Соціальна психологія
Спеціальність: Психологія
Код дисципліни: 6.053.00.O.026
Кількість кредитів: 7.00
Кафедра: Теоретична та практична психологія
Лектор: Партико Неоніла Вікторівна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Основні завдання вивчення навчальної дисципліни «Соціальна психологія»:
1) розуміння предмету, методів та завдань соціальної психології як науки, специфіки соціально-психологічного знання, складності його будови, взаємозв’язку між різними предметними сферами соціальної психології;
2) знання основних соціально-психологічних закономірностей спілкування і взаємодії людей в соціумі;
3) усвідомлення необхідності комплексного підходу до вивчення людини і важливості вивчення її соціально-психологічних особливостей;
4) розвитку практичних умінь вивчення особливостей взаємозв’язку особистості і суспільства, соціально-психологічних особливостей особистості, закономірностей соціального розвитку особистості.
2.3. Згідно з вимогами освітньо-професійної програми здобувачі вищої освіти повинні:
набути таких загальних компетентностей:
ІК. Здатність розвязувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері психології, що передбачають застосування основних психологічних теорій та методів та характеризуються комплексністю і невизначеністю умов.
ЗК3. Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій.
ЗК4. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.
ЗК5. Здатність бути критичним і самокритичним.
ЗК8. Навички міжособистісної взаємодії.
ЗК9. Здатність працювати в команді.
набути таких спеціальних компетентностей:
СК 3. Здатність до розуміння природи поведінки, діяльності та вчинків, (зокрема, в контексті організації заходів раннього втручання).
Результати навчання: Програмними результатами навчання (ПР) цієї дисципліни є:
ПР1. Аналізувати та пояснювати психічні явища, ідентифікувати психологічні проблеми та пропонувати шляхи їх розв’язання.
ПР2. Розуміти закономірності та особливості розвитку і функціонування психічних явищ в контексті професійних завдань.
ПР3. Здійснювати пошук інформації з різних джерел, у т. ч. з використанням інформаційно-комунікаційних технологій, для вирішення професійних завдань.
ПР4. Обгрунтовувати власну позицію, робити самостійні висновки за результатами власних досліджень і аналізу літературних джерел.
ПР10. Формулювати думку логічно, доступно, дискутувати, обстоювати власну позицію, модифікувати висловлювання відповідно до культуральних особливостей співрозмовника.
ПР13. Взаємодіяти, вступати у комунікацію, бути зрозумілим, толерантно ставитися до осіб, що мають інші культуральні чи гендерно-вікові відмінності.
ПР14. Ефективно виконувати різні ролі у команді у процесі вирішення фахових завдань, у тому числі демонструвати лідерські якості.
ПР15. Відповідально ставитися до професійного самовдосконалення, навчання та саморозвитку.
ПР16. Знати, розуміти та дотримуватися етичних принципів професійної діяльності психолога.
ПРН 17. Демонструвати соціально відповідальну та свідому поведінку, слідувати гуманістичним та демократичним цінностям у професійній та громадській діяльності.
ПР23. Проводити психологічні та бізнес-тренінги з метою покращення якості персоналу організації та на підприємствах усіх форм власності, закладів освіти і наукових установ, органів державної влади та управління, а також створення соціально-психологічного клімату, що сприяє оптимізації процесу досягнення цілей організації, а також здійснення пошуку інноваційних технологій управління персоналом.
ПР24. Вміти застосовувати знання особливостей психології лідерства та командоутворення та щодо вирішення психологічних проблем виховання й навчання особистості, що спрямовані на розуміння фактів, механізмів та закономірностей засвоєння соціокультурного досвіду, що зумовлюють зміни в інтелектуальному та особистісному розвитку.
АіВ 2. Відповідальність за професійний розвиток окремих осіб та/або груп осіб, здатність до подальшого навчання з високим рівнем автономності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Вступ до спеціальності, Загальна психологія, Загальна психологія з практикумом, Психологія професійного становлення, Експериментальна психологія, Психологія особистості, Психофізіологія, Вікова психологія.
Супутні і наступні навчальні дисципліни: Психодіагностика, Політична психологія, Диференціальна психологія, Психологія сім'ї, Основи психологічного консультування, Психологія управління, Психологія конфліктів і медіація, Психологія ментального здоров'я, Статистичні методи в психології, Психологія екстремальних та кризових ситуацій на підприємствах.
Короткий зміст навчальної програми: «Соціальна психологія» вивчає основи функціонування та розвитку психіки, закономірності спілкування, поведінки і діяльності (соціальна взаємодія) людей, котрі включені у різноманітні соціальні групи (суспільство, колектив, групу); соціально-психологічні особливості функціонування цих груп; роль і місце особистості у них.
