В.І. Мельник. – Суми: Видавничо-виробниче підприємство «Мрія», 2019. – 256 с. 4. Лилик В.А. Методика розслідування нецільового використання бюджетних коштів, виділених на роботу з відходами. Дис. … на зд. наук. ст. к.ю.н. - Львів. 2019. – 204 с. 5. Колб О. Г. Запобігання корупції: підручник / О. Г. Колб, Б. М. Головкін. – Харків: Видавництво "Право", 2019. – 296 c. 6. Про Бюро економічної безпеки України: Закон України від 28 січня 2021. № 1150-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1150-20#Text.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35). URL: https://lpnu.ua/polozhennia-pro-akademichnu-dobrochesnist-u-natsionalnomu-universyteti-lvivska-politekhnika