Психологія бізнесу

Спеціальність: Психологія
Код дисципліни: 6.053.02.E.066
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Теоретична та практична психологія
Лектор: доц. Скибінська З.М.
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни «Психологія бізнесу» полягає у забезпеченні майбутніх психологів основами психологічних знань психології бізнесу, осереджуючись на прийнятті рішень, лідерстві та розумінні споживачів, що допоможе студентам розвинути комплексне розуміння тем і застосувати набуті знання у реальному бізнес-середовищі.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: Інтегральна компетентність (ІНТ) Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у певній галузі професійної діяльності або у процесі навчання, що передбачає застосування певних теорій та методів відповідної науки і характеризується комплексністю та невизначеністю умов. Загальні компетентності (ЗК). ЗК 2. Знання та розуміння предметної області та специфіки професійної діяльності. ЗК 3. Здатність до аналізу та синтезу інформації, подій і фактів на основі використання розумових операцій та форм мислення. 3К 5. Здатність шляхом самостійного планування і вибору здобувати нові професійні і загальні знання, вміння, навички і здатності, в тому числі з іноземних джерел, та інтегрувати їх з уже наявними. ЗК 8. Здатність ефективно взаємодіяти з членами робочої групи в процесі виконання спільних завдань. 3К 9. Цінування та повага різноманітності та мультикультурності. ЗК 11. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя. Спеціальні (фахові) компетентності (СК). СК 1. Здатність оперувати категоріально-понятійним апаратом психології СК 2. Здатність до ретроспективного аналізу вітчизняного та зарубіжного досвіду, розуміння природи виникнення, функціонування та розвитку психічних явищ. СК 4. Здатність самостійно збирати та критично опрацьовувати, аналізувати та узагальнювати психологічну інформацію з різних джерел. СК 5. Здатність використовувати валідний і надійний психодіагностичний інструментарій. СК 7. Здатність аналізувати та систематизувати одержані результати, формулювати аргументовані висновки та рекомендації. СК 10. Навички міжособистісного спілкування та роботи в команді у процесі професійної діяльності. СК 12. Здатність до особистісного та професійного самовдосконалення, навчання та саморозвитку. ФКС 2.7. Здатність аналізувати механізми розвитку та функціонування підприємницької організації; здатність досліджувати етапи формування лідерства в бізнесі; здатність аналізувати стратегії поведінки ділових людей у різних ситуаціях підприємництва (започаткування власної справи, укладання угод, ведення ділових переговорів тощо).
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: Результати навчання Методи навчання і викладання Методи оцінювання рівня досягнення результатів навчання ПРН1. Аналізувати та пояснювати психічні явища, ідентифікувати психологічні проблеми та пропонувати шляхи їх розв’язання. Лекції, практичні заняття - інформаційно-рецептивний метод, репродуктивний метод, евристичний метод, метод проблемного викладу; самостійна робота – репродуктивний метод, дослідницький метод Поточний контроль –виконання та захист практичних робіт, усне та фронтальне опитування ПРН2. Розуміти закономірності та особливості розвитку і функціонування психічних явищ в контексті професійних завдань. Лекційні та практичні заняття: репродуктивний метод; евристичний метод. Самостійна робота: репродуктивний метод Поточний контроль –виконання та захист практичних робіт, усне та фронтальне опитування ПРН3. Здійснювати пошук інформації з різних джерел, у т.ч. з використанням інформаційно-комунікаційних технологій, для вирішення професійних завдань. Лекційні та практичні заняття: репродуктивний метод; евристичний метод. Самостійна робота: репродуктивний метод Поточний контроль –виконання та захист практичних робіт, усне та фронтальне опитування ПРН5. Обирати та застосовувати валідний і надійний психодіагностичний інструментарій (тести, опитувальники, проективні методики тощо) психологічного дослідження та технології психологічної допомоги. Практичні заняття - репродуктивний метод, евристичний метод, метод проблемного викладу; самостійна робота – репродуктивний метод, дослідницький метод Поточний контроль –виконання та захист практичних робіт, усне