Компресори, вентилятори та помпи
Спеціальність: Атомна енергетика
Код дисципліни: 6.143.00.O.028
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Теплоенергетика, теплові та атомні електричні станції
Лектор: доцент, к.т.н., Юрасова Оксана Георгіївна
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання:
• засвоїти: класифікацію і типи машин для подачі рідин і газів, які застосовуються на об’єктах теплоенергетики; основи теорії і принцип дії відцентрових, осьових і об’ємних помп; основи теорії і принцип дії вентиляторів і компресорів; методи регулювання продуктивності машин для подачі рідин і газів;
• вміти проектувати, експлуатувати, організовувати налагодження і ремонт помпового, компресорного і вентиляційного устаткування на об’єктах атомної енергетики.
Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей :
загальних:
• здатність до аналізу та синтезу;
• здатність до застосування знань на практиці;
• здатність здійснювати пошук, аналізувати і критично оцінювати інформацію з різних джерел;
• уміння розв’язувати поставлені задачі та приймати відповідні рішення;
• потенціал до подальшого навчання;
фахових:
• базові знання наукових понять, теорій і методів, необхідних для розуміння принципів роботи та функціонального призначення ядерних та теплоенергетичних систем АЕС та їх устаткування;
• базові знання технічних характеристик, конструктивних особливостей, призначення і правил експлуатації ядерного та теплоенергетичного устаткування АЕС;
Результати навчання: - знати: класифікацію і типи машин для подачі рідин і газів; основи теорії і принцип дії відцентрових, осьових і об’ємних помп; основи теорії і принцип дії вентиляторів і компресорів; методи регулювання продуктивності машин для подачі рідин і газів;
- вміти проектувати, експлуатувати, організовувати налагодження і ремонт помпового, компресорного і вентиляційного устаткування.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: - Технічна термодинаміка;
- Тепломасообмін;
Короткий зміст навчальної програми: Розглянуто основні процеси та конструкції в гідравлічних та аеродинамічних машинах, методи визначення параметрів та функціональних характеристик компресорів та помп. Приведений повний огляд типів і конструкцій компресорів, вентиляторів і помп, а також застосування законів гідроаеромеханіки і термодинаміки до описання процесів стиску і переміщення робочого середовища в них. Особливу увагу приділено основам розрахунку гідравлічних та аеродинамічних машин, функціональним характеристикам відцентрових компресорів, вентиляторів та помп та їх застосування в задачах експлуатації.
Опис: Вступ Атомна енергетика. Місце ядерної енергетики у виробленні електроенергії. Основні етапи розвитку ядерної енергетики України. Особливості, сучасний стан і перспектива розвитку АЕС.
Тема 1. Компресорні машини
Компресорні машини. Основні поняття. Типи компресорів. Термодинаміка компресорного процесу.
Потужність компресора.
Коефіцієнт корисної дії компресорів. Охолодження. Східчасте стиснення.
Потужність відцентрового компресора. Ступінь відцентрового компресора.
Індикаторна діаграма поршневого компресора. Шкідливий простір. Подача поршневого компресора.
Вплив шкідливого простору на подачу поршневого компресора.
Вплив ступеня підвищення тиску на подачу компресора.
Основні поняття і застосування відцентрових вентиляторів. Тиск, що розвивається вентилятором. Вплив самотяги на напір, що розвивається димосмоком.
Тема 2. Загальні відомості про машини для подачі рідин і газів
Класифікація. Області застосування машин для подачі рідин і газів. Струминні помпи. Пневматичний підіймач періодичної дії. Схема підіймача для рідин.
Основні робочі параметри машин, які підіймають рідини і гази. Графічне пояснення рівняння для визначення повного напору, що розвивається помпою. Потужність і ККД помпи, вентилятора. Сумісна робота помпи і трубопровідної системи.
2
Тема 3.Відцентрові помпи і вентилятори
Принцип дії відцентрових машин. Паралелограми швидкостей на вході і виході міжлопатевих каналів. Рівняння Ейлера. Теоретичний і дійсний напори, що розвиваються робочим колесом.
Вплив кута ?2 на напір, що розвивається відцентровою машиною. Типи лопатей робочого колеса. Вплив кута на статичну і швидкісну складові теоретичного напору стосовно до трьох основних типів робочих лопатей.
Підводи і відводи. Гідравлічний, об’ємний і механічний ККД відцентрової машини. Багато східчасті і багатопоточні відцентрові машини.
Теоретичні характеристики відцентрової машини. Дійсні характеристики відцентрової машини при постійній частоті обертання.
Подібність відцентрових машин. Формули пропорційності. Перерахунок характеристик при зміні частоти обертання валу машини. Випробування помп. Дросельне регулювання подачі при постійній частоті обертання.
Регулювання подачі зміною частоти обертання валу машини. Регулювання подачі поворотними лопатами на вході в робоче колесо. Паралельне з’єднання відцентрових помп Послідовне з’єднання відцентрових помп.
Кавітація. Заходи, попереджуючі виникненню кавітації. Допустима висота всмоктування.
Основні частини конструкції відцентрових помп.
Методи та критерії оцінювання: • Поточний контроль (30%): письмові звіти з лабораторних робіт, робота на практичних заняттях, усне опитування
• Підсумковий контроль (70%, екзамен): контрольні заходи.
Критерії оцінювання результатів навчання: Семестровий контроль – екзамен
Поточний контроль (30%): письмові звіти з лабораторних робіт, письмові звіти з розрахункових робіт, усне опитування.
Лабораторні заняття – 15 балів
Практичні заняття – 15 балів
Підсумковий контроль (70 %, контрольний захід): письмово-усна форма (70%)
Письмова компонента – 60 балів
Усна компонента – 10 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Мандрус В.І. Гідравлічні та аеродинамічні машини (насоси, вентилятори, газодувки, компресори): Підручник. –Львів: «Магнолія плюс», видавець В.М.Піча, 2005. -340с.
2. Черкасский В.М. Насосы, вентиляторы, компресоры. М.: Энергоатомиздат. 1990г. -416с.
3. Шерстюк А.Н. Насосы, вентиляторы, компресоры. М.: Высшая школа. 1989г.-344с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).