Знання у галузі соціальної психології дають можливість на практиці застосовувати комплексні методи щодо вивчення колективу, а також розробляти і здійснювати програми соціально-психологічних досліджень, впливу та супроводу.
Як навчальний курс, соціальна психологія охоплює такі розділи:
1) науково-методологічний. Розкриває місце та роль соціальної психології в системі наукового знання (її предмет, завдання, функції, категорії, методологічні основи та методи, історію та питання еволюції соціально-психологічного знання);
2) соціально-психологічні проблеми особистості. Вивчає особистість як суб’єкт соціальної взаємодії та спілкування, психічне відображення особистістю соціальних явищ у структурі групових відносин;
3) соціально-психологічна характеристика спілкування. Містить соціально-психологічні знання про спілкування як психологічний феномен, його види, рівні та функції, розвиток спілкування в онтогенезі, психологічні особливості вербальної та невербальної комунікації, способи впливу у процесі спілкування тощо;
4) соціальна психологія груп, міжособистісної і міжгрупової взаємодії. Висвітлює соціально-психологічні знання про комунікативний потенціал учасників взаємодії, про закономірності поширення суспільних інтересів, настроїв, моди, про психічний склад групи, нації, стихійні та молодіжні рухи;
5) прикладні аспекти соціальної психології. Досліджуються закономірності становлення соціально-психологічної реальності у конкретних сферах життєдіяльності індивіда та групи, різноманіття соціальних стосунків і соціально-психологічні групові процеси, засади співпраці, соціально-психологічний клімат, конфлікти у групі тощо.
Освітньою метою дисципліни є формування у студентів чіткого уявлення про:
• основний понятійний апарат соціальної психології;
• роль соціально-психологічних досліджень у розв'язанні практичних завдань суспільства;
• методи соціально-психологічного дослідження масових соціальних процесів і колективів.
Навчальна дисципліна «Соціальна психологія»
а) базується на вивченні студентами філософії, соціології, загальної психології та інтегрується з цими дисциплінами;
б) закладає основи вивчення студентами психології спілкування;
в) передбачає формування та розвиток у студентів соціально-психологічного мислення, здатності робити психологічний аналіз складних ситуацій взаємодії «особистість-суспільство», «особистість-соціальна група», «особистість-особистість»;
г) надає можливість студентам не тільки оволодіти системою соціально- психологічних знань, а й забезпечує формування на цій основі психологічних вмінь, що є одним з важливих елементів у професійній підготовці та майбутній діяльності психолога;
д) сприяє вирішенню питань побудови та організації міжособистісної взаємодії в колективі, в аналізі різного роду життєвих ситуацій, в осмисленні найбільш ефективних методів впливу на особистість людини.
Міждисциплінарні зв’язки. Загальна психологія, візуальна психодіагностика, психологія праці, психологія масової поведінки, основи психологічного спілкування, психологія мотивації, психологія конфлікту тощо.
Кінцеві цілі (мета вивчення) навчальної дисципліни
Мета вивчення курсу «Соціальна психологія»: формування та систематизація знань і уявлень про соціальну психологію як наукову дисципліну, здатну адекватно відображати проблему взаємозв'язку особистості та суспільства.
Виходячи з аналізу вимог до психолого-педагогічної підготовки сучасного психолога та змісту курсу «Соціальна психологія», студенти мають досконало:
• обґрунтовувати значення психологічних знань для майбутньої професійної діяльності;
• оперувати понятійно-категоріальним апаратом соціальної психології;
• проводити психодіагностику особистості та соціально-психологічні дослідження взаємовідносин у колективі;
• володіти комунікаційними навичками, уміти встановлювати контакт і формувати мотивацію взаємодії з соціальним середовищем;
• використовувати прийоми ефективного слухання, перцепції та психологічного впливу на людину;
• ефективно розв'язувати міжособистісні, групові та міжгрупові конфлікти й запобігати їх виникненню;
• створювати сприятливий соціально-психологічний клімат у колективі та в групах.
