Електричні системи змінно-постійного струму

Спеціальність: Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.141.11.E.040
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Електроенергетика та системи управління
Лектор: професор, к.т.н., доцент Лисяк Георгій Миколайович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення навчальної дисципліни є формування у студентів необхідних компетентностей шляхом набуття ними теоретичних знань, практичних умінь і навичок, достатніх для розуміння і дослідження режимів та успішного виконання професійних обов’язків з забезпечення ефективного застосування методів, способів і засобів аналізу та планування усталених режимів пересилання електроенергії в електричних системах змінно-постійного струму (ЕСЗПС).
Завдання: загальні компетентності: • здатність до аналізу та синтезу (ЗК2); • здатність здійснювати пошук, аналізувати і критично оцінювати інформацію з різних джерел (ЗК3); • уміння ефективно спілкуватися на професійному та соціальному рівнях (ЗК6); • креативність, здатність до системного мислення (ЗК7); • наполегливість у досягненні мети (ЗК8); • розуміння необхідності навчання протягом життя та трансферу набутих знань (ЗК9); • відповідальність за якість виконуваної роботи (ЗК10). фахові компетентності: • знання про тенденції розвитку і найбільш важливі нові розробки в області електричних систем змінно-постійного струму (ЕСЗПС), а також суміжних (ФК1); • знання і розуміння наукових понять, теорій і методів, необхідних для розв’язання задач в ЕСЗПС та їх устаткуванні (ФК2); • знання і розуміння сучасних технологічних процесів пересилання електроенергії в ЕСЗПС, призначення і технічних характеристик електроенергетичного та електротехнічного устаткування й обладнання (ФК3); • здатність застосовувати інформаційно-комунікаційні технології та навики програмування для розв’язання типових завдань інженерної діяльності з планування і ведення усталених режимів ЕСЗПС (ФК4); • здатність застосовувати аналітичні методи аналізу, математичне моделювання та виконувати фізичні та математичні експерименти для розв’язання інженерних завдань та при проведенні наукових досліджень в ЕСЗПС (ФК7); • здатність оцінювати доцільність та можливість застосування нових методів і технологій в задачах синтезу електроенергетичних, електротехнічних та електромеханічних систем (ФК11); • здатність аргументувати вибір методу розв’язування спеціалізованої задачі, критично оцінювати отримані результати та захищати прийняті рішення (ФК12); • здатність оцінювати доцільність та можливість застосування нових методів і технологій в задачах синтезу ЕСЗПС (ФКС4).
Результати навчання: 1. Розуміти функціональне призначення ЕСЗПС. 2. Знати основні технологічні показники нормального функціонування ЕСЗПС. 3. Розуміти властивості споживачів електричної енергії та технологічні умови забезпечення їх електричною енергією. 4. Знати конструктивні та функціональні властивості структурних елементів ЕСЗПС та способи регулювання їх режимів. 5. Розуміти цілі і особливості регулювання режимів ЕСЗПС. 6. Знати методи розрахунку режимів ЕСЗПС. 7. Знати принципи та засоби регулювання напруги в ЕСЗПС. 8. Знати принципи та засоби регулювання частоти і активної потужності в ЕСЗПС. 9. Вміти аналізувати режими ЕСЗПС та характеристики систем регулювання, оцінювати їх вплив на показники якості електроенергії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Електромагнітна сумісність. Діагностика та випробування електрообладнання. Перенапруги в електричних мережах.
Короткий зміст навчальної програми: Викладаються загальні питання застосування методів, способів і засобів розрахунку, аналізу, планування та регулювання усталених режимів електричних систем змінно-постійного струму та їх впливу на якість електричної енергії.
Опис: Уведення в електричні системи змінно-постійного струму (ЕСЗПС). Особливості та перспективи застосування трифазних незв’язаних систем змінного струму в електричній частині енергоблоків електростанцій. Особливості та перспективи застосування схемо-технічних вирішень енергоблоків з додатковим робочим трансформатором власних потреб. Гнучкі системи пересилання змінного струму. Розрахункові міжсистемні перетоки активної потужності. Вибір схеми гнучкої системи пересилання змінного струму та параметрів її елементів. Форми рівнянь стану протяжної лінії для аналізу характерних усталених режимів. Розподіл напруги і струму вздовж протяжної лінії. Способи та засоби збільшення пропускної спроможності протяжних електропересилень. Способи та засоби нормалізації рівнів напруги під час усталених режимів протяжних електропересилень. Моделювання трансформаторів та автотрансформаторів для аналізу усталених режимів. Системи пересилання постійного струму. Системи пересилання пульсуючого струму. Екологічні аспекти електричних систем змінно-постійного струму та охорона довкілля. Розвиток математичного моделювання електричних систем змінно-постійного струму.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль – виконання і захист розрахунково-графічної та лабораторних робіт. Методи оцінювання знань: вибіркове усне опитування; тести, оцінка активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень тощо. Екзаменаційний контроль –письмовий та усний компоненти.
Критерії оцінювання результатів навчання: Максимальна оцінка в балах. Семестровий контроль – 100 балів. Поточний контроль – 40, у т.ч.: - виконання і захист лаб. робіт – 30; - виконання контрольних робіт -10. Екзаменаційний контроль – 60, у т.ч.: - письмовий компонент – 50; - усний компонент – 10.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1.Електричні мережі та системи: підручник / В.М. Сулейманов, Т.Л. Кацадзе. – К.: НТУУ «КПІ», 2008. -456 с. 2. Енергетичні системи з електропередачами та вставками постійного струму / Шидловський А.К., Перхач В.С., Скрипник О.І. Відп. ред. Кузнецов В.Г.; АН України. Ін-т електродинаміки. – Київ: Наук. думка, 1992. – 288 с. 3. Електроощадні технології в електричних мережах енергетичних систем: навч. посіб. / Л.Н. Добровольська, В.В. Кулик, П.Д.Лежнюк; за наук. ред. П.Д. Лежнюка.– Луцьк: Вежа-Друк, 2018. – 328 с. 4. Электрические системы и сети: Учебник для вузов / Н.В.Буслова, В.Н.Винославский, Г.И.Денисенко, В.С.Перхач: Под ред. Г.И.Денисенко. - К.: Вища шк. - 1986. - 584с. 5. Лысяк Г.Н., Стряпан В.Н., Данилюк А.В. Математическое моделирование установившихся режимов электрических систем переменно-постоянного тока: Учебное пособие. – К.: УМК ВО. – 1990. – 104 с. 6.Правила улаштування електроустановок. Видання офіційне. Міненерговугілля України. Х.: Видавництво «Форт», 2017. – 760 с. 7. Рыжов Ю.П. Дальние электропередачи сверхвысокого напряжения: учебник для вузов / Ю.П. Рыжов. – М.: Издательский дом МЭИ, 2007. – 488 с. 8. Математичні задачі електроенергетики: підручник / В.С. Перхач. - Львів: Вища шк. Вид-во при Львів. ун-ті, 1989. – 464 с. 9. ДСТУ 3429-96. Електрична частина електростанцій та електричних мереж. Терміни та визначення (чинний з 01.01.1998 р.).
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).