та фронтальне опитування ПРН8. Презентувати результати власних досліджень усно / письмово для фахівців і нефахівців. Лекційні та практичні заняття: репродуктивний метод; евристичний метод. Самостійна робота: репродуктивний метод Поточний та екзаменаційний контроль. Методи оцінювання знань: вибіркове усне опитування; виступи на семінарах, тести, колоквіум, оцінка активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень тощо. Екзамен – письмове опитування, тестовий контроль ПРН10. Демонструвати знання та розуміння соціальної психології людських спільнот, основ їх формування, розвитку й функціонування, життєдіяльності, а також соціально-психологічних явищ, котрі мають місце в суспільстві. Практичні заняття: репродуктивний метод; евристичний метод. Самостійна робота: репродуктивний метод Поточний контроль –виконання та захист практичних робіт, усне та фронтальне опитування ПРН13. Взаємодіяти, вступати у комунікацію, бути зрозумілим, толерантно ставитися до осіб, що мають інші культуральні чи гендерно-вікові відмінності. Лекції, практичні заняття - інформаційно-рецептивний метод, репродуктивний метод, евристичний метод, метод проблемного викладу; самостійна робота – репродуктивний метод, дослідницький метод Поточний контроль –виконання та захист практичних робіт, усне та фронтальне опитування ПРН14. Ефективно виконувати різні ролі у команді у процесі вирішення фахових завдань, у тому числі демонструвати лідерські якості. Практичні заняття: репродуктивний метод; евристичний метод. Самостійна робота: репродуктивний метод Поточний контроль –виконання та захист практичних робіт, усне та фронтальне опитування ПРН15. Відповідально ставитися до професійного самовдосконалення, навчання та саморозвитку. Лекційні та практичні заняття: репродуктивний метод; евристичний метод. Самостійна робота: репродуктивний метод Поточний контроль –виконання та захист практичних робіт, усне та фронтальне опитування "ПРН2.7. Аналіз існуючої ситуації з питань бізнесу та підприємництва; формування професійних знань, щодо принципів керівництва підприємницької діяльності; аналіз комунікативних факторів та їх вплив на розвиток бізнесу та підприємництва." Лекційні та практичні заняття: репродуктивний метод; евристичний метод. Самостійна робота: репродуктивний метод Поточний контроль –виконання та захист практичних робіт, усне та фронтальне опитування КОМ1. Донесення до фахівців і нефахівців інформації, ідей, проблем, рішень та власного досвіду в галузі професійної діяльності. Лекційні та практичні заняття: репродуктивний метод; евристичний метод. Самостійна робота: репродуктивний метод Поточний та екзаменаційний контроль. Методи оцінювання знань: вибіркове усне опитування; виступи на семінарах, тести, оцінка активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень тощо. Екзамен – письмове опитування, тестовий контроль КОМ2. Здатність ефективно формувати комунікаційну стратегію. Лекційні та практичні заняття: репродуктивний метод; евристичний метод. Самостійна робота: репродуктивний метод Поточний та екзаменаційний контроль. Методи оцінювання знань: вибіркове усне опитування; виступи на семінарах, тести, оцінка активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень тощо. Екзамен – письмове опитування, тестовий контроль АіВ1. Управління комплексними діями або проектами, відповідальність за прийняття рішень у непередбачуваних умовах. Лекційні та практичні заняття - репродуктивний метод, евристичний метод, метод проблемного викладу; самостійна робота – репродуктивний метод, дослідницький метод Поточний контроль –виконання та захист практичних робіт, усне та фронтальне опитування АіВ2. Відповідальність за професійний розвиток окремих осіб та/або груп осіб, здатність до подальшого навчання з високим рівнем автономності. Лекційні та практичні заняття - репродуктивний метод, евристичний метод, метод проблемного викладу; самостійна робота – репродуктивний метод, дослідницький метод Поточний контроль –виконання та захист практичних робіт, усне та фронтальне опитування
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Загальна психологія Експериментальна психологія