Опис: Тема 1. Загальна характеристика соціальної психології як галузі психологічних знань. Види соціально-психологічних явищ. Тема 2. Становлення та історія розвитку соціальної психології як науки. Тема 3. Методологічна основа соціальної психології. Основні методи соціально-психологічного дослідження. Тема 4. Соціальна психологія особистості. Соціальна ідентичність особистості. Проблематика ідентичності в психології. Тема 5. Соціально-психологічна природа «Я-концепції». Поняття і структура Я-концепції. Розвиток самосвідомості і формування Я-концепції. Тема 6. Соціально-психологічні аспекти соціалізації особистості. Система понять “соціалізація”, “соціальний розвиток”, “формування особистості”, ”виховання”, “соціалізованість”. Тема 7. Соціальні установки і поведінка особистості. Поняття установки, її структура і функції. Психологічні механізми впливу поведінки на установки. Тема 8. Спілкування як соціально-психологічний феномен. Загальна характеристика процесу спілкування. Співвідношення понять «спілкування» та «комунікація». Комунікативна сторона спілкування. Поняття про комунікацію та її різновиди. Вербальні і невербальні засоби передачі інформації. Психологічні особливості вербальної комунікації. Психологічні особливості невербальної комунікації. Тема 9. Перцептивна сторона спілкування. Поняття соціальної перцепції. Візуальна психодіагностика. Тема 10. Інтерактивна сторона спілкування. Психологічні особливості міжособистісної взаємодії. Різновиди взаємодії. Позиції партнерів у взаємодії. Деструктивна взаємодія: агресія, обман, егоїзм, упередження. Конструктивна взаємодія: альтруїзм, дружба, любов, атракція. Тема 11. Деструктивні та конструктивні форми взаємодії.
Методи та критерії оцінювання: 1. Словесні методи: лекція, розповідь-пояснення, бесіда.
2. Наочні методи: ілюстрація, демонстрація.
3. Практичні методи: досліди, вправи, навчальна праця, пізнавальні ігри, практичні роботи, реферати, доповіді.
4. Самостійна робота (домашнє завдання).
ФОРМИ ТА ЗАСОБИ КОНТРОЛЬНИХ ЗАХОДІВ
• поточний контроль: оцінки за роботу на групових заняттях, індивідуальну та самостійну роботу;
• підсумковий контроль: екзамен (усний).
Критерії оцінювання результатів навчання: • До студентів на початку семестру доводять «Положення про організацію та проведення поточного і семестрового контролю результатів навчання студентів», затвердженого ректором 09.09.2021 р.
• Оцінювання знань і вмінь студентів під час поточного контролю (ПК) з навчальної дисципліни, з якої передбачено екзамен (ЕК).
• Оцінювання знань і вмінь студентів під час лекційних, практичних (семінарських), лабораторних та індивідуально-консультативних занять здійснюється за шестибальною еквівалентною шкалою: 0, 1, 2, 3, 4 і 5 (тут «еквівалентність» означає, що ці бали еквівалентні, пропорційні балам, визначеним за поточний контроль, контрольну роботу та ін.).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Гапон Н.П. Соціальна психологія: навчальний посібник. Львів: Вид. центр ЛНУ імені Івана Франка, 2008. 368 c.
2. Москаленко В.В. Соціальна психологія. [Підручник для студ. вищих навч. закладів. Вид. 2 - е доп. та випр.]. Київ: Центр учбової літератури, 2008. 688 с.
3. Основи соціальної психології: підручник для закладів вищої освіти / П. П. Горностай та ін.; за ред. М. М. Слюсаревського. Київ: Талком, 2018. 580 с.
4. Соціальна психологія [Електронний ресурс]: курс лекцій для підготовки здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти із галузі знань 05 «Соціальні та поведінкові науки» за спеціальністю 053 «Психологія» / уклад. О.М. Борисюк. Львів: Львівський державний університет внутрішніх справ, 2022. 141 с.
5. Соціальна психологія: навч. посіб. для здобувачів ступеня бакалавра / Н. Ю. Волянюк та ін. Київ: КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2019. 254 с.
6. Соціальна психологія: курс лекцій для підготовки здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю 053 «Психологія» / уклад. Н.В Партико. Львів: Національний університет «Львівська політехніка», 2025. 154 с.
7. Міжнародний науковий журнал «Науковий огляд». URL: http://naukajournal.org/соціальна+психологія
8. Офіційний сайт відлілу соціальної психології Інституту соціології НАН України. URL: http://i-soc.com.ua/ua/institute/dep/soc-ps
9. Офіційний сайт Львівської національної наукової бібліотеки ім. В. Стефаника НАНУ. URL: http:// www.lsl.lviv.ua
10. Офіційний сайт Національної бібліотеки України ім. В. Вернадського. URL: http:// www.nbuv.gov.ua
11. Психологічний он-лайн журнал. URL: http://www.psychologytoday.com/
12. Український центр політичного менеджменту. Соціальна психологія: науковий журнал / голов. ред. Ю.Ж. Шайгородський. URL: http://www.politik.org.ua/vid/SP.php3
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).