Вікова психологія

Спеціальність: Психологія
Код дисципліни: 6.053.00.O.022
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Теоретична та практична психологія
Лектор: Новікова Жанна Михайлівна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: 2.1. Мета вивчення навчальної дисципліни та результати навчання: 1. Розуміння та усвідомлення студентами соціальної значущості системних знань 1) про динаміку вікового розвитку особистості для успішного професійного становлення психолога та 2) взаємна соціальна настанова в обох суб’єктів навчання і виховання (науково-педагогічного працівника і студента) на реалізацію в професійній (науково-педагогічного працівника) і навчально-професійній діяльності (студента) пізнавального принципу «пріоритетність вікового диференційованого підходу в пізнанні особистості». 2. Поточне (процесуальне) та підсумкове (по завершенню навчання) виокремлення розробником навчальної програми, або науково-педагогічним працівником як лектором, у студентів основних сприятливих і несприятливих пізнавальних тенденцій у розумінні та засвоєнні пізнавальних пріоритетів структурно-функціонального змісту навчального курсу з перспективою наступного вдосконалення його наявної логістики та методики викладання.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: Загальні компетентності (ЗК): 3К 5. Здатність бути критичним і самокритичним. ЗК 8. Навички міжособистісної взаємодії.. ЗК 10. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні; Спеціальні (фахові) компетентності (СК) СК 3. Здатність до розуміння природи поведінки, діяльності та вчинків (зокрема, в контексті організації заходів раннього втручання). СК 4. Здатність самостійно збирати та критично опрацьовувати, аналізувати та узагальнювати психологічну інформацію з різних джерел. СК 6. Здатність самостійно планувати, організовувати та здійснювати психологічне дослідження. СК 7. Здатність аналізувати та систематизувати одержані результати, формулювати аргументовані висновки та рекомендації. СК 8. Здатність організовувати та надавати психологічну допомогу (індивідуальну та групову). СК 9. Здатність здійснювати просвітницьку та психопрофілактичну роботу відповідно до запиту. СК 10. Здатність дотримуватися норм професійної етики.
Результати навчання: ПР 1. Аналізувати та пояснювати психічні явища, ідентифікувати психологічні проблеми та пропонувати шляхи їх розв’язання. ПР 2. Розуміти закономірності та особливості розвитку і функціонування психічних явищ в контексті професійних завдань. ПР 3. Здійснювати пошук інформації з різних джерел, у т.ч. з використанням інформаційно-комунікаційних технологій, для вирішення професійних завдань. ПР 4. Обґрунтовувати власну позицію, робити самостійні висновки за результатами власних досліджень і аналізу літературних джерел. ПРН 11. Складати та реалізовувати план консультативного процесу з урахуванням специфіки запиту та індивідуальних особливостей клієнта, забезпечувати ефективність власних дій. ПР 11. Складати та реалізовувати план консультативного процесу з урахуванням специфіки запиту та індивідуальних особливостей клієнта, забезпечувати ефективність власних дій (в т.ч. у роботі з особами, що отримали психологічні травми, зокрема внаслідок війни). ПР 12. Складати та реалізовувати програму психопрофілактичних та просвітницьких дій, заходів психологічної допомоги у формі лекцій, бесід, круглих столів, ігор, тренінгів, тощо, відповідно до вимог замовника. ПР 16.Знати, розуміти та дотримуватися етичних принципів професійної діяльності психолога. ПР 17. Демонструвати соціально відповідальну та свідому поведінку, слідувати гуманістичним та демократичним цінностям у професійній та громадській діяльності. АіВ 2. Відповідальність за професійний розвиток окремих осіб та/або груп осіб, здатність до подальшого навчання з високим рівнем автономності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Вступ до спеціальності Загальна психологія, частина 1 Історія психології Експериментальна психологія Диференціальна та порівняльна психологія Педагогічна психологія Соціальна психологія Геронтопсихологія
