Розподілені системи збору інформації та керування в електроенергетичних системах

Спеціальність: Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.141.11.E.036
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Електроенергетика та системи управління
Лектор: к.т.н., доцент Баран Петро Михайлович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладання дисципліни є формування у студентів необхідних компетентностей, набуття ними знань та умінь з вивчення розподілених систем збору, обробки інформації та керування, принципів побудови сучасних автоматизованих систем керування технологічними процесами з використанням комплексів SCADA, інструментальних засобів розробки SCADA-систем, отримання практичних навиків з проектування та налагодження автоматизованих систем керування, достатніх для успішного виконання відповідних професійних обов’язків.
Завдання: загальних: • здатність до аналізу технологічного процесу, як об'єкту керування; • здатність здійснювати пошук інформації про способи та схемо-технічні вирішення розподілених систем збору даних та керування, аналізувати і критично оцінювати інформацію з різних джерел; • уміння працювати як індивідуально, так і в команді; • уміння ефективно спілкуватись на професійному та соціальному рівнях; • креативність і здатність до системного мислення під час розв’язання задач з розроблення схем систем збору інформації та керування технологічними процесами; • розуміння необхідності навчання протягом життя та трансферу набутих знань; • відповідальність за якість виконуваної роботи; фахових: • знання про тенденції розвитку і найбільш важливі нові розробки SCADA-систем в електроенергетичних системах; • знання і розуміння наукових понять, теорій і методів, необхідних для розв’язання задач з автоматизації диспетчерського керування в електроенергетичних системах; • здатність застосовувати інформаційно-комунікаційні технології та навики програмування для розв’язання типових завдань інженерної діяльності з проектування систем збору інформації та керування технологічними процесами електроенергетичних систем; • здатність застосовувати професійні знання й навички для розроблення нових схемо-технічних вирішень систем збору інформації та керування в електроенергетичних системах; • здатність застосовувати аналітичні методи аналізу, математичне моделювання та виконувати фізичні та математичні експерименти для розв’язання інженерних завдань з дослідження функціонування систем збору інформації та керування; • здатність критично аналізувати основні показники функціонування систем збору інформації та керування та оцінювати використані технічні рішення; • здатність інтегрувати знання з інших дисциплін, застосовувати системний підхід та враховувати нетехнічні аспекти під час розв’язання інженерних задач з розроблення функціональних схем систем збору інформації та керування; • здатність самостійно проектувати системи збору інформації та керування, їх елементи з урахуванням усіх аспектів поставленої задачі; • здатність оцінювати доцільність та можливість застосування нових методів і технологій в задачах синтезу електроенергетичних об’єктів; • здатність аргументувати вибір методу розв’язування спеціалізованої задачі, критично оцінювати отримані результати та захищати прийняті рішення; • базові знання основних нормативно-правових актів і довідкових матеріалів, чинних стандартів і технічних умов, інструкцій та інших розпорядних документів щодо забезпечення функціонування систем збору інформації та керування; • здатність фахового ведення ділових комунікацій щодо стану, проблем та перспектив розвитку систем збору інформації та керування.
Результати навчання: • знати призначення, функції і властивості розподілених систем збору, обробки інформації та керування в електроенергетичних системах; • знати принципи побудови сучасних автоматизованих систем керування технологічними процесами з використанням комплексів SCADA; • мати розуміння алгоритмів функціонування систем збору інформації та керування; • вміти застосовувати інструментальні засоби розробки SCADA-систем; • вміти проектувати та налагоджувати автоматизовані системи керування.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Комп'ютерні системи та мережі в електроенергетиці.
Короткий зміст навчальної програми: Викладено основні відомості про застосування інформаційних технологій в управлінні виробництвом і розподілом електроенергії, принципи побудови сучасних автоматизованих систем керування технологічними процесами в електроенергетичних системах з використанням комплексів SCADA, особливості їх проектування та налагодження.
Опис: Інформаційні технології і системи. Технічні засоби збору інформації та керування. Цифрова обробка сигналів. Автоматизовані системи керування. SCADA-системи: основні поняття та визначення; функції та архітектура; організація обміну інформацією; відображення оперативної інформації та дистанційне керування; програмне забезпечення верхнього рівня; засоби розробки SCADA-систем. Автоматизована система оперативно-диспетчерського керування MicroSCADA фірми ABB. Інформаційно-керуючі системи підстанцій.
Методи та критерії оцінювання: Захисти звітів з лабораторних робіт, захист розрахунково-графічних робіт, екзамен.
Критерії оцінювання результатів навчання: • письмові звіти з лабораторних і розрахункової робіт, усне опитування (30%) • підсумковий контроль - екзамен: письмово-усна форма (70%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Павлиш В.А., Гліненко Л.К. Основи інформаційних технологій: Навчальний посібник. - Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2013. 500 с. 2. Густав Олссон, Джангуидо Пиани. Цифровые системы автоматизации и управления. – СПб.: Невский Диалект, 2001. – 557 с.: ил. 3. Компьютерные информационные технологии в электроэнергетике: Уч. пособие / И.Г. Абраменко и др. Под общ. редакцией О.Г. Гриба. — Харьков: ХГАГХ, 2003.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).