Спецкурс з наукових досліджень спеціальності, частина 1
Спеціальність: Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.141.00.O.014
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Електромехатроніка та комп'ютеризовані електромеханічні системи
Лектор: професор Лозинський Андрій Орестович
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: 1. Здатність продемонструвати знання і розуміння наукових і математичних принципів, сучасної теорії інтелектуального керування, необхідних для виконання досліджень в області електроенергетики, електротехніки та електромеханіки.
2. Застосовувати знання і розуміння для розв’язування задач синтезу та аналізу в електромеханічних та електротехнічних системах.
3. Застосовувати системний підхід, інтегруючи знання з інших дисциплін під час проведення досліджень
4. Виконувати відповідні експериментальні дослідження та застосовувати дослідницькі навички за професійною тематикою.
5. Оцінювати отримані результати та аргументовано захищати прийняті рішення.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Теорія автоматичного керування. Методи оптимізації та їх застосування в задачах електротехніки. Методи синтезу та аналізу систем автоматизованого керування. Сучасні елекроприводи змінного струму.
Спецкурс з наукових досліджень спеціальності, частина 2
Короткий зміст навчальної програми: У межах дисципліни розглядаються основні поняття та методи сучасної теорії інтелектуального керування (інтервальна тип 2 нечітка логіка, алгоритми навчання багатошарових нейромереж, сучасні методи оптимізації на основі явищ живої природи). На практичних заняттях студенти набувають навичок синтезу інтелектуальних регуляторів, розв’язування оптимізаційних задач, застосування сучасного прикладного програмного забезпечення для вирішення задач аналізу та синтезу електротехнічних об’єктів, а також уміння аналізувати отримані результати.
Методи та критерії оцінювання: Захист звітів з лабораторних робіт та реферату – 75
Контрольний захід - 25
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Базова
1. Yager R., Filev R. Podstawy modelowania i sterowania rozmytego. –WNT: Warszawa, 1995 –388 st.
2. Driankov D., Hellendoorn H., Reinfrank M. Wprowadzenie do sterowania rozmytego. –WNT: Warszawa, 1996 –320 st.
3. Osowski S. Sieci Neuronowe w ujeciu algorytmicznym. – WNT:Warszawa, 1996. - P. 342.
4. Rutkowska D., Pilinski M., Rutkowski L. Sieci neuronowe, algorytmy genetyczne i systemy rozmyte. –PWN:Warszawa-Lodz, 1997. – 412 p.
5. Методы робастного, нейронечеткого и адаптивного управления / Под ред. Егупова Н.Д. –М:Изд-во МГТУ им. Н.Э.Баумана, 2002.–744 с.
6. Терехов В.А., Ефимов Д.В., Тюкин И.Ю. Нейросетевые системы управления. – М:«Радиотехника», 2002. – 480 с.
7. Aston Zhang, Zachary C. Lipton, Mu Li, Alexander J.Smola. Dive into Deep Learning. Mar18, 2020, - 961 p.
8. Michael A. Nielsen. Neural Networks and Deep Learning. Determination Press, 2015. -216 p. http://neuralnetworksanddeeplearning.com/Lyshevski S.E. Engineering and Scientific Computations Using MATLAB // Wiley-Interscience, 2003. - 240 pages.
9. Lopes C.P. MATLAB Control Systems Engineering // -Springer, 2014.
Спецкурс з наукових досліджень спеціальності, частина 1
Спеціальність: Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.141.00.O.015
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Електроенергетика та системи управління
Лектор: професор, д.т.н. Сегеда Михайло Станкович
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
загальні компетентності:
• знання спеціальних розділів математики, в обсязі, необхідному для освоєння професійно-орієнтованих дисциплін (ЗК1);
• здатність до аналізу та синтезу (ЗК2);
• здатність здійснювати пошук, аналізувати і критично оцінювати інформацію з різних джерел (ЗК3);
• уміння працювати як індивідуально, так і в команді (ЗК4);
• уміння ефективно спілкуватися на професійному та соціальному рівнях (ЗК5);
• розуміння необхідності навчання протягом життя та трансферу набутих знань (ЗК9);
відповідальність за якість виконуваної роботи (ЗК10);
фахові компетентності:
• знання про тенденції розвитку і найбільш важливі нові розробки в області електротехніки та електромеханіки, а також суміжних (ФК1);
• знання і розуміння наукових понять, теорій і методів, необхідних для розв’язання задач в електроенергетичних, електротехнічних та електромеханічних систем та їх устаткування (ФК2);
• здатність застосовувати інформаційно-комунікаційні технології та навики програмування для розв’язання типових завдань інженерної діяльності (ФК4);
• здатність використовувати отримані знання та уміння для роботи в промисловості і розуміти необхідність дотримання правил техніки безпеки, при виконанні посадових обов’язків (ФК5);
• здатність застосовувати аналітичні методи аналізу, математичне моделювання та виконувати фізичні та математичні експерименти для розв’язання інженерних завдань та при проведенні наукових досліджень (ФК7);
• здатність інтегрувати знання з інших дисциплін, застосовувати системний підхід та враховувати нетехнічні аспекти при розв’язанні інженерних задач та проведенні досліджень (ФК9);
• здатність оцінювати доцільність та можливість застосування нових методів і технологій в задачах синтезу електроенергетичних, електротехнічних та електромеханічних систем (ФК11).
