Підготовка та кондиціювання води
Спеціальність: Атомна енергетика
Код дисципліни: 6.143.00.O.033
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Теплоенергетика, теплові та атомні електричні станції
Лектор: доцент, к.х.н. Коваленко Тетяна Павлівна
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
загальні компетентності:
ЗК4: здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях;
ЗК13: здатність до аналізу та синтезу;
фахові компетентності:
ФК1: здатність продемонструвати систематичне розуміння ключових аспектів та концепції розвитку галузі атомної енергетики;
ФК6: здатність виявляти, класифікувати і описувати ефективність систем атомних електричних станцій та їх компонентів;
ФК12: здатність забезпечувати якість в галузі атомної енергетики.
Результати навчання: У результаті вивчення модуля студент повинен:
– знати наукові і математичні принципи, що лежать в основі теплоенергетики; основи професійно-орієнтованих дисциплін спеціальності в області теорії теплообмінних апаратів; теоретичні основи теплоенергетичних систем та мереж; методології проектування, відповідні нормативні документи, чинні стандарти і технічні умови.
– вміти застосовувати знання і розуміння для ідентифікації, формулювання і вирішення технічних задач спеціальності, використовуючи відомі методи; застосовувати знання і розуміння для розв’язування задач синтезу та аналізу в системах, які характерні обраній спеціалізації; застосовувати знання технічних характеристик, конструкційних особливостей, призначення і правил експлуатації устаткування та обладнання для вирішення технічних задач спеціальності; розраховувати, конструювати, проектувати типове для обраної спеціалізації теплоенергетичне устаткування та обладнання; ідентифікувати, класифікувати та описувати роботу систем і їх складових; оцінювати отримані результати та аргументовано захищати прийняті рішення.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: – пререквізити: хімія, фізика, технічна термодинаміка, теплотехнічні процеси і установки, установки захисту природи в енергетиці;
– кореквізити: теплові двигуни промислових підприємств, котельні установки промислових підприємств.
Короткий зміст навчальної програми: Використання водного теплоносія і його втрати в контурах АЕС різних типів. Технологічні показники якості природних і контурних вод. Методи попереднього очищення води. Технологія очищення природних і контурних вод методом іонного обміну. Технологія очищення високомінералізованих природних і стічних вод. Технологія очищення води від розчинених газів. Стабілізаційна обробка води. Технологія очищення радіоактивних вод.
Опис: 1 Використання водного теплоносія і його втрати в контурах АЕС різних типів.
Основні джерела забруднення і вплив домішок на безпеку і надійність роботи теплогенеруючого обладнання і на навколишнє середовище. Механічне винесення домішок. Розчинення домішок в парі. Коефіцієнт розподілу. Відкладення домішок на поверхні нагрівання.
Корозія конструкційних матеріалів. Види корозії. Вплив складу теплоносія на корозійні процеси. Нормування водно-хімічного режиму АЕС. Корекційна обробка теплоносія АЕС. Класифікація систем очищення вод різних типів на АЕС.
2 Технологічні показники якості природних і контурних вод
Надходження домішок у природну воду. Класифікація і характеристика вод та їх домішок. Закономірності зміни складу домішок у водах різних типів.
3 Методи попереднього очищення води.
Фізико-хімічні процеси, що протікають при коагуляції. Освітлювачі і схеми коагуляційних установок. Метод осадження. Зміна показників якості води при вапнуванні. Технологічна схема вапнування води і умови її застосування.
Характеристика фільтруючого шару. Механізм затримки часток фільтруючим шаром. Вимоги, що ставяться до фільтруючих матеріалів. Конструкція насипних і намивних осветлювальних фільтрів, електромагнітних фільтрів.
4 Технологія очищення природних і контурних вод методом іонного обміну.
Будова іонітів. Основні закономірності іонного обміну. Характеристики іонітів. Технологія іонного обміну на катіонітах і аніонітах.
Конструкція іонітних фільтрів. Принципові схеми хімічного знесолення.
5 Технологія очищення високомінералізованих природних і стічних вод
Принцип дії і схеми випарних установок. Особливості схем багатоступеневих і багатокорпусних установок. Забезпечення чистоти пари методами сепарації вологи і промивки пари. Запобігання накипутворення.
Зворотний осмос. Властивості мембран та їх характеристики. Схеми зворотноосмотичних апаратів і вимоги, що ставляться до якості вихідної води.
Електродіаліз. Процеси, що протікають на іонітних мембранах. Характеристика мембран. Схеми електродіалізних установок.
6 Технологія очищення води від розчинених газів
Десорбція газів. Конструкція деаератора і декарбонізатора. Хімічне зв'язування розчинених газів.
7 Стабілізаційна обробка води
Баланс потоків і солей твердості в замкнутих системах охолодження. Технологія обробки охолоджувальної води.
Застосування окислювачів для боротьби з біологічним обростанням теплообмінників.
8 Технологія очищення радіоактивних вод
Особливості складу радіоактивних вод різного типу на АЕС. Вимоги до якості очищених на СВО контурних та скидних вод.
Схеми і апарати спецводоочисток для різних контурів АЕС. Особливості конструкції та експлуатації обладнання СВО.
Методи та критерії оцінювання: • Поточний контроль (30%): письмові звіти з лабораторних та практичних робіт, усне опитування
• Підсумковий контроль (70%): екзаменаційна робота.
Критерії оцінювання результатів навчання: Максимальна оцінка в балах
Поточний контроль (ПК) - 30 балів
Екзаменаційний контроль - 70 балів
Разом за дисципліну - 100 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Топольницький М.В. Атомні електричні станції: Підручник для ВУЗів. – Львів: Видавництво “Бескид Біт”, 2005. – 524 с.
2. Карелин В.А. Водоподготовка для АЭС. Проектирование и расчет водоподготовительной установки: учебное пособие / В.А. Карелин. - Томск: Изд-во Томского политехнического университета, 2012. – 98 с.
3. Чиж В.А. и др. Водоподготовка и и водно-химические режимы ТЭС и АЭС: Учебное пособие / В.А. Чиж и др. – М.: Издат. дом МЭИ, 2010. – 351 с.
4. Мисак Й.С., Тимофєєв І.Л., Заяць М.Ф. Водопідготовка, водно-хімічний режим та консервація теплоенергетичного устаткування електростанцій: Навч. посібник (рукопис). – 2009. – 183 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).