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Вікова психологія» призначена для засвоєння вікових психологічних особливостей особистості з метою вироблення до неї аргументованого диференційованого навчально-виховного впливу, що передбачає результативне використання отриманих тематичних знань в інтенсивній професійній діяльності психолога в умовах організованих та неорганізованих соціальних чинників (передусім різнопланових глобальні та локальних соціальних викликів і загроз). Навчальна дисципліна «Вікова психологія» (ОК24) є обов’язковою академічною та методичною складовою навчального плану ОКР «Бакалавр» (053 Психологія), зміст якої побудований за структурно-логічною схемою «базова термінологія – інформаційний масив про розділи вікової психології (особливості вікового розвитку) – теоретико-прикладне застосування інформації – можливості прогнозування вікового розвитку особистості». В її інформаційній основі в пізнавальному контексті сучасних освітніх реалій знаходяться головні лінії (напрямки) психічного розвитку (соціальна ситуація розвитку; провідна діяльність; новоутворення; суперечності) через їхнє зіставлення з конкретними віковими періодами (стабільними і перехідними). У зв’язку з цим, пошуковий акцент у викладі інформації знаходиться на 1) з’ясуванні студентами з допомогою науково-педагогічного працівника типових та нетипових психологічних особливостей у віковому розвитку особистості та 2) організації продуктивної самостійної роботи студентів з елементами наукового пошуку. Тематика навчальної дисципліни, де кожна тема має систему базових наукових понять як вихідних пізнавальних орієнтирів для осмислення матеріалу, спрямована на формування передусім практичної професійної підготовки фахівця. Передбачається активне використання апробованих форм навчальної роботи (лекції-діалоги, практичні заняття, самостійна робота студентів), що розвивають пізнавальні інтереси, стимулюють дослідницьку діяльність, мотивацію всіх суб’єктів навчально-професійної взаємодії (науково-педагогічних працівників і студентів) до особистого професійного самовдосконалення. Зміст навчальної дисципліни уособлює знакові досягнення вікової психології як науки та навчальної дисципліни, а також тривалий досвід авторської професійної діяльності.
Опис: Тема 1. Вікова психологія як галузь психологічної науки. Об’єкт, предмет і джерела вікової психології. Тема 2. Методологічні засади та методи вікової психології. Методологічні засади вікової психології. Тема 3. Зародження психіки дитини у пренатальний період. Період немовляти. Психічний розвиток немовляти. Тема 4. Психологія немовлячого періоду. Особливості спілкування у немовлячому віці. Формування передумов розвитку мови у немовлячому віці. Тема 5. Особливості розвитку в ранньому дитинстві Особлива роль раннього дитинства у психічному розвитку дітей. Розвиток самосвідомості. Криза трьохрічних. Тема 6-7. Психічний і особистісний розвиток дитини в дошкільному віці. Соціальна ситуація розвитку в дошкільному віці. Провідна діяльність у дошкільному віці. Тема 8. Психофізичний розвиток молодшого школяра. Фізичний розвиток молодшого школяра. Соціальна ситуація розвитку - новоутворення «усвідомлення ролі школяра». Тема 9. Особливості учбової діяльності молодшого школяра. Шкільна зрілість дошкільняти, її зміст, механізми формування та діагностика. Тема 10. Психологічний розвиток підлітка та формування його особистості. Психологічні новоутворення підліткового віку. Тема 11. Психологія юнацького віку. Особливості розвитку пізнавальних процесів та їх обумовленість професійною діяльністю. Тема 12. Психологія дорослості. Загальна характеристика. . Особливості розвитку самосвідомості у ранньому дорослому віці. Тема 13. Старість як етап онтогенезу. Геронтопсихологія. Проблема періодизації старіння та старості. Практичні