Результати навчання: 1. Здатність продемонструвати знання і розуміння наукових і математичних принципів, необхідних для розв’язування інженерних задач та виконання досліджень в області електроенергетики, електротехніки та електромеханіки;
2. Вибирати методи і моделювати явища та процеси в динамічних системах, а також аналізувати отримані результати;
3. Застосовувати інформаційно-комунікаційні технології та навики програмування для розв’язання типових інженерних завдань;
4. Застосовувати знання і розуміння для розв’язування задач синтезу та аналізу елементів систем, характерних обраній спеціалізації;
5. Самостійно виконувати експериментальні дослідження та застосовувати дослідницькі навички за професійною тематикою;
6. Застосовувати системний підхід, інтегруючи знання з інших дисциплін та враховуючи не технічні аспекти, під час розв’язання інженерних задач обраної спеціалізації та проведення досліджень;
7. Оцінити доцільність та можливість застосування нових методів і технологій в задачах синтезу електроенергетичних, електротехнічних та електромеханічних систем;
8. Аргументувати вибір методів розв’язування спеціалізованої задачі, критично оцінювати отримані результати та захищати прийняті рішення.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Електромагнітна сумісність;
• Математичне моделювання електротехнічних систем та їх елементів;
• Спецкурс з наукових досліджень спеціальності, частина 2.
Короткий зміст навчальної програми: Викладено математичний апарат, який використовується для розв’язання задач електроенергетики: викладено математичні основи аналізу хвильових процесів в електроенергетичних системах, вибрані питання математичного моделювання хвильових процесів в електроенергетичних системах. Теоретичний матеріал для кожного розділу ілюструється наскрізними прикладами розв’язання задач, а також завершується контрольними запитаннями для перевірки знань.
Опис: Елементи теорії пересилання електричної енергії. Загальна характеристика хвильових процесів в електроенергетичних системах. Класифікація перенапруг. Характеристика перенапруг у силових трансформаторах. Методи визначення перенапруг. Загальні принципи координації ізоляції. Координація ізоляції за внутрішніми перенапругами та робочою напругою. Теорія поширення хвиль в однопровідній системі. Математична модель обвитки трансформатора без врахування та врахуванням взаємоіндукції між витками. Математична модель для дослідження хвильових процесів в двообвиткових трансформаторах. Математичне моделювання хвильових процесів у лініях електропересилання. Поширення хвиль у лініях електропересилання за наявності корони. Врахування скін-ефекту в проводах під час дослідження хвильових процесів у довгих лініях.
Методи та критерії оцінювання: • усне опитування (30%)
• підсумковий контроль - екзамен: письмово-усна форма (70%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Бали та відповідні до них оцінки фактичного рівня досягнення програмних результатів навчання формуються за результатами поточного та семестрового контролів шляхом урахування оцінювання повноти та якості виконання обов’язкових індивідуальних робіт, результатів тестування, що проводиться за допомогою електронного навчально-методичного комплексу, розміщеного у віртуальному навчальному середовищі Національного університету «Львівська політехніка», та усного опитування. Порядок та критерії виставляння балів та оцінок проводиться згідно «Стандарт вищої освіти СВО ЛП 03.10., Наказ № 27-1-10 від 23 січня 2019 р.»
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Кириленко О.В., Сегеда М.С., Буткевич О.Ф., Мазур Т.А. Математичне моделювання в електроенергетиці: Підручник / – Львів: Вид-во нац. ун-ту «Львівська політехніка», 2010. – 608 с.
2. Кириленко О.В., Сегеда М.С., Буткевич О.Ф., Мазур Т.А. Математичне моделювання в електроенергетиці: Підручник / – Львів: 2-е видання. Вид-во нац. ун-ту «Львівська політехніка», 2013. – 608 с.
3. Перхач В.С. Математичні задачі електроенергетики – 3-е вид., перероб. і доп. – Львів: Вища шк., 1989. – 464 с.
4. Сегеда М.С. Математичне моделювання в електроенергетиці: Навч. посібник / Мін. освіти і науки України; Національний університет “Львівська політехніка” – Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2002. – 300 с.
5. Сегеда М.С. Електричні мережі та системи: Підручник 3-е видання, доп. та перероблене / – Львів: Вид.-во Нац. ун.-ту “Львівська політехніка”, 2015. – 540 с.
6. Сегеда М.С. Математичне моделювання хвильових та електромагнітних процесів в електроенергетичних системах: Монографія. – Львів: Вид.-во Нац. ун.-ту “Львівська політехніка”, 2002. – 152 с.
7. Сегеда М.С.,Черемних Є.В., Мазур Т.А., Курилишин О.М. Математичне моделювання електромагнітних процесів у трансформаторах з урахуванням розподіленості параметрів: Монографія. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2016. – 148 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).