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Психологія бізнесу» спрямована на вивчення психологічних аспектів управління бізнесом. Студенти ознайомляться з принципами прийняття рішень, управління командами, а також із психологічними підходами до вивчення поведінки споживачів. Метою курсу є розвиток аналітичних та практичних навичок, необхідних для успішної роботи в бізнес-середовищі, використовуючи психологічні знання. Модулі курсу: 1. Прийняття обґрунтованих бізнес-рішень. Студенти вивчатимуть процеси прийняття рішень у бізнесі з точки зору психології. Зокрема, увага приділяється аналізу факторів, що впливають на прийняття рішень, управлінню ризиками, стратегіям вирішення проблем і підвищенню ефективності рішень. 2. Ефективне лідерство та управління командою. Цей модуль фокусується на вивченні психологічних аспектів лідерства. Студенти дізнаються про різні стилі лідерства, розвиток емоційного інтелекту, побудову ефективної комунікації в команді та методи підвищення мотивації та продуктивності працівників. 3. Глибоке розуміння споживачів. Завершальний модуль присвячений вивченню психологічних характеристик споживачів, їх мотивацій та поведінкових моделей. Студенти аналізуватимуть, як психологічні процеси впливають на сприйняття брендів, вибір продуктів і послуг, а також як створювати стратегії взаємодії зі споживачами. Начальна дисципліна поєднує теоретичні основи з практичними кейсами, готуючи студентів до розуміння бізнес-процесів через призму психології та застосування знань у реальному бізнес-середовищі.
Опис: Вступ до психології бізнес-рішень Психологія ризику і невизначеності Когнітивні упередження в бізнесі Мотиваційні теорії в бізнесі Емоційний інтелект у бізнесі Основи лідерства та психологія влади Мотивація і залученість команди Управління конфліктами та командна динаміка Розвиток корпоративної культури Лідерство у кризові часи Психологія споживчої поведінки Емоційний маркетинг Сегментація ринку на основі психології Лояльність до бренду Аналіз споживчих трендів
Методи та критерії оцінювання: Контроль результатів навчання студентів є складовою освітнього процесу, який проводиться з метою встановлення відповідності результатів навчання студентів вимогам освітньої програми. Методи діагностики знань, за допомогою яких визначають рівень досягнення запланованих пізнавальних результатів з навчальної дисципліни «Психокологія бізнесу», містять прозорі критерії оцінювання, забезпечують об’єктивний поточний контроль та підсумкове опитування. Засобами діагностики знань (успішності навчання, якісних та кількісних показників) є: проведення поточного контролю та підсумкове опитування.  Під час контрольних заходів застосовується система об’єктивної оцінки знань, навичок та умінь, зокрема, з використанням інноваційних технічних засобів, інтерактивних платформ. Поточний контроль знань є органічною частиною всього навчального процесу і слугує засобом виявлення ступеня сприйняття (засвоєння) навчального матеріалу з дисципліни «Психологія бізнесу». Поточний контроль проводиться у таких формах:  усне та письмове опитування студентів за основними питаннями дискурсу;  перевірки виконання індивідуальних завдань; виклик окремих студентів для самостійного розв'язування практичних завдань чи ситуацій (казусів); опитування з використанням методу «мікрофон». Поточний контроль здійснюється під час проведення практичних (семінарських) занять за накопичувальною системою. На семінарських заняттях можуть використовуватись різні форми та методи контролю знань студентів: доповіді, експрес-опитування, доповнення, відповіді, вільна дискусія, співбесіда, обговорення рефератних повідомлень, розв’язання задач, виконання самостійних робіт, ділових чи імітаційних ігор, тестування, в тому числі, і комп’ютерного тестування за допомогою ресурсів Віртуального навчального середовища з дисципліни та інші. Оцінювання знань студентів на основі даних поточного контролю, відбувається за допомогою моніторингу активності роботи під час вивчення програмного матеріалу дисципліни, включаючи відповіді на практичних заняттях, підготовка доповідей, повідомлень та аналітичних матеріалів тощо. Семестровий контроль з навчальної дисципліни «Психологія бізнесу» відбувається у формі заліку шляхом врахування результатів навчання здобувача з навчальної дисципліни за всіма видами робіт, передбачених робочою програмою навчальної дисципліни (поточного контролю, контрольної роботи, усного опитування/тестування, а підсумкова оцінка виставляється за 100-бальною шкалою.