заняття Тема 1. Основи вікової психології: від теорії до практики. Побудова структурної схеми вікової психології. Тема 2. Основні методологічні принципи психологічного дослідження і вимоги до методів дослідження у віковій психології. Кейс-аналіз. Порівняльний аналіз спостереження і споглядання. Тема 3. Практичне застосування знань про розвиток у пренатальний період та новонародженості. Підготовка доповідей. Кейс-аналіз. Створення пам’ятки про основні закономірності психічного розвитку новонародженої дитини. Тема 4. Практичні підходи до вивчення моторного і психосоціального розвитку у немовлят: спостереження та оцінка. Проведення порівняльного аналізу особливостей розвитку дитини 1 року життя. Тема 5. Психічний розвиток у ранньому дитинстві: практичні аспекти. Запис відео-заняття з розвитку сенсорно-пізнавальної сфери дітей раннього віку. Тема 6-7. Оцінка психічного розвитку дитини дошкільного віку. Аналіз ситуацій. Розробка сюжетно-рольової гри. Тема 8. Основні тенденції та закономірності психічного розвитку дитини молодшого шкільного віку. Підготовка доповідей. Тема 9. Особливості учбової діяльності молодшого школяра: практичні аспекти. Аналіз психолого-педагогічних характеристик учбової діяльності Тема 10. Криза підліткового віку: причини, прояви та шляхи подолання. Розробка рекомендацій для роботи з підлітками. Аналіз типів поведінкових стратегій у підлітків. Тема 11. Психологічна готовність до дорослого життя: особливості юності. Аналіз життєвих планів Тема 12. Дорослість як етап онтогенезу. Дослідження особливості переживання кризи середини життя. Дослідження професійного самовизначення юнаків. Тема 13. Психологічна підтримка літніх людей: аспекти професійної діяльності. Дослідження факторів суб'єктивного благополуччя в похилому віці.
Методи та критерії оцінювання: Методи діагностики результатів навчання студентів з навчальної дисципліни «вікова психологія» (комплексна мета: встановлення фактичного обсягу знань та сформованих умінь і навичок з навчальної дисципліни під час її планового вивчення у системі професійної підготовки): 1) усне індивідуальне опитування: на лекційних, практичних та індивідуально-консультативних заняттях з метою виявлення рівня засвоєння студентами знань, сформованих навичок і вмінь, а також на екзамені й складанні його комісії (за теоретико-практичним матеріалом); 2) письмовий контроль (реферат; письмові експрес-опитування, або «психологічні диктанти»; поточні контрольні роботи; самостійні роботи, комплексні контрольні роботи, письмові відповіді на екзамені та ін.); 3) пояснювальне читання (рівень осмисленого тлумачення інформаційного масиву); 4) реферат (матеріали індивідуально-дослідницького завдання); 5) колоквіум: а) встановлення рівня засвоєння базової термінології з кожної теми; б) з’ясування внутрішньої (тематичної) та зовнішньої («між темами») логістики.
Критерії оцінювання результатів навчання: Усні та письмові опитування під час практичних занять. Контрольні роботи.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Базова: 1. Вікова та педагогічна психологія / [Скрипченко О. В., Долинська Л. В., Огороднійчук З. В. та ін.]. – К. : Просвіта, 2001. – 416 с. 2. Поліщук В. М. Вікова та педагогічна психологія / Валерій Миколайович Поліщук. – [2-е вид.]. ? Суми : Університетська книга, 2010. – 320 с. 3. Поліщук В. М. Вікова та педагогічна психологія / Валерій Миколайович Поліщук. – [3-тє вид., випр.]. ? Суми : Університетська книга, 2010. – 352 с. 4. Савчин М. В. Вікова психологія / М. В. Савчин, Л. П. Василенко. – К. : Академвидав, 2005. – 360 с. 5.Коваленко О., Лукянова Л, Помиткін Е., Москавець Психологія людей похилого віку. Київ: Вид-во ТОВ «Геопринт», 2021. 288. 1. 2. www.i-cbt.org.ua 2. http://ipz.ucu.edu.ua 3. http://uchebnikionline.com/ 4. https://npu.edu.ua/nauka/spetsializovani-rady 5. http://molodyvcheny.in.ua/ua/ 6. https://scholar.google.com.ua/schhp?hl=uk
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).