Тепломасообмін в енергетичному обладнанні атомних електричних станцій
Спеціальність: Атомна енергетика
Код дисципліни: 6.143.00.O.022
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Теплоенергетика, теплові та атомні електричні станції
Лектор: доцент, к.т.н. Римар Тетяна Іванівна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
Загальні компетентності:
ЗК 3. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.
ЗК 12. Здатність засвоювати базові знання в галузі електричної інженерії, необхідні для освоєння професійно-орієнтованих дисциплін.
Фахові компетентності:
ФК 10. Здатність використовувати аналітичні та експериментальні методи, а також методи моделювання для вирішення професійних завдань.
ФКС 1.2. Знати принципи роботи теплообмінного обладнання АЕС, основні конструкції теплообмінних установок атомних електростанцій, конструктивні матеріали, які застосовуються в теплообмінних апаратах
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання:
ПР 1. Знання і розуміння математики, фізики, хімії та інженерних наук на рівні, необхідному для досягнення результатів освітньої програми, в тому числі певна обізнаність в останніх досягненнях в галузі.
Лекції - візуалізація, експрес-опитування студентів, практичні заняття -інформаційно-рецептивний метод, репродуктивний метод, лабораторні заняття – дослідницький метод; самостійна робота – репродуктивний метод.
Поточний контроль – виконання та захист практичних і лабораторних робіт, усне та фронтальне опитування.
ПР 2. Розуміння широкого міждисциплінарного контексту спеціальності 143 Атомна енергетика.
Лекції - візуалізація, експрес-опитування студентів, практичні заняття -інформаційно-рецептивний метод, репродуктивний метод, лабораторні заняття – дослідницький метод; самостійна робота – репродуктивний метод.
Поточний контроль – виконання та захист практичних і лабораторних робіт, усне та фронтальне опитування.
ПР 3. Обирати і застосовувати типові аналітичні, розрахункові та експериментальні методи для розв’язування складних спеціалізованих задач і практичних проблем у галузі атомної енергетики; правильно інтерпретувати результати виконаних досліджень та розрахунків.
Лекції - візуалізація, експрес-опитування студентів, практичні заняття -інформаційно-рецептивний метод, репродуктивний метод, лабораторні заняття – дослідницький метод; самостійна робота – репродуктивний метод.
Поточний контроль – виконання та захист практичних і лабораторних робіт, усне та фронтальне опитування.
ПР 5. Здійснювати розрахунки об’єктів атомно-енергетичного комплексу, виробів, процесів і систем в галузі атомної енергетики, що задовольняють конкретні технічні, економічні, законодавчі та інші вимоги, які можуть включати обізнаність про нетехнічні (суспільство) обрання і застосовування адекватної методології проектування.
Лекції - візуалізація, експрес-опитування студентів, практичні заняття - інформаційно-рецептивний метод, репродуктивний метод, лабораторні заняття – дослідницький метод; самостійна робота – репродуктивний метод.
Поточний контроль – виконання та захист практичних і лабораторних робіт, усне та фронтальне опитування.
ПР 7. Використовувати наукову і технічну літературу, бази даних та інші відповідні джерела інформації для розробки і обґрунтування технічних та управлінських рішень в атомній енергетиці.
Лекції - візуалізація, експрес-опитування студентів, практичні заняття - інформаційно-рецептивний метод, репродуктивний метод, лабораторні заняття – дослідницький метод; самостійна робота – репродуктивний метод.
Поточний контроль – виконання та захист практичних і лабораторних робіт, усне та фронтальне опитування.
ПР 10. Знати і розуміти основні методи та засоби експериментальних досліджень в атомній енергетиці, вміти планувати і виконувати експериментальні дослідження, оцінювати, точність і надійність їх результатів, робити обґрунтовані висновки з урахуванням сучасних знань з відповідної тематики.
Лекції - візуалізація, експрес-опитування студентів, практичні заняття - інформаційно-рецептивний метод, репродуктивний метод, лабораторні заняття – дослідницький метод; самостійна робота – репродуктивний метод.