Критерії оцінювання результатів навчання: Кожне практичне (семінарське) заняття ДФН оцінюється від 0 до 4 балів з урахуванням повноти і правильності виконання завдань. Під час практичних (семінарських) занять студент може набрати (7,5 семінарських х 2 бали) 30 балів. Таким чином, з практичних занять ПК (ДФН) 30 балів. 4 бали виставляється за досконале знання всього навчального матеріалу та вміння системно, послідовно та логічно його викладати, включаючи аргументовані відповіді на поставлені запитання, вміння обґрунтувати, аргументувати власні висновки та застосовувати теоретичні положення під час розв’язання задач. 3 бали виставляється за достатнє розуміння навчального матеріалу, включаючи аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) неточності, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання задач. 2 бали виставляється за поверхневі знання навчального матеріалу загалом, мало аргументовані відповіді, слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання задач. 1 бал виставляється за незнання більшої частини навчального матеріалу, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння відтворювати основні поняття та застосувати теоретичні положення під час розв’язання задач. 0,5 бали виставляється за незнання більшої частини навчального матеріалу, неспроможність надати відповіді на запитання, не відтворення основних понять. За неготовність студента до заняття студенту виставляється «0» балів. У разі відсутності студента на занятті виставляється «н». Усі бали заносяться в Журнал обліку поточної успішності та відвідування студентів з дублюванням їх в електронний журнал, що міститься у Віртуальному навчальному середовищі з дисципліни «Психологія бізнесу». Оцінювання результатів навчання студента здійснюється відповідно до 100-бальної інституційної шкали оцінювання досягнень студентів Національного університету «Львівська політехніка»
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Нормативно-правові акти Закон України «Про підприємництво». – № 698-XII, ред. 2022 року. Закон України «Про управління підприємствами». – № 1576-XII, ред. 2023 року. Закон України «Про захист прав споживачів». – № 1023-XII, ред. 2023 року. ISO 31000:2018 «Менеджмент ризиків» (стандарти з управління ризиками). Базова література Робертс, Г. «Психологія прийняття рішень у бізнесі». – Київ: Видавництво «Наукова думка», 2019. Коттер, Дж. «Лідерство, що змінює: Нові підходи до управління людьми». – Київ: Наш формат, 2021. Голдман, Д. «Емоційний інтелект у бізнесі». – Львів: Видавничий дім «Альтернатива», 2020. Шварц, Б. «Парадокс вибору: Чому більше означає менше». – Київ: Видавництво Старого Лева, 2018. Пінковський, Я. «Бізнес-психологія: як зрозуміти та мотивувати своїх клієнтів». – Харків: Віват, 2021. Допоміжна література Гладвелл, М. «Генії і аутсайдери: як ситуація та можливість впливають на успіх». – Київ: Наш формат, 2020. Колінс, Д. «Від хорошого до великого: Чому одні компанії здійснюють прорив, а інші ні». – Київ: Основи, 2019. Саймон, Х. «Мислення швидке і повільне». – Харків: Видавничий дім «Ранок», 2022. Сандерс, Т. «Командна робота: Як ефективно працювати в команді». – Львів: Видавництво «Медицина і освіта», 2021. Інформаційні ресурси (інтернет ресурси) Офіційний сайт Harvard Business School – [https://www.hbs.edu/](https://www.hbs.edu/) Американська асоціація психологів (APA) – розділ про психологію бізнесу: [www.apa.org](http://www.apa.org) McKinsey & Company – дослідження бізнес-психології: [https://www.mckinsey.com/](https://www.mckinsey.com/) Журнал «Бізнес і психологія»: [www.businesspsychologyjournal.com](http://www.businesspsychologyjournal.com) Портал про лідерство і управління «Leadership Now»: [www.leadershipnow.com](http://www.leadershipnow.com)
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).