Контролінг для бізнесу

Спеціальність: Економіка (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.051.05.E.024
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Економіка підприємства та інвестицій
Лектор: Кіржецька Марія Сергіївна, к.е.н., доцент
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Формування комплексного бачення системи економічного управління бізнесом, зокрема, такого важливого її блоку, як формування інформації про витрати і ресурси з метою вироблення альтернативних варіантів управлінських рішень та обгрунтування вибору оптимального з них за певними критеріями.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: загальних: Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу; Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності) Здатність працювати в команді фахових: Здатність використовувати сучасні інформаційні технології, методи та прийоми дослідження економічних Здатність обґрунтовувати управлінські рішення щодо ефективного розвитку суб’єктів господарювання. Здатність оцінювати можливі ризики, соціально-економічні наслідки управлінських рішень. Здатність впроваджувати систему контролінгу в бізнес-структурах та забезпечувати її ефективне функціонування.
Результати навчання: ПРН2. Розробляти, обґрунтовувати і приймати ефективні рішення з питань розвитку соціально-економічних систем та управління суб’єктами економічної діяльності. ПРН11. Визначати та критично оцінювати стан та тенденції соціально-економічного розвитку, формувати та аналізувати моделі економічних систем та процесів. ПРН12. Обґрунтовувати управлінські рішення щодо ефективного розвитку суб’єктів господарювання, враховуючи цілі, ресурси, обмеження та ризики. ПРН13. Оцінювати можливі ризики, соціально-економічні наслідки управлінських рішень. ПРН14. Розробляти сценарії і стратегії розвитку соціально-економічних систем. ПРНС 2.1. Застосовувати інструментарій контролінгу та бізнес-аналітики для обґрунтування пропозицій та прийняття управлінських рішень щодо ведення бізнесу.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Стратегії розвитку соціально-економічних систем Економічні інструменти управління проектами і програмами розвитку соціально-економічних систем Фінансовий менеджмент у бізнесі Кореквізити: Економічні механізми трансформацій бізнесу Управління бізнес-процесами
Короткий зміст навчальної програми: У результаті вивчення дисципліни студенти будуть знати: 1. місце контролінгу в системі управління підприємством, його сутність, функції й основні завдання; 2. знати набір методичного інструментарію контролінгу для підприємств різних сфер діяльності; 3. знати механізм впровадження й особливості систем управлінської звітності; Вміти: 1. оперативно відслідковувати розвиток підприємств у напрямі встановлених цільових орієнтирів; 2. вміти застосовувати аналітичні прийоми оцінки результатів діяльності підприємств; 3. вміти оперувати методичними підходами у прийнятті управлінських рішень на основі інструментарію контролінгу; 4. вміти організовувати службу контролінгу на підприємстві.
Опис: Поняття про контролінг, його суть і значення; Характеристика компонентів системи контролінгу за концепцією COSО; Сутність, необхідність та види контролінгу. Організація контролінгу в системі управління підприємством. Оперативний контролінг у системі прийняття управлінських рішень. Методичний інструментарій стратегічного контролінгу. Інформаційна система функціонування контролінгу на підприємстві. Інформаційні системи управління і контролінгу; Управління за цілями та система контрольних показників (KPI); Функціональний контролінг; Бюджетування в системі контролінгу; Контролінг в системі управління витратами; Управлінська звітність в системі контролінгу; Ключові елементи контролінгу за базовими методиками ICV і IGC
Методи та критерії оцінювання: 1.Поточний контроль: - оцінювання знань на практичних заняттях (виконання ситуаційних завдань; участь у дискусіях; контрольне тестування); - оцінювання виконання та захисту індивідуальних розрахункових (контрольних) робіт (правильність обчислень, коректність висновків та рекомендацій; правильність, повнота та лаконічність відповіді під час захисту роботи). 2.Екзаменаційний контроль: оцінювання письмової та усної компоненти.
Критерії оцінювання результатів навчання: 1.Поточний контроль (30%). 2.Екзаменаційний контроль (70%).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Behringer, Stefan (2023). Financial Controlling. Wiesbaden: Springer Gabler. 2. Маркіна І.А., Таран-Лала О.М., Гунченко М.В. (2019) Контролінг для менеджерів: навч. посіб. Київ : Центр навчальної літератури, 304 с 3. Партин Г. О. (2013) Фінансовий контролінг. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 232 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).