Поточний контроль – виконання та захист практичних і лабораторних робіт, усне та фронтальне опитування.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити:
• Вища математика,
• Фізика,
• Технічна термодинаміка;
кореквізити:
• Парогенератори атомних електростанцій,
• Теплообмінні апарати атомних електростанцій.
Короткий зміст навчальної програми: Розвиток ядерної енергетики завжди був пов'язаний з вирішенням проблем тепломасообміну всіх пристрої АЕС і, головне, ядерного реактора. Зміст того, що ядерний реактор, в першу чергу, це теплоенергетичний агрегат, часто втрачається за поясненням ядерно-фізичних процесів в ньому. Вся історія ядерної енергетики вказує на те, що саме недостача знань в області теплообміну, корозії (масообміну), міцності часто призводить до неполадок в роботі АЕС.
Теорія тепломасообміну є науковою основою методів розрахунку, проектування і експлуатації теплообмінників, трубопроводів, теплоізоляції, систем теплопостачання, парогенераторів, систем паросилового устаткування, двигунів внутрішнього згорання, засобів вимірювання і контролю за тепловими процесами.
Опис: Основні види передачі теплоти. Теплопровідність за стаціонарного режиму і граничних умов першого роду. Процеси теплопередачі. Нестаціонарна теплопровідність. Основи теорії конвективного теплообміну. Тепловіддача у випадку руху рідини в каналах. Тепловіддача за вимушеного поперечного омивання труби і пучка труб. Тепловіддача за зміни агрегатного стану речовини. Променистий теплообмін. Основні закони теплового випромінювання. Особливості процесів теплообміну в різних режимах роботи реактора.
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання знань забезпечується поточним та екзаменаційним контролями.
Поточний контроль:
– підготовка та виконання практичних занять;
– підготовка, виконання та захист лабораторних робіт.
Екзаменаційний контроль здійснюється в період екзаменаційної сесії в письмово-усній формі.
Поточний контроль на практичних та лабораторних заняттях проводиться з метою виявлення готовності студента до занять у таких формах:
• вибіркове усне опитування перед початком занять;
• фронтальна перевірка виконання попередньої лабораторної роботи;
• оцінка активності студента у процесі занять, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей і т. ін.
Критерії оцінювання результатів навчання: - поточний контроль (30 балів): усне опитування; письмові звіти з лабораторних робіт;
- підсумковий контроль (70 балів): екзаменаційний тест оцінюється в 60 балів, усна компонента – 10 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Мисак Й.С. Основи тепломасообміну: Навч. посібник / Й.С. Мисак, І.М. Озарків, М.Я. Кузнецова, І.А. Соколовський, В.М. Кузьма. – Львів: НВФ «Українські технології», 2016. – 200 с.
2. Лабай В.Й. Приклади і задачі з курсу тепломасообміну. Навчальний посібник. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2017. – 228 с.
3. Лабай В.Й. Тепломасообмін: Підручник для ВНЗ. – Львів: Тріада Плюс, 2004. – 260 с.
4. Погорєлов А.І. Тепломасообмін (основи теорії і розрахунку): Навчальний посібник для вузів. 2-ге видання. – Львів: «Новий Світ – 2000», 2004. – 144 с.
5. Будник А.Ф. Тепломасоперенос у процесах і матеріалах дизайну матеріалів: Навчальний посібник. – Суми: Вид-во СумДУ, 2008. – 158 с.
6. Константинов С.М. Теплообмін. – Київ: Політехніка і прес, 2005. – 305 с.
7. Драганов Б.Х., Долінський А.А., Міщенко А.В. та ін. Теплотехніка. – Київ: Либідь, 2005. – 360 с.
8. Василенко С.М., Українець А.І., Олішевський В.В. Основи тепломасообміну: Підручник / За ред. акад. УААН І.С. Гулого. – К.: НУХТ, 2004. – 250 с.
9. Луцик Р.В. Теплообмін. – К.: КНУТД, 2004. – 126 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).
Тепломасообмін в енергетичному обладнанні атомних електричних станцій (курсовий проєкт)
Спеціальність: Атомна енергетика
Код дисципліни: 6.143.00.O.024
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Теплоенергетика, теплові та атомні електричні станції
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна